Jelp.. miten opettaa 4-vuotias koira sisäsiistiksi?
Otettiin aikuinen koira, ja yllätykseksemme ei olekaan sisäsiisti.. Miten aloittaa aikuisen koiran kanssa sisäsiisteyskasvatus? Ei osaa myöskään edes peruskäskyjä kuten istu, maahan, paikka..
Minkälainen ihminen elää koiran kanssa 4 vuotta eikä opeta koiralle MITÄÄN???
Kommentit (14)
Eli palkita koira aina (esim herkkupalalla tai leulun heitolla) kun tekee oikein. Silloin kun pissat tulevat ulos palkitaan. Eiköhän tulosta ala pikkuhiljaa tulemaan. Kääri ihmeessä matot pois lattioilta siksi aikaa.
hei osaatko sanoa mitä mun kannattais tehdä kun meijän koira on 4,3v ja muutettiin uutteen asuntoon kerrostaloon niin välillä tekee sisälle kuset ja se on yleensä klo 22-23.00 muuten ei tee mitä minä teen menee hermot.aikaisemmin asunut 2vuotta toisessa perheessä ja omakotitalossa
tosissasi niin ratkaisu on yksinkertainen, vie koira iltapissille tuohon aikaan milloin tekisi sisälle.
hei osaatko sanoa mitä mun kannattais tehdä kun meijän koira on 4,3v ja muutettiin uutteen asuntoon kerrostaloon niin välillä tekee sisälle kuset ja se on yleensä klo 22-23.00 muuten ei tee mitä minä teen menee hermot.aikaisemmin asunut 2vuotta toisessa perheessä ja omakotitalossa
ei otettu pentua, koska ostettiin juuri uusi talo jossa hienot parketit.. Nyt tämä aikuinen pissii ne pilalle. Mutta ei se koiran vika ole, vaan entisten omistajien.
Oisko hyviä vinkkejä?
vie koira ulos 30sekunnin kuluessa heräämisestä ja syömisestä. Älä anna koskaan tehdä sisälle, koska koira haistaa sen paikan pesun jälkeenkin ja olettaa sen olevan pissapaikka.
Koira ulos HETI ekana aamulla, aina ruuan jälkeen jne. Koirakin tekee tarpeensa mieluummin ulos. Kun koira tekee pissat ulos, niin roimat kehumiset perään. Mikäli koira pissailee sisälle yöaikaan, niin koiran voi laittaa muutamaksi yöksi pieneen tilaan (esim. eteiseen, jos ei muuta ole), sillä koira ei yleensä likaa petipaikkaansa. Ja sit aamulla tietty heti ekana taas ulos.
Meillä pentu opetettiin sisäsiistiksi juurikin noin, että nukkui ekat yöt eteisessä (välillä yksin, välillä jompikumpi aikuisista nukkui myös kaverina). Pissalla myös käytettiin tolkuttoman usein; jos koira ei esim. 10 minsan aikana tehnyt pissaa ulos, tultiin kymppiminsaks sisälle ja sitten taas uusi yritys. Vaati kärsivällisyyttä, mutta palkitsee.
Niin ja kuten ehkä ootte huomanneet, koira tekee pissat mieluusti matolle. Eli jos on tosi hankala opetettava, niin matot pois opettelun ajaksi.
Minun koiralla oli hormonihäiriö, appiukon koiralla todettiin diabetes. Eli koira voi myös olla sairas.
En todellakaan voi ymmärtää YLIPÄÄTÄÄN, miksi joku haluaa koiran?
Imbesillejä eläimiä, jotka saa kiksincä toisten koirien kusijälkien haistelusta...
Koira on mahtava harrastuskaveri, metsäkaveri ja myös ovat mukana pelastustehtävissä.
Tekevät tärkeää työtä mm. eksyneiden etsimisessä, poliisihommissa, huumekoirina, etsivät ruumiita vedestä.
Lisäksi ovat monelle "masennuslääke", eli piristävät ja saavat omistajansa liikkeelle kun on pakko vielä koira ulos (ihminen saa liikuntaa myös).
Metsässä noutavat ja etsivät haavoittuneita eläimiä (pienriistaa) sekä jäljestävät esim. haavoitettuja hirviä tai peuroja mm. liikenneonnettomuuksien jälkeen.
Toivottavasti 9 ei ikinä koiraa ota, sääli sitä koiraa joka joutuu tuollaisen tampion kanssa asustelemaan.
Joissakin roduissa on yksilöitä jotka ei käytännössä ikinä opi täysin sisäsiistiksi.
Mutta siis, missä tilanteissa se pissaa lattialle? Yksin ollessaan? Öisin?
Tottakai voitte aloittaa asian selvittelyn siitä onko koira terve. Aikuisen koiran sisäsiistiksi opettaminen ei käy ihan niinkuin pennulle, usein kyse ei ole siitä että on hätä vaan ne on esim. kostopisuja tai merkkaamisia.
Omistan Chihuahuan joka on kohta 4 vuotias. Ei ole edelleenkään täysin sisäsiisti. Teki ensin vähän jokapaikkaan mm. Olohuoneen matolle, olohuoneessa oleviin säkkituoleihin. Ei auttanut ottaa kuin matot ja säkkituolit pois. Siirtyi monen kk kieltämisen jälkeen tekemään wc-tiloihin wc-pöntön eteen joka sinällään ihan fiksua, koska siitä kakat tai pissat voi kätevästi noukkia pönttöön tai huuhdella pissat lattiakaivoon. Nyt on jättänyt talon muut paikat rauhaan ja siis edelleen tekee wc-tiloihin. Tätä koiraa käytetään ulkona n.3-4 välein säännölIisesti. Haluaisin kuitenkin jo matot ja säkkituolit takaisin ja olenkin muuttamassa lähiaikoina uuteen asuntoon. Muutos mietityttääkin kovasti että miten uudessa paikassa sisäsiisteettömyys ilmenee...
Mietin myös miten saisin koiran melkein täysin sisäsiistiksi, koska koirani inhoaa kylmää ilmaa sekä aamulla mieluummin hiippailee wc:hen kuin aamupissalle ulos. On siis erittäin aamu uninen tapaus ja ovela siitä että menee wc:hen ennen kuin herään ja ns. vahinko on jo tapahtunut. Tekee myös vatsan ollessa joskus ripulilla sisälle wc:hen.
En halua laittaa wc:n ovea kiinni, koska pelkään että koirani tällöin siirtyy taas muualle... Häkkiin sulkemista en voi myös kuvitella, koska en ole ikinä laittanut ja se tuntuu minusta eläinrääkkäykseltä (varsinkin siinä tilanteessa jos itse lähden pois asunnosta).
Koirastani en missään nimessä aijo luopua, siivoan vaikka sitten koko sen eliniän niitä jätöksiä sisältä, mutta jos jollakin olisi hyviä vinkkejä vaikka siihen että näitä ns. vahinkoja tulisi harvemmin?
Chihusi on niin pieni että opeta se kissojen tavoille! Osta laatikko ja hiekkaa
Ärsyttää ihan helvetisti aina pestä mattoja... luulisi, että tuo ikäinen koira jo osaisi pidättää! Luulen, että osoittaa mieltään noin käyttäytymällä tai sitten ole osannut oikein opettaa...
Onko kenelläkään minulle neuvoja, miten tuon saa loppumaan!
Mielestäni noi istu ja maahan eivät ole niin tärkeitä, kuin seis ja luokse tulo...