Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jehovat

Vierailija
13.10.2008 |

onko oikeesti niin et jos luopuu uskosta niin toiset jehovalaiset eivät enää saa puhua tälle luopiolle? Tai eivät puhu, eikä pidä enää mitää yhteyttä? Esim omat läheiset/perhe kääntää selän! Esim jos nuori päättää vaikka luopua uskosta niin vanhemmat pakottavat nuoren muuttamaan kotoa ja eivät enää pidä mitää yhteyttä?

Tuohan on ihan Jumalan sanan vastaista!!!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä oikeasti pysähtyy.

Olen itse tosi hämmästynyt monesti, jos näen jonkun vanhan tutun kaupassa tai jossain, ja alkavat ITSE jutella niitä näitä kuin vanhat tutut.

Itse melkein yritän kiertää heidät kaukaa etten aiheuttaisi heille hankalai tilanteita, mutta itse ovat monesti aloitteellisia jos huomaavat minut ensin.

Ja juuri nämä ovat oikein malli-tienraivaajia!

Tutkiva - kehotan kuule tutkimaan ja miettimään tarkkaan ennenkuin sitoudut, kaikki ei ole miltä näyttää. Ihmisiä hekin vain on.

ex-JT

En kyllä usko että kovinakaan moni pysähtyy juttelemaan kuulumisia jonkun erotetun kanssa. Todella harva JT tekee niin.. ehkä sellaiset jotka eivät käytännössä ole enää Jehovan Todistajia.

-Tutkiva.

Vierailija
22/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku erotettu haluaa edes olla enää tekemisissä JT:järjestön kanssa, jos on kuitenkin valinnut erilaisen elämäntavan?

minäkin hylkäsin oman entisen kaveripiirini kun avioiduin, eikä biletys enää kiinnostanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä oikeasti pysähtyy.

Olen itse tosi hämmästynyt monesti, jos näen jonkun vanhan tutun kaupassa tai jossain, ja alkavat ITSE jutella niitä näitä kuin vanhat tutut.

Itse melkein yritän kiertää heidät kaukaa etten aiheuttaisi heille hankalai tilanteita, mutta itse ovat monesti aloitteellisia jos huomaavat minut ensin.

Tutkiva - kehotan kuule tutkimaan ja miettimään tarkkaan ennenkuin sitoudut, kaikki ei ole miltä näyttää. Ihmisiä hekin vain on.

ex-JT

Juuri siksi teidän kanssanne ei olla tekemisissä koska te olette hyljännet rehellisyyden ja haette vain omaa etuanne. Tuo valehtelu on erotetuille ihan tyypillistä.

Vierailija
24/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"valehtelu erotetuille tyypillistä"... oikeasti - säälin sinua. Kuvittelet että elämäni pyörii jonkun vanhan jutun ympärillä, ja haluaisin levitellä siitä jotain valheita - miksi ihmeessä haluaisin valehdella? Mitä siitä hyötyisin?? Tuo vain osoittaa, miten "aivopesty" kaikki JT:t on siihen ajattelumalliin, että erotetut on "luopioita jotka levittää pahaa". Ei se ihan niin mene, kyllä mulla on ihan oikea elämä :-) enkä tosiaan kelaa jotain vanhoja juttuja.

Ja nimenomaan yritin vastata mahd. asiallisesti ja totuudenmukaisesti tässä ketjussa aiemmin esitettyihin kysymyksiin.

Tämäkin tervehtimisasiakin voi olla vähän paikkakunta- ja seurakuntakohtaista.

Lisäksi minun kohdalla varmaan vaikuttaa se, että olen itse eronnut, joten ehkä kaikki ei sitten tiedä miten asian laita on, eli luulevat että olen vain "toimeton"... voi olla näinkin - silloinhan kanssani juttelu ei ole niin tuomittavaa.

ex-JT

kyllä oikeasti pysähtyy.

ex-JT

Juuri siksi teidän kanssanne ei olla tekemisissä koska te olette hyljännet rehellisyyden ja haette vain omaa etuanne. Tuo valehtelu on erotetuille ihan tyypillistä.

Vierailija
25/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

Tämäkin tervehtimisasiakin voi olla vähän paikkakunta- ja seurakuntakohtaista.

Lisäksi minun kohdalla varmaan vaikuttaa se, että olen itse eronnut, joten ehkä kaikki ei sitten tiedä miten asian laita on, eli luulevat että olen vain "toimeton"... voi olla näinkin - silloinhan kanssani juttelu ei ole niin tuomittavaa.

ex-JT

Puhuit itsesi juuri pussiin. Siis sinä tiedät etteivät he puhuisi eivätkä tervehtisi sinua jos tietäsivät että olet eronnut (tai erotettu) mutta et epärehellisyydessäsi sitä ole heille kertonut.

Vierailija
26/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku erotettu haluaa edes olla enää tekemisissä JT:järjestön kanssa, jos on kuitenkin valinnut erilaisen elämäntavan?

minäkin hylkäsin oman entisen kaveripiirini kun avioiduin, eikä biletys enää kiinnostanut.

Monilla ei ole juuri muita ystäviä, koska aiemmin elämä on niin täytetty tuolla jutulla, ja mihinkään muihin ystävyyssuhteisiin ei juuri kannusteta.

Eli moni järjestöstä lähtevä putoaa tosi tyhjän päälle. Tai tosi moni on mukana vain "muodon vuoksi" asiaa sen kummemmin ajattelematta, kun kaikki kaveritkin on.

Itse lopulta näin pienempänä pahana toteuneen riskin, että ystävyyssuhteet jää. Ajattelin että kai niitä ystäviä löytyy uusia. No, aikuisiällä niitä ei ihan niin helposti löydy, mutta muutama ystävä on jäänyt.

Jos on ollut hyvä kaveri jonkun kanssa, niin toki se harmittaa, kun tietää että ystävyys loppuu siihen; kun tietää että kaveri tulee taatusti pitämään uskonnon periaatteet tärkeämpinä. Mutta hänen oma valintansa se on.

Mielestäni tätä voisi hieman verrata esim. työpaikan vaihtoon tai harrastuksen lopettamiseen - VOI olla että vanhat harrastuskaverit / työkaverit säilyy ystävinä, voi olla että ystävyys laimenee, MUTTA sitä ei työpaikka tai harrastuspiiri käske katkaisemaan kuin seinään.

En mä sanoisi että olen valinnut "erilaisen elämäntavan" mitenkään muuten, kuin että en halua rampata kokouksissa ja ihmisten ovilla ja muutenkaan oikein usko siihen juttuun. Edelleen ollaan yhtälailla kunnollinen perhe. Ei olla yhtäkkiä alettu vetää viinaa ja huumeita.

(Elämässämme menee tosiaankin paremmin nykyään, henkisesti ja taloudellisesti ja kaikin tavoin :-). Tietty vaikeitakin hetkiä on, mutta niidenkin keskellä jotenkin koen olevani nyt oikeasti onnellinen ja vapaa, elettyäni n. reilu 20-vuotiaaksi ihme ahdistuksessa.)

ex-JT

Vierailija
27/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

Puhuit itsesi juuri pussiin. Siis sinä tiedät etteivät he puhuisi eivätkä tervehtisi sinua jos tietäsivät että olet eronnut (tai erotettu) mutta et epärehellisyydessäsi sitä ole heille kertonut.

esim. kun yhdessä vaiheessa yritettiin käydä ovella jotain lässyttämässä.

Jja kyllä taatusti uskon että tuollaiset juorut leviävät jokaisen korviin. En tiedä onko asiasta ollut virallista kuulutusta.

Ihan sama mulle kuitenkin. Ihmisten sääntöjä - en enää pokkuroi niiden mukaan.

ex-JT

Vierailija
28/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vei mut mennessään ja ystävystyimme. Vietimme paljon aikaa yhdessä. Oli todella mukava jutella asioista hänen kanssaan, KUNNES paine kasvoi ja oli pakko tehdä ratkaisu!! Olimme kuulemma tutkineet niin paljon ja edenneet pitkälle, et mun oli valittava tieni mitä kulkea.... valitsin sen "oman tieni" en käytä alkoholia, en tupakoi....uskon Jumalaan, elän normaalia elämää, tiedän mikä on oikein ja mikä väärin jne....(oma elämäni).....Se ei riittänyt ystävälleni, hän katkaisi välit. joskus puhumme kun näämme, mutta puhuminen ei ole luntevaa niinkuin silloin joskus! Meillä ei kuulemma ole sama Jumala, vaikka uskonkin Taivaassa olevaan Jumalaan, mutta se ei ole sama asia. Se ei ole Jehova Jumala , niinkuin hän sanoi.

Vierailija
29/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka kanssa ei enää ole mitään yhteistä?

Vierailija
30/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käsitä minkä takia osa ihmisistä kaveeraa vaan samanmielisten kanssa. Ei silloin synny edes keskustelua. En tunne kyllä yhtään oikein tosi hihhulia etten tiedä olisiko kivaa jutella heidänkin kanssaan. Emme kuitenkaan sulkisi ketään ystäväpiiristämme hänen uskontonsa takia.

Vierailija
31/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun vanhempana viettivä yhteiseloa 17 vuotta ennen eroaan vaikka isä ei uskonut koskaan jumalaan ja äiti taas ollut uskossa aina. Ero tuli aivan muista syistä. Veljeni ja minä emme kumpikaan ole uskossa, emme kuulu edes kirkkoon ja kyllä vaan äiti ravaisi kylässä alvariisa. lisäksi ovat kyllä seurakunnssa hyvinkin kiinnostuneita lapsistamme ym vaikka ihan yleisessä tiedossa on, että me emme ole todistajia! Olen kysynyt äidiltäni asiaa joka on ollut todistaja noin 30v ja on vastannut, että nimenomaan tarkoitus on saada läheiset uskoon eikä hylätä heitä. Mielestäni väite on siis VÄÄRÄ!

Vierailija
32/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minkään kaveraa enää nuoruuden kavereiden kanssa. He elävät niin erilaista elämää nyt enkä kaipaa heitä. Minulla on uudet kuviot nyt.

Vierailija
33/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskoviin, he nimittäin uskovat että synnit saa anteeksi ja ei niistä synneistä tarvi alkaa "vanhimpien" kanssa puhumaan vaan riittää kun puhuu vaikka jollekin kaverille ja pyytää anteeksi. Vl-usko siis todella armahtava ja uskoo että jokainen ihminen tekee välillä syntiä.

Ja Jeesus nimenomaan meni syntisten luo ja antoi anteeksi ja kehotti näin tekemään myös muiden.

Jehovien usko on jotenki tosi kova ja armoton.

eihän kukaan ole synnitön, ei etes jehovan todistajat! Miten he sitten alkavat "erottaa" ihmisiä jostain ryhmästä?

Eikö siellä tunneta armoa?

Jotenkin ne ei tunnu ajattelevan noin.

Ne ajattelee että "vähäinenkin hapatus pilaa koko taikinan", eli muka väärintekijä sitten (jos ei kadu ja lopeta väärintekojaan), vaikuttaisi haitallisesti muuhun porukkaan.

Vierailija
34/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aatteleppa jos olet koko ikäsi ollut hyvin tiiviisti esim suvun kanssa tekemisissä ja teillä on lämpimät ja läheiset välit. Luovut jehovista niin sinut hylkää koko suku, eikä kukaa enää puhu sulle mitää? Kyllä siinä on iso kriisi edessä, ihan varmasti, Menee koko elämä uusiksi, kaikki ihmissuhteet myös, kyllä siinä varmasti suurta yksinäisyyttä tuntee!

Vierailija
35/35 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niistä jotka eivät koskaan ole olleet jehovia.

Luopioitten kanssa eivät mielellään juttele ja seurustele!

Kyllä minun vanhempana viettivä yhteiseloa 17 vuotta ennen eroaan vaikka isä ei uskonut koskaan jumalaan ja äiti taas ollut uskossa aina. Ero tuli aivan muista syistä. Veljeni ja minä emme kumpikaan ole uskossa, emme kuulu edes kirkkoon ja kyllä vaan äiti ravaisi kylässä alvariisa. lisäksi ovat kyllä seurakunnssa hyvinkin kiinnostuneita lapsistamme ym vaikka ihan yleisessä tiedossa on, että me emme ole todistajia! Olen kysynyt äidiltäni asiaa joka on ollut todistaja noin 30v ja on vastannut, että nimenomaan tarkoitus on saada läheiset uskoon eikä hylätä heitä. Mielestäni väite on siis VÄÄRÄ!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän