Miten menee avioerossa ennen avioliittoa peritty omaisuus, meneekö jakoon?
Avioehtoa ei ole. Minä olen perinyt omaisuutta ennen avioliittoa, menetänkö sen nyt (perin metsää)? Muutenkin olen aivan shokissa tapahtuneesta... :(
Kommentit (28)
Tässä yhteiskunnassa on ihan oikeasti köyhiä ihmisiä, joita on syytäkin tukea, eikä sun kaltaisiasi, joilla omaisuutta olisi, mutta eihän nyt kukaan haluaisi hyvästään luopua, ilmaiseksi pitäisi kaikki saada.
Häpeä nyt edes vähän ahneuttasi, " mulla on metsää, omistusasunto, perintömökki, mut kai yhteiskunta elättää mut ja lapset, et saan jatkaa lomailua?"
Vierailija:
Pitäisikö siis hävittää omaisuus tai voinko siirtää lapsille?
Surkealle tuntuu myydä pois ainoa perintönsä, rakas mummonmökki, jotta voisi saada tukea. En ole mikään tukien kerääjä, jos ymmärrätte, mutta huoli on omasta taloudellisesta selviämisestä.Tuntuu, että menee kaikki ympäriltä: mies, oma koti, rakas lapsuudenpaikka...
Onko kohtalotovereita, jotka ymmärtää mistä puhun? Kun tuntuu, että kaikki murenee alta... :(ap
Lain mukaan kukaan ei ollut oikeutettu mihinkään, mutta jäin tappiolle. Mies ei esimerkiksi suostunut maksamaan uuden ostajan vaatimaa kosteusmittausta, 300e, eikä maksamatta jättämiään osuuksia tietokoneesta (noin 100oe).
Sen sijaan hän itse laittoi 400 euron laskun asunnon siivouksesta (jonka minä tein yhdessä äitini kanssa, älkää vain kysykö miten on mahdollista, pitkä tarina) ja kun tiesi, että saan pankin kautta alennusta asunnonvälittäjän palkkiosta, niin pyysi puolta tästä alennuksesta itselleen. Pyysi minulta myös verotukseen kuitteja asunnon remonttia varten, mutta ei antanut itse mitään vastineeksi.
Eli avoerossa mies " kuittasai" itselleen noin kahden tonnin edut. Pieni summa tietysti, mutta ero oli vaikea ja halusin miehestä eroon, niin en käynyt tappelemaan.
Kyllä monasti olen miettinyt, että onneksi ei oltu naimisissa, mies kyllä olisi vienyt kaiken mahdollisen!
Olen ollut ikäni töissä, nyt tällä hetkellä en. Muita tukia en ole saanut kuin lapsilisät, siksi en näistä tiedäkään. Ja menen töihin, kunhan saan asiani järjestykseen, siitä älä huoli, en jää niin sanotusti yhteiskunnan elätettäväksi.
Toivotan sulle kaikkea hyvää, ja lapsille myös. Vaikka nty on hirveää, niin kyllä aika auttaa, niin se aina tekee.
Toivottavasti saatte välinne myös pidettyä miehen kanssa hyvinä, jotta lapset eivät liikaa kärsisi.
JA anteeksi tosiaan, olin turhan tyly.
T: 25
Vierailija:
Olen ollut ikäni töissä, nyt tällä hetkellä en. Muita tukia en ole saanut kuin lapsilisät, siksi en näistä tiedäkään. Ja menen töihin, kunhan saan asiani järjestykseen, siitä älä huoli, en jää niin sanotusti yhteiskunnan elätettäväksi.
saat lapsilisiin yh- korotuksen, mikä on 36e ainakin ensimmäisestä lapsesta. Lisäksi saat ex- mieheltäsi elatusapua lapsia varten (minimi 129e per lapsi) ja jos miehesi ei maksa niin saat tuon minimin lasten kotikunnalta. Elatusavun suuruus määräytyy tulojen mukaan, mainitsemani on minimi jonka saa minimissään.
Asumistuesta en tiedä.
Mikäli et noilla pärjää niin sinulla on kaksi vaihtoehtoa: joko realisoida omaisuutta tai palata työelämään.
Olen liikuttunut kirjoituksestasi, en ole koskaan ennen nähnyt täällä palstalla, että joku voi sittenkin ymmärtää mitä toinen tarkoitti. Kuten sanoin, en hakemalla hae yhteiskunnan tukia, olen aivan hukassa, mitä saan ja mistä.
Ja kai on pakko perintö muuttaa rahaksi, en tiedä, tajuaako kukaan muu, millaista on luopua paikasta, joka on niin rakas ja jonka olisi halunnut omilleen lapsilleen jättää.
Tulevaisuudessa ehkä pärjään, kunhan taas työelämään pääsen, mutta tämä väliaika tulee olemaan vaikeaa. Olen henkisesti täysin rikki tällä hetkellä.
Ja aika usein se myös oikeasti on 0 euraoa, nimittäin nykyään on yleistä elättää lasta suoraan. Eli kun lapsi on yhtä paljon isän ja äidin luona niin molemmat elättävät häntä luonaoloaikana eikä kumpikaan maksa elatusapua. Se, jonka luona lapsi/lapset ovat kirjolla, saa lapsilisän ja ostaa sillä isompia juttuja. Niistä (polkupyörät, kalliimmat harrastukset yms.) voi tietysti myös sopia erikseen.
Tuo mainittu noin 130 euroa on elatusTUEN summa ja se on se raha, jonka kunta/kaupunki maksaa, jos toinen vanhempi ei elätä lasta ollenkaan.
pyydä sitä, jolta olet perimässä, laittamaan testamenttiinsa tuon lisäyksen. Ja nimenomaan niin, että kyseinen perintö, sen tuotto jne jäävät avio-oikeuden ulkopuolelle, ts. puolisollasi ei ole niihin avio-oikeutta.
Avioehdon voi tehdä myös avioliiton aikana, eri asia sitten haluaako puolisosi sitä tai tuleeko asiasta kriisi.