Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joudunko ongelmiin, jos menen sairaslomalla töihin

Vierailija
06.10.2023 |

Ajattelin vaihtaa työpaikkaa kesken saikun.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harkita. Jos olet menossa kilpailijalle töihin, niin en ehkä menisi irtisanomisaikana ainakaan.

Vierailija
2/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ainakaan voi nostaa palkkaa toisesta firmasta sairasloman ajalta. Se on petos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa harkita. Jos olet menossa kilpailijalle töihin, niin en ehkä menisi irtisanomisaikana ainakaan.

Irtisanomisajan toki odotan ennen kuin aloitan töitä.

Ap

Vierailija
4/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ainakaan voi nostaa palkkaa toisesta firmasta sairasloman ajalta. Se on petos.

Miten palkkaa voi "nostaa"? Yleensä se kai maksetaan, jos siihen on oikeutettu. Mutta ei ole tätä pelkoa nyt, kun olen kelan päivärahoilla ollut jo puoli vuotta.

Ap

Vierailija
5/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet olevasi työkykyinen niin kannattaa hakea lääkärintodistus sairausloman lopettamisesta.

Vierailija
6/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kannattaa vielä sitä ennen lukaista työsopimus, ettei siinä ole mitään mainintaa kilpailijalle siirtyisestä. Joskus niissä saattaa olla joku karenssiaika, ja silloin et voi tehdä kilpailijalle töitä.

Joskus tämä unohtuu siinä työpaikanvaihtokiimassa.

Vierailija
7/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koet olevasi työkykyinen niin kannattaa hakea lääkärintodistus sairausloman lopettamisesta.

Tarvitaanko tällaista oikeasti ja minne? Tietääkseni kelaan riittää vaan oma ilmoitus siitä, että on palannut töihin.

Vierailija
8/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten palkkaa voi "nostaa"? Yleensä se kai maksetaan, jos siihen on oikeutettu. Mutta ei ole tätä pelkoa nyt, kun olen kelan päivärahoilla ollut jo puoli vuotta.

Ap

Siis ei mitenkään voi nostaa. Työpaikoilla on vaan palkanlaskijoita. Kait tyhmempikin tuon tajuaa.

Vierailija
9/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kannattaa vielä sitä ennen lukaista työsopimus, ettei siinä ole mitään mainintaa kilpailijalle siirtyisestä. Joskus niissä saattaa olla joku karenssiaika, ja silloin et voi tehdä kilpailijalle töitä.

Joskus tämä unohtuu siinä työpaikanvaihtokiimassa.

Ei mun työsopimuksessa ole tällaista.

Ap

Vierailija
10/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomalla saa kyllä mennä töihin, muu on urbaanilegendaa. Mutta et voi olla sairaslomalla samaan aikaan jos teet töitä toisessa firmassa.

Vierailija
11/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomalla saa kyllä mennä töihin, muu on urbaanilegendaa. Mutta et voi olla sairaslomalla samaan aikaan jos teet töitä toisessa firmassa.

Tämän tiedän kyllä.

Ap

Vierailija
12/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tiedän kyllä.

Ap

No mikä sitten oikein oli kysymyksesi?

Vierailija
13/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen työnantajasi on varmaan oikein tyytyväinen kun pääsee saikuttajasta eroon. Tuskin siis heittäytyy hankalaksi.

Vierailija
14/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tiedän kyllä.

Ap

Että joudunko antamaan jotain selvityksiä, että miksi pystyn työskentelemään paikassa B vaikka olen työkyvytön paikassa A.

Ap

Vierailija
15/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tiedän kyllä.

Ap

Että joudunko antamaan jotain selvityksiä, että miksi pystyn työskentelemään paikassa B vaikka olen työkyvytön paikassa A.

Ap

Sehän riippuu täysin työnlaadusta ja sairaudesta.

Vierailija
16/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kesken saikun työskentelet ja sinulle tapahtuu jotain, mikä vaikuttaa terveyteesi, niin varaudu hyviin selityksiin. Kannattaa keskeyttää se saikku eli ilmoitus Kelalle. Reilua olisi toki, että ilmoittaisit myös edeltävälle työantajalle, että et ole palaamassa töihin.

Vierailija
17/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kesken saikun työskentelet ja sinulle tapahtuu jotain, mikä vaikuttaa terveyteesi, niin varaudu hyviin selityksiin.

Mitä tarkoitat tällä? Sairausloma on suositus, ei määräys.

Vierailija
18/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sairautesi uusiutuu jatkossa, todennäköisesti et saa Kelalta korvausta koska pystyt työskentelemään sairaanakin. 

Vierailija
19/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tiedän kyllä.

Ap

Itse asiassa jos teet firmassa A esim fyysistä varastohommaa ja olet myös työsuhteessa firmaan B jossa teet kirjanpitoa. Sitten murrat vaikka jalkasi. Voit kyllä saada sairauspäivärahaa firman A tehtävistä, koska et kykene fyysiseen työhön ja silti työskennellä firmassa B jossa murtunut jalka ei työtä välttämättä haittaa. Firman B tuloja ei tietystikään silloin huomioida sairauspäivärahassa vaan saat päivärahan sen mukaan mistä työstä olet pois.

Lääkärin arvioi työkyvyn erikseen kumpaankin tehtävään. Toki jos tehtävät ovat molemmissa paikoissa samat, silloin ei välttämättä ole loogista, että toiseen pystyy toiseen ei. Siinäkin huomioidaan varmasti sairausloman syy, onko se sairauden syy itse työpaikasta johtuva joka aiheuttaa työkyvyttömyyden vain toisessa työpaikassa. (Esim. Vaikea astma ja työskentely paikassa joka pahentaa tilannetta ja toinen työ sama ammatti, mutta ympäristö ei altista / pahenna astmaa)...

Vierailija
20/25 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot kelaan, jotta voivat huomioida etuudessa.

Nämä etuuksien haut pitäisi hoitaa aina henkilön itsensä toimesta ettei tule päällekäisyyksiä.

Itse oli saikulla, eikä työnantaja päästänyt töihin, joten menin toisiin töihin, joita pystyin tekemään. En tietysti itse hakenut mitään etuutta, koska olin töissä. Työnantajapa oli hakenut etuutta. Onneksi Kela kysyi minulta asiasta ja kerroin koska olin töissä, joten tästä ei tullut ongelmaa. Ärsytti kyllä hieman, koska itse toimin oikein, enkä etuutta hakenut tietenkään.