Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada ahmimiskierre kokonaan poikki?

Vierailija
15.10.2008 |

Olen todella stereotyyppinen jojolaihduttaja. Kaksi vuotta sitten sain kuitenkin viimeinkin liikakilot pois ja sainkin hallittuani painoani parin vuoden ajan. Nyt olen kuitenkin lihonut elokuun lopun jälkeen melkein viisi kiloa ihan puhtaasti syömällä kaikkea hyvää.

Aloitan pari krt vkossa painonhallinnan taas ja yksi, kaksi päivää menee hyvin. Sitten mulla tulee ihan kamala ahmimiskohtaus, voisin syödä KAIKEN. Jos herkkuja ei ole, teen ne itse. Vaikka söisin terveellisesti, syön silti herkkuja.

Miten saan tän kamalan kierteen poikki? Olen ihan toivoton.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin lukemaan vaikkapa kirjoja aiheesta. Yksi hyvä on Gisela van der Sterin "Lupa syödä". Pääsin itse sen avulla eroon anoreksiatyyppisestä häiriöstäni.

Mietin, millaista ruokaa syöt ollessasi laihiksella? Jos jätät karppaamistyyppisesti pastan, perunan ja leivän pois, tekee hirveästi mieli hiilihydraatteja = sokeria. Seuraa makeanhimokohtauksia. Mun neuvo olis, että lopeta laihdutus ja suunnittele itsellesi normaali ruokavalio, johon sisältyy lautasmallin mukaiset ateriat, tarpeeksi energiaa ja runsaasti liikuntaa (kunhan et ratkea anorektiseksi pakkoliikkujaksi).

Ravitsemusterapeutti voisi auttaa, kyselepä terkkarista miten sellaisen pakeille voisi päästä; minusta voisit mennä vaikka ihan lääkäriin, ja puhua asiasta siellä.

Vierailija
2/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samanlainen. En osaa neuvoa, mutta taputtaa olkapäätäsi vain. Tiedän, miten kamalaa tämä on. Hypnoosiakin olen harkinnut - oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, millaista ruokaa syöt ollessasi laihiksella? Jos jätät karppaamistyyppisesti pastan, perunan ja leivän pois, tekee hirveästi mieli hiilihydraatteja = sokeria. Seuraa makeanhimokohtauksia. Mun neuvo olis, että lopeta laihdutus ja suunnittele itsellesi normaali ruokavalio, johon sisältyy lautasmallin mukaiset ateriat, tarpeeksi energiaa ja runsaasti liikuntaa (kunhan et ratkea anorektiseksi pakkoliikkujaksi).

Ravitsemusterapeutti voisi auttaa, kyselepä terkkarista miten sellaisen pakeille voisi päästä; minusta voisit mennä vaikka ihan lääkäriin, ja puhua asiasta siellä.

Lasken kalorit ja seuraan hiilareiden, proteiinien ja rasvojen osuuksia. Sallin itselleni myös herkkuja. Lisäksi treenaan kolmesti viikossa erästä urheilulajia, käyn siis ihan ohjatuissa treeneissä.

Jotenkin olen ihan epätoivoinen. Olen taistellut tän asian kanssa yli 10 vuotta. Mä tiedän TEORIASSA, miten pitäisi olla ja elää. Olen lukenut kirjoja ja tutkinut asiaa. Olen yhden kerran onnistunut. Miksen onnistu enää? Mikä mussa on vikana? Mulla on kausia, kun en voi ostaa suunnilleen mitään. Joskus olen syönyt jopa omenoita pari kiloa, kun JOTAIN tarvitsee syödä. Ja sokeri-margariini-jauhosekoitus on niin tuttu öinen kaveri...

Olen käynyt myös terveydenhoitajan luona. Se vaan kauhisteli mun syömiä kalorimääriä ja totesi, etten kyllä ikinä laihdu, jos syön niin paljon. Ei tee mieli mennä toista kertaa.

Mä en muuten ole edes pahasti ylipainoinen, BMI on noin 25,5.

ap

Vierailija
4/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.syomishairioliitto.fi/syomishairiot/index.html

Oisko sulla tommonen BED-tyyppinen häiriö?

Vierailija
5/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa ahmimishäiriöltä.

itsekin olen sairastanut vakavaa bulimiaa, ja luojan kiitos olen päässyt siitä eroon. se oli kyllä aika pitkä tie, johon kuului terapia, masennuslääkkeet, itse asian käsittely ja rutiinien ja ruokavalion avulla syömisen hallinta ja viimein parisuhde, joka sitten rauhoitti tilanrwwn lopullisesti, kun joku muu kontrolloi syömisiä. en osaa sanoa sairastuisinko uudelleen jos olisin yksin.

jos ahmimiskohtaukset eivät lopu, niin suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin ammattiauttajaan. ja erityisesti huolehtimaan, että syöt (orjallisen) säännöllisesti normaalia ruokaa ja sallit sekä hiilihydraatit että rasvan.

tsemppiä!

voin vastailla lisää myöhemmin, jos haluat kysyä jotain

Vierailija
6/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.syomishairioliitto.fi/syomishairiot/index.html

Oisko sulla tommonen BED-tyyppinen häiriö?

Heti eka virke on kuin mun elämästä: "Syömishäiriöt ovat tavallisia ja vakavia psykosomaattisia tiloja, jotka ilmenevät mm. häiriöinä suhteessa ruokaan, painoon, kehokuvaan ja käsitykseen itsestä tavalla, joka merkittävästi uhkaa terveyttä ja/tai psykososiaalista toimintakykyä (Läkemedelsboken 2003/2004)."

Ja kyllähän noin BED:n oireet sopii mulle aika hyvin. Olen vain aina ajatellut, että koska en ole ylipainoinen (kovasti) ja koska en oireile ihan koko aikaa, mulla ei voi olla syömishäiriö. Ja lisäksi saan aika hyvin pidettyä itseni kurissa, ainakin joskus. Mutta onhan mulla ihan kamala suhde ruokaan, sen olen tiennyt.

Kai sitä jotain apua pitäis uskaltaa hakea. Lähetin sähköpostia äsken yhdelle hypnoterapeutille, jos sinne viitsisi viedä rahansa. Tai sitten jos meni psykologille...

ap

Vierailija
7/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään puoskaria, anteeks nyt, mutta suosittelen ihan rehellistä mielenterveystoimistoa sulle, tai menet terkkariin omalääkärille ja yrität päästä psykiatriseen hoitoon. Toi bulimia on aika yleistä nykyään, kun naisilla on hirveitä laihdutuspaineita tai kaaosmaista elämää yritetään hallita syömisen kontrolloinnin kautta. En todellakaan usko hypnoosiin vaan sun on kohdattava tää asia ongelmana joka on korviesi välissä ja siihen löytyy kyllä apua. Nyt vaan rohkeasti hakemaan apua!

Vierailija
8/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin jo 6-7 vuotta sitten eka kertaa vuorottelevan ortoreksian / BED in takia lääkärille. Eipä ole vieläkään parannusta tapahtunut. Viimeks oli ortoreksia anoreksiaan asti ja nyt taas BED kausi menossa.

Vierailija
9/9 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään puoskaria, anteeks nyt, mutta suosittelen ihan rehellistä mielenterveystoimistoa sulle, tai menet terkkariin omalääkärille ja yrität päästä psykiatriseen hoitoon. Toi bulimia on aika yleistä nykyään, kun naisilla on hirveitä laihdutuspaineita tai kaaosmaista elämää yritetään hallita syömisen kontrolloinnin kautta. En todellakaan usko hypnoosiin vaan sun on kohdattava tää asia ongelmana joka on korviesi välissä ja siihen löytyy kyllä apua. Nyt vaan rohkeasti hakemaan apua!

Et taida tietää, mitä hypnoosi on. Käy tutustumassa http://www.hypnoosi.net/hypnoosi.html .

Olen kyllä hakenut apua YTHS:n kautta tähän ongelmaani. Apua en ole saanut ja olen asiaan kovin pettynyt.

ap