Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajilla on kyllä säälittävän surkeat palkat. Ihmettelen kuinka niin moni edes hakeutuu alalle!

Vierailija
01.08.2007 |

Ymmärrän kyllä miksi miesopettajia on niin vähän... tässä yhteiskunnassa edellytetään edelleen miehen tienaavan perheessä enemmän kuin vaimonsa. Naisopettajilla on paremmat saumat löytää itselleen parempituloinen aviomies, koska lähes kaikki naiset kuitenkin haluaa että mies tienaa enemmän... eihän yhden miesopettajan palkalla edes elätetä kaksilapsista perhettä, mikäli vaimo haluaakin jäädä kotiin hoitamaan lapsia.

Kamala asia tämä opettajen surkeat palkat, ottaen huomioon kuinka tärkeää työtä he kuitenkin tekevät. Surettaa...

Onneksi tajusin tse hakeutua paremmin palkatulle alalle jolta löytyi myös hyvätuloinen mies. Voi rauhassa nauttia hoitovapaalla olosta. :)

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnilla ei ole rahaa maksaa meille siitä, että olisimme työssä opetuksettomana aikana. Siis meidän on pakko olla lomalla, halusimmepa sitten tai emme. Mieluusti minä tekisin töitä nyt kesällä, kun lapsetkin on jo melko isoja, mutta ilmaiseksi en kyllä ala tekemään.

Palkastani tai kesälomastani en kertonut siksi, että siinä olisi jokin ongelma, vaan siksi, että edes joku tajuaisi, että opettajilla on ihan samat lomat kuin muillakin. Oppilaita on vain vaikea opettaa, jolleivät he ole paikalla.

Vierailija
42/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuule 25, ihan sama kutsutaako sitä " opetuksettomaksi ajaksi" vai lomaksi.

Se on aikaa jolloin ei tarvitse tehdä töitä vaan voi vetää lonkkaa.

mutta pointtina olikin se, että siltä opetuksettomalta ajalta ei saa palkkaa, vaan opetusajan palkkapotti on jaettu koko vuodelle.

Itse en pidä omaa palkkaani huonona. Olen opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa ja palkka on liki 3000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinäkin ottaa vapaata omalla kustannuksellasi työstäsi, sama asiahan se on. Sitten ei tarvitsisi kadehtia ketään.

Vierailija
44/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voithan sinäkin ottaa vapaata omalla kustannuksellasi työstäsi, sama asiahan se on. Sitten ei tarvitsisi kadehtia ketään.

Pyytäkää esimiehiltänne 14 viikkoa vapaaksi vuodessa. Rahaa saatte tietysti vain vuosilomilta, mutta saatte ainakin samalla lailla lomaa kuin opettajat. Tosin sitä rahaa ei saa niiltä 9 viikolta.

Vierailija
45/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin teen kesällä suunnittelutöitä. Syys- ja talvilomilla yleensä luen ja korjaan oppilaiden kokeita, projektitöitä ja kirjoitelmia. Saatan jopa olla koululla sitä tekemässä.

Vierailija
46/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on valtavasti noiden opetustuntien lisäksi. En tiedä, millaisessa koulussa tuo opettaja on töissä, joka sanoi, että päivässä tulee tuntien päälle vain 30 minuuttia.

Olen itse helsinkiläisessä koulussa ja joka viikko pelkästään opettajien yhteisiin kokouksiin ja suunnitteluihin menee kolme tuntia. Sen lisäksi on vihkojen korjaukset, kokeiden korjaukset, opetusmateriaalin teko, vanhempien tapaaminen, yhteisten projektien suunnittelu, aamunavausten suunnittelu, yhteistyökumppaneihin yhteyden pito, erityisoppilaiden terapeuttien ja lääkärien palaverit ym. Kun luokassa on 30 oppilasta, menee pelkkiin kokeiden korjaamisiin tunti tolkulla. Voihan sitä tietenkin olla pitämättä kokeita tai pamauttaa itsensä oppitunnille peruskamaa vetäen, mutta meidän koulussa kenenkään työmoraali ei anna tuollaiseen periksi.

Ehkä eniten minua harmittaa kaikenlainen iltatyö, mitä kertyy vuoden mittaan yllättävän paljon. Kokeita ym. en tuo kotiini enää, mutta erilaista muuta ylimääräistä on yllättävän paljon. Meidän koulussa järjestetään vuosittain vähintään neljä koko koulun vanhempainiltaa, jossa kaikki opettajat ovat tietenkin paikalla. Lisäksi opettajaedustaja on mukana vanhempaintoimikunnan kokouksissa. Sitten on lisäksi oman luokan vanhempainillat, joita nykyään järjestän enää kaksi vuodessa. Kaikki tämä tuntien ulkopuolinen työ sisältyy palkkaan.

Pidän työstäni ja olen siinä hyvä, joten en harkitse alan vaihtoa, mutta kyllä huono palkka harmittaa. Jos vertaan muihin akateemisesti koulutettuihin ystäviini, olen palkkakuopassa.

Vierailija
47/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja palkankorotus vääristäisi jollain tavoin oikeudenmukaisuutta? Ja ketut! Vaikka opettajien palkka nousisikin, silti he maksavat opetuksettoman ajan palkan itse. Tuota opetuksetonta aikaa voisi verrata muuten firmojen lomautuksiin. Opettajilla tuo on kuitenkin vuosittaista, jolloin sitä ei mmielletä samaksi asiaksi.

Vierailija
48/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Muu aika on opetuksetonta aikaa, joka on nipistetty muun vuoden palkasta. Opettajat ovat ikäänkuin maksaneet itse muun ajan palkan itselleen. Plakasta puheenollen alakoulussa minulla on 27 viikkotuntia ja palkkaa saan noin 2300 euroa kuussa - verot. Ylityö sanaa ei tunneta, eli jos teen jonain viikkona todella paljon työtä, niin oma moka. Toisaalta toisena viikkona se tasoittuu varmasti.

Verrattuna sairaanhoitajan palkkaan tuo on hurjan hyvä palkka. Keskipalkka sairaanhoitajalla on 2.500 euroa. Tämän sairaanhoitaja saa vuorolisineen. Koska tämä on keskipalkka, niin kaikki sairaanhoitajat eivät tietysti saa tällaista palkkaa, vaan se on pienempi.

Oepttajan opetustuntimäärä on 3-5 tuntia päivää kohden. Tähän tulee suunnittelua. Jotkut opettajat ovat hitaampia ja tekevät suunnittelua pidempään. Aloittavalla opettajalla myös suunnittelu vie enemmän aikaa. Mutta kokenut ja nopea opettaja ei paljon enää suunnittele ja päivän työ jää melkein opetustunteihin.

Itse olin vuoden ajan matematiikan opettaja yläasteella ja siihen ei paljon tarvinnut tuntia suunnitella. Kokeet tein itse omin käsin ja silti suunnitteluaika jäi tosi lyhyeksi ja päivät olivat lyhyet. Palkkaa sain vielä kesäkuun ajalta, vaikka en enää mitään tehnyt tuona aikana.

Olen se, jonka veli on lukion lehtori. Sitä hän on ollut jo 20 vuoden ajan (ei siis mikään nuori poika enää). Hän ei ole ensimmäisen vuoden jälkeen enää tehnyt kesällä mitään työtä. Kun tämä ns. opetukseton aika alkaa, hän pakkaa tavarat ja lähtee matkoille. Hän käväsee kerran kesässä kotonaan tarkistamassa postit ja sitten taas matkustaa. Kyllä tuo minusta lomalta näyttää enemmän kuin työajalta.

Vierailija
49/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen palkkani onkin huomattavasti pienempi kuin opettajilla vaikka muuten näyttääkin paljon isommalta! Opettajien palkat ovat kunnallisella puolella parempaa keskitasoa. Kunnalla KAIKKI palkat ovat huonoja. Jos haluaa oikeasti tienata, kannattaa suunnata yksityissektorille

Vierailija
50/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pyytäkää esimiehiltänne 14 viikkoa vapaaksi vuodessa. Rahaa saatte tietysti vain vuosilomilta, mutta saatte ainakin samalla lailla lomaa kuin opettajat. Tosin sitä rahaa ei saa niiltä 9 viikolta.

Eli jouluna 2,5 viikon loma, syksyllä 2pv-5pv syysloma ja helmikuussa hiihtoloma tuon kesäloman päälle.

Vierailija
51/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kunnat saavat itse määritellä esim. Joululoman ja syysloman pituuden. Toisissa kunnissa syyslomaa on viikko ja silloin joululoma on lyhyempi, toisissa taas päinvastoin.

Vierailija
52/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli jouluna 2,5 viikon loma, syksyllä 2pv-5pv syysloma ja helmikuussa hiihtoloma tuon kesäloman päälle.

Opettajilla on normaali 5 viikon vuosiloma, jolta saa palkkaa (4 vko kesällä ja 1 viikko talvella eli se hiihtoloma). Lisäksi palkattomia lomia ovat kesällä 6 vko, jouluna pari viikkoa ja syysloma 2-5 päivää riippuen koulusta. Jokainen voi pyytää palkatonta lomaa saman määrän esimieheltään, niin saa samat lomat kuin opettajat samanlaisella palkanmaksulla.