Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäinen lapsi alkaa leikkiä yksin omassa huoneessa yläkerrassa?

26.07.2007 |

Eli siis meillä nyt vajaa 4v. leikkii vielä alakerrassa milloin missäkin huoneessa (oh, keittiö, ruokailuhuone, eteinen), missä vain missä on hänelle leikkiseuraa. Yläkertaan ei jää omaan huoneeseen koskaan yksin leikkimään. Mitenköhän monta vuotta vielä menee, että saamme siirrettyä leluvuoren olohuoneen nurkasta yläkertaan? Siis minkäikäisinä teidän lapsenne ovat alkaneet leikkiä omassa huoneessa, joka on eri kerroksessa kuin muut oleskeluhuoneet (ja muut ihmiset)?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta meillä on samanikäinen lapsi ja muistoja omasta lapsuudenkodista + huomioita muista perheistä.

Siis: monet lapset leikkivät tuon ikäisinä eri kerroksessa, jos heillä on siellä seuraa (siis sisaruksia tai ystäviä). Ihmettelisin, jos 4-vuotias haluaisi olla aivan yksin. Kyllä alakoululainenkin tekee mielellään läksyjä keittiön pöydän ääressä tai niin, että näkee/kuulee lähellä puuhastelevia perheenjäseniä. Sitten teini-iän lähestyessä taitaa tulla se yksin viihtyminen.

Mutta kaipa se aika rientää niitä leluvuoria kasaillessa! ;-)

Vierailija
2/8 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen on nyt vähän päälle 2v ja se on leikkiny yksin yläkerrassa opittuaan kulkemaan portaat yksin ku vauva synty keväällä. en aina päässy vauvan kanssa ylös lähtemään ni seurasin ku esikoinen meni portaat aina itekseen ku halus ylös leikkimään (olin vieny suurimman osan leluista sinne, uusimmat jäi tosin aina alakertaan ja liikkuuhan niitä edelleenkin paljon ees-taas!), välillä kävi tarkistamassa portaitten yläpäässä huutamalla et oon paikalla ja jatko leikkejään. pitkät tovit saattaa itekseen siellä leikkiä, välillä käy äitiä tankkaamassa tai jonku lelun hakemassa, välillä tietty tarkistan mikä on tilanne ja joskus jäädään vauvan kanssa ylös kans leikkimään, toisinaan leikitään yhessä alakerrassa. mut miuta kans alko ahistamaan ku olohuone oli räkeitä leluja pullollaan ja aina jäivät jalan alle ni päätin et ku lapsella oma huone on ni siellä vois leikkiä. nyt lapsen samanikäiset kaveritki leikkii siellä sulassa sovussa keskenään ja myö äiteet saahaan kahvitella rauhassa, korva tarkkana toki kuulostellaan lapsia. tutun perheessä lapset on kans aina saanu leikkiä itekseen jo pieninä omassa huoneessaan ni turvallisin mielin voidaan lasten antaa keskenään leikkiä ku onhan lastenhuone varmistettu " turvalliseks" et eivät mitään ihan älytöntä siellä voi tehä. ite oon tähän tosi tyytyväinen et lapsi leikkii itekseen ja omassa huoneessaankin mut toki leikitään yhessäkin ja olkkarissakin. tuntuu et lapsi siivoaa/keräilee leluja mieluummin omassa huoneessa ku tavaroilla on omat paikkansa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi n.3-v. Pääasiassa oma huone vain nukkumista ja vaatteiden säilytystä varten, ja leluvuori olohuoneessa. (Sääntönä on, että kamat on joko olohuoneen isolla matolla tai lasten pöydässä.)

Välillä pinna palaa autoratoihin, junaratoihin, duploihin ja miljoonaan pikkuautoon. Sitten yritän taas ajatella että lapsihan on kuitenkin " sosiaalinen eläin" ja olisi tylyä eristää hänet omaan yksinäisyyteensä. Jos vaikka teen ruokaa keittiössä, pystyn olemaan lapsen kanssa vuorovaikutuksessa ja vastailemaan lapselle olohuoneeseen. Toisella silmällä näen mitä tekee, koska ainahan lapset voivat saada hulluja ideoita vaikka ikää olisikin jo enemmän.

Minä olen ajatellut että kamat siirretään kauas omaan huoneeseen sitten kun alkaa käymään kavereita kylässä, ja on siten seuraa siellä huoneessa. Olisiko tuo sitten 4-v-5-v ikäisenä? (Tai jos perheessä pieniä sisaruksia, niin siinä tapauksessa jo aiemmin.)

Vierailija
4/8 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei halua leikkiä yksikseen eri kerroksessa, mutta välillä jää ihan mielellään.

Esimerkkitilanne, että olemme yläkerrassa. Poika leikkii omassa huoneessaan ja käy välillä näyttämässä jotain mulle. Itse olen työhuoneessa esim. tietokoneella tai lajittelen pyykkiä tai ihan mitä tahansa. Sitten huikkaan pojalle, että menen alas laittamaan ruokaa. Joskus poika haluaa mukaan, joskus sanoo, että on hommat kesken ja tulee sitten myöhemmin. Kovin kauaa ei kuitenkaan viihdy eri kerroksessa yksinään vielä.

Riippuu varmaan paljon lapsesta tämäkin asia.

Vierailija
5/8 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neidin huone yläkerrassa ja alkoi leikkiä siellä itsekseen n. 4-vuotiaana.. Neiti syntynyt tammikuun loppupuolella ja viime joulun tiennoilla kun raivasin joulukuuselle tilaa vein lelut ylös hänen huoneeseensa.

Tosin nyt reilu 4½-vuotiaanakin osa leluista on edelleen alakerrassa. Lähinnä leikkikeittiö,nukenvaunut ja niihin leikkeihin kuuluvat tilpehöörit. Neidin huoneeseen nuo eivät mahdu,muutoin nekin ois siellä.Tästä syystä nukkeleikit on vielä alakerrassa.

Leikkii nykyisin pitkiäkin aikoja ihan yksikseen omassa huoneessaan ääneen höpöttäen : 0 )

Vierailija
6/8 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tähän asti raahattu leluja alas, jos poika on leikkinyt itsekseen. Tänä kesänä oma huone vasta kolahti ja pelko yksinolosta yläkerrassa poistui. Sanottakoon että poka on ollut aina turvallisuushakuinen kuin rämäpää.

Vierailija
7/8 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän ne haluaa olla siellä missä muutkin on

vaikka alkaisikin leikkiä ylhäällä yksin, varmasti olisi lapsen kannalta kivampi jos siitä asunnon alakerrastakin pieni leikkinurkka järjestyisi

Vierailija
8/8 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululaisilla taas on kaverit ja omat salaisuutensa, joita äiti ja/tai/ isä ei tietenkään saa kuulla..