Piikittelevä työkaveri...
Hei,
Ihmettelin tuossa, kun töihin palaessa hiipui hienoinen ahdistus ajatellessani työpaikkaa.
MInulla on duunikaveri, joka on paria vuotta vailla eläkeikäinen. En tiedä miksi, mutta hän on ottanut nyt tavakseen piikitellä minulle ihan joka asiasta kahvipöydässä muiden läsnäollessa (yksin hän ei ikinä uskaltaisi tehdä moista).
En ole ottanut mitään kantaa asiaan, olen ajatellut, että lopettaa, kun en vaan noteeraa. Itse asiassa mitä lähemmäksi kesälomaa tultiin, sen törkyisemmäksi jutut menivät. Luultavasti hän luulee, että en tajua hänen piikkejään, kun en ottanut siihen kantaa. En enää tiedä onko se piikittelyä vai varsinaista työpaikkakiusaamista...
Hän tulee lomalta loppuviikosta ja olen päättänyt, että NYT RIITTÄÄ. YHTÄÄN en enää kuuntele moista. Kertokaapa, miten kannattaisi toimia? Suoraan en ole ajatellut olla esimieheen yhteyksissä, mutta jos tämä ei NYT LOPU, niin sitten otan häneen yhteyden.
Tämä ei ole oman pääni kehitystä vaan muutama työkaverini on maininnut piikittelystä myös. Yksi jopa oli sanonut meidän pomolle tästä kehityskeskustelussa eli hän on tietoinen asiasta myös.
Kommentit (9)
On siis halunnut nolata minut kaikkien silmissä. Tämä haaska ei ole todellakaan pidetty ihminen työyhteisössä, oikea pahan ilman lintu. Kun HÄNELLÄ on paha päivä, niin ei edes tervehdi :). Vääntelee naamaansa toisen kahvipöydän jutuille jne. Eli ei ihan terve ihminen minun mielestäni.
Olen ollut tässä työpaikassa vuoden, minun edeltäjäni oli hänen edellinen puruluunsa. Hän liian kiltti ihminen sanoakseen mitään.
Olen NIIN VIHAINEN ettei kukaan voi käsittää.
Tiedän, että hän todellakin nolostuu, koska kukaan ei koskaan sano hänelle vastaan. Oikein sieluni silmin nään tilanteen. En vain tajua, että miksi olen antanut tämän piikittelyn jatkua näin pitkään. N puoli vuotta sitten alkoi...huoh...
Lisää vinkkejä, kiitos :)
Esim piikittelyjen taas sataessa vedä takaisin että " Mitä Mirkku? Oliko sulla vähän liian lyhyt loma?? Taisi olla vähän tylsää?" tai " On tainnut Mirkulla olla pitkä kuiva kausi kun noin kärttyisäksi heittäytyy?!" tai " Eeeikö sua oo Mirkku parka kukaaaan pitkääään aikaan paijannut kun noin häijyksi oot heittäytynyt?"
tai jotain vastaavaa..
siitä että joku tajuaa sanoa vastaan. Ei sillä, että sen takia kannattaisi jättää hänelle huomauttamatta, mutta tee myös " plan B" eli mieti mitä sanot jos hän alkaakin huutaa naama punaisena palautteesi johdosta. Tsemppiä!
piikittelee, että " helpottaako tuo piikittely jotenkin sun sisäistä pahaa oloasi?" tai jotain vastaavaa. Tai anna maistaa omaa lääkettään, pistä sille ns. jauhot suuhun muiden läsnäollessa. mutta älä missään nimessä menetä malttiasi tai hermostu, se on nimittäin sen piikittelijän tavoitteena. Kohauttele vaan kulmiasi ja katso häneen säälivästi hymyillen.
Sanot vaan, että nyt riittää. Meillä oli vähän vastaava tilanne ollut työpaikallani ennen minun tulemistani ja se katkesi minun palkaamiseeni. Esimies piti puhuttelun kyseiselle naiselle ja minua hän ei koskaan kiusannut (on jo jäänyt eläkkeelle).
-2-
Kun tämä piikittelevä työkaveri sitten sanoo jotain piikikästä, ota kynä käteesi ja kirjoita se ylös. Ja pyydä sitten häntä toistamaan sanansa, että saat sen varmasti kirjoitettua ylös. Jos hän kysyy, mitä ihmettä teet, sano, että kun sulla on niin älyttömän vitsikkäät ja hyvät jutut, haluat kirjoittaa ne muistiin, jotta voit sitten muistella niitä kun hän on jäänyt eläkkeelle.
En aijo sanoa mitään henkilökohtaista, totean vaan, että en aijo enää kunnella moista.
Vinkkejä lisää, jotain nasevaa voin " hyödyntää"
Edellinen oli sellainen hiljainen hissukka. Itse olen ärsyttäväkin (tiedän), omaan mielipiteet ja tuon ne julki. Kaippa hän on halunnut, että menetän malttini julkisesti tms. en ymmärrä...
Että olet ottanut pitkään jatkuneen piikittelyn aiemmin vitsinä, mutta et näe sitä enää hauskana. Jos alkaa jotain " enhän minä nyt" , niin sanot vaan että puhu kädelle pää ei enää kuuntele. Nolaat siis hänet muiden ihmisten edessä. Jos ei tähän lopu, mene esimiehen puheille.