Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko täällä muita kympin keskiarvo-lapsen-äitejä?

Vierailija
29.07.2007 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella ei kyllä ole, vaan pikemminkin sellainen " huiput ja pohjat" -todistus.

Vierailija
2/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siis nunmerot on kymppejä ja kaikissa on täydellinen.

Ei me vanhemmat sellaisia oltu.

tuleekos sille isona ongelmia? Mietityttää vähän?

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailin häntä aluksi, mutta lopulta alkoi säälittää kun opettajakaan ei kehunut. Lisää vain vaadittiin koko ajan, arvosteltiin kaikki käsialaa myöten. Taisi saada tarpeekseen lopulta, koska ei ole mennyt peruskoulun jälkeen minnekään opiskelemaan.

Vierailija
4/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapseen pitää olla tyytyväinen, vaikka kokeesta joskus tulisi vain kasikin.

Paineet kasvavat etenkin lukioiässä, ja ne kympin nuoret komeilee siksi itsemurhatilastoissa.

Rakastakaa lastanne, vaikka joskus tulee huonojakin numeroita.

T: ystävänsä menettänyt (Yläasteella)

Vierailija
5/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla siitä tuli kahdenlaisia ongelmia.

Ensimmäiset liittyivät siihe, että koska olin hyvä kaikessa, minua kiusattiin koulussa. Siihen voi vanhempi auttaa tekemällä selväksi että rakastaa ja tarjoamalla rauhallisen hyvän kodin sekä jotain harrasteita itsetunnon pohjaksi. Kiusaaminen johtaa äkkiä siihen, ettei menestystään arvosta, siksi harrastaeista on hyötyä.

Toinen ongelmavyyhti syntyy siitä, ettei minun tarvinnut koko koulu- eikä vielä opiskeluaikanakaan nähdä vaivaa minkään eteen. Olisi hyvä kun lapsi kuitenkin tottuisi työntekoon ja kärvivällisyyteen. Tätä voisi harjoitella vaikka jollain, mikä ei mitenkään liity omaan lahjakkuuteen, kuten esim kasvimaan hoidolla, jossa menestys on lähinnä tuurista kiinni, eikä kitkemistarvetta voi vähentää omalla fiksuudella.

Vierailija
6/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa. Oma kokemus on sellainen, että alemmilla luokilla sai helpohkosti kympit ja kun sitten halusi pitää ne kympit vielä yläasteen ja lukion, joutui läksyihin käyttämään paljon aikaa. Ohjaisin lasta käyttämään mieluummin aikaa harrastuksiin ja kaverisuhteisiin ja pitämään läksyjen teon jossakin sopivassa yhteisesti sovitussa aikarajassa. Varmasti jonkun verran tulee kateutta ja kiusaamistakin eteen melkein kaikille kympin koululaisille, vaikka hyvät numerot saisi helposti: siitä on lapselta hyvä kysellä silloin tällöin.

Vierailija
7/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain muustakin asiasta, jos koulumenestys ei ole sellainen.

Mun ystävä ja lapseni kummisetä on ollut sellainen. Tällä hetkellä todella menestynyt mies elämässä ja edelleen yhtä mukava.

Mutta murheilta ei kukaan voi välttyä, hänen äiti teki itsemurhan pojan ollessa teini-ikäinen.

Vierailija
8/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kanssa valittaa, että sitä kiusataan numeroiden takia.

Aina se ei uskalla näyttää osaamista tunnilla.... ja kokee kiusalliseksi esim. opettajan kommentit " Matti voi selittää tämän asian (huom. nimi muutettu), kun muut eivät osaa vastata.... jne.

Musta tuntuu, että se ei viihdy aina oikein hyvin koulussa....

tuli vain mieleen, että miten lasta tukisi....

meidän poika oli harrastuksensa takia yhdsellä kurssilla, jossa kaikki lapset olivat samanikäisiä ja erityislahjakkaita. Sieltä tullessaan poika sanoi: " ihanaa, MÄ OONKIN IHAN NORMAALI!,äiti mä oon ihan tavallinen. kukaan ei kiinnittänyt muhun huomiota, mä sain olla rauhassa mä...." siinä vaiheessa aloin ajatella, että poikamme kärsii tai kokee varmaan koulun epämiellyttäväksi.......

Vierailija
9/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jsut niillä harrastuksilla, ja on ihan hyvä jos lapsi saa kokea niitä pettymyksiäkin elämässä.

Kova koulu meinaan iskee silloin, kun tuollainen oppilas menee vaikkajohonkin eliittikouluun, jossa kaikki muutkin ovat yhtä hyviä, eikä enää erotukaan, ei ole parempi muita, vaan kenties jopa huonompi. Se ottaa monilla todella koville ja surullisimmillaan johtaa juuri itsemurhaan.

Vierailija
10/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe, että minulle olisi koitunut hyvästä koulumenestyksestä koskaan mitään ongelmia. Aina olen ollut sosiaalinen ja viihtynyt ihmisten kanssa. (Kerron tämän ehkä siksi, koska yleensä " hikipingot" mielletään yksinäisiksi kirjan välissä kyhjöttäjiksi.)

Vanhempani olivat aina iloisia hyvistä numeroista, mutta eivät koskaan " vaatineet" niitä minulta. Sanoivatkin joskus, että " Muista, ettei aina tarvitse saada kymppejä." Tiesinhän minä sen, mutta kun oikeasti koulu kiinnosti, eikä hyvien numeroiden saaminen ollut edes kovin vaikeaa. Tein läksyt ja luin kokeisiin, that' s it. Aikaa jäi myös muuhun; harrastuksiin ja kavereiden kanssa oleiluun.

Koulukiusaaminen on ehkä se suurin " uhka" . Kyllä minullekin yritettiin joskus hyvistä numeroista nälviä, mutta en tiedä, miksi se ei " onnistunut" , jäi pariin kommenttiin ala- ja yläasteella.

Vierailija
11/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko harkita yhden luokan yli hyppäämistä?

Vaihtoehtoisesti voisitteko harkita (joko muuttoa tai jos satutte jo asumaan Pirkanmaalla) Valkeakoskella sijaisevaa erityilahjakkaiden lasten koulua, jossa edetään lapsen kykyjen mukaan ja lapset ovat tasavertaisia keskenään (=huippulahjakkaita). Nuoret ovat siis erityisen lahjakkaita matemaattisissa aineissa ja he suorittavat tyypillisesti esim. lukion matemaattiset aineet jo yläasteen aikana jne. Samoin Tampereella Hervannan lukiossa voi jo luioaikan suorittaa Teknillisen yliopiston matemaattisia aineita ja ne hyvitetään sitten TTY:llä, jos opiskelee DI:ksi.

Muistan nämä nuoret TTY:n luennoilta, 16 v lukiolaiset pärjäsivät täysin meidän reilu parikymppisten kanssa matikan luennoilla.

Vierailija
12/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella se oli n. 9,5 ja lukion päästötodistuksessa enää tasan 9. Hän heitti ihan lössiksi koko lukion. Ei kuulemma kiinnostanut yhtään mikään siellä, ei oppiaineet eikä kaverit. Hän pääsi keväällä ylioppilaaksi eikä hakenut mihinkään koulutukseen, vaikka yo-todistuskin oli loistava. Kun ei mikään kiinnosta. Ei koskaan vaadittu pojalta kymppejä, ei koskaan. Kielissä varsinkin hän on lahjakas eikä joudu niiden eteen tekemään töitä yhtään.

Vierailija
13/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja kokee kiusalliseksi esim. opettajan kommentit " Matti voi selittää tämän asian (huom. nimi muutettu), kun muut eivät osaa vastata.... jne.

Ope ei kyllä tajua mistään mitään, jos tuollaisia laukoo. Todella kiusallista " Matille" ja todella alentavaa kaikille muille. Meillä oli yksi opettaja yläasteella, joka teki tuota samaa. " Matti" olin minä. Vähänkö ärsytti! Aloinkin käyttää taktiikkaa, että sanoin " En mäkään tiedä" , vaikka olisin tiennytkin. Todellisia pedagogeja tuollaiset maikat...

T: 4

Vierailija
14/14 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako hän hyviä numeroita ilman lukemista vai lukeeko hän juuri hyviä numeroita varten ja kuinka paljon?

Molemmet ovat vaarallisia. Jos lapsi ei tee mitään koulun eteen niin jossain vaiheessa elämää tulee kuitenkin tilanne, jossa menestymiseen vaaditaan jo lukemista ja lapsi ei osaa tätä, koska ei ole koskaan tehnyt koulumenestyksen eteen mitään. Tai jos lapsi jo nyt lukee ja harjoittelee liikaa niin jossain vaiheessa hän uupuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi