Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaksivuotiaan pakko nukkua päiväunet?

Vierailija
25.07.2014 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kommentoida. Meillä kotihoidettuja lapsia ja kaikki ovat jättäneet päikkärit pois 2-vuoden jälkeen. Keskushermoston lehityksessä ei mitään häikkää, vaan tosi hyvin kehittyneitä lapsia.

Meillä myös mennään nukkumaan 20.00 ja nukutaan pitkät unet. Jo 15 min. Torkahdus siirsi meillä unia 23 illalla. Lapset nukkuvat eri määrän ja kuuntele lastasi. Ei heitä tarvitse pakottaa siihen päiväkodin muottiin. Päiväkodissa lapset elävät päivän huomattavasti stressaavammassa ympäristössä, jossa on valitettavasti aina liikaa kontakteja. Kotona lapsi voi levätä leikkimällä rauhallisesti yksin. Itse olen viettänyt lepohetkeä heidän kanssaan lukien kirjaa, kataomalla dvd: tä ja muutenkin rauhoittumalla. Auttaa siihen iltapäivän väsymykseen tosi hyvin ja rytmittää päivää. Luota siihen mikä toimii teillä.

Vierailija
2/17 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä jo vastasitkin. Ja kysyn myös, mikä ihmeen pakko? Tilannekohtinen. Ehkä päiväkodissa on "pakko" nukkua. Ja toki hyvä levätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen kokemus, olen karvan alle 50v mies:

En ole nukkunut "koskaan" tarkoituksellisia päiväunia ja aikuisiälläkin nukkuminen on vaikeaa. Noin 2 vuotiaasta alkaen ainoastaan yöunilla olen pärjännyt. Yöunet olivat jo silloin lapsenakin hyvin lyhyet, korkeitaan 7 tuntia, mutta uni on äärimmäisen syvää enkä herää tuolloin esimerkiksi palovaroittimeenkaan (kokeiltu). Toinen ominaisuus on ettei heräämiseen tarvita kuin 2 sekuntia ja olen "taisteluvalmis" unisyklin tultua täyteen, kun taas monilla ihmisillä sängystä ylösnousemiseen menee pahimmillaan kymmeniä minuutteja.Tämä on joskus aiheuttanut parisuhteessa ongelmia, kun olen valmiina lähtemään suihkuineen 5 minuutissa eikä toinen ole edes vielä kunnolla herännyt.

Syklin säilyttäminen on todella tärkeää. Jos päivällä nukahdan esimerkiksi liikennevälineeseen, bussiin, metroon, junaan tai raitiovaunuun pysäkinväliksi, saattaa illalla normaali nukahtamisaika venähtää 2h myöhemmäksi, joka kostautuu aamulla. Putoan välittömästi niin syvään uneen että saatan nähdä 2 minuutin pysäkinvälin aikana kokonaisen unen tarinoineen. Muutenkin normaali yöunisykli on vakiintunut aikuisiällä 5-6 tuntiin.

En tiedä muuta kuin että olen oppinut aikuisiällä sopeutumaan nukkumiseen tai paremminkin sen puutteeseen, mutta uskon että monet fysiologiset seikat menevät sekaisin jos ei elimistön omaa kelloa noudateta. Esimerkiksi ruokailutottumukset ovat aina olleet niin, että aamulla ja päivällä on erittäin vaikea saada syötyä mitään, vaan iltapäivällä 15-17 välillä on "luontainen nälkä" ikäänkuin horrostilaa varten. Sehän on kaikkien "sääntöjen" vastaista, mutta välitankkaukset aiheuttavat koko elimistön ja rytmin sekoamisen. Pisin aika jolloin "pakkoruokin" itseäni aamiaisella ja lounaalla oli 6kk, jona aikana olin jatkuvasti väsynyt, ärtynyt ja paino nousi julmetusti, vaikka tarkkailin syömistäni tarkkaan ja periaatteessa päivittäinen kalorimäärä oli pienempi kuin kertatankkauksella. Myöskään suolisto ei toiminut. Olen vastoin kaikkia terveysohjeistuksia palannut kertaruokailuun päivässä, painoni on pudonnut, vireystaso parantunut ja mieliala positiivistunut.

Se mitä yritän sanoa on kaiketi että jokainen on yksilö, eikä saa missään nimessä pakottaa ketään muottiin joka ei hänelle sovi. Lapsen kanssa on tosin vaikea erottaa mikä on luontaista ja mikä on väsymystä tai muuta harmitusta. Tärkeintä on vain koittaa tukea lasta ja nuorta kun tällaisia sopeutumisvaikeuksia ilmenee.

Vierailija
4/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei todellakaan ole pakko nukkua! Lapset menevät kuitenkin kaikki lepäämään ja nauttimaan hetken hiljaisuudesta omiin vuoteisiinsa, kuuntelevat lyhyen sadun ja jos nukuttaa niin nukahtavat... Hereilläolijat lepäilevät puolisen tuntia ja sitten nousevat ( mikäli haluavat) puuhastelemaan.

Ärsyttää vääristyneet käsitykset päiväkodin arjesta! Ja kaikki lapsen läheiset ovat tervetulleita seuraamaan vaikka päivittäin toimintaamme.

Vierailija
5/17 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minulla lapset lopettivat päiväunet 2v ja 1v 11 kk. Ilman päiväunia sain lapset illalla nukkumaan siinä klo 20.30 ja klo 7 aamulla heräsivät. 

Päiväkotielämän alettua olin Todella väsynyt, koska lapsien päiväkodissa nukutut päiväunet siirsivät iltanukahtamista puoleen yöhön.

4 kuukautta siedin päiväkodin selvitystä siitä, miten lapselle on ehdottoman tärkeää nukkua päiväunia. Kielsin enää nukuttamasta lasta ja iltaisin lapsi nukahti kotona klo 20. Mitään kiukuttelua tai ongelmaa päiväunien pois jäämisestä ei ole ollut. Päiväunille väkisin nukuttaminen puolestaan sai elämämme aikalailla sekaisin ja vanhemmat väsymään, koska töihin on mentävä aamulla aina samaan aikaan on lapsi kukkunut puoleen yöhön tai ei.

Vierailija
6/17 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme säätäneet päiväkoti-ikäisen unien kanssa ees ja taas. Välillä olen pyytänyt herättämään aikaisemmin, kun lapsi on iltaisin kukeltanut lähemmäs puolta yötä, välillä taas pyytänyt pidentämään unia, kun illalla lapsi on yliväsynyt. Tosi mukavasti työntekijät ovat tähän säätämiseen suhtautuneet.

Nyt ollaan niin mukavassa vaiheessa, että lapsi nukkuu päiväkodissa sen mitä nukuttaa ja illalla nukkumaanmeno on helppo.

Nyt ol

n

Vierailija
7/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin, vaikka ketju onkin pari vuotta vanha. Meidän lapsi joutui päiväkodissa lepäämään koko nukkariajan, vaikka ei koskaan nukahtanut. Ko.päiväkodissa ei päässyt leikkimään puolen tunnin jälkeen. OIkein hyvä päiväkoti muuten. Emme nostaneet asiasta mekkalaa, koska resurssit eivät heillä varmaankaan riittäneet siihen, että joku valvoisi valvojia. Joissain päiväkodeissa taas sitten ei ole pakko olla kuin satuhetken ajan lepohuoneessa. Käytäntöjä on paljon erilaisia.

Vierailija
8/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluatte laittaa lapset nukkumaan jo klo 20? Pieni siesta iltapäivällä tekee hyvää niin lapselle kuin aikuiselle ja jaksaa sitten illalla valvoa pidempään. Laitatte lapset nukkumaan klo 20 ja sitten valitatte kun heräävät jo klo 7 ettekä saa itse nukkua? Niinpä niin... Järki käteen

Vierailija
9/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole pakko nukkua, jos ei nukuta. Rauhoittua pitää, mutta satuhetken jälkeen pääsee hiljaisiin leikkeihin toiseen huoneeseen. Kamalinta on se, että jotku lapset pitää väkisin herättää heti sadun jälkeen leikkimään, koska vanhempien mielestä lapsi ei tarvitse päiväunia. Siinä sitten pitää hereillä myös nukkarissa olevat, kun itkee väsymystään leikkihuoneessa. 

Vierailija
10/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluatte laittaa lapset nukkumaan jo klo 20? Pieni siesta iltapäivällä tekee hyvää niin lapselle kuin aikuiselle ja jaksaa sitten illalla valvoa pidempään. Laitatte lapset nukkumaan klo 20 ja sitten valitatte kun heräävät jo klo 7 ettekä saa itse nukkua? Niinpä niin... Järki käteen

Mitä aikaisemmin lapsi nukahtaa yöunille, sitä aikaisemmin alkaa vanhemman oma aika. Seiskalta kun kippaa lapsensa hoitoon ja hakee viimeistään viideltä, ei omaa lastaan tarvitse hoitaa kun muutama tunti päivässä. 

Vierailija
11/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi menee nukkumaan puoli kymmeneltä ja herää yhdeksältä aamulla. Päiväunia ei kotona nukuta. Päiväkodissa nukutaan, mutta sinne täytyykin herätä jo aamukuudelta, joten pikkutorkahdus on hyvästä, että jaksaa leikkiä.

Vierailija
12/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset ovat lopettaneet päikkärit ennen 2v syntymäpäivää. Yöllä meillä nukuttiin sitten klo 20-8. Mitää yöheräämisiä ei koskaa ollut. Aivot ja koko keho saivat kyllä kunnon levon.

Vierailija
13/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa lapset jättävät päikkärit pois parivuotiaana. Ennen kuin esikoisemme lopetti päikkärit, hän nukkui vuorokaudessa yhteensä 8,5 h ja heräili jatkuvasti yöllä. Päiväunien poisjättämisen jälkeen hän alkoi nukkumaa 12 h yössä ja oli iloisempi ja ruoka alkoi maistumaan.

Vierailija
14/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minun tahtoni, että lapsi menee nukkumaan klo 20. Hän on silloin väsynyt ja nukahtaa helposti yöunille. Myöhempään valvominen aiheuttaa kiukkua, huutoa ja vaikeuksia nukahtaa yliväsymyksen vuoksi. Aamulla sitten herää klo 6-6.30. Enkä valita, että herää noin aikasin. Itse herään luonnostaan, ilman herätyskelloja, aamu viideltä.

Jokainen lapsi on erilainen ja tarvitsee eri tavalla unta. Minun lapseni on luonnostaan aamuvirkku, kuten minäkin ja tarvitsee vielä tunnin päiväunensa.

Vierailija
15/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen: ei ole pakko. Koska koti, päiväkoti tai fakiirikaan ei voi pakottaa kaksivuotiasta nukkumaan vastoin tahtoaan, jos häntä ei väsytä.

Vierailija
16/17 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaksivuotiaani ei nuku 99% päivistä päikkäreitä. Yönsä nukkuu sitten aika lailla 20-9, eli 13 tuntia sikeää ja yhtäjaksoista unta. Tänään tosin poikkeuksena lapsi ilmoitti jo 19.15 aikaan, että hän haluaa nyt nukkumaan

Toki jos on selkeästi väsynyt (ja etenkin, jos pyytää nukkumaan - tätä ei vaan tee päivisin melkein ikinä) niin laitan nukkumaan, mutta näitä päiviä on harvakseltaan. Yleensä päiväunet sitten siirtävät yöunta tunneilla, ja senkin jälkeen lapsi nukkuu levottomasti, heräilee etenkin alkuyöstä vähän väliä jne. Tokikaan tämä ei haittaa itseäni, jos selkeästi väsynyt lapsi on halunnut nukkua päikkärit, mutta tämän vuoksi en tieten tahtoen "pakota" nukkumaan.

Päivähoidossa tosin yleensä nukkuu aina, tosin silloin heräämmekin jo 6 aikaan - ja yöunet alkavat tällöinkin noin klo 20. Nyt ollaan pitkällä lomalla, ja päikkäripäivät voi viimeisen kuukauden ajalta laskea yhden käden sormin.

Vierailija
17/17 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat poikani ovat tällä hetkeellä 4-ja 6 vuotiaat. Nuorin tarvitsee ehdottomasti päiväunet joka päivä ja vanhin nukkuu yleensä 90% päiväunet, mutta vanhin on päivälevolla ainakin joka päivä, nukkuu jos nukkuu 😊 Pojat on todella energisiä ja menevät koko ajan ja päiväunet ovat heille pakollisia joka päivä. Nukkumaan mennään viim.puoli yhdeksän illalla ja siinä ei ole ongelmia. Tässä taas nähdään kuinka jokainen on niin yksilö 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan