Pojan 2v neuvola oli tänään, ja tietysti siellä valitettiin :(
Esimerkkejä valittamisista.
" puhetta pitäs tulla enempi"
" painoa sais olla vähempi, on turhan pullukka poika"
Poika sanoo paljon sanoja, mutta ei vielä lauseita. Ymmärtää tosi hyvin puhetta, vaikka ei itse vielä kunnolla puhukaan.
Pituus 90cm ja paino 14kg. Mun ja monien muittenkin mielestä normaali, ei yhtään liian pullukka. Syntyessään oli 52cm ja 3980g
Kommentit (65)
Kyllä niissä terveydenhoitajan puheissa yleensä on jotain perää... Sitä onko lapsi pullukka ei voi suoraan katsoa kiloista ja pituudesta (no oma lapseni oli saman painoinen kuin ap:n ollessaan 97 cm ja on ehkä hieman hoikahko). Mulla on kaveri joka on samanpituinen kuin minä, mutta omaa tosi kamalat vatsamakkarat, jos painoa on 57 kg, ylipainoa ainakin 3-4 kiloa. Mun ympärysmitat on selvästi pienemmät ja näytän hoikemmalta vaikka painoa jopa pari kiloa enemmän. Lihakset painaa enemmän kuin läskit. Mitäs meistä aikuisista, mutta on se todella sääli, kun ennen nätti ja solakka tyttö alkaa jossain 10 tienoilla selvästi läskistyä, kun liikuntaa ei harrasteta ja ranskanperunat maistuu päivittäin.
Ja miksi kaikki terkat ei lähetä lasta puheterapeutille, jos ei puhu 2-vuotiaana, johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että rahaa säästetään ja joku haluaa odottaa sen muutaman kuukauden yli, jos se puhe vaikka aukeaisi. Ja kaikilla ei vaan ole ammattitaitoa esim. siksi että lapsia on vähän, eikä terkallakaan ole riittävästi vertailupohjaa.
Mutta kyllä se on tosi, että puhetta pitäisi olla hieman enemmän kuin muutama sana 2-vuotiaana. Jos puhetta ei ymmärrä alkaa olla hälyyttävää jo aikaisemmin ja silloin voisi olla tarpeen alkaa opetella tukiviittomia. Omalla pojallani puhetta tuli 10-15 ymmärrettävää sanaa ja jouduimme seurantaan. 2,5 vuotiaana neuvolassa sanoja oli jokunen enemmän, mutta edes 2 sanan lauseita ei ollut, joten saimme lähetteen puheterapeutille, joka diagnosoi 3-vuotiaana viivästyneen puheen kehityksen, mutta ei mitään dysfasiaa tms. Pojalle tämä pääsy puheterapian kirjoihin olikin hyvä, koska hän pääsi sitä kautta myös r-kouluun puheterapeutille. 5-vuotiaana puheenkehitys nimittäin tutkittiin ikätasoiseksi ja sanavarastoltaan jopa edistyneeksi. Sitten pääsi harjoittelemaan vielä puuttuvat äänteet. Normaalisti resurssit ei riitä r-harjoituksiin vaan erityisope antaa ne vasta koulussa.
Saman kunnan toinen terveydenhoitaja ei lähettänyt edes 3 vuotiasta dysfaatikkoa puheterapeutille, mutta mammojen oman vertailun tuloksena päätyi tuokin lapsi onneksi lähes ajoissa puheterapiaan. Eräässä pienessä kunnassa sukulaispojan ollessa 5-vuotisneuvolassa terkka totesi, että puhe ei nyt taida olla ihan kunnossa, kun pojan puheesta ei saanut kukaan muu selvää kuin oma perhe. Poika oli varmaan ollut aika hiljainen aiemmin ja äiti vaan todennut, että kyllähän se puhuu.... Poika ei tuottanut yhtään kielellisesti oikeata lausetta, eikä edes ymmärtänyt kuin hyvin lyhyitä lauseita. Itsekin joskus olin sivulauseessa kysellyt, että puhuuko Matti, mutta minullekin äiti vaan sanoi että kyllä puhuu, mutta on niin ujo ettei vieraille juuri juttele.
Vanhemmat tekee lapsilleen kyllä koiranpalveluksen, elleivät ota vastaan kaikkea tukea, minkä terveydenhuollosta saa. Miksi viedä sitten lasta lainkaan sinne neuvolaan, jos ei kerran mitään uskota kuitenkaan. Jos lapsi käy kerran turhaan puheterapiassa, eipä tuo paljon kuluta.
Vierailija:
että jos tuo todella on yleinen kaikkien mieltämä käsitys, miksi sitten neuvoloiden terkat ja lääkärit eivät sitä noudata?
että Olipa teillä kamala neuvolantäti kyllä.
Poika sanoo sanoja, mutta ei vielä lauseita. Pituus 89,5cm ja paino 14kg. Kaikki ok. mistään ei valitettu.
Jos se sitä tahtia tulisi lisää mitä kahtena eka vuonna, olisi kaikki 4-vuotiaat ylipainoisia :)
poika kuulostaa ihan sopivalta kooltaan. sitäpaitsi ihmiset on yksilöjä, eläviä olentoja eikä mitään käyränmukaan meneviä robotteja. välillä kasvu hidastuu, välillä tulee pyrähdyksiä jne.
ja puhettakin teillä tulee ihan tarpeeksi tuon ikäiseksi.
todellakin ihmiset ja lapset on persoonia, ja kukin oppii ja kehittyy omaan tahtiinsa.
Meidän 102 cm 16kg poikaakin väitettiin 3v neuvolassa pulleaksi
meidän 101 cm ja 17,3 kg ei taas ollut yhtään pullukka vaan kulkee hienosti käyrällään, pituus paino suhde ok.
Ei 2-vuotiaan tarvi vielä puhua lauseita, sanojen sanominen riittää. Poikasi on sopusuhtainen. Ennemmin hoikka ku pullukka.
Oma lapseni oli TÄSMÄLLEEN saman pituinen/painoinen syntyessään kuin sinun ja 2 vuotiaana painoi 14.5 ja oli 89 pitkä. Hän on tyttö ja aina ennen mennyt alakäyrillä. Mistään pulleudesta ei todellakaan sanottu. Olen itsekin 170/60 että ei täällä mitään piiperoisia lapsia kasva:). OIkeesti mä sanoisin tommoselle neuvolantädille vähän että työntäis ne käyrät johku..
Ihan liikaa näkee niitä läskejä kolmivuotiaita jotka on vaan " lapsen pyöreitä" vanhempien mukaan.
Se oma näyttää söpölle vaikka olisi oikeasti todella ylipainoinen.
Jos neuvolassa sanotaan että lapsi on pyöreä, se sitä todennäköisesti on joten alkakaa vaan tarkkailla sitä ruokavaliota.
JA kyllä kaksi vuotisena pitäisi olla jo lauseita reilusti.
riittää että ymmärtää puhetta ja että on joitakin sanoja.
Pullukkakin on. Oikeassahan se terkkari oli. Mitä siitä nokkiinsa ottaa.
lapsihan puhuu joitakin sanoja ja ymmärtää puhetta.
Vierailija:
Ihan liikaa näkee niitä läskejä kolmivuotiaita jotka on vaan " lapsen pyöreitä" vanhempien mukaan.
Se oma näyttää söpölle vaikka olisi oikeasti todella ylipainoinen.
Jos neuvolassa sanotaan että lapsi on pyöreä, se sitä todennäköisesti on joten alkakaa vaan tarkkailla sitä ruokavaliota.JA kyllä kaksi vuotisena pitäisi olla jo lauseita reilusti.
2 heistä on nyt jo teinejä ja ovat hoikkia. Omalla 2 vuotiaallani ei tullut kummempia lauseita silloin ja neuvolassa eivät siihen reagoineet. Nykyisin puhuu kuin papupata. Ymmärrän jos on TODELLA ylipainoa niin puututaan mutta tuo on normaali 2 vuotiaan koko. Taidan olla pienen 2 vuotiaan äiti kun noin sanot. Kyllä lapsenikin päiväkodissa on niitä hyttysen kokoisia 2 vuotiaita mutta nyt puhun normaali kokoisista.
Th (sijainen kylläkin) valitteli kun tytön puhe oli epäselvää. Näytti leppäkertun kuvaa ja tyttö sanoi " eppäkeettu" , pullo oli " puvvo" , rypäle " ypäve" eli tytöltä puuttuu l ja r. Kaikki kysytyt sanat osasi kyllä ja lauseitakin puhuu. Olin vähän kummissani, ehkä harvinaisempaa kuitenkin on se, jos 2-vuotiaana tulee jo kaikki äänteet selvästi.
Meidän poika puhuu 5-6 sanan lauseita, ja niitäkin useita peräkkäin, mutta ei täti sitä oikein halunnut uskoa, vaikka lapsi puhui lauseita ja esitti kysymyksiä (Mikä se on? jne) neuvolassa olon aikana. Täti totesi vaan että sanoja jo on. Kysyi että pukeeko jo jne. Minusta ei voi 2-vuotiaalta vaatia ihan kaikkea. Nooh, eipä sillä ole väliä..nen euvolat on nyt vaan sellaisia välillä, eipä hyvä mieli jää.
Meidän kaksivuotias sanoo sanoja, epäselvästi kylläkin. Muutama kahden sanan lause saattaa tulla, mutta harvemmin. Ymmärtää kyllä monimutkaisiakin lauseita. Esikoinen puhui hyvin kaksivuotiaana, mutta tämä ei. Itse olen pitänyt kehitystä ihan normaalina, mutta viime aikoina on alkanut kuulua kommentteja, että kaksivuotiaan pitäisi osata paljon enemmmän.
Tyydyn olemaan samaa mieltä kuin Suomen neuvolalaitos, terveydenhuolto, tuntemani lastenlääkärit ja aiheesta kirjoittaneet asiantuntijat.
Hyvää loppuelämää! Toivottavasti sinullekin löytyy hyvä terapeutti.
46