Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko pyytää päiväkotia nukuttamaan lasta lyhyemmän aikaa? Voivatko kieltäytyä?

Vierailija
03.08.2007 |

Mulla alkaa mennä ihan hermot näihin meidän iltoihin. Kesälomalla meni ihan hyvin, kun tyttö 2,5v nukkui vajaan tunnin päikkärit tai ei päikkäreitä ollenkaan. Meni nukkumaan viimeistään kasilta ja heräsi kasilta aamulla.

Nyt nukkuu päiväkodissa puolesta kahdestatoista kahteen eli kaksi ja puoli tuntia. Illalla ei nukahda millään konstilla ennen yhtätoista. Aamulla pitäis olla seitsemältä viimeistään ylhäällä, joten kierre on valmis. Päiväkodissa sanovat, että lapsi on tosi väsynyt ruuan jälkeen ja nukahtaa heti. No, kai se nyt nukahtaa, jos yöunet on jääneet niin lyhyiksi.

Mä olen jo nyt kahden viikon jälkeen ihan finaalissa, kun en saa nukuttua tarpeeksi. Haluaisin itse nukkumaan ysiltä. Lapsi ei malta olla herättämättä mua, kun ei itse saa unta. Lueskelee sängyssään kirjaa, mutta haluaa vähän väliä tulla kyselemään tai kertomaan, mitä kirjassa on tapahtunut.

Onko sopivaa pyytää uudelleen, että herättäisivät tytön tunnin päikkäreiden jälkeen?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä harrastetaan yhdessä iltaisin, mutta kyllä alkaa olla vanhemmiltakin puhti poissa rankan työpäivän ja illan hillumisen jälkeen. Siinä sitten vielä useamman tunnin nukutusrumbat päälle, niin alkaa huumori loppua.

Varmaan jokainen on joskus yrittänyt nukahtaa, kun ei vielä väsytä. Ei se pirteä lapsi nukahda jättää sen yksin tai tuudittelee vieressä.

Vierailija
22/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ymmärtäny, että lpasen hermot kaipaa päiväunia, niitä ei saa jättää liian aikaisin pois. Kierre iltavalvomiselle ei kuitenkaan välttämättä ole päiväunissa vaan iltatoimissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kokemusta kolmenlaisista nukkujista. Yksi ei nukkunut päiväunia millään pari vuotta täytettyään, eivät saaneet päiväkodissakaan nukkumaan. Toinen oli iltakukkuja, jos nukkui päiväunet isompana eli tunti päiväunia lyhensi yöunta parilla tunnilla ja siitäpä vasta väsynyt lapsi seurasi. Nukkuu edellene pitkät yöunet vaikka kohta 10 v eli selkeästi tarvitsee pitkän yhtäjaksoisen unen. Kolmas taas tarvitsi melko pitkään pitkät päiväunet ja päiväkodissa tuli ongelmaksi, että päiväunet jäivät liian lyhyeksi heidän rytminsä takia. Näinkin päin voi olla. Onneksi toisenlaisiin rytmityksiin on omassa päiväkodissamme suhtauduttu ymmärtäväisesti. Aika kauhea jos sattuu tuollaiset päiväunille pakottajat. Itsellä vieläkin traumat kun piti maata 6- vuotiaana pari tuntia hiljaa hereillä sängyssä joka päivä. Nykyisin en sitä vastustaisi kyllä

Vierailija
24/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon pitäisi vaikuttaa yöuniin, sillä sitä valveillaoloaikaa on päiväunien jälkeen vielä tosi paljon ennen iltaa.

Kyllä mustakin kuulostaa, että lapsi vaan kaipaa huomiota vielä illalla, eikä malta nukahtaa. 2,5-vuotias on jo tosi nokkela, kiinnostunut ympäristöstään ja pystyy ihan tahdonvoimalla pitämään itsensä hereillä.

Jos ap vain löytäisi keinon rauhoittaa ja rentouttaa lapsensa iltaisin, niin aivan varmasti uni tulisi.

Mutta ap sanoo olevansa jo parin viikon jälkeen aivan finaalissa. Ja sitten hän sanoo myös kokeilleensa jotain keinoja. Vaan parissa viikossapa ei vielä ehdi paljon kokeilemaan ja saamaan tuloksia. Ei ne rytmit muokkaudu illassa tai kahdessa, vaan samaa nukkumaankäymissysteemiä pitäisi kokeilla vähintään kaksi viikkoa, ennen kuin nähdään toimiiko se vai ei. Ap siis tarvitsisi hieman lisää pitkäjänteisyyttä iltoihinsa.

Vierailija
25/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin:

Isompien puolella lasten pitää maata nukkarissa n. tunti, sitten saa tulla pois, jos ei nukuta. Harvoin siellä kukaan kukkuu ylhäällä. Mutta on meillä ollut sellaisiakin lapsia, jotka eivät " saa" nukkua ollenkaan, joten heidän kanssa on sitten tehty niin, että lapsi (yleensä noita ei-nukkujia on ollut yksi) on mennyt muiden kanssa nukkariin ja kuunnellut sadun/musiikkikasetin ja sitten saanut tulla pois n. puolen tunnin päästä tekemään palapelejä, leikkimään autoilla/Barbeilla, piirtämään tms. hiljaisia juttuja samaan tilaan, missä me tädit istumme juomassa kahvia.

Meidän puolella, olen itse pienten puolella töissä, toimitaan suht samalla tavalla.

Lapset saavat vetää unta putkeen, kunnes sitten ennen välipalaa herätetään ne unikeotkin. Tunnin unien jälkeen, jos herää ja tuntuu siltä, että lapsi on pirteä eikä varmana nukahda enää, hän pääsee nukkarista pois. Silloin tuolla on jo yksi täti odottamassa.

Olin ennen opiskeluaikoja vuoden päiväkodissa työkkärin työharjoittelussa ja silloinkin pienten puolella. Ryhmän johtaja oli todellinen Hitler, jonka mukaan kaikkien lasten oli PAKKO nukkua, vaikka väkisin ja ryhmässä oli yksi lapsi, joka oli ryhmän isoimpia (vähän alle 3v), jonka äiti oli sanonut, että jos lapsi ei nukahda, niin hänen ei tarvitse nukahtaa, kun aamulla ei kuitenkaan ole mikään kiire hoitoon kukon laulun aikaan. Lasta pidettiin väkisin nukkarissa ja täytyy sanoa, että huh heijaa. Itsekkin vahdin joka päivä nukkarissa ja tuo lapsi teki kaikkea, muuta kuin nukkui (hän nukkui ehkä kerran viikossa päiväunet, jos silloinkaan). Oli pirteä kuin peipponen, hoilasi, räkätti ja potki toisen lapsen sänkyä ym. ym. Ihan hyvin tuo lapsi olisi voinut tulla nukkarista pois, tädeillä oli kerran viikossa kokous ja loput ajat ne istuivat tasa perseellään ja kittasivat kahvia eli aivan hyvin yksi täti olisi joutanut vahtimaan tuota lasta.

Vierailija
26/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pitkä yöuni ei tässä asiassa vastaa kahta lyhyempää pätkää.

Vierailija
27/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti ei ollut se että vanhemmat saa illalla olla rauhassa, vaan se, että on aamulla tosi kurjaa raastaa itkuiset, tosi väsyneet lapset aamulla aikaisin tarhaan. Kun ovat illalla valvoneet päikkäreiden takia, niin aamut on kauheita. T: 11

Vierailija
28/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ap sanonut että lomalla meni paremmin kun lapsi nukkui tunnin päikkärit (tai ei ollenkaan). Taas on pakko muka valita kaikki tai ei mitään... eli lapsi joko nukkuu piiiitkät päikkärit tai ei ollenkaan.

Onneks toisissa hoitopaikoissa näytti olevan kuitenkin jonkinlaista joustoa lastenkin yksilöllisyyden mukaan. Ei kaikki lapset oo samanlaisia eikä tarvi tismalleen saman verran unta!

Vierailija
29/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin siinä sitten, miksi kolmevuotias nukahtaa puoli viiden aikaan jo sohvalle, niin sanoivat ettei nuku päikkäreitä. Onneksi tuli puhetta, nyt saatiin sovittua että molemmat nukkuvat päiväkodissa tunnin ja herätellään sitten. Mun työstä johtuen lapset joutuvat heräämään aamuisin klo 5, joten illalla pitää todellakin olla ajoissa nukkumassa. Ja kyse on ihan siitä, että sekä lapset että minä saamme tarpeeksi unta. En siis halua " olla rauhassa" vaan nukkua, että jaksan aamuisin herätä klo 4.

t. yh

Vierailija
30/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta olisi kovaa pakottaa 3v makaamaan tunti hiljaa sängyssä " kera omien ajatusten" .

Niin kauanko niiden pienten nukuttamiseen menee?

Onneksi omat lapset ovat päiväkodissa... Sellaisessa jossa voidaan yhdessä sopia kauanko nukutaan tai nukutaanko ollenkaan. Valvottamaan eivät tietenkään ala väkisin, mutta antavat virkeän lapsen olla mukana lepohetkessä, jossa luetaan satua.

Vierailija
31/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tällainen tapaus että lapsi oli eskarissa ja keväällä ehdotin ettei enää nukkuisi päiväunia kun ei selkeästi enää niitä tarvitse ja illalla nukkumaanmeno on vaikeaa. Yöunille lapsi nukkui puoli kaksitoista. Aamut oli hankalia sillä lapsi ei olisi jaksanut herätä.

Viikonloppuna ei kotona nukkunut päiväunia ja yöunet alkoi ennen iltakymmentä. Aamulla herääminen itsekseen.

Lokeroon oli ilmestynyt monistenippu lasten päiväunien tärkeydestä ja hyvistä vaikutuksista keskittymiseen ja oppimiseen. Sanoin että lapsi aloittaa pian koulun ja päiväunet pitää jättää jokatapuksessa pois ja lapsi ei ole levoton ja on oppinut jo lukemaankin sekä osaa kirjoittaa.

Korostin että lapset ovat yksilöitä niin kuin me aikuisetkin eihän kaikkien unentarve ole samanlainen.

Pitkin hampain suostuttiin siihen että lapsi sai jäädä askartelemaan yms. kun muut menivät päiväunille. Keskustelin tästä jonkun muun äidin kanssa ja heillä oli samanlaista muttei heillä ollut rohkeutta " tapella" asiasta henkilökunnan kanssa koska tiesivät meidän tilanteen hankaluudet.

Vierailija
32/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutatteko lainkaan itse vai laitatteko lapsen yksin nukahtamaan? Tuon ikäinen harvemmin nukahtaa yksin. 2,5 v tarvitsee päiväunet, varsinkin päiväkodissa. Näen työkseni joka päivä lapsia, joilla on univajetta ja heidät pyydetään herättämään aikaisemmin päiväunilta. Nämä lapset ovat koko ajan levottomia ja saattavat kiusata toisia lapsia. Käyttäkää aikaa siihen nukuttamiseen, menette viereen, luette sadun ja paijaatte uneen. Sitä varten vanhemmat ovat olemassa. Toisilta näköjään onnistuu, toisilta ei.

Vierailija
33/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahtaa aiemmin.

Hoitopäivä on paljon kotihoitopäivää rankempi. Luultavasti lapsi tarvitsee enemmän unta myös päiväunten muodossa silloin. Lisäksi muutos arjessa voi väliaikaisesti vaikuttaa iltakukkumiseenkin.

Henkilökohtaisesti en ikinä herättäisi lasta esim. päiväunilta kesken, ellei ole pakko (=täytyy lähteä jonnekin).

Vierailija
34/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tilanne jatkuu entisenlaisena, enkä todellakaan jaksaisi tätä taas. Keväällä kokeiltiin nukahtamista yksin ja yhdessä. Lapsi on aina halunnut nukahtaa yksin. Ensin luetaan iltasatu tai kaksi yhdessä, luetaan iltarukous ja sanotaan hyvät yöt.

Nyt ei ole kyse siitä, että haluaisin päiväunet kokonaan pois, vaan toivoisin, ettei siellä päiväkodissa nukuttaisi tuntitolkulla. Tietenkin lapsi on väsynyt, jos on aamulla raastettu ylös lyhyiden yöunien jälkeen. Meidän tyttö nukkuu päivällä lähes niin kauan kuin antaa nukkua. Kesälomalla mummin luona käydessään oli nukkunut neljä tuntia, kunnes tulin asioiltani herättämään lasta.

ap

Vierailija
35/50 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia ja tarvitsevat myös eri määrän unta. Onpa vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
36/50 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen itse ymmärtäny, että lpasen hermot kaipaa päiväunia, niitä ei saa jättää liian aikaisin pois. Kierre iltavalvomiselle ei kuitenkaan välttämättä ole päiväunissa vaan iltatoimissa.

Vierailija
37/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä tällainen tapaus että lapsi oli eskarissa ja keväällä ehdotin ettei enää nukkuisi päiväunia kun ei selkeästi enää niitä tarvitse ja illalla nukkumaanmeno on vaikeaa. Yöunille lapsi nukkui puoli kaksitoista. Aamut oli hankalia sillä lapsi ei olisi jaksanut herätä.

Viikonloppuna ei kotona nukkunut päiväunia ja yöunet alkoi ennen iltakymmentä. Aamulla herääminen itsekseen.

Lokeroon oli ilmestynyt monistenippu lasten päiväunien tärkeydestä ja hyvistä vaikutuksista keskittymiseen ja oppimiseen. Sanoin että lapsi aloittaa pian koulun ja päiväunet pitää jättää jokatapuksessa pois ja lapsi ei ole levoton ja on oppinut jo lukemaankin sekä osaa kirjoittaa.

Korostin että lapset ovat yksilöitä niin kuin me aikuisetkin eihän kaikkien unentarve ole samanlainen.

Pitkin hampain suostuttiin siihen että lapsi sai jäädä askartelemaan yms. kun muut menivät päiväunille. Keskustelin tästä jonkun muun äidin kanssa ja heillä oli samanlaista muttei heillä ollut rohkeutta " tapella" asiasta henkilökunnan kanssa koska tiesivät meidän tilanteen hankaluudet.

Vierailija
38/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pph ja ryhmässäni nukkuvat pääsääntöisesti kaikki paitsi yksi vajaa 3-vuotias lapsi. Käytännön syistä en kuitenkaan voi antaa hänen valvoa ja leikkiä vapaasti, koska silloin ei pystyisi kukaan nukkumaan. Osa lapsista nukkuu leikkihuoneessa, joten leikkipaikkaa ei nukkuma-aikana ole, ja näin ollen tämä valvova lapsi lepää tunnin, jotta muutkin saavat nukkua rauhassa. Nukkumaan en ketään pakota.

Nukkuma-aikana valmistan välipalan, järjestelen lasten vaatteita takaisin heidän lokeroihinsa ja joskus esivalmistelen iltapäivän askarteluja sekä juon kupin kahvia. Perhepäivähoitajilla resurssit lasten uniajan järjestämiseen kaikkien toiveiden mukaisesti ovat huomattavasti päiväkotia pienemmät, joten valitettavan vähän ainakin minä pystyn vanhempien toiveita päiväunista toteuttamaan.

Vierailija
39/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" alle 5-vuotias tarvitsee päiväunet, tarpeeksi pitkät! oikealla rytmityksellä yöunet eivät mene sekaisin, vaikka nukkuis päiväunet. "

Ja koska sinun lapsesi toimii näin niin kaikkien muidenkin täytyy tai vika on vanhemmissa? Mulla on kaksi lasta. Vanhempi jätti päikkärit pois 2-vuotiaana. 3,5 vuotiaana meni hoitoon, jossa piti maata 1,5 sängyssä keskellä päivää usein lapsi nukahti ja kun oli nukkunut päivällä niin nukahti iltaunille vasta 22.30-23. Minun piti olla aamulla 6.30 töissä enkä jaksanut itse edes valvoa noin myöhään. Tappelimme aiheesta päiväkodissa paljon ja lopulta suostuivat herättämään lapseni puolen tunnin unien jälkeen. Muutimme ja lapseni vaihtoivat päiväkotia. Uudessa päiväkodissa lasten täytyy isojen ryhmässä kuunnella satu nukkarissa ja jos sen aikana ei ole nukahtanut niin saa mennä leikkimään. Nyt vanhempi lapseni on pirteä päiväkodissa ja saa iltaisin unen ajoissa ja jaksaa herätä virkeänä aamulla. Minulla on myös nuorempi lapsi joka täyttää kohta kolme. Hänellä ei päiväunet ole koskaan vaikuttaneet illalla nukahtamiseen. Herää kyllä sitten aamulla aikaisemmin, jos on nukkunut pitkät päiväunet. Mutta on ihan paskapuhetta että kaikki lapset tarvitsisivat päiväunet tai että päiväunet eivät vaikeuttaisi illalla nukahtamista.

Vierailija
40/50 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se sääntö, että kun pienet nukkuvat, isommat joko leikkivät hiljaa tai lepäävät. Ketään en ole pakottanut nukkumaan, mutta sen aikaa, kunnes pikkuiset saadaan nukahtamaan (vaihtelee lapsesta riippuen, mutta yleensä se on max puoli tuntia) isompienkin on tapana köllötellä hetki ja mietiskellä jotakin tai kuunnella satukasettia tms hiljaa. Jos nukahtavat, olen herättänyt vanhempien toiveiden mukaan, puolen tunnin tai tunnin kuluttua, jotkut ovat sitä mieltä olleet, että jos lapsi itse nukahtaa niin nukkukoon. Ja jos hiljainen leikki ei onnistu, niin siitä on silloin seurauksena, että joutuu itsekin takaisin lepäämään, joten yleensä se sujuu hyvin. :)

Olen samaa mieltä monen kanssa siitä, että alle 3v ja moni isompikin todella tarvitsee unensa, mutta eri asia on sitten, minkä verran - lapsen unentarve on yksilöllinen ja monelle se ihan oikeasti vaikuttaa iltauniin. Jotkut lapset heräävät itsekseen tunnin jälkeen, jotkut todellakin nukkuisivat vaikka hakuaikaan saakka, ellei herättäisi ennen välipalaa. Näistä on keskusteltu vanhempien kanssa ja isomman lapsen toki herättelen unilta, alle 3v minusta tarvitsee vähintäänkin puolentoista tunnin päiväunet.

Kyllä minusta ap:n kuuluisi keskustella päiväkodin väen kanssa, ja sallia lapselleen puolentoista tunnin unet, jonka jälkeen lempeästi herättelisivät. Sitä enempää päiväunta kyseinen lapsi tuskin tarvitsee, ja siinä riittää kyllä jo varmasti hoitajillekin aikaa hoitaa asioitaan. Itse en ole ikinä päiväkodissa työskennellyt, mutta ystäväni kylläkin, ja tiedän, että ei siellä paljon lorvimiseen nykypäivänä aikaa jää.

Kaikkea hyvää, ja toivottavasti tilanne korjaantuu! :)