Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arki paivakodissa: tonitaan, potkitaan, lyodaan, viedaan lelut kasista, pelotellaan, uhkaillaan, kiroillaan, haukutaan, syrjitaan. Ei kai sellainen hoito ole sopivaa kenellekaan,

Vierailija
26.07.2007 |

minkään ikäiselle lapselle? Vai?

Tällä palstalla tarhantädit vakuuttelevat kuinka alle 3-vuotiaita ei pidä tuoda hoitoon. Ettekö te tee työtänne, vai miksi saatte päiväkodit kuulostamaan helvetin esikartanoilta?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli päiväkodissa todella tapahtuu moista, tulisi työntekijöiden katsoa peiliin. Vaikka toimintakauden alkaessa tällaista tapahtuisikin, yhteisten sääntöjen ja aikuisen (ja erityisesti toisten lasten) tuen avulla ainakaan minun ryhmissäni lyöminen jne. on loppunut melko pian. Toki lapset turvallisessa ympäristössä kokeilevat rajojaan ja joskus melko kivaastikin, mutta se kuuluu normaaliin kasvamiseen. Aikuisen tehtävänä on turvata kaikkien kasvu ja sekä henkinen että fyysinen hyvinvointi.

Vierailija
22/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos meidän tarhantädeille! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden lasten parissa töitä tehnyt ja yllättävän pitkään kuvittelin, että ihmeitä tapahtuu. Ja kas, vaikka päivät pitkät jankutan oikeasta ja väärästä, kohtele toisia kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan, menevät lapset koteihinsa. Ja sinne ei mikään moraalinkoura yllä. Aamulla samat jutut. Se pk:n vaikutusaika vuorokaudessa on kuitenkin niin lyhyt, ettei se ihmeitä saa aikaan.

Eikä se vaadi kuin yhden, jolla menee lujempaa kuin toisilla. Porukka on dynamiikaltaan sekaisin ja homma ei toimi. Siis raadollisimmillaan näin.

Vierailija
24/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni pelkää, että poika hyppää selkään ja kuristaa. Poika on jo isokokoinen 6-vuotias, mutta ei mennyt edes vielä eskariin. Jokin erityislapsi varmaankin (eihän meille muille vanhemmille kerrota), mutta hänellä ei ole omaa hoitajaa. Mahtaako tuo pieni päiväkoti nyt olla ollenkaan paikka, jossa hänen olonsa paranisi????

Vierailija
25/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja työkavereillani ei oel ksokaan ollut suurempia ongelmia lasten käyttäytymisen kanssa. Kun lapset vastuutetaan itse omasta käyttäytymisestään ja heidän kanssa oikeasti ollaan läsnä, ei kuvatunkaltaisia ongelmia synny.

Aiempi lto

Vierailija
26/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoi, että hullummaksi menee koko ajan. On vanhempia, joille ensin pitää opettaa ei, ennen kuin sitä voi opettaa lapsille.

Kehoitti minua hoitamaan lapsia kotona mahdollisimman pitkään. Hänen mielestä kotihoito on parasta, mitä lapsille pystyin antamaan.

Vierailija
27/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lie numero joka sanoit että villi poika ja onko hänen paikka pienryhmässä, niin käytöshäiriöisten ym paikka on nimenomaan pieryhmissä, mutta jos ihan häiritsee ryhmää ja hoitajien vaikea pitää kontrollia yllä niin avustaja sillon hyvä vaijtoehto vaikkakin vaikea - niitäkään kun ei niin vaan saa - lausunnolla oleville lapsille saa helpommin ja osalle ihan pakkokin mutta toisaalta lausuntolapset kuuluis integroituun-ryhmään ja niitäkään paikkoja ei ole tarpeeksi

Vierailija
28/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollaisen lapsen paikka on kotona. Maksaisin vaikka enemmän veroja, jotta vanhemmat voisi hoitaa tuollaista lasta kotona. En keksi mitään syytä, miksi pitäisi pojan päästä kiusaamaan ja pelottelemaan päivittäin muita pienempiään. Hän on mielestäni ihan 2 tai 3-vuotiaan tasoinen tottelemisen ja käyttäytymisen suhteen, mutta vaarallisuutensa (iso koko) vuoksi ei voi laittaa pienten ryhmään. Mielestäni 12 lapsen ei pitäisi kärsiä, siksi että yksi lapsi saa kokemusta ryhmässä toimimisesta. Omalle lapseni onneksi kärsi tuosta vain muutaman kuukauden, ei enää tarvi selittää ja leppyytellä omaa lastani, joka näki kaverista painajaisuniakin. Vaihdoin näet päiväkotia. En kuitenkaan tiedä kuinka kauan menee lapseni henkiseen palautumiseen.

30

Vierailija
29/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitti että itse olin siellä töissä ja näin sen arjen. En omaa lastani ikipäivänä päiväkotiin veisi!

Vierailija
30/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta tuollaisen lapsen paikka on kotona. Maksaisin vaikka enemmän veroja, jotta vanhemmat voisi hoitaa tuollaista lasta kotona. En keksi mitään syytä, miksi pitäisi pojan päästä kiusaamaan ja pelottelemaan päivittäin muita pienempiään. Hän on mielestäni ihan 2 tai 3-vuotiaan tasoinen tottelemisen ja käyttäytymisen suhteen, mutta vaarallisuutensa (iso koko) vuoksi ei voi laittaa pienten ryhmään. Mielestäni 12 lapsen ei pitäisi kärsiä, siksi että yksi lapsi saa kokemusta ryhmässä toimimisesta. Omalle lapseni onneksi kärsi tuosta vain muutaman kuukauden, ei enää tarvi selittää ja leppyytellä omaa lastani, joka näki kaverista painajaisuniakin. Vaihdoin näet päiväkotia. En kuitenkaan tiedä kuinka kauan menee lapseni henkiseen palautumiseen.

30

Sellanen lapsi kun menee kotihoidosta kouluun niin ongelmat vaan pahempia - päivähoidossa ongelmiin puututaan ja tehdään yhteistyötä mm. eltojen kanssa, koulupsykologin jne, jos vanhemmat tarpeeksi valittaa, niin saattaa se avustajakin tulla

Vierailija
31/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No palkkaa sitten hoitajan kotiin, jos vanhemmista ei ole lastaan kasvattamaan.

30

Vierailija
32/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en viitsinyt alkaa hakkamaan itse enää " päätäni seinään" .

30

Vierailija
33/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vaikka sitten erikoisluokalle! Ei ainakaan tuosta pojasta ole lähimainkaan koulunpenkille istujaksi vielä. Ehkä kandee odotella, että on koulukypsä. Tai jotain sellaista. Mutta en vieläkään ymmärrä miksi pilataan 10 muun lapsen elämä yhden vuoksi. Jotta hänet saisi normaaliluokalleko? Aika kallis hinta tuosta saavutuksesta, jos sellainen on ylipäätään saavutettavissa.

En tiedä koulusysteemeistä vielä mitään, onko yksityiskouluja olemassa, jotain Steiner-juttuja kait on...

Vierailija
34/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin poikaa kiusattiin heti ekana tarhapäivänä :(. Oli sitten päiväkodissa vain 3 päivää kun heille riitti --> kaveri otti pojan pois tarhasta koska itki sydäntä särkevästi joka aamu jo päiväkodin portilla. Mua suoraan sanottuna pelottaa laittaa lapset tarhaan, ainakin kunnalliselle. Tietääkö kukaan onko yksityisissä päiväkodeissa aina pienemmät ryhmäkoot? Harkitsen nimittäin yksityistä päiväkotia.

Vierailija
35/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että se on väärin muita lapsia kohtaan ja senpävuoksi hoitajien pitäisi pitää tilanne " hallinanssa" - ilman diagnoosia ja mustaa valkosella on vaikea ja lähes mahdotonta saada mihinkään erityisryhmiin - ja jos lapsi olisiki kotona kouluun asti ja sit tulis sun lapses luokalle,yhden open aikuisen vastuulle,niin olisko hyvä?

Vierailija
36/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksinkertaisesti luota siihen, että hoitajat ovat motivoituneita työstään ja ikävä kyllä se myös näkyy heidän touhuissaan. Ja ymmärrän syyn, pieni palkka, isot ryhmät.

Kun lapseni aloittivat päivähoidossa olivat paljon paremmin käyttäytyviä ja rauhallisempia kuin nykyään ollessaan päivähoidossa. Ryhmäkoko on yksinkertaisesti liian suuri. Kuka aikuinen oikeasti jaksaisi sellaisessa hälyssä missä lapsemme päivän viettävät.

Jos mahdollista vaihtaisin päiväkotia, mutta kun ei se ole. Olemme muuttaneet pari kertaa pienen ajan sisään enkä enää halua, että joutuvat taas alottamaan kaiken alusta uudessa ryhmässä. Nyt on tuttu talo ja tutut hoitajat...

Vuosi enää jäljellä :=)

Vierailija
37/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

korottamisesta. Maksaisivat parempaa palkkaa lastenhoitajille ja lastentarhanopettajille, niin löytyisi motivaatiotakin enemmän.

Vierailija
38/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan varma olen, että sille pojalle olisi parempi olla kotona. En ala tuota yhtä sääliä, koska sen vanhemmatkin pitäisi jotain tajuta tilanteesta, antavat vaan olla. Säälin niitä 10 muuta lasta ja kovasti. Mitä pahaa vastaaja 43 he ovat sitten tehneet ansaitakseen tämän pojan rangaistuksekseen? Lisäksi jos ammattilaiset ovat näin päättäneet, niin olkoot sitten.

Ja kaveri voisi tullakin meidän lapsen luokalle, ei haittaa. Siinä vaiheessa oma lapseni on jo niin iso, että voi laittaa kaverin omasta puolestaan ojennukseen ja osaa itse keksiä ratkaisut vältelläkseen hänen kuristusotettaan. Nyt lapseni (4v) on vielä liian pieni keksimään puolustuskeinoja. Ja kun ope ei kuitenkaan sen kanssa pärjäisi niin johan olisi silloin viimeinkin PAKKO tehdä asialle jotain ja hankkia hänelle vahti tai erityisope tai laitetaan hänet erityislasten luokalle. Nyt luovitaan niukin naukin eteenpäin, kun ei kukaan puolusta näitä 10 muuta lasta päiväkodissa. Ihan kuin ei kukaan välittäisi heistä. Koulussa ope alkaa jo ajattelemaan jokaisen kehitystä erikseen tai ainakin toivon niin.

40

Vierailija
39/39 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä päiväkodissa lto tiuski ja äyski lapselle kun lapsi (2 v) ei saanut sukkia itse jalkaan. Muut vaatteet osasi jo pukea, mutta sukkia ei vielä vain saanut itse jalkaan. Satuin juuri sillon tulemaan hakemaan, ja kuulin kaiken. Lto osasi kyllä ihailtavan nopeasti vaihtaa ilmeen kasvoillaan ja puheäänen mairean ystävälliseksi, kun huomasi että tulin juuri sopivasti paikalle kuuntelemaan hänen tiuskimistaan. Oksettava ihminen koko tyyppi. Tapahtui Tampereella.

Nykyiseen päiväkotiin lapseni ei haluaisi lähteä, koska siellä eräs isompi lapsi päivästä toiseen repii lastani (3 v) naamasta. Olen jo huomauttanut hoitajille.

Karseita paikkoja, siksi otinkin lapseni pois sieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan