Millaisia n. 65-70-vuotiaat vanhempasi ovat?
Ovatko muiden tämänikäiset vanhemmat vielä kovin aktiivisia? Kiinnostuneita kaikesta uudesta? Matkustelevatko tai sisustavatko kotia?
Kiinnostaisi tietää kun omat vanhempani vaan tuntuvat niin kovin " vanhoilta" ja vanhanaikaisilta. Eivät hanki mitään uutta enää kotiinsa, eivät matkustele, eivät halua oppia mitään uutta. Tietokonetta heillä ei ole, ei mitään uusia härveleitä. Äitini ei aja autoa, heillä on vanha auto vuodelta -83 jolla ajelevat. Mielestäni äitini on enemmänkin mieleltään kuin 75-vuotias, eikä 66-vuotias kuten hän oikeasti on!
Kommentit (31)
pielessä ja vaikeaa :(. En tiedä onko jotain masennusta jopa siellä sit taustalla.
Pitipä hieraista silmiä! Ihan kuin olisin itse tuon kirjoittanut! Kaikki täsmää, valitus jos " pitää" joskus hoitaa lapsia (vanhemmat ovat olleet yökylässä pari kertaa, pienin ei kertaakaan ja päivisin eivät ole olleet pitkiiiiin aikoihin hoidossa), äitini valitukset " sairauksistaan" , ei halua oppia mitään uutta, ei lähdetä minnekään koskaan jne jne.
En minäkään tajua miksi vanhempani ovat niin vanhoja tavoiltaan. Siis eihän joku 65-vuoden ikä ole ikä eikä mikään tänä päivänä!!! Vai onko tässä koulutustasosta yms. kiinni? Kumpikaan ei ole opiskellut mitään koskaan, eivät ole ikinä olleet millään kansalaisopiston kurssillakaan.
Kateeksi itseäkin käy kun näen muiden vanhempia, jotka ovat niin nuorekkaita tavoiltaan. Itsekin olisi kiva jos joskus saisi vanhemmistaan seuraa jollekin matkalle tms. Mutta kun eihän nyt sellaisia turhuuksia voi harrastaa!!! Tai edes ylipäätään mitään harrastaa.......
Täytyy vain toivoa ettei itsestä tule samanlaista vanhempana, että pelkää kaikkea ja mökkeytyy. Mökkeytyminen ei todlelakaan ole ihmiselle hyväksi! Ja niitä aivojakin pitää käyttää, muuten nekin " haurastuvat" .
Ap
Ja sitten on tuollaisia Anneli Saulin kaltaisia dynamoja, jotka pukeutuvat edelleen supertyylikkäästi, jaksavat hoitaa lastenlapsia useamman viikon putkeen, ovat mukana järjestötoiminnassa, matkailevat jne.
Joo olisin luullut, että vanhempasi asuvat maalla... Mutta ei sitten taida olla siitä kyse! VAnhempani kyllä asuvat maalla ja ovat asuneet samassa paikassa yli 40 vuotta. Niinpä, ei sieltäkään muuttaa pois voisi, vaikka äiti jatkuvasti valittaa, miten rankkaa on ylläpitää omakotitaloa yms. turhanpäiväistä valitusta. Muuttaisivat sitten!!!
Minäkin luulen, että äidilläni on jotain masennusta. Lisäksi luulen, että hänen olisi ehdottomasti pitänyt saada jotain muutosta elämäänsä. Se nyt on ollut sitä samanlaista viimeiset 40 vuotta... Ei ihmiselle tee hyvää olla vain paikoillaan kokematta ja oppimatta mitään uutta. Sitä kangistuu liikaa tapoihinsa.
Itse yritän aina ajatella että muutos tekee vain hyvää itsellekin ja että aina silloin tällöin pitää yrittää oppia jotain uutta tai kokea jotain uutta.
Mutta aika ihania vanhempia teillä joillain on!! Oma äitini ei koskaan istuisi iltaa kenenkään kanssa 02 saakka! Hyvä kun jaksaa tulla iltapäiväksi kahville... Siitäkin valittaa jo.
Ap
Eihän tässä katkeruus auta, mutta tosiaan joskus ihmettelee miten isoja eroja ihmisissä on! Toisilla on energiaa vaikka muille jakaa, ovat kaikessa mukana ja toiset eivät saa mitään aikaiseksi. Toisaalta on äitini ahkera ihminen, mutta hän puurtaa vain kotonaan siivoten.
Ap
Tai just oltiin muumimaailmassa niin siellä oli TOSI paljon isovanhempia lastenlastensa kanssa!! Meillä tuollainen ei tulisi mieleenkään... Mä olen oikeasti kateellinen, että joillakin on sellaiset vanhemmat, jotka touhuavat kaikkea lastenlastensa kanssa ja ovat kaikin puolin onnellisia elämässään! Mun käy kamalan sääliksi meidän lapsia, koska eivät voi ollenkaan viettää aikaa isovanhempiensa kanssa, paitsi joku kyläreissu joskus (ja silloinkin joutuvat kuulemaan vaan näistä sairauksista...). Lasten kaverit kuitenkin aina kertoo, miten olivat isovanhemmillaan kesällä jonkun viikon ihan yksin, tai kävivät heidän kanssaan risteilyllä, tai olivat jopa heidän kanssaan jossain etelässä yksin! Voi muuten olla koulutuskin taustalla, munkaan vanhemmat eivät ole käyneet kouluja.
äitini on tosi huonossa kunnossa, näkö, kuulo ja jalat reistailee tosi pahasti! Ei ole enää kiinnostunut mistään.
Äitini onkin alkkis, että sitä se alkoholi teettää!!
miksi se sit siivoo siellä??? Kuulostaa kyllä tosi samanlaiselta toi sun äiti kuin munkin. 7 (toi pidempi tuossa edelläkin oli muuten mun vastaus sulle, unohdin siihen tuon 7 laittaa..)
Just toi leipomis- ja siivousjuttu!
Itsekin joskus hätkähdän kun näen isovanhempia lastenlastensa kanssa. Voi kun olisikin ihanaa jos joskus tarjoutuisivat viemään lapset esim. uimaan tai jonnekin vain retkelle.
Sitten äitinikin ihmettelee miten siskoni lapset eivät koskaan hänen luonaan käy. No miksi kävisivät kun ei äiti ole koskaan yrittänytkään luoda mitään suhdetta heihin?? Kyllähän suhteista tulee paljon läheisemmät jos isovanhemmatkin tekevät jotain oma-aloitteisesti lastenlastensa kanssa tai vaikka vain soittavat ja kyselevät kuulumisia.
Itselle on henkisestikin raskasta kun ei ole kunnon tukijoukkoja. Onneksi anoppi on vähän parempi sentään!
Ap
Olleet eläkkeellä pari vuotta.
Ovat muuttaneet mökilleen ja hoitavat siellä kovasti puutarhaa. Tapaavat tuttavia usein, eivät matkustele kuin kotimaassa (eivät ole ikinä matkustelleet missään muualla).
Tietokone ollut jo yli 10 vuotta, kännykät samoin (ainakin isällä).
Ovat ihan ok kunnossa, ei perussairauksia.
Lastenlapsia eivät useinkaan hoida tai näe, koska asuvat yli 400 kilsan päässä.
Just olivat viikon Lontoossa. Käyvät paljon teatterissa, konserteissa jne.
Mökkeilevät ahkerasti ja kumpikin ajaa autoa.
Ikä on mielentila! Isällä on verenpainetta ja polvet reistaa, äidiltä leikattu lonkka. Mutta ei vaikutusta menoihin.
Just mökillä istuttiin iltaa 02 asti isolla porukalla ja ä&i mukana viimeiseen saakka.
Seuraavat muutenkin aikaansa mahtavasti.