Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hölö kysymys lapsen uimakoulukäytänteistä

Vierailija
26.07.2007 |

3v. on menossa syksyllä uimakouluun läheiselle uimahallille.

Saatekirjeessä kerrotaan, että huoltajat vastaavat lapsista puku- ja pesutiloissa. Sitten se hölmön kysymyksen osuus: riisudutteko itsekin kun menette lapsen kanssa pesutiloihin? Vai jätättekö esim. vain alusvaatteet päälle? Sitten pukeudutte , palaatte esim. kahvioon odottamaan ja sama rumba taas kun uimatuokio on päättynyt?

Kyse ei ole kritiikistä tätä menetelmää vastaan. Pohdin vain, että teenkö noin asian turhan hankalaksi?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yhtään hyppykoulua en ole löytänyt, jossa aloitetaan 5-vuotiaana! Missä tuota on tarjolla, voisi nimittäin meidänkin lapsi jo sinne mennä.

Vierailija
22/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta yhtään hyppykoulua en ole löytänyt, jossa aloitetaan 5-vuotiaana! Missä tuota on tarjolla, voisi nimittäin meidänkin lapsi jo sinne mennä.

Meillä tyttö odottaa jo innoissaan tota hyppykoulua, uskon että sopii hänelle hyvin kun tykkää uida ja sukeltaa ja on rohkea ja pitää tempuista :=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapsesi on, hyvä niin.

Mutta onko hän todella niin " kypsä" , että toimii täysin itsenäisesti tunteidensa kanssa. Eli jos joku muu ryhmässä laittaa liinat kiinni, itkee, riehuu.. omasi vaan tyynesti katsoo vieressä?

Meilläkin tosiaan 3-vuotias on todella sosiaalinen, on päivähoidossa ja juttelee vieraille aikuisille - mutta tunnen hänet sen verran, että ei ensinnäkään lähtisi vieraan mukana uima-altaalle ja toisekseen muiden esimerkki vaikuttaisi käytökseensä (hyvässä ja pahassa toki ;-)

Vierailija
24/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ajoittain loistava tilaisuus seurata kotimme parvekkeelta päiväkodin pihalle, missä 3-vuotiaani on. Ei hän ainakaan siellä riehu, jos joku muu riehuu. Toki joskus lähtee leikkiin mukaan, mutta tottelee aikuista.

Aamuisin, jos joku lapsi päiväkotiin tullessa " lyö liinat kiinni" , omani ei tee samaa, vaan menee ryhmään kuten ennenkin.

Onko tämä jotenkin outoa? Onko lapseni " liian kypsä" ?

Hyvin hämmästynyt ap.

Vierailija
25/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on päivähoidossa eikä todellakaan ole hameen helmassa roikkuva tapaus.

Mutta silti olen sitä mieltä, että 3-vuotiaan ei vielä tarvitse suoriutua vesipeuhusta vieraan aikuisen ohjauksessa. Kirjoitin äsken myös siitä, että ryhmän vaikutukseen kannattaa ainakin varautua - kaikilla ei ehkä ole yhtä reippaat ja itsenäiset lapset.

Mutta lykkyä pyttyyn kaikille itsenäisille 3-vuotiaille - me menemme mieluusti lillumaan perheuimakouluun oman lapsemme kanssa ;)

Vierailija
26/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ihan tavallista. Siksi sinne ryhmään on hyvä mennä ILMAN aikuista, jotta opitaan kunnolla siellä käyttäytymään!

Vierailija
27/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 tarkentaa, että siis ilman " omaa aikuista" eli vanhempaa. Toki ryhmässä noin muuten täytyy olla aikuinen / aikuisia.

Vierailija
28/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olen rehellinen, mielestäni on aika outoa että sinä ja kaltaisesi laitatte 3-vuotiaan " yksin" vesipeuhuun. Tämä on tietysti oma mielipiteeni, kullakin saa olla asiaan oma mielipiteensä.

Itsehän oman lapsesi tunnet - ja tiedät näemmä senkin, miten käyttäytyy ryhmässä ja uusissa tilanteissa.

Ei kai sekään haittaisi, vaikka lapsi parkuisi ettei halua mennä... kyllähän sitä pitää sosiaaliseksi oppia, eikö niin ;-) Ja viimeistään neljännellä kerralla on jo alistunut siihen, että on pakko mennä.

Vierailija
29/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapsi oikein odotti milloin pääsee jumppaan/tanssitunnille ilman äitiä. Eli itse en ymmärrä mitä eroa siinä on jos 3-v menee ilman vanhempiaan uimakouluun kun että hän menee vaikka muskariin ilman vanhempia? Molemmissa pitää osata toimia ryhmässä ryhmän säätöjen mukaan ja kuunnella ohjeita ja toimia niiden mukaan. Oman kokemukseni mukaan lapset ovat paljon avoimempia ja reippaampia kun ovat ilman äitiä tai isää kun vanhemmat ovat paikalla takertuvat niihin.... Toki minun voi olla vaikea ymmärtää ujojen lapsia kun omani ovat taas ehkä liiankin sosiaalisia :=)

Vierailija
30/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään lapsen ole pakko mennä uimakouluun (tai mihinkään muuhunkaan harrastukseen yksin tai minun / isänsä kanssa).

Hän on aina mennyt päiväkotiin mielellään ilman parkumisia tms. Joten uskon hänen menevän ja pärjäävän uimakoulussa vietetyn 30min per viikko, ilman vanhempia.

Jos hän ei sitä halua, niin toki keskeytämme! Ja kokeilemme ehkä myöhemmin uudestaan.

ap

Vierailija
31/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muskarissa ei tietääkseni...

Vierailija
32/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempia harrastustuokion ajan, kun taas hänen kakaransa vaatii häntä joka paikkaan.

Eikö olekin karseaa kun lapset ovat erilaisia???

Vierailija
33/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kamalaa, jos vielä 3-vuotiaana kaipaa omia vanhempiaan uima-altaalle...

Joku mainitsi, että täällä suositeltaisiin uimakoulua vasta 5-vuotiaille. Itse en ainakaan ole niin sanonut; kerroin, että Hgissä ikäraja " yksin" osallistuttavaan uimakouluun on 5v. Pienemmille (3-4v) on perheuinti, jossa opetellaan uimataitoon valmistavia asioita. Ja onhan vielä vauvauintikin, tietysti.

Itse arvostan uimataitoa ja pidän tärkeänä, että lapsi tottuu veteen ja mielellään oppii myös varhain uimaan. Mutta uskon uimataidon oppimiseen siitä huolimatta, että vanhemmat ovat 3-vuotiaan mukana. Meillä suvussa lapset on opetettu uimaan 3-vuotiaina ihan omien vanhempien toimesta, liekö sitten outoa.. sitä en osaa sanoa. Uimakoulut ja perheuinnit ovat huippuhyvä juttu eli en tarkoita suinkaan sitä, että " kun ennenkään ei ollut." Olen vaan sitä mieltä, että 3-vuotiaan ei ole tarpeen itsenäisesti osallistua vesipeuhuun.

Kiitos ja anteeksi :D

Vierailija
34/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku rupeaa riehumaan. Siinä on kaikkien turvallisuus kyseessä.

En ole vielä yhdessäkään ryhmässä nähnyt, että olisi esiintynyt riehuntaa ja olen ollut mukana seuraamassa aika monet eri tunnit/ryhmät.

Pienimipien leikit on niin kivoja, että lapset eivät edes ehdi muuta miettiä, kun keskittyvät niihin Muumi-kuviin ja ilmapalloihin ja milloin mihinkin.

Aremmat huomioidaan hienosti ja tuolloin yleensä toinen valvojista on aina tämän arimman välittömässä läheisyydessä.

Nyt paremminkin tuntuu, että SINÄ olet se, joka pelkää enemmän, kuin lapsesi=)

Ja jos jatkat kauhisteluasi ja " ei meidän lapsi vaan" -linjaa, niin ihan varmasti hän tule koskaan uskaltamaan mitään. Ja en tarkoita pahalla.

Vierailija
35/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hermostu :D Ei mua v*tuta ollenkaan ;-)

Olen innoissani, että pääsemme lapsen kanssa perheuintiin yhdessä. Koko kesä on uitu ja mukava jatkaa harrastusta syksylläkin.

Ilmeisesti todella on outoa, että joku vanhempi voi tykätä touhuta lapsensa kanssa ihan vapaaehtoisesti.

Vierailija
36/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä pakottaa mukaan!

Meidän 3 v oli niin ylpeä ja innoisaan, kun pääsi ihan omaan harrastukseensa!

Ja oikeasti - se kestää PUOLI TUNTIA! Siis hui! Puoli tuntia elämässään lapsi joutuu olemaan ihan ilman vanhempiaan. Ja siis meillähän ei ole tietenkään mitään muuta elämää. Me emme tee lapsen kanssa ikimaailmassa yhtikäs mitään, joten olen pettänyt lapseni. Heidän tulevaisuutensa on tuhottu. Pitäsköhän viedä psykiatrille saman tien, ettei vaan perusturvallisuus nyt tuhoudu?

Siis auttakaa!

Vierailija
37/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itse 3-vuotiaana uimaan oppineena ja saaristomökin omistavana pelkään ihan huisisti kaikkea veteen liittyvääkin :D

Ja mikä kauheinta, pelottelen vielä lapsenikin piloille, kun menen itse hänen kanssaan perheuintiin ;-)

Vierailija
38/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieno homma.

Joskaan pointti ei ollut se, että lapsen elämä menisi pilalle siitä, että on puoli tuntia erossa vanhemmistaan.

Mutta villakoiran ydin on joillekin vaikea löytää ;-)

Vierailija
39/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on jotenkin vastuuntonta ja outoa, jos joku laittaa 3-vuotiaansa tuollaiseen uimakouluun?

Ja ei tietenkään tällainen vanhempi puuhaa lapsensa kanssa mitään, vaan kaikki on tuollaista " yksinäistä hommaa" .

Vierailija
40/42 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uintia voi tämän kerran viikossa pidettävän tunnin lisäksi käydä omalla ajalla koko perheen voimin.

Minä katsos uskallan myös antaa lapseni tehdä omia juttujaan niiden yhteisten juttujen lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi