Saako mummo hemmotella?
Kommentit (46)
Kyllä mielestäni isovanhemmat saavat hemmotella lapsenlapsiaan- kohtuuden rajoissa ja vanhempien näkemyksiä kunnioittaen. Meillä esimerkiksi on kaksi alle kouluikäistä lasta, eivätkä he ole koskaan saaneet esim coca colaa. Asia on meillä periaatteen tasolla ja isovanhemmatkin kunnioittavat tätä, eivätkä yritä juottaa tai syöttää lapsille mitään sellaista, mitä eivät kotonakaan saa. Mummulassa on jonkin verran vapaammat säännöt kuin kotona, leluja ei esimerkiksi tarvitse heti leikin jälkeen siivota ja mummun autonavaimia saa lainata leikkeihin, kunhan kysyy luvan. Lapset tiedostavat, että nämä säännöt ovat mummun luona ja meillä kotona on omat säännöt. Mielestäni on vain hyväksi lapselle, kun voi välillä "heittää vapaalle".
Kyllä mummulassa ja vaarilassa saa hemmotella. Lapsille on kasvattavaa nähdä, että joka paikassa ei toimita samalla tavalla.Tosin lapsen kotona vallitsevia periaatteita tulee mummulassa kunnioittaa. Esimerkiksi, jos mummolassa noudatetaan erilaisia uskonnollisia periaatteita, niin mielestäni mummo ja vaari saavat kertoa omista ajatuksistaan silti lyttäämättä lasten omien vanhempien erilaisia tapoja. Kunnioitus lapsen omia vanhempia kohtaan on kaiken kasvatuksen a ja o.
Mummilla ja Vaarilla on aikaa kuunnella lapsenlapsia jota vanhemmilla ei paljon ole ,syynä varmaan lienee nykyinen kiire ja kireä työtahti jolloin vanhemmat ovat aina väsyneitä eivätkä ota lapsia niinpaljon huomioon kuin pitäisi. Ei lapsenlapsia tarvi karkeilla ja lettusilla ostaa riittä kun annatte aikaa ja paljon rakkautta lapsenlapsillenne.
Tapahtui kerran yöjunassa Helsinki-Rovaniemi. Äiti, mummo ja kolme lasta matkustivat yön istumapaikoilla. Vierestä seurasin homman touhua ja sääliksi kävi äitiä. Ensinnäkin lapset saivat karkkia (siis illalla, ennen kuin piti mennä nukkumaan) ja valvoivat sokerienergialla todella myöhään. Vähän kiukutellenkin. Kun äidin piti mennä hoitamaan pienimmäistä vauvaa, hän sanoi lapsille, että nyt ei sitten enempää karkkia, koska pitää laittaa nukkumaan. Juuri oli äidin selkä kadonnut vaunun ovesta, kun mummo otti karkkipussin esille ja tarjosi lapsille lisää karkkia. "Ei kerrota äidille". Äidin auktoriteetin tuhoaminen ja "hyvä poliisi" -asenteella itsensä hehkuttaminen oli mitä kamalinta katsottavaa.
Mutta mummot saa hemmotella, nimenomaa sillä ajan antamisella, leikeillä, seurustelulla. Sitä olisin itsekin lapsena kaivannut. Minun mummoni eivät minua hemmotelleet, edes sillä ajalla. Mitä mummostani jäi mieleen kun hän oli lapsenvahtina? Hän istui koko illan katsomassa telkkaria, me saimme leikkiä siskon kanssa keskenämme. Emme saaneet tuona aikana katsoa lastenojelmia, koska mummo oli kaukosäätimen herra.
Itse olen ollut 7-vuotias kun molemmat mummoni kuolivat parin kuukauden erolla. Itse jäin ainakin kaipaamaan mummuja, sillä toisen isoisäni kanssa ei oikeastaan välejä olekaan ja toiselle olin lähes pelkkää ilmaa (olinhan tyttö, itsellään oli kaksi tytärtä eikä lainkaan poikia, joten veljeni olivat hänen tähtiään). Olen kateellinen kavereilleni, joilla on mummola, jonne edelleen nuorena aikuisena mennä. Tavallaan mieltäisin sen hemmottelun isovanhempien puuhaksi, mitä olen ympäristöä nähnyt. Suotavaa toki olisi vanhempien ja isovanhempien sopivan yhteiset pelisäännöt karkkipäivistä sun muista, mutta ei kai joka jätskistä silti isille ja äidille tarvitse kertoa. ;) (Joku tolkku siinäkin puuhassa silti.)
Keskustelussa ei ole määritelty - ehkä suomenkieli ei määrittelekään - sanaa 'hemmotella'. Kun näitä vastauksia lukee, huomaa selvästi: Toisten mielestä se on yhdessä oloa ja kivaa tekemistä ja huomion antamista. Toisaalta jos sanotaan 'onpa hemmoteltu lapsi' ei varmaan kukaan ajattele noita mainitsemiani, vaan nimeen omaan sitä että on rajatta kasvanut ja itsekkääksi tullut lapsi.
JOS hemmottelu tarkoittaa yhdessä oloa, kivaa tekemistä ja lapsen huomioon ottoa, olen hemmotellut sekä omat lapseni että lapsenlapseni
JOS hemmottule taas tarkoittaa sitä että tuloksena on negatiivisesti sanottu 'hemmoteltu lapsi' en ole hemmotellut ketään.