HEINÄKUISET!!!! Kuulumisia!
Eli olen ollut nettipimennossa piiiitkän aikaa.
Tyttäreni syntyi 26.6 sektiolla. 25pv jo käynnistettiin, mutta kuuden tunnin aikana oli jumalattomat supistukset, eikä auennut kuin 2cm.. lopulta päätettiin leikata.
Tuo kuusituntinen oli todella kamala.. Minulta meni kolme kertaa taju ja oksensin litratolkulla.. Leikkauspää-tös oli todella tervetullut.
Sairaalassa olin 4pv, ja paraneminen alkoi ok.. mutta sitten haava repesi auki, ja tulehtui todella pahasti ja sain antibioottikuurin. Nyt jo parempi, mutta pelästyin todella, kun uhkasivat ottaa osastolle tiputukseen.
Imetys ei onnistunut ollenkaan, tosin alussa meni todella hyvin.. Mutta antibiootti jonka sain, ei sopinut vauvalle, joten se siitä sitten.. Yritin pumppailla pahaa maitoa pois, mutta yhtäkkiä maidontulo pumppuun loppui..
Mutta en ota siitä stressiä, sillä pikkuinen sai edes VÄHÄN äidinmaitoa elämssään...
Nyt on kaikki mennyt hyvin, vauva syö 150ml kerralla aina ruokaillessaan. Yötkin menevät mukavasti, tyttö syö klo 1 ja sitten aamulla kuuden aikaan. Mies hoitaa tuon klo 1 syötön, joten saan hienosti nukuttua :0).
VOisiko joku/jotkut laittaa päällisinpuolin heinäkuisten kuulumisia tähän pinoon? Mitä kaikkea on ehtinyt tapahtua??
Heather, neiti-nessukka kohta 2v ja Rianna 1kk
Kommentit (37)
Vauva nukkuu toivottavasti vielä muutaman minuutin niin ehdin kirjoittaa pikaiseen kuulumisia. Eli vauva on nyt reilut 4vko vanha. Nukkuu öisin kolme noin 3h pätkää. Ja välissä sitten syödään. Annan korviketta pullosta kun omista rinnoista ei maitoa oikein heru. Korvike kovettaa vatsaa, joten annan RELA-tippoja lisäksi. Vaihdoin myös korvikemerkkiä Nanista Tutteliin. Ja nyt on vatsa huomattavasti löysempi. Ilmavaivoja kyllä on, vaikka käytän Aventin tuttipulloja. Eli jalkoja " jumppaan" että saadaan ilma ulos : ) JA ilmavaivoihin olen huomannut auttavan myös rintarepussa kantamisen. Meillä on Baby Björnin rintareppu (Basic-malli) - se on kyllä todella kätevä. Suosittelen!
Joku kysyi mitä vauvalle päälle näin helteillä... Rintarepussa kun ollaan ulkona kävelty, on pelkkä pitkähihainen body ja sukat ja päässä pipo. Vaunuissa oon jättänyt pipon pois, kun on suojaisampi. Mutta näin kuumalla en kauheasti itse välitä ulkona kävellä, iskee päänsärky itselle helposti tällä kelillä. Päänsärkyä kun on muutenkin, kipeytyneiden niska/hartiaseudun takia. Olenkin käynyt kerran viikossa hierojalla. Odotan että syksyn jumpat alkavat, niin menen heti johonokin jumppaan että saan niskan/hartiat pidettyä kunnossa. Jätän sitten vain ne juoksut ja hypyt tekemättä ja vaikka " kävelen" ne osuudet.
Jahas, nyt poika heräilee. Menen syöttämään!
Terveiset kaikille äideille ja iseillekin (taitaa olla vaan " mamma" -valtaista kirjoittelua tässä pinossa heiniksillä...)
myös seuraavassa otsikossa http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10946124&p=2&tmo…
Huomenna neuvola. Onpa tirppiksen pörri kasvanut! :o) Saapa nähdä mitkä ovat meidän neidin mitat...
Nyt kyllä sapettaa!!!!!!!!!!! Huomasin illalla, että missattiin neuvolakäynti. Se olisikin ollut jo eilen maanantaina. Minä kun muistin, että olisi keskiviikkona. :o( Toivottavasti saadaan edes joku lyhyt käynti tälle viikolle, että saataisiin mitat jos ei muuta... Täytyy soitella neuvolaan heti aamusta. Oma moka luonnollisesti tuo... :\
taisin kirjoittaa siihen toiseen pinoon siitä napasienestä, että oli " pieni alku" . no, tuo käsitys minulle jäi hoitajasta kun eka kerran käytiin laapista laittamassa viime perjantaina. nyt tiistaina oli sitten kontrollikäynti ja täti sanoi että hyvin on lähtenyt parantumaan, olikin se niin iso sieni että en ole pitkään aikaan nähnyt! tärkeintä tietty että on parantunut hyvin, laittoi kyllä vielä lisää laapista varalta. jotenkin oli ittellä vaan hassu olo kun se viimeksi näytti että " tuo pieni tuossa" ja nyt se sitten olikin melkein ennätystenkirjaan menossa..
tyttö on nyt ollut vähän levottomampi. maha ei niinkään tunnu enää vaivaavan, olisiko auttanut kun lopetin suklaan syönnin?! unet on olleet vaan vähän katkonaisempia ja juuri laitoinkin kapaloon ja koitan olisiko siitä apua. niin ja eihän nuo helteet tietenkään vauvan oloa helpota!
meillä ensiviikolla vasta ensimmäinen lastenneuvola, silloin tyttö 4vkoa. saadaan uudet mitat!
rintarepusta: olikos se koiruuksia vai newbie joka kirjoitti käyttävänsä? typerä kysymys mutta mihin teillä tulee vauvan kädet? roikkuuko ne sieltä väleistä vai jääkö vähän niinkuin vauvan alle?
lisämaidosta: millaisia määriä olette pulloon laittaneet rinnalta syönnin jälkeen ja millaisia pelkällä pullokerralla? minulla on alkanut käydä rintoihin tosi kipeästi kun tyttö imee. tuntee että joutuu kolmen tunnin välinkin jälkeen heruttamaan ensin ja sitten kun alkaa tulla maitoa niin minä saan irvistellä kun pakottaa rintoja niin kovasti.
voikohan nämä helteet vaikuttaa siihen että maitoa tulisi vähemmän? nesteet haihtuu kun hikoilee.. ?
Emmilee: laitan rintarepun " reijistä" ne kädet " sojottamaan" . Voi ne varmastikin sinne sisäpuolelle ns " vauvan alle" jättää.
Itse annan pääosin vain korvikemaitoa. Omista rinnoista kun ei paljoa maitoa tule, pari kertaa päivässä annan hetken niistä ennen kuin annan pullosta. Meillä syödään yöllä 3h ja päivällä noin 1-2h välein. Kerralla menee korviketta noin 100-120ml.
Jahas, poju huutaa taas ilmavaivojaan. Täytyy jatkaa " hytkyttelyä" .
sain juuri leivottua kaksi kakkupohjaa ja kasan suklaa ja vadelma pikkuleipiä. HUomenna on sitten suurempi urakka kun pitää kaksi voileipäkakkua ja ne täytekakut täyttää.
Meillä siis on lauantaina ristiäiset ja sinne pitää kaikkea tehä paikkakortit tehtyä ja edellispäivänä tilattiin kukat.Pappikin soitti eilen.
meillä tyttö edelleen rauhallinen. syö päivällä usein, mutta välit vaihtelee hirmuisesti. 1/2h-2h välein, yöllä voi olla jopa 3h väliä. Mulla maitoa riittää ja tyty raukka välillä meinaa tukehtua kun maitoa tulee niin kovalla paineella.
Meillä ei nukuta juuri vaunuissa. kerran on nukkunut kun olin kävelyllä ja toisen kerran kokeiltiin pihalla mutta nukku vaan hetken. Mutta meijän sängyllä, kehdossa, sylissä ja kantoliinassa nukkuu niin ja toki autossa.
meillä seuraava nuvola on ensiviikolla, sa nähdä miten on tyty kasvanut, tuntuu ainakin jo painavemmalta ja naama on sen näköinen että ruoka-aikaa on oltu kotona.
liipe ja prinsessa 3vko4pv
Saatiin kertomani koomailun jälkeen tälle päivälle neuvola-aika. :o) Typy kasvanut huimasti. Uudet mitat 4vkoa+1pvä : 54,3 cm, 4394 g ja pipo 38,5 (syntymämitat 48cm, 3500g ja 35cm). Kahdessa viikossa tullut painoa yli 700 g... ei ihme tällä ruokailutahdilla! lol Napa oli nyt kunnossa ja sieni häädetty. Konttausasentoon laitettaessa pikkuinen mönki useamman sentin eteenpäin ja nosteli päätään (päätä on käännellyt ja kohotellut ekasta päivästä asti) terhakasti. :) <3 <3 <3 Harmi, ettei ollut videokameraa mukana... Toinen asia neuvolakäynnistä, joka olisi ollut hauska saada nauhalle oli se, kun rinsessa mittailujen ym. päätteeksi viedessäni häntä puettavaksi pissi päälleni. Hame ja kenkä oli mukavasti pissassa... onneksi kuivuivat nopeasti, heh! Oma ilmeeni oli varmaankin huvittava... :o)
Emmilee: Miten suklaan syöntisi on vaikuttanut pikkuiseen? Pullautellut enemmän / vatsaa vääntänyt? Söin tuossa yksi ilta Geisha-patukan ja meillä oli rauhattomampi yö sen jälkeen... tiedä mistä sitten johtunut.
En tiedä määriä, joita rinsessa syö kerralla tai edes päivittäin, kun ollaan toistaiseksi pärjätty rintamaidolla. *koputtaa puuta* Juon paljon vettä varsinkin yöaikaan typyn syöttökertojen yhteydessä. Pikkuinen syö tosi usein... vatsaan ei kerralla hirmuisesti mahdu? Yöllä syöttöväli 1-3 tuntia, päivällä syö välillä vielä tiheämpään... jopa 10 minuutin välein, jos huomaa masuun vielä mahtuvan. Käytättekö eri imetysasentoja esim. kainaloimetystä? Meillä se on aina välillä käytössä. Eri imetysasentojenhan pitäisi stimuloida rinnan eri osien maidontuotantoa.
Mukavaa viikonjatkoa toivotellen,
Newbie & nöpöstiina 4 vkoa+1pvä
Pitkästä aikaa meidänkin kuulumisia.
Täällä poika on kasvanut jo hurjasti, ikää 2,5viikkoa ja arki on rullannut mukavasti. Kolme päivää syntymän jälkeen kotiuduttiin ja neljä päivää kerettiin olla kotona kun poika sai kuumeen, ei muuta kuin takaisin sairaalalle ja siellä vierähti tutkimuksissa neljä päivää. onneksi kyseessä oli virusperäinen kuume eikä bakteeriperäinen, ja meni ohikin nopeasti. oli se kuitenkin kauheaa aikaa kun tekivät pikkuiselle kokeita ja pitivät tipassa, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin!
Kotiin oli ihana palata ja edelleen nautitaan kotona olosta =)
Isovanhemmat ovat olleet täällä auttamassa. isosiskot ovat olleet haltioissaan veljestä ja hoitajista ei siis ole ollut pulaa.
painog: raskausaikana tuli reilu 10kg ja nyt on jäljellä semmoinen 3-4kg, nyt on jotenkin tuo painon lasku tyssännyt.... ja maha on löysä ja pömpöttää edelleen hiukan, sen katoamista odotellaan =)
d-vitamiini menee täällä ihan ok. masuvaivoja herralla on pikkaisen kun maitoa tulee yli tilauksen ja herra hotkii niin että ilmaa taitaa mennä samalla liikaakin, mutta nukkuu hyvin kyllä, hereillä ollessa hiukan ähisee ja kipristelee.
Mitäs muuta piti kirjoitella....
kiva aina lukea teidän muiden kuulumisia. mukavaa kesän jatkoa kaikille!!!
Eilen kävi neuvolan täti kotona punnitemassa tyttön hyvin oli paino alkanut nousta nyt oli 3950g ja syntyessä oli 3870g.
Meillä tyttö syö rintaa mutt on niin hätänen ett alkaa heti huutaan ja hakee rintaa vaikk se on jo suussa niin multa loppuu kärsivällisyys ja maitoa ei tule paljoakaan joten jo sairaalassa tyttö sai korviketta ja sillä mennään täällä kotonakin. tyttö syö noin 30min-1h rintaa ja sitten vielä 40-60ml korviketta. Tuttelia olen antanut sille mutta on alkanut mahaa vääntään siitä joten eilen vaihdoin nanin ja annan nyt myös kuplatonia.
Aventin tuttipullon ostin myös mutta kyllä tyttö saa siittä ilmaa myös joten nyt kokeilussa mam tai nam mikäs nyt olikaan .
Meidän tyttö kakkaa koko ajan joten maha ei ainakaan ole tullu kovaksi.
Paljonko te annatte vauvalle korviketta jo annatte rintaa myös??
Tyttö kitisee iltasin ja kun mahaa vaivoja on niin olen nukkuttanut sen iltasin mahallan ja silloin on tyttö myös nukahtanut.
Miten te saatte tyttön nukkumaan ja missä asennossa vauva nukuu?
Annateko vauvan nukua mahallaan?
meillä tyttö nukkuu 3-4h ja sitten syö ja voi olla hereillään 2-3h ja sitt taas vetää unet
Sanna ja vilma 2vko 1pv
newbie: minä _luulen_ että minun suklaan syönnistä (siis todella paljon söin, ainakin 2levyä per viikko ja joka päivä ainakin vähän) johtui vauvan mahan väänteet ja niistä seuranneet pahanhajuiset ilmat. nyt kun en ole suklaata sellaisenaan syönyt niin ilmavaivat on vähentyneet. mahaa kyllä vieläkin vääntää mutta ei rupsuttele enää niin paljon.
s.d.: meillä tyttö nukkuu joskus masullaan päiväsaikaan mutta yöllä en ole uskaltanut mahalleen nukuttaa. lisämaitoa olen nyt antanut kerran päivässä, silloin kun tytöllä on tiheän syönnin aika päivästä. jos on jo saanut juuri molemmat rinnat niiin laitan vain n.25ml, mutta jos rinnalla olosta on jo aikaa niin sitten n.75ml.
äänimerkki kuului vaunusta joten ei kun tisuttelemaan :)
löysinhän mä teidät.. luulin jo ettei vauvapuolella heiniksiä olekkaan :)
Poika on nyt 3 viikkonen ja vauva-arki alkaa jo jotenkin sujumaan.. niihin yöheräämisiin ei vaan tunnu koskaan tottuvan.. poika herää noin parin tunnin välein ja yöllä ei välttämättä ees nuku tota väliä.. viime yönä se valvo 01-07 vaikka kuinka yritin tissiä antaa ja vaippavaihtaa.. tuntu jo että tissit oli ihan roikut ku annoin vuoronperää molemmista..
sairaalassa antoivat korviketta mutta kotona en ole siihen ryhtynyt..maitoa kuitenkin tuntuu olevan ihan tarpeeksi.. sairaalassaki ne anto lähinnä siksi ku vauva ei malttanu imeä että ois saanu tissistä.. pikaruokapoika :) kotona onneksi maitoa tulee niin ettei tarvi herpaantua.. vaikka hotkittua sekin tulee.. ja hotkimisen takia ilmavaivoja :(
D-vitamiini tuntuu aina unohtuvan.. milläköhän sen sais muistettua.. me saatiin Jekovit-tipat ilmaseksi terkkarilta.. pahaltahan ne maistuu mut onneksi ei tarvi ite niitä ottaa :)
millaste ja " napsu" 3vko+1pv
" Kuten ennustin, poika päätti sitten syntyä keskiviikkona 8.8.2007 tähän maailmaan. Vauhdilla tuli ja laittelen tarkemman kertomuksen synnytyspuolelle. Ihana, helppo ja nopea synnytys, pikkasen piti olla mukava dramatiikkaakin, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Tänään päästiin kotiin aloittamaan arkea.
Poika siis syntyi rv41+4, kokoa oli 3650g ja 54cm. Aivan ihana pakkaus, meiän pieni ruttu:) Sen verran mainittava, että edellinen ilta tuli ahdettua kaikkea tulista ja ramppasin tahallani rappusia ennen nukkumaan menoa... "
Kiva päästä tälle puolelle! Luen teidän jutut tarkemmin kun vauva malttaa hellittää tissistä edes hetkeksi.
Oliko muuten muilla ongelmia kohdun supistumisen kanssa? Joku joutui kaavintaan, eikö? Sori unohdin nickin, unettomuus tekee tätä...
Lumituuli ja poju 2vrk
newbie: meillä erilaiset imetysasennot käytössä. imetän milloin mitenkin. tuota kainaloasentoa ei ole tullut käytettyä..pitääkin kokeilla.
imetän makuulla kyljellään, ja normaalisti istuvilteen sylissä pidellen, mutta myös makuuttamalla vaavia rinnuksillani mahallaan.
SD. meillä nukutetaan välillä mahallaan. ja meijän vanhempien rinnuksilla nukkuu myös välillä mahallaa.
Lumituuli: Mulla ei juu kohtu supistunut ja rupesin vuotamaan, vuodin sen 3,4 litraa yhteensä, minut kaavittiin kaksi kertaa.
meillä tänään sitten suoriuduttu ristiäisistä. Hyvin riitti syöävät ja kaikki meni hyvin. Nimeksi tyttö sai: Rianna Aini Emilla
Liipe ja tyty 3vko6pvä
Ja onnittelut kaikille vaaveista:)
Kiva lukea kuulumisianne pitkästä aikaa.
Meillä on arki ollut hektistä enkä ole ehtinyt kirjoittelemaan kuulumisiamme aiemmin. Esikoinen on kiukunnut aika kovasti vauvan tultua taloon ja kotitöitäkin on enemmän kun on kahden kakkapyllyn pyykit hoidettavana :)
Meillä alku alkoi hiukan ikävissä merkeissä kun tytöllä todettiin keltaisuutta ja bilirubiiniarvot nousi 275:een asti (lähellä sinivalohoitorajaa). Tyttö oli tosi väsynyt ja veltto eikä jaksanut syödä kunnolla. Hoidoksi määrättiin nesteytys eli pullosta lisämaitoa niin paljon kuin tyttö vain suostuu syömään (siinä meni toiveet täysimetyksestä :(. Vauva oli bilirubiiniarvojen noustessa niin väsynyt että ei itse herännyt syömään vaan piti väkisin herättää. Välillä itkin kätilöllekin sitä kun en millään saanut vauvaa hereille. Hän sitten vei lapsen hoitohuoneeseen, riisui ja kasteli pepun viileän vesihanan alla ja johan virkosi. Lisäksi vauva ei jaksanut imeä kuin hetken kun jo nukahti rinnalle.
Nyt tyttö on jo virkeämpi ja herää ihan itse syömään. Korvikkeen antamistakin olen vähän kerrassaan vähentänyt. Yhä on tosin sitä ongelmaa että tyttö nukahtaa rinnalle kesken syönnin. Juuri kun luulen että hän on kylläinen ja lasken nukkumaan sänkyynsä niin ei mene kuin hetki ja tyttö on taas hereillä vaatien lisää ruokaa. Välillä tuntuukin että tyttö on koko ajan tissillä. Korviketta menee nyt yhteensä 1-2dl päivässä. Nan1:stä on annettu ja kohtalaisen hyvin on vauvan vatsa sitä kestänyt. Onneksi !!! Tyttö ei mitenkään erityisesti vaadi pulloa. En tiedä onko hyvä asia, mutta usein keskeytän imetyksen kun tyttö on vielä hereillä, annan välillä pullomaitoa ja sitten jatketaan taas rinnalla johon yleensä nukahtaa. Imetysoppaissa sanotaan että vauvan pitäis antaa imeä rintaa kunnes vauva itse irrottaa otteensa. Minusta kun tuntuu ettei meidän vauva irrota otettaan koskaan, hän vaikka nukkuu tissi suussa :) Onko muilla kokemuksia samanlaisesta ruokailijasta?
terveisin Vauva77 ja vauva 1kk
ekaa kertaa kirjoittelen tänne vauvapuolen pinoon, aika harvakseltaan kävin tuolla odotuspuolellakin.
Meillä menee mukavasti, poju syö ja nukkuu ja seurusteleekin jo aika paljon. Mitään isompia vaivoja ei ole ollut, ilmaa masussa äitin suihkutissien takia vain, mutta sekin hoituu mahallaan nukuttamalla. Annan pojan nukkua myös öisin masullaan, niin hyvin nostaa jo päätään ja mahallaan meillä on kaikki nukkuneet. Ja poika kun on tosi jäntevä tapaus, kääntynyt nimittäin ite selälleen pehmeällä alustalla nyt tän viikon ajan.
Mitoista ei ole tietoa, viimeksi oli neuvola 10 pv vanhana, jolloin painoa oli 4235g (syntyessä 4060g, 1 vrk iässä 3840g). Tiistaina on 1kk neuvola, sittenhän tuon näkee :) Poika tuntuu kyllä kasvavan silmissä ja kovasti on saanut jo makkaranalkuja itseensä ja kaksoisleuka on komea :D
Ristiäiset meillä on ens viikon sunnuntaina.
Kisu ja poju 4vko1pv
Hei kaikille!
Enpä ole kerennyt tänne kirjottelemaan, kun kiirettä pitää kahden neidin kanssa. Meidän pikkuinen syntyi siis 2 viikkoa sitten lauantaina 28.7. Esikoinen on nyt 2v3kk ja kovin mustasukkainen. Hankalaa on ollut.
VAUVA77: Meidän vauva on myös tälläinen " tissinukkuja" . Esikoinen oli myös ja tiedän, miten rasittavaa se on. Tissin kun suuhun saa niin uni jo tuleekin, mutta jos ottaa pois rinnalta herää aika usein. Me ollaan tällä hetkellä täysimetyksellä, sairaalasta kotiuduttua sai 2 päivää lisämaitoa. Paino kuitenkin alun jälkeen noussut normaalisti, joten voitiin jättää se pois. Enpä osaa oikein mitään vinkkiä antaa, koska en ole itsekään toimivaa keinoa löytänyt kuinka saada vauva syömään " tehokkaasti" . Itse käyn nyt alkuun neuvolassa painokontrolleissa aika tiheään, koska esikoisella parin kuukauden iässä niin, että paino ei sitten noussutkaan. Onneksi huomasin tarpeeksi ajoissa ja selvittiin lisämaidon aloittamisella silloin.
No, mutta nyt pitää lopetella. Jos jollakulla on hyviä vinkkejä tuohon esikoisen mustasukkaisuuteen, niin lukisin niitä mielelläni!
Leppis ja Neiti 2vk
Vauva77: Minulla on maitoa aika vähän tyttö huutaa kun syötävä kun päästää tissistä irti suu on kokoajan isolla ja hakee rintaa ja itkee kun ei saa otetta joten annan myös hänelle Nan 1 mutta tyttö puklaa aika paljon joten olen miettinyt jos se johtuis Nanista? Puklaako teillä vauva?
Muistatko paljonko teidän vauva söi korviketta kun oli 3vko meillä tyttö syö nyt 40-80ml kerralla ja syö noin 8kertaa vrk:ssa?
Tyttö on alkanut nukkumaan huonommin nukkuu vaan 1-2h pätkiä päivisin täänäänkin oli 6h yhteensyssyyn hereillä mutt yöllä nukku semmoiset 3-4h pätkiä.
Me ajattelimme jos saisimme pidettyä ristiäiset 1.9 mutt saa nähdä kun joudumme käydä siinä isyyden mikä se nyt on suomeksi no kuitenkin ja se nainen tulee vast 2 viikkon päästä töihin, kestääköhän kauvan papereitten käsittelyssä tietääkö kukaan?
Tänään kävin tyttön kaa kaupungissa ajattelin ett tyttö nukahtaa kun mennään autolla ja nukahtikin mutt kun nostin kaukalon autosta niin eiköhän se heränny heti kahto vaan suurilla silmillä kun kiersin kauppaa.
no nyt täytyy mennä alkaa tää ilta tankkaus tyttöllä
sanna ja vilma 2vko 4pv
Vesisade toivottavasti loppumassa meidän korkeuksilla niin päästäisiin uloskin taas tyttöjen kanssa..
Maanantaina kävi th kotona ja 10päivässä oli tullut painoa n.600g, ihan hyvin vauva näköjään kasvaa rintamaidolla. Minulla kun oli pelko ettei maito riittäisi. Th sanoi jopa ettei tarvi niin pitkiä aikoja imettää eikä niin tiheää, tuttia suuhun vain kun hapuilee..
Sushi
-jälkivuoto on minulla ollut vähän epämääräistä viimeiset pari päivää (nyt 2vkoa synnytyksestä) luulin jo että loppuu mutta kun kävin yksi ilta eka kertaa pidemmällä lenkillä niin seuraavana aamuna alkoi taas vuotaa. ja olin muuten kipeäkin! th sanoi että taisi olla turhan pitkä vielä tässä vaiheessa ja kun se kohtutulehduskin vielä parantumisvaiheessa. Esikoiselta en muistakaan kuin pitkään jälkivuoto kesti.
-alussa vaihdoin vaipan yösyötöillä kun tuntui että oli pikkukakka joka kerta. nyt olen jättänyt vaihtamatta sillä keskimmäisellä syötöllä eli n.3-5 aikaan. illalla laitan puolenyön aikaan ja aamulla 7-8 maissa vaihdetaan.
s.d
-meillä napatynkä vieläkin hennosti paikoillaan (tyttö 15pvä) ja kahdesti olen kotona käyttänyt ammeessa. pitää vain kuivata hyvin kylvyn jälkeen.
-ulkona vauva ei ole nukkunut paitsi silloin kun olen käynyt kävelyllä. täällä on ollut joko liian kuuma nukuttaa ulkona tai sitten on satanut vettä!
Eilen meni ilta vähän itkeskellessä, mahaa väänsi kovasti. Heti pisti miettimään että mitäs sitä on omaan suuhunsa pistänyt.
Appivanhemmat lähtivät maanantaina (ovat olleet siitä asti kun tyttö syntyi) ja nyt saadaan pari päivää vielä nauttia oman perheen kesken, ennenkuin mies lähtee taas 4viikon työreissulle. Saas nähdä miten se " arki yh" elämä lähtee rullaamaan kahden lapsen kanssa.
emmilee ja tytöt
Kävin tuolla odotuspuolella aiemmin tsemppaamassa viimeisiä jakaumattomia heiniksiä... Tuo heinäkuun rohkelikot otsikko lienee plussanneet lapsettomat palstan heinisten?
Täällä kaivattaisiin parhaita röytäytysvinkkejänne! Neiti puklailee aika ahkeraan, kun röyhtäys tuntuu olevan useimmiten mission impossible... Yösyötöt tosin pysyvät yllättävästi sisällä vaikka röytäystä ei tule. *koputtaa puuta*
PainoG: Mulle raskauden aikana kertyi 10 lisäkiloa, joista on vielä jäljellä 4. Vatsa on oudon pehmeän muotoinen, kun ei lihashuoltoa ole pitkään aikaan päässyt tekemään. Olen nyt mitoiltani keskivartalolihava, kun vyötärömitta on 82 cm (raja 80 cm), yleensä mitta 74-75 välillä.
Liikunnasta... Kärrylenkkejä pyrin tekemään. Syksyllä olisi kiva aloittaa body balance uudelleen, mutta katsotaan nyt milloin on lupa treenata vatsaa. Myös puhdas pilates kiinnostaisi ja ehkä joku vauvajooga neidin kanssa. Hölkkääminen on pannassa nyt vähintään sen 6 vkoa synnytyksestä... todennäköisesti pidempäänkiin.
Nauratti tuo tirppiksen kuvaus pörrin ähimisestä! <3 Tiedän väsytunteen, koska meillä on varsinainen ähisijärinsessa. Syöttö ennen nukkumaan menoa klo 22-23 välillä yleensä, ekayösyöttö klo 1-3, toinen klo 3-4:30, eka aamusyöttö klo 6-7 ja neiti saattaa haluta syödä vielä pariin otteeseen ennen kuin äiti varsinaisesti herää ja nousee päivän puuhiin. Aamiaisia syön itse kaksi ekan tytön ensimmäisen aamusyötön jälkeen ja tokan varsinaisesti herättyäni. Yöllä hörpin vettä hirveät määrät. Mies yleensä röyhtäyttää rinsessan... tai sitä yrittää. Mukava kuulla, että muillakin on lyhyet ruokavälit.
Vaipoista... meillä myös aamuyöllä vaihdetaan kerran vaippa, uusi tietysti on laitettu yöpuulle mentäessä. Ollaan eilen ja tänään ekan kerran kokeiltu kestoja... ja tuntuvat falskaavan. Neidillä sirot reidet, kun vaippakuorien lahkeesta kostuu vaatteet. Vielä ei kestojen kanssa periksi anneta. Vaipparoskis on ollut kertiksien kanssa kovassa käytössä ja havaittu näppäräksi.
Mites teillä tuo D-vitamiinin anto? Meneekö nätisti alas? Meillä vielä työn alla osaa valuu leualle... :)
Oletteko ottaneet tutin käyttöön? Meillä mietinässä sen käyttöönotto. Välillä typy vain leikittelee rinnanpäällä ja tuntuu olevan jonkin verran imutarvetta, vaikka masu olisikin täynnä.
sushi kyseli jälkivuodosta. Mulla jälkivuoto vaikutti alkuunsa loppuvan lyhyeen viime viikolla, kunnes hulahti kunnolla (side ei riittänyt), josta hätäännyin ja soitin Nkl:lle. Sieltä todettiin, että vuodon määrä voi vaihdella ja tule polille, jos vielä tunnissa kastuu side. No se oli kertahulaus ainakin toistaiseksi. Imetys ja makoilu saattaa hulahduksia aiheuttaa kuulemma. Imetys, koska silloin kohtu supistelee. Nyt vuotoa tulee niukasti mutta kuitenkin enemmän kuin viime viikolla.
Mukavaa viikonjatkoa! <3
t. Newbie & neiti tasan 3 vkoa
Oltiinpas pudottu ja kauas...
Meillä eka lastenneukkari käynti takana =) Aamulla oli jo heti 9ltä =/ Toisaalta hyvä kun niin aikasteen ei kerenny kauheen kuumaks tuo ilma..Isosisko sai matkustaa rattaissa ja Pörri kulki liinassa=) Oli aika kuumaa puuhaa ;) Ihanasti viihtyi liinassa äipän rinnalla!!<3
Kovasti täti kehui meidän poikaa(ja tytöäkin), on kuulemma paljon vanhemman oloinen mitä oikeasti onkaan! Uudet mitat: 4540g, 55cm ja py 37,2cm(3680g, 51cm&36cm). isokokoinen vauveli kuulemma. tasaisesti kasvaa rintamaidolla! Kortissa lukee: Tyytyväinen, kiltti vauva. Seuraa jo ympäristöä tarkasti, kohdistaa katsetta. Iho kaunis. Napa siisti. Aukile norm. Refleksit norm. Kasvu hyvä.
Muutamana päivänä on nukkunut päivällä jopa 3n tunnin unia :) Yöt nukkuu hyvin syö kaksi kertaa. Inhat helteet tuli, siis ihanaa omalta ja isompien lasten kannalta, mut vaavin ei!
Mitäs te pidätte päällä vauvalla näillä ilmoilla? Meillä pelkkä body ja sukat.vaunussa en laita pipsaakaan päähän! Kovasti kaveri tykkää ilmakylpyjä ottaa =)
Kertokaahan muutkin kuulumisianne!!!
Tirppis kera Pörrin (3vkoa)