ensimmäisen kolmenneksen 1/3 painonnousu
Heissan,
toivoisin painonkehittymiseen liittyviä kommentteja kokeneemmilta. Rv 14+1 tultuani huomaan 3 kg napsahtaneen myös puntariin! Tämä lähinnä siksi, että pahoinvointi on ajanut minut syömään enemmän kuin tarpeellista ja olen siinä sivussa myös hemmotellut oloani pikkuherkuilla joita ennen vältin huomattavasti kovemmin. Myös liikuntani on vähentynyt, koska keho ei ole tuntunut siltä, että olisin halunnut jatkaa vanhaa kunto-ohjelmaani.
Eniten satuttaa silti läheisteni huomauttelu ja painon nousuun liittyvä huomauttelu. Onko muilla noussut paino heti alkuunsa? Tai miten paino yleensäkin kehittyy. Ennustaako tämä 3 kg minulla rajua painon nousua läpi koko raskauden. Pyrin kyllä panostamaan asiaan enemmän nyt ja olemaan tarkempi syömisien suhteen. Olen vain tehnyt sen, millä olen henkisesti jaksanut paremmin. Kiitos jo kaikille kommenteista. Toivon että rajut arvostelut jäisivät vähemmälle, kyllä minä sen osaan itsekkin ;) KIITOS JA HYVÄÄ VOINTIA!
Kommentit (14)
Lähinnä varmaan jotain hormonaalisia muutoksia. Painoa on tullut muutenkin tasaisen tappavaan tahtiin, nyt viikkoja 30 ja painoa jo + 15kg lähtöpainoon. Mutta minkäs teet, jokaisen hormonitoiminta on erilainen ja kroppa valmistautuu imetykseen omalla tavallaan.
Todella typerää on muiden huomauttelu asiasta, kyllähän raskaana olevan nainen useimmiten näyttää raskaana olevalta, se vähän niin kuin kuuluu asiaan!
Tsemppiä!
Eikä painoa tartte kaikille kysyjille kertoa :-) Kyllä paino saa, ja myöhemmässä vaiheessa pitääkin, nousta. Näköjään tiedätkin miksi painoa on tullut eli helppohan tuosta on skarpata. Liikunta mullakin on jäänyt kokonaan pois, ja pahaa oloa on ollut niin että ruoka ei ole maistunut. Siksipä painoa ei ole tullut. Tosin ekasta ei ollut pahoinvointia ollenkaan ja painoa tuli tyyliin ekasta viikosta alkaen.
Jätä tommoset kommentit ihan omaan arvoonsa - jokainen raskaus on yksilöllinen, ja jos oikeasti painoa tulee ihan liikaa / liian nopeassa tahdissa, niin kyllä terkka siitä tarvittaessa huomauttaa.
terkkusin,
Sokeritoppa 10+6
Mulla tuli painoa lisää eka raskaudessa kaikkiaan +25kg. Söin ihan mitä mieleni teki enkä välittänyt.
Nyt toisen raskauden aikana on jo nyt tullut +6kg ja viikkoja 15. Olen syönyt paljon terveellisemmin ja tarkemmin, mutta silti vaan painoa näyttää tulevan sen saman kaavan mukaan.
Jospa toiset on vaan herkempiä keräämään painoa. Mutta kun kaikki on kuitenkin niin yksilöllistä. Harmi, että ihmiset eivät osaa varoa sanomisiaan.
Osa lienee jo turvotustakin näillä hiostavilla ilmoilla, mutta en jaksa huolehtia. Pääasia lienee, että vauvalla on kaikki hyvin ja äiti tykkää odotusajastaan - myös niiden makeiden mielitekojen kanssa! :)
TopiCat & Osmo-Orvokki
mulla on tänään rv 8+0 ja painoa tullut sen 2kg mikä minusta on ihan kohtuu kun koko ajan pitää syödä ettei oksennus tule ja vetämätön olo yllätä. Uskon että tämä tasaantuu kunhan pääsen tuonne toiselle kolmannekselle ja olokin parantuu. Älä huoli,nykyään osalla ihmisistä tuntuu olevan se käsitys ettei raskauskaan saisi lihottaa. Juuri raskaana ollessani olen aina nauttinut kovasti elämästä ja siitä että saa olla rehevä hyvällä omalla tunnolla :o)
Aikaisemmin mulla tullut kiloja
eka raskaus 22kg
2. 16kg
3. 18kg
4. 8kg
Minulla on nyt viikkoja 13+6 ja paino on laskenu lähtöpainosta 4kg. Syynä varmaankin se että ei ole tehny mieli mitää makeaa ja rasvaista sekä, sitä mitä syön nii se ei välttämättä pysy sisällä ollenkaan...
Toisaalta kyllä odotan että se paino pikkasen vaikka nousiskin...
Kuitenkin on kavereita joilla paino ei ole noussut koko raskauden aikana yhtää, toisella taas sen 25kg, ja raskaus menny loppuun asti kuitenkin hyvin. Et eipä tuo sinun painon nousu kovin pahalta kuulosta!!!
Onpas sulla ikäviä läheisiä kun tuollaisia kommentteja kehtaavatkin heittää:/ Tosiaan voisivat ihan tuijotella omaa kuvaansa ja arvostella sitä!!! Mutta siis mulla nousi paino heti raskaustestin aikaan sellainen 4 kg ja alkuraskauden ajan muutenkin vähän reilusti 500-800g/vko. Neukkatäti jo huomautteli ettei tarttis välttämättä ainakaan enempää nousta per viikko. En syönyt mitenkään erikoisesti ja varsinkin makeaa en pystynyt syömään. Oiskos sitten vaan hormoonien takia noussut. No anyway nyt loppuraskaudessa kun luulisi että paino olisi mulla noussut hurjaa vauhtia kun se niin alkoikin niin nyt se on rauhoittunut huomattavasti. Nousu on ollut sellaista n.200-250g/vko eli aika hyvin. Yhteensä nyt painoa tullut 9 kg (rv34+1). Ja mä en todellakaan harrasta liikuntaa...silloin tällöin pieni iltalenkki hitaasti vaappuen:) Eli turha stressi pois. Toisilla tulee enemmän ja toisilla vähemmän!!! Mun kaverilla paino nousi 20kg ja muutaman kuukauden päästä vauvan syntymän jälkeen oli KAIKKI kilot lähtenyt pois!!! Voimia sulle ja sano hanakasti takaisin noille arvostelijoille että pitää kommenttinsa ihan omassa päässään! Raskaana olevan kuuluu lihota.fi!!! Voi hyvin ja tsemppiä loppuraskauteen!!!
T:Peanut ja Pikkukaveri rv34+1
Ihan normaalia, että alussa muutama kilo tulee, jos olo on huono ja matalasta verensokerista senkun huononee. Mulla tuli plussatestin ja ekan neuvolan (rv 8+) välissä jo +3kg, kun vähän väliä piti syödä. Rv 14 painoa oli tullu jo yht +6kg. Nyt painonnousu on vähän rauhoittunu ja rv 26+5 painoa oli tullut yhteensä noin +10 kg.
Ekassa raskaudessa mulla oli ehkä vähän kovempikin painon nousutahti ja rv 34 oli kiloja tullut 16 kg, joista pääsin kyllä melko nopeasti eroon synnytyksen jälkeen (eka syntyi siis 34 raskausviikolla).
Painon nousu on hyvin yksilöllistä. Jos pääosin syö terveellisesti ja säännöllisesti (ainakin sitten kun pahoinvointi sen sallii), niin silloin painon nousukin pysyy kohtuudessa.
Älä suotta murehdi :)
S rv 29+3 ja kiloja nyt jo varmaan +12..
Kiitos Sanna ja kumppanit kommenteista! Ja kiitos siitä että tiesitte kuitenkin vauvan voinnin olevan minulle tärkeintä. Nyt tiedän ainakin ettei alun painon nousussa ole mitään kummallista ja ei tilanteeni aivan mahdoton ole. Fiksumpana taas eteenpäin ja kommentit alan jättämään omaan arvoonsa. Mikäli niitä enää tulee. Tukea minulla perheestäni on aina tullut ja sehän on tärkeintä!
Iloista mieltä!
Jos noin pieni painonnousu aiheuttaa noin kovaa ihmettelyä, luulen, että olet (todella) hoikka, joten painonnousu on vain hyvästä tulevaa varten.
Muuten en oikeastaan osaa mitään uutta ja ihmeellistä sanoa.
Iglu rv6+1
Olen kyllä muissa kommenteissa ihan samaa mieltä!
Elä turhia murehdi! En tarkkaan omaa painoani muista tossa vaiheessa ja minulla oli pitkä neuvola väli juuri tuolloin mutta viikolle 20 mennessä oli tullut n. 4kg.
Ja nyt n.8kg ja olen viikolla 31+4! Painonnousu on ollut todella heittelevää, siihen on moni asia vaikuttanut :) liiallisen painonnousun vältät terveellisellä ruokavaliolla ja turhat mässäilyt pois ja liikuntaa sen mitä pystyy oman kunnon mukaan, ihan perus liikkuminen sohvaltakin jo auttaa :) Mutta saa toki mässätä joskus herkkujakin, pitääkin ;) ei niin tarkka saa olla kiloista.
Jokaisen raskaus on erinlainen ja jätä nuo läheisten kommentit omaan arvoon, itse olen niistä saanut vasta kärsiä kun maha on alkanut kasvamaan ja arvuutellaann kumpaa ootan...aluksi oli ihan selvää " tyttö se on kun takaa näkee" ja " tyttö ihan varmasti ko joka paikka levenee ja tissit kasvaa" jooh.....meni aikansa tottua tohon ja noille kommentsijoille en ole vieläkään kertonut mitä odotan vaikka tiedän tyttöä odottavani, siinäpäs kö pähkäilkööt, nyt he kylläkin ovat jo sillä kannalla et poikaa ootan kun maha on niin pystysä ja ei ole levennyt :) kunhan noihin ite tottuu ja alkaa suhtautuun kevyemmin niin on jopa huvittavaa katsella kuin ihmiset osaavat olla huomaamattaan tai tarkoituksella tylyjä :)
Itse olen seurannut onko paino läheskään normaalia täältä: http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=rp
ihan kiva linkki, mutta vain suuntaa antava ja laihduttamaan ei kannata raskaana lähteä :)
Tsemppiä sinulle odotukseen ja kaikea hyvää!
miten joku ulkopuolinen huomaa 3 kilon painonnousun? vahtiiko ne vaa' alla? mittaako ne käsivarren ympäryksen? tietäen, että olet raskaana? tässä on selvästi jokin kulttuuriero, joka ei mene minulle perille. nimim. paino normaalisti 49-52 kg mutta ei sitä vaihtelua huomaa kukaan MUU, tai ainakaan ole tullut sanomaan.
kalliope rv 6+4
älä todellakaan välitä. Itse lihoin ensimmäisen raskauteni aikana +20 kg.....enisimmäiset 2 kg tuli heti raskaustestin jälkeen, muutamassa viikossa. Uskon, että " luonto" hoitaa tehtävänsä...eli minäkin olin tosi hoikassa kunnossa ennen raskautta ja kroppani todella tarvitsi kiloja jotta voin imettää.....
nyt olen taas raskaana ja en toivo kyllä - näin rehellisesti - sanottuna niin paljon kiloja ihan vain sen takia että niiden tipputaminen oli minulle ainakin työn ja tuskan takana...vaikkakin sairaalaan jäi heti 10 kg...
Painon nousustani ei koskaan huomauteltu minulle, ei edes neuvolassa koska muuten olin hyvässä kunnossa tarkoittaen veriarvoja ja verenpainetta.
Mutta kuten jo edellä sanottiin....kaikien kropat ovat erinlaisia ja reagoivat kukin tavallaan......
Ei muuta kuin nautitaan syömisestä ja ajatellaan vauvan parasta.
Itselläni ei ole paino noussut yhtään raskauden aikana. Ylipainoa oli ennen raskautta noin 20 kg. Viimeksi sain moitteita neuvolan kesälomittajalta että olen pitänyt itseäni varmaankin nälkäkuurilla. No en ole sen voin sanoa. Luulisi että olisi hyvä asia ettei paino nouse jos on jo ennestään ylipainoa. Painoa olen pitänyt kurissa ihan vain kävelylenkeillä ja aikaisempaa järkevämmällä syömisellä (edelleen 5 kertaa päivässä, mutta nyt vain terveellisempiä ruokia). Tuon ylempänä olevan linkin mukaan minulla saisi olla nyt painoa 77-80 kg. Huh huh kun kuulostaisi kamalalta jos painoa olisi tuon verran jo nyt. Aikaisempien raskauksieni alkaessa olen ollut normaalipainoinen ja silloin painoa on tullut aina 12-15 kg.
voi harmi, että olet joutunut kuulemaan huomautuksia - kyse on ihan normaalista painonnoususta --- ja sitä paitsi, painohan nousee raskauden aikana epätasaisesti, joskus saattaa paino laskea ja sitten äkisti nousta parin viikon aikana paljonkin. Turha liikaa miettiä tuollaista, pitäisi vaan sanoa asiallisen jäätävästi huomauttelijoille, että pitäköön kirjaa vaan omasta painostaan...
Hyvää vointia ja hyvää mieltä!