Hävettääkö sinua ettet ole hankkinut ajokorttia?
Tämä kysely siis niille, joilla ei ole ajokorttia.
Kommentit (52)
Mrs_Starlight:
moniin työtehtäviin ei ole mitään saumaa ajokortittomilla. Nyt luonnollisesti sanotte, että tämä päde teihin. Eipä tietenkään, kyllähän teillä muuten kortti olisi. :) Puhunkin nyt yleisellä tasolla.
kun toisella meidän huushollissa on kortti. Ja ehdottomasti yksi auto riittävä tänä ilmastonmuutoksen aikana.
Ekologiset arvot ovat tärkeitä. Hankin sen sitten kun tarvitsen.
Ei mulla oikeastaan koskaan hävettänyt, harmitti vain tuhannesti! Nyt mulla on ollut kohta kaksi vuotta kortti ja kakkosvaihe pitäisi käydä. Ja olen 28v.
Nyt olen autokoulussa ja jo 40 vuotta täyttänyt. Ensimmäinen ajotunti oli todella jännä ja nyt odotan innolla seuraavaa (autokoulu on kesälomalla). Minua vähän pelottaa ajaminen, mutta ihanaa huomata, että vielä tässä iässäkin voi ajokortin ajaa. Ajo-opettajani sanoi, että eka ajotunti meni hyvin....Kyllähän se kortti maksaa, mutta niin maksaa elämässä kaikki. Voihan sitä ostaa krääsääkin vuodessa samalla rahalla. Minä olen yh ja ihan normaalipalkkaisessa työssä, mutta kyllä rahaa löytyy tärkeisiin asioihin aina.
Mutta jos tulisi sellainen tilanne että pitäisi ajokortti hankkia niin jotenkin vähän kyllä hävettäisi mennä autokouluun kun siellä lähes kaikki niitä nuoria ja itse olisin jo useita vuosia vanhempi.
mutta silti menin ja nyt alkaa autokoulu olla jo loppusuoralla, inssi on jo varattu. En varmaan olisi nytkään mennyt, mutta nyt monet asiat pakottivat sinne lähtemään. Oikeesti siellä autokoulussa on ollut tosi kivaa! Ihan turhaan olen sinne menemistä vältellyt.
Olen asunut koko ikäni Helsingin kantakaupungissa, lisäksi vuosikaudet Roomassa ja Pariisissa sekä Nykissä. Ajokortilla ei noissa paikoissa olis tehnyt mitään...
Tällaisia pitäisi olla myös esim. ensiaputaito, taito sytyttää ja sammuttaa nuotio, taito tunnistaa yleisimmät sienet jne jne
Mä en vaan ole koskaan edes asunut missään, missä olisin tarvinut ajokorttia. Nuorena asuin Helsingissa ja olin tottunut lutvimaan itseni sinne ja tänne julkisilla. Kun täytin 18 ei käynyt edes mielessä ajaa korttia. Tosin siihen aikaan osasyy oli myös ympärstöideologia.
Sittemmin muutin huomattavasti suurempaan kaupunkiin, ja sellaisissa olenkin sen jälkeen asunut. Nykyäänkin asun sentään suuren kaupungin laitamilla, mutta juna-aseman vieressä, ja hetkessä täältä pääsee kaikkialle junalla ja muilla kulkuvälineillä. Jos tarvitsen joskus harvoin autokyytiä, tilaan taksin. Koskaan ei ole tarvinut ajavia kavereita vaivata (ei niin, suurin osa lähipiiristäkin liikkuu vaan julkisilla)
Esim. kaupunkimme keskustaan ei tulisi mielikään lähteä autolla, sinne kapeitten yksisuuntaisten katujen ja kävelykatujen sekaan - minne siellä edes parkkeeraisi? Lomailu sun muu sujuu hyvin sekin: lentokentälle pääsee hyvin junalla, samoin " maakuntiin" .
Tajuan, että ajotaito on tarpeen, jos asuu jossakin ihan maaseudulla, tai vaikka USA:ssa. Itse en sitä tarvitse - miksi ihmeessä siis nolottaisi?
enkä ole koskaan saanut sakkoja tai muita tuomioita ajamiseeni perustuen. Olen todella iloinen, ettei enää ole korttia.
summalla, mitä auton kustannuksiin menee vaikkapa kuukaudessa. Voin kertoa, että paljon. Joten täysin naurettava väite, että pitäisi olla kortti ja auto, jos autoa tarvitsee vain satunnaisesti. Taksin käyttö näissä tapauksessa tulee todellakin halvemmaksi.
Vierailija:
summalla, mitä auton kustannuksiin menee vaikkapa kuukaudessa. Voin kertoa, että paljon. Joten täysin naurettava väite, että pitäisi olla kortti ja auto, jos autoa tarvitsee vain satunnaisesti. Taksin käyttö näissä tapauksessa tulee todellakin halvemmaksi.
Eihän se tarkoita, että on autoa pakko pitää ainakaan kaikissa elämänvaiheissa.
Ymmärrätkö? Auton omistaminen ja ajotaito ovat eri asioita!
Meidän läheisimmästä supermarketista taksimatka maksaa n. £3 eli 4.50 euroa. Ehkä kerran tai kaksi kuussa otetaan kaupasta taksi, kun tehdään isompia ostoksia. Läheisimpään sairaalaan taksimatka on £7 eli n. 10.50 euroa. Sinne ei satu menemään suoraa bussia, joten joskus harvoin ajellaan taksilla lääkärintapaamisiin. Eipä noista tosiaankaan isoa summaa kerry.
49/50
Ajokortittomuus ja autottomuus on mun ekoteko.
Joskus tosin käy mielessä, että olishan se kortti kätevä, mutta ilmankin pärjään.
Voin sanoa, että monesti harmittaa kuskata aikuisia ihmisiä, jotka eivät itse osaa ajaa. Ja kun kyse on siitä, että samat henkilöt tarvitsevat useinkin kyytiä, mutta vastaavaa palvelusta ei heiltä voi odottaa. Saattaa olla niinkin, että pitäisi kauniina kesäpäivänä lähteä kuumaan autoon viemään kortitonta henkilöä kauppaan - jonne voisi myös kävellä! Tai kun lähdetään yhdessä pidemmälle automatkalle, osa saa vapaamatkustajina nauttia reissusta, kun heitä ei voi pyytää ajamaan.
Ajokortiton henkilö jättäytyy muiden varaan ja on kyytiläisenä joka ikisellä reissulla. Ne, joilla ajokortti on, jakavat aina ilman muuta ajovastuun. Kyllä minua ainakin välillä harmittaa toimia kuskina toisten istuessa vieressä. Enkä muuten itse omista autoa, vaikka ajotaidon omaankin.
että minulla ei siis ole ajokorttia ja olen nyt viime aikoina törmännyt sellaiseen ajattelutapaan, että ajokortiton on jotenkin " huonompi" ihminen ja aina miehensä tai muiden armoilla.
Minulla ei nimittäin silloin ollut varaa hankkia autoa, ja ajotaitoni ruostui. Nyt meillä on kyllä autonrämä, mutta asumme keskustassa emmekä tarvitse sitä mihinkään. Ajotaitoni on edelleen syväjäässä. Ihan turha koko kortti.
Sitten ajoinkin parina ensimmäisenä vuonna aika paljon, eikä muutaman vuoden autoton kausi vienyt ajotaitoa.
Minun mielestäni ajokorttia ei todellakaan kannata hankkia varmuuden vuoksi, jos tarvetta autolle tai kortille ei oikeasti ole. Tietenkin jos on ylimääräistä rahaa ja kiinnostaa, niin siitä vaan.