Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lapselle ottaa vesirokkorokotus?

Vierailija
09.09.2015 |

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rokotteet otettu, mutta ei niinkään vesirokon vuoksi vaan vyöruusun! Itselläni se on enkä todellakaan halua lasteni ikinä saavan!

Vierailija
2/26 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin rokote ehdottomasti. Jälkitaudit ei paljoa naurattaisi, esim juuri tuo vyöruusu. Niitä ei rokotteella tule, jos taudin/rokotteen eroavaisuudet lukijoita mietityttää.

Monet haki kavereilta taudin, me ei todellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on atooppinen iho, rokottaisin ehdottomasti! Poikani sai vakavan vesirokon muodon jossa arvet tulehtuivat ja ihon sisälle muodostui valtavia kuolioon meneviä patteja, jotka leikkaussalissa avattiin. Nyt iho kauttaaltaa arpia täynnä. Odotellaan että vähän kasvaa ja sitten mennään laserhoitoon.

Vierailija
4/26 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehditty ottaa rokotusta kun tauti tuli... Kuopus 2v sairasti melko lievästi mutta isosisko 4v oli todella kipeä ja minä, vesirokolta lapsena välttynyt äiti sairastuin myös. Olin saanut rokotteen mutta täyttä suojaa se ei antanut. Onneksi rokote suojasi vakavalta tautimuodolta, mutta me jotka altistuimme 2v taudille saimme myös viruslääkityksen lisäksi koska samassa perheessä se altistuminen on todella voimakasta. Suosittelisin kyllä rokotusta, varsinkin jos kouluikään mennessä tauti ei ole tullut. Ja viruslääkitys kannattaa pyytää jos tauti tulee.

Vierailija
5/26 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olin Hyksin infektiolääkärin luennolla ja hän sanoi, että suurin syy rokottaa perusterveitä lapsia sen varalta ovat kustannukset, joita vanhempien töistä poissaolosta aiheutuu yhteiskunnalle. Juu, että emme todellakaan ottaneet kyseistä rokotusta. 

Vyöruusun estymisestä en tiennyt, mutta sitä ei ole ainakaan perittynä taipumuksena tulossa joten eipä huoleta sekään.

Vierailija
6/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä mies sai yllättäen vyöruusuviruksen (sama virus kuin vesirokossa) kurkkuunsa. Harvinaisuutensa vuoksi lääkäri ei tätä tunnistanut ennen kuin virus meni korvaan ja vei siitä kuulon ja kävelykyvyn (korvassa tasapainoelin). Kuulo meni, mutta tasapaino palasi. Kävelykyvy palasi myös fysioterapiassa. Itse aion lapselle ottaa vesirokkorokotteen.

Vierailija
7/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antanut, mutta nyt jälkikäteen katsottuna antaisin rokotuksen. Lapsella oli tosi paha vesirokko ja itse sain tuon vyöruusun. Vyöruusu on järkyttävän kivulias ja itselleni jäi siitä ihan erilainen hermosto kuin ennen. Eipä ole vielä 12 vuoden jälkeenkään oma hermostoni palautunut entiselleen. Vesirokon virus jää elimistöön ja voi puhjeta myöhemmin vyöruusuna. 

Vierailija
8/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin Hyksin infektiolääkärin luennolla ja hän sanoi, että suurin syy rokottaa perusterveitä lapsia sen varalta ovat kustannukset, joita vanhempien töistä poissaolosta aiheutuu yhteiskunnalle. Juu, että emme todellakaan ottaneet kyseistä rokotusta. 

Vyöruusun estymisestä en tiennyt, mutta sitä ei ole ainakaan perittynä taipumuksena tulossa joten eipä huoleta sekään.

Suurin, mutta ei ainoa syy. Itse tauti voi olla todella raju, kuten edellä kuvattiin. Lapsi ei saa taudin sairastamisesta mitään lisäarvoa verrattuna rokottamiseen, päin vastoin. Eli ei ole mitään syytä olla rokottamatta. Ja omalla kohdallani töiden kasaantuminen poissaolon ajalta ja palkanmenetys painoivat vaakakupissa paljon.

Vierailija
9/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseiköhän herpekseen löydy rokotusta vaikka vesirokkoon löytyy. Samaa herpessukua molemmat virukset.

Vierailija
10/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rokotetaan.

Silloin kun minä olin lapsi, vesirokko sairastettiin. Ei siihen kukaan kuollut, mutta itse (vaikka olin aika pieni sairastaessa) muistan sen piinaavan kutinan, se oli ihan hirveää! Jos lapsen ovi säästää siltä niin totta hemmetissä rokotetaan. Lisäksi tuttavapiirissä on jonun verran juurikin näitä joilla jäi huomattavasti arpia ja pari vyöruusutapausta. Yksi piikki on pieni hinta siitä, että todennäköisyys näihin pienenee huomattavasti.

Minä kärsin aikoinani vesirokon hirveän kutinan kanssa, lasteni ei toivon mukaan tarvitse.

Vierailija
11/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni sai lapsena vyöruusun jälkitautina ja voit uskoa, kun sanon, että se oli karmea tauti. Valtavat rakkula-alueet vatsan alueella ja hermokivut omaa luokkaansa.

Rakkulat tietysti rikkoutuivat ja ihoa oli hoidettava pitkään, mutta pahinta oli ne kivut, joiden takia ei pystynyt edes nukkumaan.

Hermostollisia kipuja ei niin vain lääkitäkään, ei ainakaan silloin.

Itse sain vyöruusun aikuisena kasvojen ja kaulan alueelle. Järkkyjä rakkuloita, lääkäri antoi virusantibiootin, mutta varoitteli samalla mahdollisista tulevista hermosäryistä. Niitä ei vielä ollut paria juilia huomioonottamatta. Onneksi selvisin suht kivuitta, mutta ne voi tulla pitkänkin ajan päästä.

Annoin lapselleni vesirokkorokotuksen. Amen.

Vierailija
12/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljellä myös oli lapsena todella kivulias vyöruusu. Yllättävän vähän tuosta puhutaan.

Oman lapseni kohdalla rokotus valitettavasti myöhästyi. Oltiin jo sovittu terveydenhoitajan kanssa mutta sitten rokko iskikin ennen rokotuspäivää. Tytölläni oli varsin raju tauti, kuumetta monta päivää 40 C ja kaikki paikat limakalvoja myöten rakkuloilla (voi miettiä kuinka kivuliasta esim. pissaaminen oli). Muistoksi jäi syvät kuopat otsaan.

Vierailija
13/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vesirokkorokotus pitäisi ottaa kansalliseen rokotusohjelmaan. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät rokota lapsiaan vesirokkoa vastaan. Tauti ei lapsella ehkä ole hengenvaarallinen, mutta voi altistaa komplikaatioille ja jättää pysyvät arvet ihoon. Kaikkein typerintä on käydä hakemassa tauti kaverin luota, että on sitten sairastettu pois.

Vierailija
14/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika sai rokotetutkimuksen yhteydessä vesirokkorokotteen ja ei oo saanut koko rokkoa. Juuri oltiin kuopukselle eka annos vesirokkorokotetta annettu niin meni alle viikko niin johan tuli kunnon vesirokko tarhasta ja mitä ilmeisimmin rokote jopa tehosti,rakkuloita oli koko 2.5vuotias keho TÄYNNÄ :( sitä kutinaa ja itkun määrää ... suosittelen rokotetta.

Vierailija
15/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesiriokkorokote kannattaa ottaa. Lisäksi kannattaa ottaa A ja B hepatiittirokotteet.

Vierailija
16/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan otettu lapselle rokote. Itse ajateltiin juurikin niiden jälkitautien vuoksi ja sitten työstä poissaolon vuoksi. Reilu 70€ rokotteesta on aika vähän verrattuna viikon tai useamman päivän poissaoloon yksityisyrittäjälle.

Vierailija
17/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rokotimme lapsen ennen päiväkodin alkamista. Minulla oli lapsena vesirokko ja se oli tosi ikävä tauti. Syksyllä oli suurin piirtein jokainen päiväkotiryhmän lapsista vuoron perään vesirokossa, mutta meidän lapselle ei tullut mitään.

Vierailija
18/26 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisareni sai lapsena vyöruusun jälkitautina ja voit uskoa, kun sanon, että se oli karmea tauti. Valtavat rakkula-alueet vatsan alueella ja hermokivut omaa luokkaansa.

Rakkulat tietysti rikkoutuivat ja ihoa oli hoidettava pitkään, mutta pahinta oli ne kivut, joiden takia ei pystynyt edes nukkumaan.

Hermostollisia kipuja ei niin vain lääkitäkään, ei ainakaan silloin.

Itse sain vyöruusun aikuisena kasvojen ja kaulan alueelle. Järkkyjä rakkuloita, lääkäri antoi virusantibiootin, mutta varoitteli samalla mahdollisista tulevista hermosäryistä. Niitä ei vielä ollut paria juilia huomioonottamatta. Onneksi selvisin suht kivuitta, mutta ne voi tulla pitkänkin ajan päästä.

Annoin lapselleni vesirokkorokotuksen. Amen.

ohis mutta ei ole olemassa virusantibiootteja. On olemassa viruslääkkeitä tai antibiootteja. Antibiootit eivät tehoa viruksiin.

Vierailija
19/26 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vesirokkorokotus voi vähentää aikuisiän vyöruusutapauksia, mutta vielä ei tiedetä asiaa varmasti koska tarpeeksi pitkää seuranta-aikaa ei ole vielä olemassa. Useimmat vyöruusutapaukset ovat yli 50 vuotiailla. Itse vyöruusua vastaan on olemassa rokotus vanhemmalle väelle, josta on ollut hyötyä n. 60 prosentille rokotuksen saaneista. Rahallisesti kuitenkin kallista, mutta ehkä henkilökohtainen kärsimys vähenee? (PHN on neurokiputila vyöruusun jälkeen) "Pitemmällä aikavälillä on arvioitu, että yhden vyöruusun ehkäisemiseksi pitää rokottaa 17 henkilöä ja yhden PHN-tapauksen estämiseksi 31 henkilöä. Tällöin yhden vyöruusutapauksen välttämisen hinnaksi tulisi 3 000 dollaria ja yhden PHN-tapauksen välttämisen hinnaksi 6 000 dollaria (Kimberlin ja Whiteley 2007)." Teksti vyöruususta: http://duodecimlehti.fi/web/guest/haku;jsessionid=3C03A4A0DCFC95E748153206A8B0AC62?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_lifecycle=0&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_hakusana=diabetes&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_p_frompage=haku&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo98210

Tässä tampereen yliopiston rokotetutkimuskeskuksen sivu vesirokkorokotteesta http://rokotetutkimus.fi/rokotteet/tutkittavat_rokotteet/Vesirokkorokote.html

Vierailija
20/26 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin, koska esikoinen oli jo 6 eikä vielä ollut sairastanut. Pienemmät olivat 3 ja 1. Otettiin koska meillä ainakin epidemia on aina alkukesästä, ja aina piti jännittää pääseekö kesälomareissuun vai ei. Lapsille laitettiin vain 1 rokotus, lääkefirma suosittelee kahta mutta neuvolan terveydenhoitaja sanoi että perusterveille lapsille riittää 1 kierros, ja että jos sitten tulee niin korkeintaan tosi lievänä. Joululomalla altistuttiin oikein urakalla vesirokolle ja jännityksellä seurasin tuleeko meidän lapsille, ei tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi