Sektiolla SYNNYTTÄNEET äidit!
Miksi päädyitte sektioon vai oliko kätilön/lääkärin päätös?
Millä raskausviikolla sektio tehtiin?
Koetko, että olet synnyttänyt?
Kommentit (31)
Vierailija:
en koe synnyttäneeni. Olin synnytyssalissa vain hetken (synnytys käynnistettiin) ja hätäsektioon jouduin enkä ollut auki kuin juuri ja juuri 2 cm. Eli en ole saanut kokea mitään synnyttämiseen liittyvää (kovat supistukset, ponnistus tms) vaan ihan jouduin hätäsektioon ennen kuin ehdin edes tajuamaan että synnytys on käynnistynyt (tai eihän se ehtinyt käynnistyäkään kunnolla). Kalvojen puhkaisun koin, siihen ne synnytysjutut jäikin. Lapsen sain kuitenkin vaikka en synnyttänyt.
Miksi päädyitte sektioon vai oliko kätilön/lääkärin päätös?
Millä raskausviikolla sektio tehtiin?
Koetko, että olet synnyttänyt?
Edellisessä synnytyksessä repesin pahasti. Jo jälkitarkastuksessa mulle sanottiin, että seuraavat synnytykset sektiolla. Ei huvittanut ottaa riskiä että menetän kakan pidätyskykyni...
37 plus 6
Kyllä koen. Tämä oli esikoisen synnytykseen verrattuna erilainen, mutta huomattavasti miellyttävämpi kokemus. Hereillä olin kokoajan, enkä siis nukutettuna.
Ensimmäisestä synnytyksestä alateitse vauriot
sulkijalihaksiin ja ympäristöön. Kirurgin arvio
seuraavat sektiolla.
Toinen lapsi perätila ja vaurioiden/kirurgin lausunto
puolsivat sektiota. Sektio tehtiin.
Kolmas lapsi äidin pyynnöstä sektio. En suostunut
ottamaan riskiä pidätyskyvyn menetyksestä itselleni
koska lääkäri ei voinnut taata että niin ei kävisi =(
Äidin taitelun tulos sektio. Sektiota tehdessä
todettiin että kohtu ei olisi kestänyt synnytystä
koska edellinen haavakohta oli juuri repeämässä
joten tämä sektio pelasti henkeni.
Ensimmäinen alatiesynnytys oli todellakin KARMEA.
Viikot 42+0 , lapsi ISO ja oksitoni tipan vaudilla
ulos väkisin repäistiin (lääkärillä kiire hätäsektioon).
Minä kärsin kovasti, kuukauteen en kyennyt istumaan jne.
Sektiot mieluisampia, kipuja oli mutta ei sietämättömiä
kuten alatiesynnytyksessä. Kivut olivat hallittavissa
toisin kuin alatiesynnytyksessä. Toinen sektio oli
kivuttomampi kuin edellinen.
Koen synnyttäneeni kolme lasta.
Lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla: lantio on ahdas ( noin 2 kiloinen olisi ehkä syntynyt normaalisti) ja raskausmyrkytys. Sektiosta päätti lääkäri eikä siinä minulla sananvaltaa ollut.
En koe synnyttäneeni, leikkaushan se oli. Enkä itse synnytystä luultavasti koskaan koekaan, ellei lantioni koe jotain ihmelaajentumista. Se harmittaa. Mutta kiitos lääkärin päätöksen, olemme molemmat hengissä. Sata vuotta sitten oltaisiin molemmat kuoltu jonnekin saunan lauteille.
Hätäsektio viikoilla 42+1 runsaan verenvuodon vuoksi (ambulanssin soittamisesta vajaan tunnin kuluttua vauva maailmassa). En koe synnyttäneeni. Ja kyllä, mahdollinen seuraava synnytys jännittää potenssiin 1000 :/
Lääkärin päätös - kiireellinen sektio. Tehtiin rv 32. Ja suoraan sanoen: en koe synnyttäneeni.
Synnytys eteni hitaasti ja vauva ei hievahtanutkaan ponnistuksista huolimatta. Yhteensä synnytyssalissa meni 12 tuntia, joista viimeisen tunnin ponnistelin raivolla. Kätilö haki lääkärin katsomaan ja lääkäri huomasi tarjontavirheen. Vauvan sydänäänet olivat myös hiukan heitelleet.... Onneksi tätä en itse huomannut vaan mies sanoi jälkikäteen pelänneensä ihan kauheasti, kun ei sanottu mitään vaan siirrettiin leikkaussaliin. Oli kuulemma alkanut kelaamaan näitä sydänääniäkin ja sanoi pelänneensä enemmän kuin koskaan ennen, että jotain ihan kauheaa on tapahtumassa tai jo tapahtunut. Itse olin niin tokkurassa kivusta, etten huomannut mitään paitsi sen, että leikataan.
Sydänäänilaskun takia.
Koen synnyttäneeni. Seuraavaksi haluan ehdottomasti sektion, en halua väen väkisin yrittää alatiesynnytystä joka johtaa hätätoimiin. Mieluummin suunniteltu sektio.
" lääkärin päätöksellä suunniteltu sektio.
Minulle synnyttäminen on jotakin muuta kuin lapsen ulos punnertamista, ennemminkin uuden elämän luomista, joten omasta mielestäni olen synnyttänyt"
Sinulla on tietysti oikeus luoda itsellesi oma sanastosi ja sanojen merkitys ja sisältö itsellesi.
Mutta kyllä synnyttäminen sanana tarkoittaa juuri sitä työtä, kun kohdun supistukset puskevat vauvan synnytyskanavaa pitkin ulos.
ensimmäinen tuli normaalisti alakautta, mutta toinen 2 tunnin ponnistelujen jälkeen (perätilassa) jouduttiin leikkaamaan.
Tunnen, että synnytin ensimmäisen vauvan " ketterästi" omin voimin, mutta toista vauvaa vain pusasin kauan kivulla ja tuskalla.
Siis
- ensimmäisen vauva synnytin
- toista vauvaa olen synnyttänyt
(ja nähnyt enemmän vaivaa/tuskaa synnytyksessä ja sen jälkeen)
Synnyttäminen on muutakin kuin pelkkää ponnistusvaihetta. Jokainen äiti, jolla on biologinen lapsi (no jaa, kohdunvuokrausta ei ehkä kai sentään lasketa) on synnyttänyt.