Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajilla on kyllä säälittävän surkeat palkat. Ihmettelen kuinka niin moni edes hakeutuu alalle!

Vierailija
01.08.2007 |

Ymmärrän kyllä miksi miesopettajia on niin vähän... tässä yhteiskunnassa edellytetään edelleen miehen tienaavan perheessä enemmän kuin vaimonsa. Naisopettajilla on paremmat saumat löytää itselleen parempituloinen aviomies, koska lähes kaikki naiset kuitenkin haluaa että mies tienaa enemmän... eihän yhden miesopettajan palkalla edes elätetä kaksilapsista perhettä, mikäli vaimo haluaakin jäädä kotiin hoitamaan lapsia.

Kamala asia tämä opettajen surkeat palkat, ottaen huomioon kuinka tärkeää työtä he kuitenkin tekevät. Surettaa...

Onneksi tajusin tse hakeutua paremmin palkatulle alalle jolta löytyi myös hyvätuloinen mies. Voi rauhassa nauttia hoitovapaalla olosta. :)

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mielestäni paljon rankempaa kuin opettajan työ (jota olen tehnyt pari vuotta pitkänä sijaisuutena) Työaika 38,5 ja palkka 1900e. Lomaa aivan normaalit. Koulutus AMK.

En nyt yritä pönkittää omaa ammattialaani, vaan laitoin tuon kuvauksen vertailun vuoksi. Ihmettelen, että miksi opettajat jaksaa aina valittaa!

Vierailija
22/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kuulen jatkuvasti opettajien valittavan palkoistaan, mutta en edes tiedä mitä ne saa. Ilmeisesti isot erot ylä-aste-lukio välillä? Mitä esim. käsityön opettaja saa palkaa? Tai äidinkielen opettaja lukiossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tulee ikälisät ym. jossain vaiheessa, mutta opettajilla ei ole mitään mahkuja esim. alkaa yrittäjiksi, yletä urallaan (paitsi rehtoriksi;)), alkaa saada pääomatuloa, bonuksia tms. kannustimia, joita monilla muilla aloilla on mahdollisuus saada.

Vierailija
24/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajien palkka vaihtelee hyvin paljon riippuen siitä millä alalla opettaa. Jos opettajien palkat kiinnostaa, kannattaa käydä oaj:n sivuilla. www. oaj. fi

Vierailija
25/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitetaan lähes aina yksinomaan peruskoulun/lukion opettajia. Kun niitä opettajia on myös erilaisissa opistoissa, yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa jne. Enkä todellakaan voi väittää että niillä kaikilla olis huono palkka. Itse (ja mieheni myös) olen opettajan ammattikorkeassa ja palkkani on lähemmäs neljä tonnia kuussa (mies hieman eri asemassa ja sillä jopa yli neljä tonnia). Että en voi todellakaan yhtyä näkemykseen, että KAIKILLA opeilla on huonot palkat.

Vierailija
26/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi pitää paikkaansa, aloittava aineenopettaja (joka tienaa siis hieman enemmän kuin luokanope) saa palkkaa alle 2200 euroa

Vierailija
27/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene tunti tolkulla aikaa tuntien valmistamiseen...Olen opena ala-asteella. Ekoina vuosina aikaa menee enemmän, mutta kun on kunnon rungot, voin niihin lisäillä jotain kivaa ja ajankohtaista. Mulla menee päivittäin joku 30 min valmisteluun ja kokeiden korjaamiseen pari tuntia silloin kun niitä on korjattavana. Oon ihan tyytyväinen palkkaani. Eihän se huippu ole, mutta en mä palkan takia tätä ammattia valinnut.

Vierailija
28/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei ole yhtä vaativaa fyysisesti etenkään ja tosiaan huomatkaa ne huikeat LOMAT, jotka opettajilla on sekä LYHYET työpäivät.

Opettajan työ on vaativaa ja arvostettavaa. Toki palkka saisi olla kovempikin, mutta ymmärrän hyvin, miksi moni haluaa opettajaksi. Palkalla pärjää ja nuo yllä mainitut edut ovat loistavat. Alalta puuttuvat samanlaiset kireät ja vaativat tulostavoitteet kuin vaikkapa liike-elämässä on. Virat, kun sellaisen saa, ovat pysyviä.

Ajattelepa vaikka lapsiperheellistä opettajaa. Olisit lomalla AINA kun lapsesikin.

Ei voi olla niin, että edut ovat kuten opettajilla ja sitten vielä päälle tulisi 6000 tonnin liksa. Jos haluaa huikean liksan, eivät edut ole tuollaiset ja vaatimustaso stressavan kireä. Jokainen voi valita itse mitä tekee.

Vierailija
29/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tarkoitetaan lähes aina yksinomaan peruskoulun/lukion opettajia. Kun niitä opettajia on myös erilaisissa opistoissa, yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa jne. Enkä todellakaan voi väittää että niillä kaikilla olis huono palkka. Itse (ja mieheni myös) olen opettajan ammattikorkeassa ja palkkani on lähemmäs neljä tonnia kuussa (mies hieman eri asemassa ja sillä jopa yli neljä tonnia). Että en voi todellakaan yhtyä näkemykseen, että KAIKILLA opeilla on huonot palkat.

Yliopistossa varsinaisia lehtoreita ei juurikaan ole, vaan opetusvelvollisuus on assareilla ja tavis-tutkijoilla, joiden palkat ei kyllä ole paremmat kuin peruskoulun opeilla, vaikka opetus on sisällöllisesti vaativampaa ja monet tuntiopettajat ovat jopa väitelleitä.

Vierailija
30/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luokanopettajalla opetusvelvollisuus 23h ja palkka n. 2300e

Itse teen omassa työssäni 30 tunnin työviikon (80 % työaika) 2800 eur palkalla eli tuntipalkka on 93 eur + 5 viikon vuosiloma.

Luokaopettajalla em. tuntipalkaksi tulee 100 eur/h + 10 viikon kesäloma.

Eli ihan hyvä palkka ja todella hyvät edut (vapaa-aika) - turha vinkua. Vaikka luokanopettaja tekisi 30 h työviikon (ihan istuisi työpaikalla puurtamassa) niin silti palkka olisi mielestäni siihen työhön, noilla lomilla ihan ok.

Vierailija
31/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kesäloma 10 viikkoa

- syysloma 1 viikko

- joululoma 2 viikkoa

- hiihtoloma 1 viikko

Yhteensä 14 viikkoa. " Normaali" ihminen lomailee 5 viikkoa. Olisi se kumma jos noilla lomilla pitäisi vielä maksaa nykyistä korkeampaa palkkaa. Joku tolkku sentään.

Vierailija
32/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2300 taitaa olla lähellä silloin, jos on on myös aineenopettajan kelpoisuus äikässä, matikassa tai kielissä. Aika harvalla luokanopettajalla taitaa olla. Tavisluokanopettajan alkupalkka on alle 2000 euroa.

Käsittääkseni opettajien työaika on ihan vertailukelpoinen muiden työntekijöitten kanssa. Jos on pitkä syysloma, niin sen edestä tehdään sitten lauantaipäiviä. En itse ole luokanopettaja, mutta tunnen joitakin.

Vierailija
33/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alkupalkka noin 2000e. Revi siitä.

Vierailija
34/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia ja hoitajia ei voi verrata. Sen verran on eroa kuitenkin koulutustasossa. Opettaminen on vaativaa työtä, joka vaatii monenlaista suunnittelua ja konsultointia. Suomeen verrattavissa maissa (lue muut länsimaat) on opettajilla usein huomattavasti korkeampi palkka aivan samoilla lomamäärillä. Nämä lomat vain jakaantuvat usein tasaisemmin ympäri vuotta, koska monissa maissa on käytössä useampi lukukausi kuin Suomen kaksi. Esimerkiksi Saksassa ja Sveitsissä aineenopettajan palkka on noin 6000. Kuulostaa koulutuksen vaativuuten ja opettajan työn tärkeyteen nähden koko yhteiskunnan kannalta sopivalta. Luokanopettajien palkkauksesta muualla maailmassa en tiedä, itse kun olen aineenopettaja.

Vierailija
35/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Opettajia ja hoitajia ei voi verrata. Sen verran on eroa kuitenkin koulutustasossa. Opettaminen on vaativaa työtä, joka vaatii monenlaista suunnittelua ja konsultointia. Suomeen verrattavissa maissa (lue muut länsimaat) on opettajilla usein huomattavasti korkeampi palkka aivan samoilla lomamäärillä. Nämä lomat vain jakaantuvat usein tasaisemmin ympäri vuotta, koska monissa maissa on käytössä useampi lukukausi kuin Suomen kaksi. Esimerkiksi Saksassa ja Sveitsissä aineenopettajan palkka on noin 6000. Kuulostaa koulutuksen vaativuuten ja opettajan työn tärkeyteen nähden koko yhteiskunnan kannalta sopivalta.

Vierailija
36/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu aika on opetuksetonta aikaa, joka on nipistetty muun vuoden palkasta. Opettajat ovat ikäänkuin maksaneet itse muun ajan palkan itselleen. Plakasta puheenollen alakoulussa minulla on 27 viikkotuntia ja palkkaa saan noin 2300 euroa kuussa - verot. Ylityö sanaa ei tunneta, eli jos teen jonain viikkona todella paljon työtä, niin oma moka. Toisaalta toisena viikkona se tasoittuu varmasti.

Vierailija
37/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni Suomen menestystä esim. Pisa-tutkimuksessa on perusteltu sillä, että Suomessa opettajilla on hyvät palkat verrattuna moniin muihin maihin.

Itse olen kahden opettajan (lukion lehtoreita) lapsi ja minulla on kaksi sisarusta. Muistan takavuosilta erään keskustelun englantilaisen perheen kanssa. Olimme lomalla Kreikassa koko perheellä ja juttelimme englantilaisperheen vanhempien kanssa johon olimme tutustuneet matkan aikana. Heille suurin ihmettelyn aihe oli se, kuinka viisihenkisellä OPETTAJAperheellä on varaa lomamatkaan ulkomaille. Englantilaiselta opettajaperheeltä ei kuulemma onnistuisi palkkojen pienuuden takia.

Vierailija:

Suomeen verrattavissa maissa (lue muut länsimaat) on opettajilla usein huomattavasti korkeampi palkka aivan samoilla lomamäärillä. i]

Vierailija
38/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on iltalukion lehtori ja hänen palkkansa on tosi korkea.

Käväsin katsomassa kuntaliiton palkkatietoja ja kuten sanottua, lukion lehtoreiden palkat ovat aivan toista luokkaa kuin peruskoulun opettajien palkat.

Vierailija
39/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen jos opettaja tekisi enemmän töitä ja lomailisi vähemmän, hänen palkkansa olisi isompi. Jos palkkaa nostettaisiin reilusti niin silloinhan tämä " oikeudenmukaisuuskalkulaatio" menisi ihan pyllylleen.

Jokainen opettaja tietää uralle lähtiessään mitkä ovat faktat palkan ja lomailun suhteen. Turha siitä on alkaa kitisemään.

Vierailija:

Muu aika on opetuksetonta aikaa, joka on nipistetty muun vuoden palkasta. Opettajat ovat ikäänkuin maksaneet itse muun ajan palkan itselleen. .

Vierailija
40/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aikaa jolloin ei tarvitse tehdä töitä vaan voi vetää lonkkaa.

Vierailija:

Muu aika on opetuksetonta aikaa, joka on nipistetty muun vuoden palkasta. Opettajat ovat ikäänkuin maksaneet itse muun ajan palkan itselleen. Plakasta puheenollen alakoulussa minulla on 27 viikkotuntia ja palkkaa saan noin 2300 euroa kuussa - verot. Ylityö sanaa ei tunneta, eli jos teen jonain viikkona todella paljon työtä, niin oma moka. Toisaalta toisena viikkona se tasoittuu varmasti.