voih, mun vauvallani alkaa sitten huomenna koulu-ura =(
tai no, eskari ensin, ja ensi viikko ollaan vasta siinä omassa tilassa, vasta seuraavalla viikolla itse eskari alkaa. kyllä alkaa äitiä jo jännittää =) mahtavatkohan saada jonkun kirjankin?
Kommentit (6)
Nyt suren oikean koulun alkua. Ihmetyttää nyt miks itkin eskarin alkua, eskari kuitenki vielä leikkiä ja aikuiset on koko ajan ympärillä ja suojelee jne.. Ja toisaalta, muutaman kk päästä en tajua miten tää koulun alku mulle oli niin iso juttu.. Mut niin se vaan on. Pitää käydä läpi jokainen vaihe! On ihanaa kun lapset kasvaa mut silti haikeaa ja vaikeaa kun itsenäistyvät.. Tai lähinnä se kun joutuvat tulemaan toimeen yksin pahaa maailmaa vastaan. Enpä tajunnu oikeasti mihin ryhdyin kun ekasta lapsesta haaveilin...
eskarin on päiväkodin yhteydessä ihan eri juttu kuin maalla, jossa lapset ovat ihan fyysisesti koulurakennuksessa opettelemassa juttuja.
Toki leikkivät erilailla kuin koulussa sitten, mutta kuitenkin.
Aamulla hyppäävät koulukyyditykseen reput selässä ja siellä viettävät välitunnit koululaisten keskellä jne.
ruokailukin on ruokalassa koululaisten kanssa limittäin.
Olenkin joskus miettinyt,miksei tätä epäkohtaa ole koskaan julkisessa keskustelussa nostettu esille. kuinka eriarvoisessa asemassa lapset asuinpaikkansa perusteella ovat jo heti alusta asti.
Sitä, kumpi on parempi tai huonompi, en voi mennä sanomaan. Mutta näin on järjestelyt pienillä paikkakunnilla tehty pakon edessä. Ja ne pikkusethan tässä on pelinappuloina.
maalla siis " koulu" alkaa aiemmin kuin kaupungissa.
Päiväkodin yhteydessä olevat eskarit toimivat siinä samassa rakennuksessa ja samojen kavereiden kesken..
Mutta elokuun alusta on tietysti jo päivähoitoa eskari-ikäisillekin.
Ja mainittakoon, että koulun yhteydessä olevia eskareita on myös kaupungeissa (joku kirjoitti, että maalla).
Ainakin meillä, kun samassa päiväkodissa jatkaa.