Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä rakennusprojekti menossa. Anna meille hyviä säästövinkkejä, jotta budjetti pitäisi kutinsa. Kiitos avusta!

Vierailija
26.07.2007 |

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Komeroiden ovet ja keittiökaapit on helppo vaihtaa myöhemmin kalliimpaa versioon, säästelkää sellaisista. Lattiaa ja kattoa ette takuulla kovin pian vaihda kalliimpaan, joten satsatkaa nyt vain sellaisiin. Nuo keittiökaapistot voi olla halpaa, vaihdatte ovet sitten myöhemmin. "

Siis hei haloo - mitä järkeä on ostaa kahteen kertaan joitain ovia?! Kun laittaa ne kerralla niin ei tartte vaihtaa! Kuka nyt käytettyjä ovia ostaa, kun kaikissa taloissa on erilaisia keittiöitä ja erikokoisia ovia.

" Kilpailuttakaa urakoitsijoita ja kysykää suosittelijoilta mielipidettä urakoitsijasta. Käykää katsomassa mitä ne tekee raksalla, etteivät vaan kuluta tuntitaksaa. " Tämä pitää paikkansa, monet rakennusmiehet ovat lusmuilijoita, jotka istuvat betonisäkin päällä kahvilla ja ottavat sitte vasta vasaran käteen kun huomaa että isäntäväkeä tulee...

" Asukaa rakennusaikana tosi halvalla esim. vuokratussa asuntovaunussa tai sukulaisten nurkissa." Hei haloo tässäkin.... ihanko totta asuntovaunussa? Jos vaikka on perhe?? Ja kuka helvetti vois asua sukulaista nurkissa- siinä menee kyllä sitten jo sukulaisuussuhteetkin..

" Miettikää voisitteko käydä hakemassa vaikka Virosta jotain rakennusmateriaaleja. " Joo, et sitte miettiny paljonko maksaa lähtee sinne Viroon etsimään jotai helkkarin raksamateriaaleja. kun kulut lasket päälle niin tilanne on plus miinus nolla. Ja monille vielä reippaasti miinuksilla ku pitää tuoda juomat kanssa.

Järki käteen noissa rakennusostoissa, keskittämällä ostot liikkeeseen jossa on hyvä hinta-laatu suhde, kannattaa. Samoin kerää mahd. bonukset niistä - niillä saa niitä huonekaluja sitten vaikka!

Laske tarkkaan menekit ja huolehdi että ne on saatavilla kun miehet tulee tekee (ettei käy niinku meillä, kun laatoittaja tuli eikä " löytänyt" ostamiani laattoja vaan kiven kovaa väitti että olen laskenut menekin väärin.. kävin ostaa yli 10 neliöö ylimääräisiä laattoja !! Laatoittaja ei vaan viitsinyt katsoa eteisen nurkkaan pinoamiani laattalaatikoita...

Muista että halpa ei välttämättä ole hyvä. Eikä kallis paras.

Onnea Projektiin!

[/quote]

Vierailija
2/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tule sutta ja sekundaa ja homepommi muutaman vuoden kuluttua. Salaojitus ja laskut oikeaan suuntaan. Tarvittavat tiivistykset paikoilleen ja ilmanvaihto rakenteissa ja rakennuksessa kuntoon. Nämä on ne joihin pitää satsata.

Kilpailutatte sähköurakoitsijat sekä LVI-urakoitsijat sekä aikataulutatte vaiheet oikein että työmiehet ovat oikeaan aikaan paikalla. Tarjouspyynnöissä kysymys urakan kestosta hinnan lisäksi.

Keittiökaapistot on ollut täällä keskustelun alla ja niitä on kovin erihintaisia joten kannattaa vertailla ja ei tarvita niitä kalliimpia kaapistoja.

Lattia- ja pintamateriaalien valinta huolella ja hintavertailuja tehden.

Uuteen taloon ei tarvitse olla kaikki sisustuselementit uusia tiedän perheitä jotka ovat myyneet kaiken irtaimiston ruokapöytäryhmän, sohvat, kirjahyllyt ja kaikki muukin uusiksi.

Tätä yletöntä kulutushysteriaa en ymmärrä.

Kannattaa pitää vanhat huonekalut niin kauan kuin on kokonaiskustannukset tiedossa ja sisustus on se viimeinen jos siihen on varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä myydään usein loppueriä todella halvalla. Itse olen ostanut taloomme mm. kaakeleita ja tapetteja tuollaisista loppueristä.

Lattiakaakeleista olen maksanut jopa 3¿/m2, isompia määriä olen ostanut 13,90¿/m2. Ihan merkkituotteita ovat olleet ja yleensä vielä myynnissä olevaa mallistoakin, mutta kun laattojen polttoerissä voi olla eroja, niin eivät voi myydä kahta eri erää asiakkaille, joten pienet erät jää nurkkiin pyörimään. Tapetteja olen ostanut 5¿/rulla.

Itse tein budjetin niin, että en huomioinut mitään kuviteltuja alennuksia, ihan listahinnalla kaikki ja mielummin vielä hiukan päällekin. Tällöin ei hinnan nousut hetkauta budjettia.

Vierailija
4/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koittakaa pysyä näissä tiukasti. Se mitä jää esim keittiön budjetista on sitten plussaa taas muuhun kohteeseen. Siis ettette ajattele että no jos mä otan sen tonnin tuolta kylppärin rahoista niin saahaan parempi keittiö (8000e + 1000e) ja sitten huomaat kylppärin kohtaa että joudut nappaamaan taas seuraavasta rahaa. Loppuu rahat taatusti kesken!

Vierailija
5/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuluihin voi vielä vaikutaa paljon. Siinä vaiheessa kun kuokka menee maahan ei ihme säästöjä enää saa aikaan!

Eli turhat neliöt on niitä kalleimpia. Miettikää tositarkkaan mitä tarvitsette, usein neliötä saa 10-20 pois että mitään ei menetetä. Käytävät, aulat yms on niitä mitä kerryttää pinta-alaa suotta. Näillä nykyhinnoilla tulee tuntuvat säästöt.

Ja rakentamis vaiheessa säästöä saa kun kilpailuttaa kaikki. Ei kannata haluta just jotain tiettyä,vaikkapa laattaa... siitä saa yleensä maksaa itsensä kipeäksi. Vastaavia vaihtoehtotuotteita löytyy

Ja ammattilaisen palkkaaminen kannattaa, niin vastaavaksi kuin tekijäksi. Varsinkin pintojen tekoon ammattilaiset. Ei mene tarvikkeet pilalle ja homma hoituu nopeesti. On varmasti pitkässä juoksussa halvin tapa. Kerralla kuntoon!

Kovin suurta säästöö ei minusta saa noissa kalusteovissa nuukailemalla, saa tietty mutta niitä pitäs sit jaksaa myös katsella. Helppoahan ne ois sitten vaihtaa, mutta harva ostaa käytettyjä kalusteovia.

Piharakenteet nielee nykyään tolkuttomasti rahaa. Pohjat kuntoon ja pihat ensi vaikka murskeelle. Pengerrykset ja tukimuurit maksaa maltaita. Kannattaa hyödyntää maaston muodot eikä pyrkiä johonkin " kantti kertaa kantti" muotoon.

Istutukset ehtii tosiaan tehdä myöhemminkin, ensin vain nurmi ja sit on hyvä katsella sitä pihaa kun asuu että mitä haluaa mihinkin.

Vierailija
6/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme kerran Tallinnassa tekemässä hintavertailuja ja kirjaamassa ylös mitä tarvitsemme sieltä: matkalle tuli hintaa n. 250¿ (laiva+hotelli+ruuat), mitään juomapuolta ei tuotu eikä muitakaan tuliaisia (no, valkosipuliruisleipänaksuja 1.60¿). Mutta raksan säästöt:

- Grohen hanat -50% eli säästöä n. 320¿

- poreamme, säästöä yli 1000¿

- pytyt, erikoismalli, säästöä ehkä 600¿

- kaminatakka, säästöä 500¿

Säästöt näissä jo yhteensä 2420¿ - rahdit kotiovelle tuotuna 300¿ eli yli n. 1800¿ säästettiin. Sillä sai jo kivasti jotain muuta....

Jos olisimme löytäneet sopivat kaakelit ja parketit, olisimme tuoneet myös ne Suomeen ja säästöä olisi tullut n. 25-30%.

Vierailija
7/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Älä jätä päätöksiä ja hankintoja tehtäväksi joskus tulevaisuudessa eli silloin kun olet tosi väsyneitä.

2) Anna kännykkä laskun kasvaa ja kysy tarjouksia ja väitä hinnan olevan aina yläkantissa. Jopa tavalliset rautakaupat alkavat antaa OK alennuksia kun tajuavat ettei sinua voi suoraan kusettaa. Ei kannata hätkähtää kun yrittävät näytellä, että hinta on juuri kohdallaan. Minä ainakin kestän sen, että välillä joku pitää minua oikeutetusti idioottina, jos sillä säästän pari kymppitonnia.

3) Pidä mahdollisimman reaaliaikainen kustannusseuranta.

4) Suurimmat säästöt tullee suunnitellessa, sitten urakkasopimuksissa ja sitten tarvikehinnoissa.

5) Rohkeasti vain itsekin tekemään. Jokainen joka osaa lukea ja kysyä osaa rakentaa talon. Kunnon ammattilainen tekee sen paljon nopeammin - häntä vastaan et pääse palkoille, mutta tulet tutustumaan varmasti moneen, joka vain puheissaan on ammattilainen ja jälki on huonompaa kuin jos itse tekisit (ja jonka sitten joudut itse tekemään kuitenkin uudestaan...)

6) Älä ota kireää aikataulua.

Siis jos suunnittelu on ohi niin sitten kustannuksia laskemaan. Pystyäksesi laskemaan kustannukset oikein pitää sinun perehtyä rakenteisiin ja ratkaisuihin aika perusteellisesti eli päätyä aika ja tarvikeluetteloihin. Silloin alkaa varmasti tuntua siltä, että talon voisi tehdä itsekin...

Loppuun ei kannata itseään ajaa. Jos työnne on sellaisia, että niistä voi ottaa vuorotteluvapaan tai puolipäivähomman uran siihen tyssäämättä ja palkkanne on alle 3500 euroa kuussa niin ehdottomasti kannataa ottaa töistä vähän vapaata. Rakentaminen on hauskaa ei siitä pidä tehdä jotain tuskaisaa painajaista.

6)

Vierailija
8/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostakaa siis siihen. Hakekaa mahdollisimman kustannustehokkaita ratkaisuja jo alusta alkaen. Kun suunnitelmat on lyöty lukkoon ja rakennuslupa haettu, ei enää voi paljon kustannuksiin vaikuttaa.

Siitä keittiön kaapinovien vaihdosta: 70% kaappien hinnasta tulee ovista. Siis jos vaihdat 3 tonnin kaappeihin uudet ovet, heität hukkaan yli 2 tonnin arvosta ovia. En itse säästäisi ainakaan tuolla tavalla.

Vierailija
9/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kilpailuttakaa, mutta valitkaa rakenteisiin laadukasta tavaraa. Ja katsokaa, että hommat tehdään kunnolla. Jos perustuksissa heitää, pinnoissa heittää moninkertaisesti ja sitten ei kaakeloinnit tms. näytä hyvältä. Tai tulee kalliimmaksi jos pintatasoittajat joutuu korjaamaan rakenteiden tekijän virheitä.

Mä ainakin valitsin kunnolisia, tasokkaita materiaaleja pintoihin; mies sanoi, että kyllä niitä sitten voi vaihtaa, mutta ei varmasti kukaan jaksa 3-5 vuoden kuluttua rakentamisesta taas alkaa remontoida kun pihaakaan ei yleensä siinä ajassa saada kuntoon.

Olen samaa mieltä edellisten kanssa, et kaapinovet sellaset kun haluat ja hyvät. Ei niistä vanhoista pääse eroon kuitenkaan ellei ole jotain mökkiä mihin tarvii.

Itse tekemällä säästää ainakin jotain. Ottakaa väljä aikataulu, ei tarvitse kiirehtiä ja panikoida.

Vierailija
10/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin virhe on, että suunnitteluvaiheessa pinnataan ja sen jälkeen kaikki säästö on vain " näpertelyä" ! Eli heti alussa käytte budjetin ja vaihtoehdot tarkkaan läpi. Mitään tälläistä selittelyä ei kannata hyväksyä: " se nyt ei paljon maksa lisää..." Siskoni perhe viime hetkellä päätti rakentaa vielä täysmittaisin kellarin ja hehkuttivat, kuinka se nyt ei niin kauheasti maksa lisää... (oli harkkokauppias sanonut) No, eipä tosiaan ole maksanut. Ihan sama neliöhinta se kellarille on tullut kuin muillekin tiloille.

Kun suunnitelmat on lukossa niin seuraavilla asioilla voi säästää:

- tekemällä itse mahdollisimman paljon likaista ja aikaa vievää työtä, myös rakennussiivous on tosi raskasta ja siihen kannattaa panostaa, koska tutkimusten mukaan raksamiesten työteho on parempi siistillä kuin sotkuisella työmaalla. (tästä itselläkin havainto remonttiajoilta, sotkussa oli epämiellyttävää työskennellä, kun taas siivotulla työmaalla oli mukavaa)

- urakat kannattaa kilpailuttaa, mutta toisaalta hintaa ei kannata tuijottaa liiaksi. Ja vain sellainen urkoitsija kannattaa ottaa, josta jollain tutulla on kokemusta. Urakkasopimuskin voi olla pirullinen pallo jalassa, jo urakoitsija osoittautuu huijariksi. Siitä sopparista pääset eroon vain käräjäoikeuden kautta ja virheiden korjaaminen on kallista.

- tuntityöläisiä kannattaa vältellä, ellei itse ole vahtimassa paikalla. Silti sekään ei välttämättä mitään auta, koska röyhkeimmät voivat mainiosti istua koko päivän " isäntäväestä" huolimatta. Nopeasti vaan lopettaa sellaisten pitämisen työmaalla

- pintamateriaaleja etsiessä kannattaa kierrellä ja metsästellä tarjouseriä. (esimerkiksi ostimme lattiaa, johon olin ihastunut jo kuukausia takaperin rautakaupassa ja neliöhinta oli silloin 36 Euroa... yhtäkkiä äkkäsin saman olevan supertarjouksessa 17,90!)

- pihakasveja ei kannata höökiä ostamaan heti vaan laittaa perusnurmikko ja käydä kaivelemassa tuttujen ja sukulaisten puskia. Monissa vanhoissa taloissa on ylirehevöityneet perennat ja pusikot. Monet ihmiset antavat ilomielin sieltä jotain pois. Itsekin olen tänä kesänä kaivanut mm. kolme pensasta pois, jotta piha ei olisi ihan ryteikköä.

Vierailija
11/13 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa tehdä yhteistyötä, esim. kaivinkonetyöt teetättää samalla urakoitsijalla samanaikaisesti, säästää siirtokuluissa.

Piha kannattaa teetättää samalla kun teetättää sisä-ja ulkopuolen täyttöjä, siinä säästää yhden siirron hinnan. Säästön käyttäisin sitten pihasuunnitelman tekoon.

Itse ollaan jo säästetty paljon kun teetätettiin pihasuunnitelma ammattilaisella. Itse sitten toteutetaan se omaan tahtiin. Kun on valmis kasviluettelo on helppo löytää tuttavien pihapiireistä kasvien alut, taimitarhan alestakin tein hyviä löytöjä.

Vierailija
12/13 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyksiä tahtoo tulla aina jossain kohtaa, harvoin raksaprojekti menee ilman " oho, eiku" -juttuja. Joutuu joko korjaileen jo tehtyä tai tekemään sellaista, mitä ei kuvitellut tarvitsevan tehdä.

Valmistautukaa siltikin siihen, että se " sisustus ja huonekalut" -rivit budjetissa kutistuvat olemattomiin.. =0)

Vierailija
13/13 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeroiden ovet ja keittiökaapit on helppo vaihtaa myöhemmin kalliimpaa versioon, säästelkää sellaisista. Lattiaa ja kattoa ette takuulla kovin pian vaihda kalliimpaan, joten satsatkaa nyt vain sellaisiin. Nuo keittiökaapistot voi olla halpaa, vaihdatte ovet sitten myöhemmin.

Kilpailuttakaa urakoitsijoita ja kysykää suosittelijoilta mielipidettä urakoitsijasta. Käykää katsomassa mitä ne tekee raksalla, etteivät vaan kuluta tuntitaksaa.

Asukaa rakennusaikana tosi halvalla esim. vuokratussa asuntovaunussa tai sukulaisten nurkissa.

Älkää tehkö ollenkaan budjettiin saraketta huonekaluille. Kyllä sitä sitten ehtii ne hankkia myöhemmin.

Jos joudutte hankkimaan koneita, huolehtikaa, että ne on myytävissä jatkossa eteenpäin.

Jutelkaa keskustelupalstoilla, jossa oikeasti muitakin rakentajia ja kyselkää aina yksityiskohtia sielläkin ennen hankintaa. Voi tulla hyviä vinkkejä.

Miettikää voisitteko käydä hakemassa vaikka Virosta jotain rakennusmateriaaleja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme