Pojan 2v neuvola oli tänään, ja tietysti siellä valitettiin :(
Esimerkkejä valittamisista.
" puhetta pitäs tulla enempi"
" painoa sais olla vähempi, on turhan pullukka poika"
Poika sanoo paljon sanoja, mutta ei vielä lauseita. Ymmärtää tosi hyvin puhetta, vaikka ei itse vielä kunnolla puhukaan.
Pituus 90cm ja paino 14kg. Mun ja monien muittenkin mielestä normaali, ei yhtään liian pullukka. Syntyessään oli 52cm ja 3980g
Kommentit (65)
Vierailija:
2v. puheenkehitykseen kuuluu 2-3 sanan lauseet. sain juuri foniatrilta tayssista paperit eri ikävuosien puheenkehityksestä. mitä pitää puhua ja ymmärtää missäkin iässä. ellei 2v. puhu yhtään lauseita, niin puheenkehitys on viiveinen, näin se nyt vaan on.
kahden lapsen kanssa käynyt näitä asioita lävitse, joten uskon jotain tietäväni.
toiset neuvolan th päästävät lapsen neuvolan seulan lävitse, jos esim. sanoja 10kpl.
2v. ei haluta puheterapia seurannan piiriin, koska resursseja ei ole siihen ja osa näistä lapsista tulevat puhumaan myöhemmin hyvin.
tässä porukassa on myös dysfaattiset lapset ja muut erityislapset.
t. äiti jolla on kehitysvammainen lapsi, sekä lapsi joka voi olla olla tuleva erityislapsi, jolla puheenkehityksen viive tai kielellinen erityisvaikeus( dysfasia).
3v. 3-4 sanan lauseet. 4v. 4-5 sanan lauseet.
oikein on neuvolan th sanonut, sillä ap:n lapsen puheenkehitys on viiveinen tällä hetkellä. se ei tarkoita sitä että lapsi ei puhuisi myöhemmin hyvin.
hänen velvollisuutensa on sanoa, että puheenkehitys on viiveinen. asian toteaminen ei ole sama, kuin valittaminen. entä jos ap:n lapsella todettaisiin myöhemmin dysfasia, niin olisiko kyseinen äiti täällä määkymässä, kun th ei asiaa huomannut.
seula on oltava, ettei erityislapset läpäise sitä, valitetavaa on että sen seulan läpi kyllä helposti pääsee, ellei äiti ole aktiivinen lapsensa puolesta.
Myös minä olen käynyt lapsen kanssa puheterapiassa. Lisäksi olen seurannut läheltä 6v autistisen lapsen puheen kehittymistä (puhetta ei siis tule eikä voida sanoa tuleeko ikinä).
2v " pitää" osata lauseita, KAHDEN sanan lauseet riittää. 3v pitää puhua niin, että vieraskin sen ymmärtää.
Neuvolan seulat ovat lapsen parhaaksi. Jotta todelliset avuntarvitsijat löytyisi joukkoon mahtuu paljon myös ns. vääriä hälytyksiä. Joku kirjoitti, että 2v ei puhunut vielä yhtään sanaakaan, mutta kohta jo lauseita. Tämähän on yksilöllistä ja hyvä, että näin oli, mutta entäs sitten ne joilla näin ei ole? Minunkin tuntemassa tapauksessa lapsi ei myöskään sanonut sanaakaan 2v ja meni samaan " kyllä se ajallaan" piikkiin. Vanhemmat eivät olleet aktiivisia kun eivät ymmärtäneet olla. Mun mielestä neuvolan, jossa niitä asiantuntijoita pitäisi olla, olisi pitänyt huomata asia ja laittaa jatkotutkimuksiin! Puheterapeutilla käynnistä ei voi olla haittaa kenellekään, mutta käymättömyydestä voi! Varmaan neuvoloidenkin työtä vaikeuttaa nämä vanhemmat jotka ottavat niiin itseensä joka asiasta.
että valehtelet, mutta eipä sekään vielä kauheasti yksiselitteisesti mitään kerro, että yksi foniatri on antanut jotain prujuja.
Kirjoituksiasi on tosi vaikea lukea, kun et käytä isoja kirjaimia ollenkaan.
46
että yksi puhuttu sana riittää. Ja että ymmärtäminen on tärkeämpää. Painoa en kommentoi, omat on pinenempiä. Mutta pieni olen itsekin.
86,5 cm ja 11,9 kg, ja todettiin, että ihan hyvät on molemmat lukemat, painokin ok. Niin ne lapset ja neuvolantätit on erilaisia:)
Vierailija:
tänään neuvolassa ja mitat oli 85,5 cm ja painoa 14,7 kg. Kehuttiin että hyvin ja NORMAALISTI kasvaa ja painossakin on varaa mennä molempiin suuntiin..
sain todellakin nämä paperit foniatrin puolelta tayssista, jonne olen myös soittanut ja keskustellut foniatrin kanssa. joten mitään en ole valehdellut.
se ei tarkoita sitä, että pienempi määrä ei riittäisi, koska se myös tiedetään, että kaikilla lapsilla ei ole niin nopea puheenkehitys.
mutta näin on määritelty joku keskimittari.
lippusia oli kolme 1-2v. puheenkehitys, 2-3v. puheenkehitys, 4-5v. puheenkehitys.
mikäli asia sinua kovasti vaivaa, niin toki voit soittaa tayssiin ja pyytää itsellesi nämä kyseiset laput. muualta niitä ei saa.
neuvolassa ei noita 2-3 sanan lauseita vaadita, mutta tayssissa foniatrin puolella vaatimus taso on aivan eri.
esim. 3v. pitää osata vastata kysymykseen, jossa ei ole tilannetta mukana. meidän poika ei osaa, silti en saa häntä jatkotutkimuksiin tämän löysän neuvolan, puheterapia seulan vuoksi. pojalla ikää 3.4v. tiedän, että hän ei läpäise seulaa tayssin foniatrisella puolella.
nyt hän sitten ei saa hoitotukea, eikä säännöllistä puheterapiaa.