Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko pyytää päiväkotia nukuttamaan lasta lyhyemmän aikaa? Voivatko kieltäytyä?

Vierailija
03.08.2007 |

Mulla alkaa mennä ihan hermot näihin meidän iltoihin. Kesälomalla meni ihan hyvin, kun tyttö 2,5v nukkui vajaan tunnin päikkärit tai ei päikkäreitä ollenkaan. Meni nukkumaan viimeistään kasilta ja heräsi kasilta aamulla.

Nyt nukkuu päiväkodissa puolesta kahdestatoista kahteen eli kaksi ja puoli tuntia. Illalla ei nukahda millään konstilla ennen yhtätoista. Aamulla pitäis olla seitsemältä viimeistään ylhäällä, joten kierre on valmis. Päiväkodissa sanovat, että lapsi on tosi väsynyt ruuan jälkeen ja nukahtaa heti. No, kai se nyt nukahtaa, jos yöunet on jääneet niin lyhyiksi.

Mä olen jo nyt kahden viikon jälkeen ihan finaalissa, kun en saa nukuttua tarpeeksi. Haluaisin itse nukkumaan ysiltä. Lapsi ei malta olla herättämättä mua, kun ei itse saa unta. Lueskelee sängyssään kirjaa, mutta haluaa vähän väliä tulla kyselemään tai kertomaan, mitä kirjassa on tapahtunut.

Onko sopivaa pyytää uudelleen, että herättäisivät tytön tunnin päikkäreiden jälkeen?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä nukkuvat yli tunnin päikkärit päivittäin. Minusta kyse on kiinni paljon vanhemmista. Kodin rytmi ja päiväkodin rytmi on hyvä alusta asti sovittaa yhteen ellei kellonlyömälleen niin ainakin suurimmilta osin.

Pikkulapsi tykkää ja tarvitsee rutiinia.

Jos kotona vanhemmat nukuttavat vain tunnin päikkäreitä niin lapsen rytmi ei todellakaan ole sama kuin päiväkodissa. Mielestäni siis kyseisen ikäiset lapset tarvitsevat varmasti pidemmät päikkärit erityisesti päiväkotipäivinä, jotka ovat täynnä touhuamista ja ohjelmaa.

Meidän 2v 8kk ikäinen poika ei halua nukkua päikkäreitä monestikaan viikonloppuisin. Välillä päikkäreille meno on huutamista, painiskelua ja

naureskelua sängyssä noin puolen tunnin ajan. Mutta se on meillä periaate: lapsi nukkuu päiväunet aina kun kyseessä ei ole jotenkin spesiaali päivä. Vanhemmat niitä kasvattajia on, eivät lapset.

Vierailija
42/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin, se on välillä tosi rasittavaa ja väsyttävää. Mutta lapsi menee nukkumaan iltaisin aina viimeistään n.20.30 normaali päivinä. Toisinaan nukuttamiseen kuluu noin tunti eli kello onkin sitten 21.30. Mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pidän silloin aiheellisena muuttaa päivärytmiä, esim. päiväunia lyhentämällä tai ne pois jättämällä, jos lapsi pyörii tunnin hereillä kun on menty sänkyyn.

Jos herätään aamulla n klo 7 maissa tai sen jälkeen, niin kyllä minusta lapsi saisi nukkua jo viimeistään klo 21.

Meillä on tuossa vaiheessa jätetty pois päiväunet, lapsi oli vielä vähän alle 3v. Kuitenkin jaksoi hyvin nukutun yön jälkeen päivän ilman päikkäreitä, ja illalla nukahtaminen on kaikille (myös lapselle!) miellyttävää ja helppoa. Vanhemmat eivät voi päättäväisyydellään määrätä sitä, paljonko lapsi tarvitsee unta vuorokaudessa, vaan rytmin pitää elää lapsen unentarpeen mukaan.

Vierailija
44/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä jysäys sentään, että toiset on yksinkertaisia. Minä päätän meidän perheessä, mitä milloinkin tapahtuu, mutta edes minä kaikessa tiukkuudessani en pysty taikomaan lastani väsyneeksi ja nukkumaan, jos häntä ei väsytä. Kun lapsi aloitti 1,5-vuotiaana päiväkodissa, nukkui lapsi pitkät päiväunet niin kotona kuin päiväkodissakin. Kun ikää tuli lisää, unen tarve vähentyi ja pitkät päiväunet aiheuttivat vääjäämättä sen, että illalla nukuttamiseen meni tunti tolkulla.

Jos sinä saat 50 lapsesi nukkumaan jo 21.30, ei ole ihme, ettei se sinua haittaa, mutta jos lapsesi pyörisi sängyssään vielä kaksi tuntia tuon jälkeen, voisi olla sinunkin onnelassa toisenlainen ääni kellossa.

2,5 tuntia unta on liikaa, jos lapsi ei saa iltaulkoiluista, rutiineista ym. toimista huolimatta unta illalla.

Aina ei ole kyse vanhempien surkeudesta, vaikka 50 selvästi sitä yritti vihjailla. Ehkä tuolla selityksellä sait mukavan tunteen itsellesi siitä, kuinka loistava äiti sinä olet.

Vierailija
45/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hän herättää huutamisellaan kymmenen muuta, joiden pitää saada nukkua. Eikä siitä mitään tule, jos jokainen lapsi herätellään eri aikaan. Kannattaa opetella kotona järkevämpi rytmi.

Vierailija
46/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämä alkaa pyöriä jonkun nukuttamisen ympärillä, on vanhemmankin (ja päiväkotihenkilökunnan) ymmärrettävä muuttaa rytmiä järkevämmäksi.

Jos vetää 50 tavoin samaa meininkiä kuukaudesta toiseen, eikä ymmärrä lapsen parasta, on kyllä vanhemmuus hukassa.

Muistuttaisin, että ap ei ollut jättämässä unia kokonaan pois, vaan lyhentämässä niitä. Minunkin mielestäni 2,5 tuntia on liikaa, jos iltanukahtaminen venyy noin pitkälle.

Vierailija
47/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pistetään lyhyemmän aikaa nukkuvat myöhemmin petiin. Ei tarvitse olla mikään ydinfyysikko tajutakseen, miten hommat päiväkodissa järjestetään, jotta lapsilla on hyvä olla. Kyllä niitä erilailla nukkuvia on aina porukassa, eikä siitä luulisi kenenkään hoitajan hätkähtävän.

Sitäpaitsi, jos lasta nukuttaa, niin ei se herää yhden huuteluihin tai nukahtaa kyllä uudestaan, jos vielä nukuttaa. Tämän olen kokenut melkein kymmenen vuoden päiväkotikokemuksella.

t. hirveä hoitaja

Vierailija
48/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ensimmäinen lapsi oli tuollaine unelmatapaus, joka teki kaiken oppikirjan mukaan. Tämä toinen onkin sitten ollut ihan toista maata. Jo vauvana sairaalassa huomasin, että tästä ei tule helppoa.

Jos mä olisin vetänyt oman pääni mukaan oppikirjarytmillä, oltais tultu koko perhe hulluiksi. Kyllä se vaan on niin, että lapset on erilaisia ja toisille sopii lyhyet päikkärit ja toisille pitkät. Eikö ole aika yskinkertaista?

Kyllä on hyvä että on tuollaisia hoitajia kuin tuo yksi, joka ymmärtää lasten erilaisuuden.

Vierailija
49/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:lle! Pyydä ihmeessä ja selitä tilanteenne päiväkodissa. Kerro että koko perheen jaksaminen on tiukilla kun lapsi hilluu yömyöhään ja aamulla saa kiskoa väsyneen lapsen sängystä.

Meillä on monilla tutuilla ollut samaa ongelmaa ja lopulta tarhassa on ymmärretty ja joustettu päiväunista.

Meillä oma 5-vuotias on ns. vähäuninen ollut aina ja kun hän nukkuu 10 tuntia yössä 21-7, niin hän ei yksinkertaisesti nukahda päiväkodissakaan päikkäreille, ei vaikka kuka olisi nukuttamassa. Sikäli siis ollut helppoa, ettei ole tarvinnut asiasta tapella. Lapsi lepää kyllä sadun ajan ja joskus vähän ylikin, mutta saa nousta sitten leikkimään hiljaisia leikkejä.

Vierailija
50/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska akat haluaa lorvia sen 2 tuntia. meilläkin valvotaa 23.00 asti päivittäin ja eskarilaisen täytyisi saada nukkua rauhassa.