***SUURPERHEODOTTAJAT VKO 31***
Kommentit (72)
Meillä on vielä äitini kylässä joten paluu arkeen ei ole vielä ihan täysillä alkanut. Kovasti täälläkin odotellaan koulujen ja kerhojen alkua. Esikoinen menee toiselle luokalle ja kakkonen ekalle. Kolmonen jatkaa kerhossa ja nelosen kanssa jatketaan perhekerhoa. Isot jo selvästi jännittävät koulun alkua meillä esikoisen opekin vaihtuu niin on molemmilla jännitettävää.
(.) maha paisuu ja potkii. Välillä supistelee mutta tuskin nuo vielä mitään ovat aikaan saaneet. Perjantaina on viimeinen neuvola lääkäri sittenpä se selviää.
Nyt pitää rientää mummon avuksi lasten hoitoon. Tänään käydään ostamassa kakkoselle koulureppu.
nuttu rv 36 tasan tänään
Kiitos kaikille onnitteluista tuolla edellisessä pinossa. Omppuäipälle terveisiä, näin siitä pähkäilystä päästiin eroon kun vaan raskauduttiin ;)
Nyt on sitten kaamea väsymys iskenyt. Eilen nukuin koko ajan ja silti heikotti. Nyt yritän töissä istua reippaana mutta ei tästä mitään meinaa tulla... Pahoinvointia ei vielä ole mutta väsyttää. Mitenkähän tästä selviää sitten kun pahoinvointikin iskee...
Uusi viikko ja uudet ihmettelyt. Pissahätä on alkanut vaivaamaan. Yöllä ei tarvitse vessaan herätä, mutta päivällä saa kyllä vähän väliä käydä lirauttamassa. ;) Kohtu kasvaa. Luin jostain, että viikolla 7 kohtu on tennispallon kokoinen ja viikolla 8 jo appelsiinin kokoinen. Mulla sitten varmaan nyt iso tennispallo! ;)
Kolme isointa on lähdössä yökylään. Jäädään isukin ja kuopuksen kans kolmestaan kotiin. Nyt jo mietin, että pitäiskö illalla hakea jotain herkkuruokaa kun saadaan kuopuskin unille. Vois kai sitä isukkiakin vähän pitää hyvänä. Me ei ollakaan pupuiltu KERTAAKAAN raskaaksi tulon jälkeen ja onhan siitä jo viikkoja! Hups.. ;) Olen kyllä joka raskaudessa ollut alkuun varovainen kaikessa mikä yhtään saattaisi aiheuttaa suppareita. Vaikka kyllähän seksinkin pitäisi turvallista olla. ja toisaalta olen jatkanut imettämistäkin, vaikka sitäkin ensin jännäsin, että uskallanko.
M@m@-3x muistaakseni sinulla on laskettuaika 6.4? Esittelypinosta huomasin ja kiva yhteensattuma, minun vanhempi tyttäreni on syntynyt samaisena päivänä! Tosin laskettuaika oli silloin 11.4. Niistä kun ei koskaan tiedä. :)
Ajattelin kun raskauduin, että tahtoisin kolmannen tytön... mutta nyt tuntuu, että kumpi vain olisi ihan yhtä ihana. Näin viime yönä unessa toisen kaksospojistani pienenä. Söpöltä näytti! Joten molempi hyvä. :) Sydänäänistä ajattelin taas päätellä omat veikkauseni ja ehkä pyytää neuvolantätiäkin leikillään veikkaamaa. :) Onko kenellekään käynyt niin, että ultrassa on vahingossa möläytetty sukupuoli? Minun hyvälle kaverilleni kävi niin. Hänellä oli poika ennestään eikö todellakaan ois halunnut tietää sukupuolta etukäteen, mutta olipa ajattelematon lääkäri paljastanut noin vain! Tuumannut, että nyt kaveri vilautti sukupuolenkin! Siis VILAUTTI! Eihän tytöt vilauttele ja harvoin tyttöjä kaveriksi puhutellaankaan. Kyllä olivat vanhemmat harmissaan. :/ Itse sanoin viime raskaudessani aina jo ovella ettei sitten haluta tietää kumpi on tulossa. Eikä tullut vihjailuja eikä muutakaan. Mies kyllä väitti moneen otteeseen nähneensä pippelin, mutta kas kummaa synnärillä pippelistä ei ollut tietoakaan ja sain sulkea syliini toivomani toisen prinsessan! :)) Varmasti isukki taas bongaa ultrassa pippelin, mutta olen varautunut siihen, että se joko on tai ei. Ens maaliskuussa nähdään! Miten uusilla odottajilla, soffala ja M@ma-3x aiotteko kysyä etukäteen tulokkaan sukupuolta? :)
Nyt täytyy lähteä pakkaamaan yökyläläisten reput. Ehkä palaan vielä iltasella. Mukavia vointeja!!
Omppis
Tämä mamma tuli vain pikaisesti ilmoittamaan, etä synnärille tuli lähtö. Lapsivettä on alkanut tihkumaan ja tulehdusvaaran vuoksi osastolle. Toivottavasti vauva ei vielä kiirehtisi maailmaan!
Onnea kaikille plussanneille =)
Hattara 31+3
Hattara4...sulla onkin jännät paikat. No jospa se pikkuinen pysyis viä masussa kun joudut lepäileen.
Mulla on neuvola keskiviikkona ja viimenen lääkärineuvola vko 35 muistaakseni.
Eipä taas kummempia.
hattaralla onkin jännää. Toivottavasti masukki pysyy vielä muutaman viikon masun puolella.
omppis: tuntuuko sinusta että sulta olis varastettu odotuksenodotusaika? :o) itse muistan kun edellinen syntyi rv37 ja kaikki muut menny reilusti yli niin minä tunsin itseni petetyksi kun en saanut kitua niitä viimeisiä viikkoja.
Kakkonen ku syntyi rv 42 ja nelonen sitte rv 37 niin siinä on 5:den viikon ero. Hassu taidan olla mutta onneksi pääsin yli siitä tunteesta ja vauvakin oli terve lopulta.
(.) mies sanoi eka kerran tänään että " sinähän oot ihan ku raskaana jo" masu hiukka pömpöllään ollut tänään johtuen jatkuvasta syömisestä jotta pahaolo pysyisi pois. Mietinki jo noita inkivääri tabuja josko ostaisi niin saisi edes jotain tehtyä tai edes oltua kohtuudella. Olo on välillä niin kamalan tuskainen :o(
Hattara4, toivottavasti pikkuinen vielä muutaman viikon siellä mahassa pysyisi. Minä haluan ehdottomasti tietää vauvan sukupuolen niin pian kuin mahdollista. Saa sitten ostaa vaatteita rauhassa jo etukäteen. Minullakin maha on ihan turvoksissa. En kuitenkaan ole syönyt enempää kuin ennenkään. Nuo hormonit taitaa aiheuttaa jotain ilmavaivoja koska tämä turvotus aina häviää samaan aikaan pahoinvoinnin kanssa.
pidän peukkuja,että pikkuinen pysyttelisi vielä masussa hetkisen...
Oma napa voi vallan hyvin....Tänään sulatin sekä arkku ja jääkaapin pakastimet,sit säilöin isomummon keräämät mustikat.
Nyt vaan ootellaan,milloin pikkuinen on halukas syntymään.
Lumina ja Lahja rv 39+3
Niiloakseli: Osasin odottaa, että kaksoset syntyvät etuajassa ja oikeastaan odottelin heitä syntyväksi jo aikaisemminkin, joten siinä mielessä ehdin kyllä odottaakin. ;) Molemmat tytöt ovat syntyneet suht oikeaan aikaan ja silloin odotus on tuntunut piiitkältä. En jaksa edes kuvitella miltä tuntuisi jos menisi monta viikkoa yli. Loppu on aina niin tuskaista. Sitä vain odottaa ja odottaa. Vaikkakin jälkeen päin ajateltuna aina miettii, että mitä minä nyt taas " hoppuilin" ;)
Olipa rauhallinen ilta kun isommat lapset olivat yökylässä. Pikkuneitikin nukahti aikaisin. Mutta ei minusta enää isukin iloksi ole... ihan takki jo tyhjä! Uni tulee alle sekunnissa. ;)
Kerroin yhdelle ystävistäni tänään raskaudesta. Oli ihan innoissaan. Kahden lapsen äitinä hän haluaisi lisää lapsia, mutta mies ei suostu. :/ Lohdutin vain, että onneksi minä tarvitsen pian auttavia käsipareja... ;) Lupasi olla vapaaehtoinen... :))
Nyt krooh... unia, kauniita, vauvaisia....
O
et vauvan potkut on tuntuneet taas eri paikassa loppu-illasta lähtien...Olin niin nukuksissa,etten jaksanut ajatella tuolloin asiaa sen enempää...Heräsin jonkun ajan kuluttua,kun potkut tuntui alhaalla,pää tuntui selvästi kylkiluiden alla ja dopplerilla vielä varmistin ja tyttö jälleen PERÄTILASSA ja rv 39+4...
Viikko sit oli viimex perätilassa vuorokauden ja terkka sanoi viime to ultrassa,et ei enää varmasti mahdu kääntymään(oli tuolloin jo rt:ssa),mahtui kuitenkin hyvin,jopa niin hyvin,että itse käännöstä en itse huomannut.
Jännäksi tää loppu menee...
Lumina ja Lahja
( tai sain miehen viimein suostuman siihen), että jouluna aletaan yrittämään seuraavaa. No, nyt kuitenkin huomasin olevani raskaana (järkytyin), koska otin myöhässä muutaman pillerin kierrossa (näin helposti en ikimaailmassa ole ennen tullut raskaaksi eli pillerin unohtumisesta, enkä voinut uskoa todeksi). Ja minulla tuli vielä pieni vuoto ja söin seuraavaakin kiertoa 5 pilleriä ennen kuin tajusin olevani raskaana.
En ole miehellenikään uskaltanut vielä kertoa. Pelottaa kamalasti että pillereistä on ollut haittaa sikiölle ja alkoholiakin olen nuttinut kohtuudella (1-2 annosta) n. 2 kertaa viikossa tähän asti.
Pelottaa, että olen tehnyt pahaa lapselle ja tuntuu, että olen pettänyt mieheni, vaikka en ikimaailmassa voi uskoa tätä vieläkään.
Lumina29. Sinulla on masussa pieni akrobaatti. Kääntyilee ja vengertää vieläkin miten sattuu. Ihana! Ehkäpä hän asettuu vasta sitten kun aika on valmis!!!
(.) Laskeskelin illalla huvikseni vauvan liikkeitä kun päivä meni niin, etten huomannut niitä juuri yhtään. No eipä ole hätää...tunnin ajan seurasin liikkeitä vasemmalla kyljellä ja sain bongattua noin 27 potkua.
Täällä sataa vettä ihan kaatamalla. Taidan uhrata tän päivän siivoomiselle! Huomenna ois neuvola.
Risella rv 33+4
uuna: en usko että olet haittaa aiheuttanut vauvalle. Minulla on yksi ystävä joka tuli kaksi kertaa pillereiden aikana raskaaksi vaikka otti aina pillerin ajallaan koska ei halunnut lapsia. Kun huomasi odottavansa niin sanoi että kyllä se pitää loppuun asti viedä kun pillereistä huolimatta tulee ja terveitä lapsia oli molemmat. Onhan niitä tutkimuksia jos kovin huolestuttaa.
Rohkeasti vain miehelle kertomaan!
Omppis: tarkoitin tätä raskauden yritystä :o) olisitko halunnut oikein kunnolla odottaa odotusta? vai tuntuuko että pääsit pahasta kun tulitkin jo raskaaksi? en nyt oikein osaa selittää mitä ajan takaa :o)
(.) olo on hirveä! aamulla kesti puolituntia päästä sängystä ylös kun oli niin huono olo. Taidan käydä ostamassa noita inkivääri tabuja niin josko ne oikeasti helpottaisi oloa. Tässä olis kaksi viikkoa aikaa saada ittensä kuntoon kun alkaa koulu,eskari ja kerho. Mun pitäisi pystyä kuskaamaan nuo nuorimmat kerhoon kolme kertaa viikossa ja jos olo on tällainen niin eip onnistu :o(
mulla on erikoinen ruoka ongelma. Pystyn syömään kaikkea vain kerran toisella kerralla se sama ruoka saa jo yökkimään...
niiloakseli rv 8+1
Ahaa, nyt minä Niiloakseli hokasin! :) Joo, se on aika kakspiippunen juttu. Ihan mahtavaa, että tämä raskautuminen kävi näin nopeaan (kuin itsestään) ja uskon, että tämän vauvan on todellakin tarkoitus tulla. Tämä odotus on vastaus kaikkiin kysymyksiini. Ja iloinen olen siitäkin, että roikuin suurperhekuumeilijoissa vaikkei ollut edes varmuutta suostuuko mies yrittämään pikkuviitosta. ;) sain siellä haaveilla teidän kans ennen kuin tämä ylläri sattui! Mutta tietty toisaalta, oisin halunnut yrittää taktikoida syntymäaikaa ja sukupuolta niin älyttömänälyttömältä kun se kuulostaakin. Joten varmaan hyvä kaikkien kannalta, ettei mun suunnitelmista tullut mitään. :) Kun maalisvauva syntyy, niin meillä on vauvat maaliskuulle, huhtikuulle, toukokuulle(2) ja heinäkuulle. Kevään-ja kesänlapsia!
Meilläkin sataa kaatamalla. Sisäpäivä edessä ja siivoilla ajattelin minäkin. Jos vaikka sukeltais vaatekaappien uumeniin kunhan pikkuvipeltäjä laittaa unille.
Illalla muuten kun rauhotuin unille, tunsin monta kipeää vihlaisua mahassa. Kuin menkkakipuja. Ajattelin heti, että tässäkö tämä nyt on, mutta rauhottui se siitä. Jospa ne ois taas olleet kasvukipuja.
Kirjoitellaan!
-O-
Nyt alkanut väsymys häipyi. Ei ole myöskään mitään muita raskaus tuntemuksia kuin turvotusta mahassa. Onko tämä nyt normaalia vai enteileekö oireiden puute keskenmenoa? Olen siis täysin pirteä ja voin hyvin! Voi että tätä piinaa... Ei olisi uskonut että pahoinvointia näin voi kaivata! Ja missä vaiheessa muuten olette kertoneet raskaudesta vanhemmille Lapsille?
Olen keskustelujanne aina välillä käynyt lukemassa ja on kyllä aina ollut sellaisia aiheita, joihin olis tehnyt mieli omat kommenttinsa laittaa, mutta olevinaan aina niin kiire, ettei ehdi ruveta pitkästi tarinoimaan. Tällä hetkellä olen kuopuksen (kohta 11 kk) kanssa kahdestaan kotona ja kuopus nukkuu, joten tuntuis hyvältä hetkeltä kirjoittaa.
Olen 37-v. kotiäiti Kainuusta ja odottelen meille kuutosta rv13+2. Isommat lapset ovat: p98, t00, t01, t02 ja t06. Nelosen ja viitosen välissä oli neljä perättäistä km:a. Syyksi todettiin jostain mulle tupsahtanut tukostaipumus. Viime raskaudessa jo piikitin Klexanea ja söin ASAa ja raskaus meni tosi hyvin (raskaus oli kyllä piinaa siihen asti kunnes liikkeet alkoi kunnolla tuntua).
Niiloakseli kyselikin olikos se Omppuäipältä siitä, kun odotuksen odotus jäi pois. Meillä oli ihan sama juttu, että tämä raskaus alkoi melkoisena yllätyksenä. Mies oli jo puhunut, että meillä on nyt lapsiluku täynnä, mutta itse en halunnut vielä mitään pysyvämpää ehkäisyä, vaan elättelin toiveita siitä kuuluisasta " vielä yhdestä" . Meillä oli olevinaan käytössä varmat päivät, mutta kun äitienpäiväviikonloppuna miehelle ilmoitin, että nyt on kyllä todella epävarmat päivät meneillään, niin ei näköjään haitannut tuon taivaallista. Toukokuun lopulla odottelin menkkoja ja niitä ei vaan kuulunut. Pieniä merkkejä oli, jotka pisti miettimään, voisinko olla raskaana, mutta en millään pystynyt uskomaan, että niin olisi. Raskaustestin tein sillä ajatuksella, että tehdään nyt testi, niin pääsee menkat alkamaan. Hämmästys oli kyllä suuri, kun näin kaksi viivaa. Ja mieskin oli vain hyvillään ja sanoi, että " ihaniahan nämä lapset on" .
Mulla vaivasi epäusko monta viikkoa. Tuntui, että tämä raskaus alkoi täysin suunnittelematta. Kun menin alkuraskauden ultraan ja sykkivän sydämen siellä näytöllä näin, niin vahvasti tuli tunne, että näin oli tarkoitettu. Siitä huolimatta minun on ollut kauhean vaikea kertoa ystäville ja sukulaisille tästä raskaudesta. Tuntuu, että mitä ne ajattelee, kun kuopus vasta 10 kk ja kuudes jo tulossa. Lapsille me kerrottiin tästä raskaudesta heti ekan ultran jälkeen. Parhaille ystävilleni kerroin, kun heitä lomareissulla näimme kolmisen viikkoa sitten. Äidilleni kerroin viime viikonloppuna, kun oltiin seuraavana päivänä menossa käymään ja se jo edellisellä kerralla ihmetteli lihomistani. Ei meinannut millään tajuta, kun kiertotietä aloin lihomisestani puhua, siitä kuinka se vaan jatkuu ja jatkuu. Sanoi, että no niin kai se jatkuu, kun herkkuja syö ;-). Vähän kauhisteli tulevaa työmäärää, mutta muuten ei onneksi kommentoinut mitään negatiivista. Sille on kuitenkin nämä meidän " mussukat" kaikki kaikessa.
Miehen puolen sukulaisille ei olla vielä kerrottu. Viime viikonloppunakin oli sukua anoppilassa ja viereisellä kesämökillä käymässä. Huomasin sitten sunnuntai-iltana, että mulla oli alavatsalihakset tosi rasittuneen tuntuiset. En keksinyt siihen muuta syytä kuin sen, että viikonloppuna vaistomaisesti välillä vedin vatsaa sisäänpäin, ettei kukaan huomaisi masuani. Ensi viikonloppuna on taas vielä enemmän sukua anoppilassa ja viereisellä kesämökillä. Pakko kai se olis jo tämä raskaus paljastaa. Pääsisinpähän itsekin helpommalla. Ei tarvitsisi miettiä, näkyykö se vai ei. En vaan voi sille mitään, että tätä kuudetta raskautta on kauhean vaikea paljastaa. Ei varmaan mitään pahoja kommentteja ole luvassa paitsi ehkä miehen vanhapiikatädiltä, mutta häntä en aio kyllä vähään aikaan tavata. Paasatkoon vaan muille meidän lapsiluvusta, jos siltä tuntuu ;-). Eiköhän tämä kuudes ole kuitenkin meidän viimeinen. Ei meillä enää tahdo kummejakaan riittää ;-).
Sukupuolen kysymisestä täällä taisi olla keskustelua. Aion kyllä kysyä rakenneultrassa. Pojaksi me tätä nyt aavistellaan (meidän esikoispoika onkin sitä velipoikaa jo ehtinyt pitkään toivoa). Kysyin nimittäin yhdeltä selvänäkijältä ja se sanoi pojaksi (olen ko. henkilöltä saanut jo kaksi kertaa oikean vastauksen kysymyksiini, joten saa nähdä, jännityksellä odotamme, pitääkö nytkin paikkansa). Sitä kun on niin kauhean utelias, niin ei jaksa odottaa. No, sehän tässä on juuri, että kun poika on sitä veljeä jo niin pitkään toivonut, niin olishan se hänelle mahtavaa, jos poikavauva syntyisi.
Juu, nyt on kuopuskin jo herännyt ja kakka tuntuu haisevan. Onhan tässä jo tätä tarinaa tullutkin. Mahtaneeko kukaan jaksaa lukea. Olen tällä palstalla kirjoitellut aikaisemmin nikillä n e r o n j a, mutta en ole sitä nyt raskauduttuani uskaltanut käyttää, kun epäilen, että miehen sisko tietää tuo nikin. En siis halunnut paljastua tätä kautta :-).
jazuliini & kuutonen rv13+2
ja tervrtuloa uusille
Ihan pitää kysäistä, että oletko Jazuliini syyskuisia vai pinoilitko lokakuisissa 06? Mulla on nimittäin kans 10,5kuinen kuopus täällä!! Syyskeijuissa kirjoittelin 06 ja viikkoja on kasassa jo 22 eli meille tulee 1v2kk ikäeroa.
Tämä kävi rakenne ultrassa jo melkein kaksi viikoa sitten (yritinkin siitä jo kirjoittaa mutta loppu voimat kesken kun ei kolmaskaan yritys päätynyt minnekään viime viikoilla)kaikki oli siellä oikein hienosti ja pienen pojan vempaimet näkyivät erittäin selvästi. Ihan kiva tietää sukupuoli etukäteen kun edellinen poika on kesäkuinen niin osaa jo vähän valmiiksi lonia vauvan vaatteita ja ostaa sit tarvittavaa.
Muutenkin olen tehnyt ihan harvinaisen ajoissa hankintoja vauvaa varten, tosin ihan sattumalta. Satuin mainitsemaan syyskeijututulleni että kaksostenrattaita tarvitsen ehdottomasti ja kävipä niin että häneltä sitten ostin tarpeettomaksi jääneet Orat. Eivät toki ole uudet, mutta hyväkuntoiset 04malliset, kelpaa meille. viime viikonloppuna kävin ystävän luona pitkästä aikaa istumassa ja hän tarjosi pinnasänkyä puoli-ilmaiseksi joten pitihän se lupautua ostamaan kun halavalla sai (oikein Sulo Vilenit taas ;). En ollu alunperin ajatellu ostaa toista pinnasänkyä, mutta taitaa se itseasiassa olla järkevämpi vaihtoehto kuin siirtää pikkuneiti jatkettavaan, kuka sitä jaksaa sinne kantaa illalla kahtakymmentä kertaa sitten kun vauvakin on jo maisemissa...
Masuun kuuluu ihan hyvää, potkut tuntuvat jo niin jymäköinä että lapset ja isikin ne tuntevat. Mahavyön Huutonetistä huusin ja sitä nyt odottelen, alkaa tuo reppu painamaan ja roikkumaan tuossa edessä sen verran inhottavasti että tukea tarvitsee ehdottomasti!
Tänään heräsin ajatukseen että ensi viikko on ekalle luokalle menijän viimeinen viikko lomaa! Minne se kesä katosi? On se kai täällä ollut kun neidin kaikista housuista on jossain välissä tullu caprit, joten ensi viikolla on lähdettävä vielä shoppailukierrokselle etsimään rimpulalle housuja.
Poikakin aloittaa sit ensi viikolla hoidossa (8pv/kk virkistäytymässä kun ei ole leikkikavereita meillä lähimainkaan, eikä autoa päivisin käytössä) että ei tarvitse sentään kolmen kanssa lähteä vaatekauppoihin, se saattas olla liikaa odottajan voimille ;)
Että niin se vaan on että syksy lähenee, kohta on joulukuu ja mantelin aika syntyä...huhuh.
Minjuska ja Manteli 22+2
olisipa pitänyt lukea juttusi tarkasti loppuun saakka JAZULIINI, mehän ollaankin vanhoja tuttuja ;) Ihanaa kuulla sinustakin!! Kipaisepa kuopusten pinoon niin saat huomata että sieltä taitaa tulla joku muukin tuttu perässä... ;)
M
kunnon mylläkällä rt:aan takaisin,juuri kun olin menossa hakemaan lähetettä äippäpolille....
Tyttö oli aamulla kuitenkin niin ylhäällä,että piti hyvin mahdollisena terkka,että pyörii ihan loppuun asti....Painoarvio oli käsikopelolla 3000g-3200g,kyl mä haluisin yrittää sit perätilasynnytystä,mikäli tyttö vielä kääntyy....
Toivon todella,että pysyisi nyt rt:ssa...
Lumina
Meidän poppoo oli siellä Tallinnan risteilyllä. Matka teki ihan terää, vaikka ei ihan täysillä jaksanut tämän mahan kans enää juostakaan. Käytiin silti muutamat kaupat shoppailemassa ja laivalla oli ihana istua valmiiseen ruokapöytään. Nyt ei sitten ole lomailua tiedossa...pari viikkoa kun koululaiset lähtee kouluun. Esikoinen kakkoselle, keskimmäinen aloittaa ekaluokan ja kolmonen menee 5 tunniksi päiväkotiin...syksy alkaa siis pian.
Täällä oli uusia odottajia...TERVETULOA.
Tuleekohan tällä viikolla uusia vauvoja????
Risella rv 33+3