En tiedä miten enää jaksan, kun lapsen päiväkoti ei tahdo sujua...
Meillä lapset 4,5v ja 2,5v aloittivat päiväkodin kuukausi sitten. Vanhemmalle pojalle aloitus on ollut todella rankkaa. Joka ikinen aamu hän aloittaa itkemisen kotona, itkee matkan päiväkotiin ja päiväkodissa itku jatkuu ja mun lähtiessä hän rimpuilee, kirkuu, itkee ja huutaa mun perään. Kuulemma tuota kestää puolituntia ja sitten poika rauhoittuu ja loppu päivä menee ihan hyvin.
Mua niin ahdistaa tämä tilanne. Joka aamu on itsellä paha olla ja pojalla paha olla. Pienemmällä menee sentään hyvin. Mutta onko tuo nyt ihan normaalia, että reagoi noin voimakkaasti? Minä olen ihan lopussa ja minusta tuntuu, että pk:n henkilökuntakin on ihan kypsä, kun joka aamu yhden aika menee meidän lapsen kanssa taistelemiseen. Voi että ahdistaa!
Kommentit (16)
on jatkunut nyt kaksi viikkoa. Meillä hoito on alkanut rikkonaisesti, koska olen vuorotyössä. Viime viikolla oli vain yksi hoitopäivä ja itse asiassa isovanhemmat veivät lapset hoitoon ja silloin ei kumpaakaan pahemmin itkettänyt.
Ihan reippaasti aina lähdenkin pois tuolta päiväkodista, joten se ei liene ongelma. Mutta en voi sille mitään, että minusta on äärimmäisen kurjaa viedä lasta hoitoon, kun tiedän, että tuo huutorumba on aina edessä.
Tai mummot ja ukit veisi näin alkuun hoitoon että tottuisi siihen. Tätä ei tietenkään tule lapselle kertoa miksi tällainen käytäntö.
Lapsi on kuitenkin iso joten keskustele hänen kanssaan kotona kaikessa rauhassa asiasta ja selvitä syy huutoon. Selitä miksi työssä käydään jne. yli nelivuotias ymmärtää kun kerrot että äidin pitää käydä töissä että voidaan ostaa ruokaa, vaatteita, karkkia, joskus leluja ja maksaa asuntoa yms.
auta. Isovanhemmat asuvat kaukana, joten heistä ei ole apua.
Keskusteltu on, mutta ei mitään vaikutusta.
lapselle sinne oma valokuvasi tai albumi jossa tärkeitä asioita. Oma pehmolelu jo varmaan onkin tuomassa turvaa. Joskus on viety jopa omat lakanat. Lapsi voi näin tankata turvallisuutta kuvia katsellen ja ehkä ikävä unohtuukin. Jotkut väittävät että se pahentaisi huutoa, minä ammattilaisena väitän toisin...
Eli vaikka sinulla olisi vapaata, niin lapsi menee päivittäin hoitoon tiettyyn aikaan ja joka päivä pääsee kotiin tiettyyn aikaan. Näin saatte muodostettua lapselle kunnon rutiinin, joka ei vaihdu vähän väliä.
Joulun jälkeen voit aloittaa vapaapäivien pitämisen lapsille, jos hoito sujuu muuten hyvin. Mutta tärkeintä olisi tuo säännöllisyys.
meilläkin alko hoitdot kuukausi sitten. Lapsi kyllä on nuorempi kuin sinun mutta tällänen tuli mieleen, jääkö lapsi milloinkaan hyvillä mielillä hoitoon "paremmin" siis päivällä?? vai onko itku ainaista kun viet?? Meillä lapsi jäi mielellään päivällä kun oli ollut hereillä tunteja, aamut olivat itkua. Nykyään herätän lapsen aamulla aikaisn ja kerron että on hoitopäivä, kerron myös millon haetaan esim. ruuan jälkeen tms.
Vapaapäiväthän on mahtava juttu mutta itselläni on 1v hoitolapsi joka on hoidossa 2-4 päivää viikossa. 2kk ollut nyt suoraa huutoa ja helpotusta ei näy. Toinen 1v tulee joka päivä kello 7.00 ja lähtee kello 16.00. Sopeutui 3vk kuluessa.
Saa virikkeitä ja kavereita.
Mitäpä jos tämä lapsi kokee vielä tarvitsevansa äitiä?
Fakta vain on se, että töissä on pakko käydä, jotta perhe pysyy leivässä ja katto pään päällä. Kaikki kun eivät voi elää niin kuin ois idealistista.
Vapaapäiväthän on mahtava juttu mutta itselläni on 1v hoitolapsi joka on hoidossa 2-4 päivää viikossa. 2kk ollut nyt suoraa huutoa ja helpotusta ei näy. Toinen 1v tulee joka päivä kello 7.00 ja lähtee kello 16.00. Sopeutui 3vk kuluessa.
Ja huomasin itsekin tuon säännöllisyyden vaikutuksen. Lapsi sairasteli hoidon alussa tosi paljon, ja aina taudin jälkeen hoitoon meno oli kuin alusta olisi aloittanut. :( Sitten kun hoito vakiintui, lapsi sopeutui viikossa. Tietysti munkin lapsi oli tuolloin paljon pienempi kuin ap:n, mutta eiköhän siellä ole samat systeemit taustalla. Tietysti kannattaa jutella lapsen kanssa ja varmistaa, ettei hoidossa joku asia oikeasti häntä pelota tai harmita (kiusaaminen, pakkosyöttö tms...).
se eroaminen minusta, äidistä on kauheaa. Kuulemma päiväkodissa ois kivaa, jos äitikin ois siellä.
On elokuusta lähtien tarhassa ollut.Nyt näinä päivinä uskaltaa jo hyvästellä kunnolla ettei jää huutamaan.Nyt meneekin juoksun kanssa tarhaan eikä jää itkemään. Menikin pari kuukautta että rauhoittui.
noin voimakasta tuo vastustus, että tyttö huusi kotona, matkalla ja päiväkodissa vielä oikein olan takaa? Onko teillä tyttö herkän sorttinen? Meillä poika on tosi herkkis ja minussa kovasti kiinni, joten tuo hoitoon meno ottaa todella koville :-(
jos on kuukauden päivät huutanut perääsi. Itse olen päivähoidon ammattilainen ja voin sanoa, että yleensä sinnikkäinkin itkijä sen lopettaa, mutta vanhemmat täytyy myöskin poistua paikalta reippasti hyvästeltyään lapsensa, koska jos palaat aina ovelta takaisin kun lapsi alkaa huutaa, niin ruokit tuota huutamista. Keskustele asiasta ryhmän hoitajien kanssa ja tsemppiä sinulle ja lapsellesi.