Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaa kertaa naimisiin ja sormus asiatkin on hukassa..

28.07.2007 |

Jotenkin kummasti olen ajautunut tilanteeseen, että naimisiin pitäis mennä 3kk päästä. Onko pakko olla morsiammella kaksi sormusta? Meillä ei ole kihlasormuksia eikä ole tarkoitus hankkiakkaan. (pidämme matalaa profiilia... Yhdessä jo 19 v ja kaksi lastakin on, eikä haluta antaa sitä riemua lähipiirille.) Onko jotenkin etiketin vastaista hommata vain vihkisormus morsiammelle eikä miehelle mitään?

Aiotaan mennä maistraatissa vihille ja laittaa tekstarit iltapäivällä tutuille, että voi käydä kakkukahvilla ihan siviilisti. Kuitenkin kunnon hääkuvat otetaan, muuten ihan matalaprofiili.

(siksi ei olla naimisiin mentykään kun molemmat inhotaan sitä häähössötystä yli kaiken. Lasten edun takia mennään naimisiin, jos jommalle kummalle sattuu jotakin niin saa edes perhe-eläkkeen, eikä verottaja vie kaikkea korvauksista.)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ihan voitte tehdä sen asian kanssa niin kuin haluatte, mutta jos nyt ylipäänsä vaimolle hommaatte, miksette sitten miehellekin. Siis yhden kummallekin. Jotkut parithan taas ottaa miehellekin vihkisormuksen vaikka ois jo kihlat, eli sit on kummallakin 2. Jos sormus on jotenkin ei-sopiva, ostakaa toisillenne vaikka kaulaketjut jos huvittaa.

Vierailija
2/9 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän presidentillämmekään ole ainuttakaan sormusta avioliittonsa merkkinä. Tästä oli aikoinaan kirjoituksia lehdissäkin, asiaa kummaksuttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, menkää vaan naimisiin ja hankkikaa sormus vaan sulle tai miehellekin - me ei koskaan menty kihloihin vaan suoraan naimisiin maistraatissa ja mulla on mieleinen sormus. Mies ei ole koruihmisiä, enkä totta puhuen osaisi hänen sormessaan oikein minkäänlaista rinkulaa nähdäkään...tosin on sittemmin puhuttu, että ehkä muutaman vuoden päästä uudistetaan valat ja mieskin saa sormuksen - on itse alkanut sitä lapsen myötä kaipaamaan;=)

ONNEA!

-Mooli ja tyttö 3 kk

p.s. me ei naimisiinmenosta oikein kellekään puhuttu - mun sormuksen huomasi sitten aika moni ja oli yllättynyt...siis töissä varsinkin. Ja tuota sormusta en laittanut sormeen vihkimisen jälkeen maanantaina vaan vasta sitä seuranneen viikonlopun jälkeen, kun oltiin oltu viikonloppureissulla = häämatkalla. Rinkula poltteli rasiassa viikon!

Vierailija
4/9 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin " vain " yhdet sormukset, vihkisormukset.

Kun mies kosi, niin siitä heti seuraavassa kuussa menimme naimisiin, joten eipä siinä ehtinyt mitään kihlasormuksia hommata, hyvä kun vihkisormukset ehti. :D

Tosin monet oudommat luulevat, että olemme " vain " kihloissa, kun on vain yksi sormus, mutta eipä se haittaa. :) Noh, ehkä sen verran kuitenkin, että jossain vaiheessa EHKÄ hankitaan minulle tuonen sormus. ;)

Ja toinen hääpäivä siis syksyllä.

Olen muuten huomannut, että tämä on yleistymässä, että on vain yhdet sormukset....

Vierailija
5/9 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ moskeijalla.

Vierailija
6/9 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän te kihloissa olette jos olette kerran menossa naimisiin - kihlautuminen tarkoittaa lupausta naimisiin menosta, ei sormusten hankkimista vaikka monet sen näyttävät nykyisin niin käsittävänkin ;)

No joo, sormus / sormukset eivät ole mikään pakollinen juttu naimisiin mennessä vaikka pappi / tuomari sen yleensä vihkipuheessa ottaakin esille ja se kaavaan kuuluu. Jos ette sormuksia halua, niin siitä kannattaa siis keskustella toimituskeskustelussa, että kaava muutetaan sitten siltä osin.

Sormuksia voi siis olla kummallakin 0, 1 tai 2 kappaletta (tai miksei enemmänkin ;).

Se " perinteinen" suomalainen tapa on ollut, että molemmilla on kihlasormukset ja vain naisella vihkisormus (virallisestihan se sormus on yhteinen, mutta sitä pitää yleensä nainen, yhteinen sen merkiksi että pariskunta on vihkimisen jälkeen " yhtä" ). Jenkeissähän taas systeemi on se, että kihlasormuksen saa vain nainen ja molemmilla on vihkisormus - lopputulos sama kuin perinteisessä suomalaisessa systeemissä.

Tasa-arvon myötä Suomessa(kin) on yleistynyt tapa, että molemmille puolisoille ostetaan myös vihkisormus, eli että sormuksia on molemmilla kaksi kappaletta (tai joskus molemmilla vain yksi).

Meillä on molemmilla kaksi sormusta, eli sekä kihla- että vihkisormus. Minä halusin molemmille yhtä monta sormusta ja mies sai valita, montako niitä on ;)

Vierailija
7/9 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mentiin reilu vuosi sitten naimisiin. Hommasimme vain minulle vihkisormuksen. Kihlat on tatuoituna kun molempien työt ovat sellaiset ettei oikein koruja sallita!

Vierailija
8/9 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin kans suoraan naimisiin maistraatissa ja me hankittiin silloin molemmille sormukset. Eli yhdet sormukset vain. Monta kerta myös luullaan, että ollaan vain kihloissa.

Sormuksia ei tarvitse, voi olla vaikka napakoru, kuten muistaaksen Ristomatti Ratian vaimolla.

Vierailija
9/9 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin kans yht' akkia naimisiin (5 vuoden jalkeen;) ja haimme luvat ja kaikki alle viikossa. Edellisena paivana ennen vihkimispaivaa menimme ostamaan sormuksia, sovimme etta molemmilla on samalaiset sileat sormukset ja jos loydan mista tykkaan, mulle myos vihkisormus. Sitten maistraatissa valan aikana sujautettiin mulle 2 ja miehelle 1 sormus (joka kylla oli liian iso: kaupassa oli vaan mallikoot ja mulle 7 sopi hyvin, mut miehelle 9 liian iso ja pienennys olisi vieny viikon johon meilla ei ollut aikaa;).