Kuinka paljon olette lihonneet?
Kuinka paljon olette lihonneet raskauden aikana ja sen jalkeen.
Itella on neljas raskauskuukausi vasta meneillaan ja painoa on tullut lisaa alkuperaseen painoon 11 kiloa!
Onkohan tullut syotya vahan liikaa?
Takapuolikin on kasvanut niin mahdottomasti............
Kommentit (20)
Kolmessa aikaisemmassa raskaudessa painoa tullut kaiken kaikkiaan 11-12 kg. Nyt raskausviikko 36 ja painoa tullut 15 kg.. Omalla syömisellä voi vaikuttaa painon nousuun, muttei asian takia kannata yöuniaan menettää.. Liikunta ja normaali ruokailu hyväksi.. Painon nousu raskauden aikana niin yksilöllistä..
Eli ihan mitätön määrä, 1.6 kg tullut painoa ja jo rv 28+1. Mutta BMI oli ennen raskautta 27, eli lievä ylipaino. Joten ei haittaa, vaikkei kiloja tulisikaan. Lisäksi mulla on raskausajan diabetes, ja sen takia tarkkailen syömisiäni ja vahingossa paino on raskauden aikana yhdessä vaiheessa pudonnutkin.
Neljättä odotan ja painoa tuli esikoisesta 12kg, keskimmäisestä 7kg ja kolmosesta 12kg. Nyt siis neljättä odotan tasan 33 viikolla ja painoa on tullut 9 kg...
Mulla nousi esikoisen aikaan 25kiloo paino. Nyt odotan toista rv19+5 ja painoo tullu 4kg. Toivon hartaasti ettei ihan yhtä paljon tule kuin viimeksi, mutta sain kyllä esikon kilot karisemaan ennen tätä uutta raskautta. En jaksa rueta itsekään stressaamaan tulee mitä tulee. Kyllä ne sitten lähtee, kun on oikea aika =)!
esikolta 22kg
toiselta 16kg
kolmannelta 18kg
neljänneltä 8kg
nyt menossa rv 8 ja kiloja tullut n.2kg
Esikoista odotan ja painoa on tullut n.8kg, raskausviikolla 31 olen.
Noin 5,5 kiloa on tullut raskausaikana
Nyt raskausviikkoja 40+3
Esikoinen syntyi rv 34+2 ja painoa tuli odottaessa 3,5kg, mutta pari viikkoa synnytyksen jälkeen olin 6kg laihempi kuin ennen odotusta.
Toinen syntyi rv 40+0 ja painoa tuli noin 15kg ja parissa viikossa kaikki hävisi.
Nyt meneillään rv 29+6 ja painoa tullut 5kg.
Huomasin kummankin lapsen aikana että ennen kuin lapsi täytti 1v niin paino ei noussut vaikka söi mitä.
Minulla on reippaasti ylipainoa ennestään etten tiedä miten vaikuttaa noihin raskauskiloihin ja niiden itsestäään katoamiseen.
viikko 23 lopuillaan ja painoa tullut 6 kg.
ja se lähti pois puolessa vuodessa imettäessä ja liikkuessa.
Nyt olen viimeisilläni raskaana rv 37+ ja painoa tullut 8kg.... Muutenkin tämä raskaus ollut erilainen kuin esikoisen. Tän raskauden alkaessa minulla tosin oli n. 5kg enemmän painoa kuin esikoista alkaessani odottaa. olen 168pitkä ja esikoista alkaessani odottaa painoin 67kg ja tätä toista 73kg.
Täällä painoa tullut noin 7,2 kg ja viikolla 28 mennään.
Ollaan kyllä mässäilty koko kesä nyt kyllä tarvis ottaa itseään niskasta kiinni.Ja alkaa katsella mitä syö.Juuri lääkärissä kyllä sanoi että painonnousu on ollut ok.
Ainakin 6kg tullut lisää. Viikko 26 menossa.
myös, että kaikki painonnousu raskaudessa ei ole lihomista :)! Pelkästään kasvava kohtu, lapsivesi, istukka, vauva, lisääntynyt verimäärä ja rintojen kasvu lisäävät painoa yleensä 10-12 kg raskauden loppuun mennessä. Lisäksi painonnousu on muutenkin tosi yksilöllistä ja siihen vaikuttavat (tietysti syömisen lisäksi) mm. geenit ja turvotuksen määrä. Toisilla paino ei nouse juuri lainkaan ja toisilla paljonkin, vaihteluvälit voivat olla isoja ja silti tilanne ihan normaali. Itselläni esim. paino on laskenut joitakin kiloja (minusta itsestäni on siis lähtenyt enemmän, koska osa painostani on tuota edellä lueteltua; nyt kohta alkamassa 42. rv), mutta minulla lähtötilanne olikin todella roima ylipaino. En ole laihduttanut, mutta kuitenkin sokereita peläten katsonut aiempaa tarkemmin mitä suuhuni laitan. Painon laskeminen raskauden aikana minun kohdallani kertoo aika karua totuutta siitä, kuinka " terveellisesti" sitä tuli elettyä ennen kuin vauva pisti elämäntavat remonttiin... :) Tätä ei kuitenkaan voi yleistää kaikkiin, joillakin voi esim. paino laskea pahoinvoinnin takia tms., ei siksi, että olisivat olleet hirveitä sokeripossuja ennen raskautta kuten minä.
nyt noin 6 kk raskautta takana ja painoa tullut noin 3 kg. Lähtöpaino hiukan ehkä normaalin alapuolella. Syynä heikkoon painon nousuun on ollut äärettömän tiukka ruokavalio; täysin gluteeniton (ei myöskään kauraa), ja täysin maidoton ruokavalio (samalla poissuljettu naudanliha, koska siinä sama proteiini kuin maidossa). siinä onkin ollut kikkailua, että mitä sitä suuhunsa laittaa.
Onko muita " ongelmaruokailijoita" ?
Ensimmäisestä noin 12 kg
Toisesta n. 8 kg
Nyt rv 24+4 n. 4,5 kg, josta suurin osa nyt heinäkuussa syömällä
neuvolan ekasta punnituksesta (rv8) vikaan punnitukseen (vauva syntyi 38+4). Kaikki lähti ihan parissa viikossa synnytyksen jälkeen. MUTTA juuri ennen raskautumista ja raskauden ekoina viikkoina tankatut kilot (3-5) ovat sitten tosi sitkeässä!
Menossa rv 33+2 ja painoa tullut jo n. 15 kg ekasta neuvolasta. Hirvittää kuinka paljon loppujen lopuks tulee painoa yhteensä. Enää ei tarvis kyllä nousta paljoakaan. Kovasti olen yrittäny nyt alkaa keventään syömisiäni, jottei viimisillä viikoilla nousis enää niin kauheesti.
Mulla on meneillään rv 16+4, ja painoa on tullut vajaa kilo. Joten ei vielä voi oikein puhua lihomisesta :D Neuvolassa sanoivat kyllä että saisi se enemmänkin nousta kun olen niin pieni. MUtta saa nähdä! Toivottavasti en kuitenkaan montaa kymmentä kiloa saa ;)
Mulla on rv 36 menoillaan ja kiloja on jo tullut 15kg ja saa nähdä kuinka paljon vielä tulee... Kun tuntuu että aina vaan tulee vaikkei mitään pahemmin söis...
Ja painoa tullut n. 11 kg. Kolmatta kertaa raskaana, edellisessä raskaudessa painoa tuli reilu 20 kg, jotka kuitenkin lähtivät pikkuhiljaa pois imetyksen myötä. Esikoista odottaessa tuli myös reilusti painoa, mutta kuukauden päästä synnytyksestä olin lähtöpainossa.
Nyt istumatyössä ja painonnousua enemmän... Pitää varmaan kohta lopettaa syöminen kokonaan.
Marzi