Naapurin kaikilla 3 lapsella on kehitysvamma, aika karseeta
Kommentit (72)
Vierailija:
saati että kasvaisi vuodessa tai kahdessa koululaisen tasolle. Ja minä en tiedä yhtään tervettä lasta, joka olisi jatkuvasti päivähoidossa 11,5 h/vrk.t 39
Vierailija:
Minusta omaishoidontuki, jossa hoitava ei menetä tuloja, kuuluu kyseenalaisiin tukiin.
Vierailija:
Mutta minusta omaishoidontuki on ihan oikein, samoin kelan etuudet. Mutta se ei ole oikein että joku niitä tukia nostaa ja käyttää sen itseensä tekemättä (juuri) mitään omaisensa hoitamiseksi. Siitä minä tulin aikanaan hyvin vihaiseksi, tässä nyt traumojani puran.
vai valvoiko tuo lapsi suurimman osan yöstä ja nukkui sit päivällä kun äiti " hoiti" .
...ärsyttää... joo.
Niistähän pitääkin keskustella. Minusta omaishoidontuki on hyvin tärkeä tuki, koska se aiheuttaa säästöjä. Jos kaikki vanhukset veisivät puolisonsa laitoksiin tai näihin koteihin tarvittaisiin kotisairaanhoitoa enemmän, se olisi huomattavasti kalliimpaa yhteiskunnalle kuin omaishoidontuki.
Tuosta velvollisuudesta hoitaa sairas omainen. Perinteisesti sairaan vanhuksen hoitaminen olisi lapsien velvollisuus ei suinkaan puolison (joka itsekin on vanha).
Vierailija:
Koulun? Päiväkodin? Isän tapaamisen? Tukiperheen?Oletko hoitanut usein kyseistä lasta? Ollut yksin vastaamassa hänen perushoidosta, suihkutuksista, vaippojen vaihdoista, pukemisista (ei helppoa sekään kouluikäiselle jolla voimaa pistää vastaan), lääkityksistä jne? Tiedätkö tarviiko hän jotain erityishoitoa tai seurantaa yön aikana? Tarviiko pelätä esim epillepsia-kohtauksia, hengityskatkoksia tms.
Ja kun tiedät mitä tukia saa, tiedätkö myös paljonko menee rahaa vaikka lääkkeisiin ym? Nuo saattavat maksaa aika huimia summia, kaikki ei mene kelakorvattavuuden piikkiin.
Aikanaan hoisin lasta jonkin verran joo. Lapsi oli tosi kiltti ja vähään tyytyväinen, tykkäsi kun hoidettiin. toki jo tuolloin painoi n. 20 kg, mutta oli ymmärtääkseni jäämässä pienikokoiseksi. Tykkäsi vedestä. Perussairauksissa oli epilepsia, mikä on hyvin tavallista.
Lääkkeet olivat aika peruskamaa, äiti olisi kyllä isoon ääneen tehnyt selväksi, jos olisi ollut jotain erityisen kallista.
Vastaisitko sinä nyt puolestasi minulle, miksi äiti teki sinun mielestäsi oikein. Vai alatko sittenkin ymmärtää kantaani ja ajatuksiani?
7
Kadehditko tuon äidin kohtaloa vammaisen äitinä ? vai Sosiaalisia etuja jotka on lakisääteisiä ? vai
Veikö tuo äiti miehesi ?
Jutuistasi huokuu viha ja katkeruus. Mieti että tuo lapsi on syytön sinun ongelmiisi ja jätä asia taaksesi.
Naapurissa oli kehitysvammainen poika joka oli päivät koulussa ja hoidossa ja äitinsä oli työssä. Illat ja viikonloput oli kotonaan toki joskus harvoin isänsä luona tai leireillä.
Hetkeäkään en ole kadehtinut tuon äidin osaa niin hankalaa on olla kehitysvammaisen kanssa joka ei puhu eikä paljon ymmärrä. Jos tuosta jotain rahaa sai niin asia on ok ja ei kiinnosta minua minkään vertaa. Osiani en vaihtaisi tuon perheenäidin kanssa.
Vaikea sanopa tapausta tuntematta, mutta siis lapsi on oppivelvollinen joten hänen täytyy saada käydä koulua. Päivähoidolla voi olla myös kuntoutuksellista merkitystä, minkä lisäksi se on paikka lapselle äidin työpäivän aikana. Noissa päiväkodissa hoidettavissa harjoituksissa olisi varmasti tekemistä yhdelle ihmiselle.
Lpaselle pitää mielestäni olla oikeus tavata isäänsä. Tuosta tukiperheestä (vai mikä lieneekään?) en osaa sanoa. Ehkä äiti kokee arjen niin raskaaksi että kaipaa tätä tukimuotoa?
En olisi kuitenkaan noita mitään kieltämässä, varmasti yhteiskunnalta menee rahaa hukkaan turhempiinkin asioihin. Enkä jaksa uskoa että vauvan asteella olevan 10v tai vanhemman lapsen syöttämiset, kylvetykset, pukemiset ym ovat ihan " ei mitään" . Tai sitten minä kahdenterveen kouluikäisen lapsen äitinä en tee kerrassaan mitään, meillähän lapset syövät, pukevat, käyvät sihkussa itse jne. Lääkkeitäkään ei tarvita eikä epilepsiakohtauksia tarvi pelätä. Hmm... Olen sitten vissiin täysin tarpeeton tapaus.
44
siksi minäkin ihmettelin 7:n suhtautumista. Taitaa oikeasti olla jotain kaunaa muista asioista taustalla?
44
Ja sinun naapurisi hoiti lapsensa itse. Olisi ansainnut ja todella tarvinnut edes ne kolme vapaapäivää kuussa.
Minun tuntemani äiti ajatteli vain itseään ja omia etuuksiaan, ei lastaan. Siitä olen vihainen, vihainen sosiaalitoimelle että sietivät moista peliä, pitihän niiden nähdä tilanne.
Ja nimenomaan se LAPSI, jota vietiin renkaat soikeana savuten joka paikkaan, oli täysin syytön tilanteeseensa. Se lapsi olisi ansainnut paljon levollisemman elämän.
Eihän 59:n kohdallakaan äiti tehnyt lapsen eteen viikoilla juuri mitään. Tuotakin lapsiparkaa kuskattiin useaan otteeseen päivässä paikasta toiseen. Myös hän oli isällään viikonloppuja, vaikkakin harvemmin. Muuten en näe eroksi muuta kuin sen tukiperheen puuttumisen.
Vaikea uskoa että se on sinusta niin iso ongelma. Eikö 59:n tapauksen lapsi ole mielestäsi säälittävä heittopussi, sillä kaikki muut elementithän kohdallaan toteutuu?
EN nyt muista numeroa/numeroita, joka tät asiaa " vaahtosi" , mutta:
Olen samaa mieltä, että omaishoidontuki ei ainakaan kuulu äidille, jos kerran esim. isä hoitaa lasta enemmän kuin äiti. Minusta kirjoittaja ei kritisoinut omaishoidontukea vammaisten kohdalla, vaan tässä yksittäisessä tapauksessa. Onko muka oikein, että äiti saa sen, jos isä hoitaa lasta enemmän kuin äiti? Johan äiti saa lapsilisän yh-korotuksen ja elatusavun (joka sekin menee tietyllä tavalla väärään osoitteeseen kyseisessä tapauksessa).
Miksi ihmisten on niin kauhean vaikea ymmärtää lukemaansa????
Hoitotukea saavat ainakin kaikista. siis jos tosiaan kehitysvammaa.
yksi äiti piti kauhean haloon, kun menetti omaishoidotuen. Nosti silti erityishoitotukea n. 370 e/kk, lapsilissää yhkorotuksineen ja elatustukea.
Vaikeasti vammainen lapsi oli viikolla päivät hoidossa ja koulussa, yhden viikonlopun hoisi isä ja loput oli toisessa perheessä hoidossa. Äiti hoiti lastaan käytännössä 15 päivänä kuussa klo 17.30 - seuraava aamu klo 6.00. Laittoi lapsen nukkumaan iltakahdeksalta.
Aika hyvä tuntipalkka... Joutu se tietty lääkkeet ja vaatteet hommaamaan, joo.
hoitaisit itse vaikeasti kehitysvammaista lasta, niin tietäisit mitä se on. kehtaatkin arvostella äitiä.
Täytyy olla kyllä tosi rankkaa elämää.
niin en sitä kielläkään etteikö äiti olisi ollut rasittunut. Mutta aika vastuuton se minusta oli, kun niitä menemisiä ja tulemisia " kaverina" tuli nähtyä. Jäi sit koko yhteydenpito, emmä jaksanut kattella. Ei se kuunnellut kun sille yritti sanoa.
Tämä äitiyksilö pompotti kyllä kymmenkuntaa ihmistä ihan miten huvitti. Isä hoiti lasta tuntimääräisesti paaaaljon enemmän, mutta äiti keräsi tilin. Sellainen 700 e/kk puhtaana käteen ja lapsi ooli hänen hoidossaan hereillä max 50 h. Ei siinä montaa kertaa tarttenu pukea, riisua, pestä, syöttää, kantaa ja vaihtaa vaatetta.
Vaatteetkin sai/kierrätti aika lailla lapselle. Apuvälineet on ilmaisia, kehitysvammaisen päivähoito maksutonta. Autoon saa veroedun eikä tartte maksaa jotain autoveroa hankittaessa, jos siihen saa luvan.
Vaan kierrätti lasta ihan oman mielensä mukaan sinne, tänne ja tuonne. Mä en tajua, miksi siihen ei sosiaalitoimesta puututtu, kun lapsen edun mukaista mokoma ralli ei mitenkään voinut olla. t. 7
Tarkoittaa sitä, että äiti vain nosti aamulla lapsen ylös, puki päälle ja köyräsi taksiin. Illalla lapsi tuli kotiin päivällisen jälkeen. Äiti syötti iltapalan ja iltalääkkeet, laittoi nukkumaan. Ei läksyjä.
Aamupuuro, lääkkeet, pesut, hiustenleikkuut, kuljettamiset, terapiat, välipala x2, ruuat x2, muut pukemiset ja vaipanvaihdot, kävelyttämiset, seisottamiset, istuttamiset, jumpat yms. hoidettiin koulupäivän ja päivähoidon aikana. Isäkin hoiti tuntimääräisesti lasta enemmän valveilla kun äitinsä.
Vertaa siihen, että moni vammaisen vanhempi hoitaa lapsen ihan itse. Ja saa " vain" samat tuet kuin tuo äiti. Et voi vakavissasi olla sitä mieltä että se oli oikein?!