Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia home-ongelmista?

Vierailija
13.10.2008 |

Onko kenelläkään täällä kokemusta asunnossa piilevänä (tai ei-piilevänä..) olleesta kosteus/ homeongelmasta, joka on aiheuttanut terveyshaittaa?

Millaisia oireita lapsilla, aikuisilla? Millainen asunto/ talo, ja miten asia selvisi?

Terveystarkastaja tulossa meillä käymään, eli tiedossa kyllä miten edetä tutkimuksissa. Lähinnä muiden kokemuksista siis olen kiinnostunut.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin kerran harjoittelussa paikassa jossa oli hometta. kuukauden kerkesin olla, jonka jälkeen alkoi oireilu. en muista millä oireilla alkoi, mutta ajan kuluessa se oli sitä että iltaisin aivastelin, oli pientä lämpöä, nenä vuoti vähän väliä ja yskin limaa ihan kaikki yöt. piti olla sängyn vieressä ämpäri kun ei jaksanu aina kylppäriin lähteä. samaten hinkuyskäkohtauksia oli öisin. astmapiippu oli siis kovassa käytössä. tein pef-mittaukset, söin antibioottikuurin ja keuhkot kuvattiin ja sain kortisonisuihkeen käyttöön. mikään ei auttanu. loppujen lopuksi lääkäri suostui siihen ideaan että katsotaan verikokeella onko altistunu homeelle, eli tehtiin kosteusvauriopaneeli. (olin aiemmin heittäny ilmoille sen että jos homeesta johtuisi, koska työkavereiden mukaan sitä siellä oli enkä ollut ainoa jolla oli oireita ollu, tosin muilla ei noin rankasti ilmeisesti) niistä tuloksistahan se selvisi että se ne oireet aiheutti. aspergillus fumigatus (jonka viiteväestön mediaani on 21,8 ja 90% persentiiliarvo on 70,1) oli itsellä 145. myös joku toinen homelukema oli lähellä tota persentiilirajaa. lääkäri sanoi että heti pitää jäädä pois töistä ja kirjoitti lausuntoon että "selvä ja vahva altistuminen". sanoi myös että ne lukemat on niin isot että todennäköisesti olen joskus aiemminkin altistunu homeelle ja jatkossa mulla on "homekoiran nenä", eli helposti tulee oireita jos jossain homepaikassa oleskelen. jäin töistä pois mutta siltikään oireet ei hellittäny edes kolmessa kuukaudessa. sen jälkeen testasin itse antamalla lemmikit hoitoon, että oli samalla puhjennu allergiat omille elukoille, myös allergiatestit sen näytti.

astmapiippu mulla on vieläkin, mutten joudu sitä onneksi käyttämään ku vaan silloin tällöin, eli mitään erikoisen pysyvää vaivaa siitä ei kai jäänyt. tosin, tietyissä astmatesteissä on todettu voimakas herkkyys astman puhkeamiseen, eli jossain vaiheessa sekin on kai edessä. ja ihan suunnattomasti ketuttaa kun meni mahdollinen työpaikka siinä, jatkossakin joutuu tarkoin miettimään mihin voi mennä töihin ja kun joutui rakkaista eläimistä luopumaan.

Vierailija
22/33 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin defacto todella pahassa "hometalossa" 10vuotta ja flunssia tuli ja meni. Vanhimmalla lapsella korvakierrettä yms. Keskimmäisellä ei koskaan mitään. Nuorin jatkuvasti korvatulehduksessa ja ties missä, mutta hänpä ei ole päivääkään asunut "hometalossa" tai altistunut homeelle (irtaimisto yms hävitettiin).   Kovin on vaikea vetää johopäätöksiä asiasta.  Itse kyllä jotenkin aistin homeen läsnäolon useissakin paikoissa (useissa asunnoissa ja julkisissa rakennuksissa), mutta en kyllä saa mitään oireita. Emme myöskää ole olleet sen sairaampia tai tervempiä nykyään.

Vierailija
24/33 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistunut homeelle alakoulusta alkaen kokokoulu- ja opiskeluajan + lähes kaikissa työpaikoissa. Onneksi en yhdessäkään kodissani vielä. Jatkuvat poskiontelo- keuhkoputken ja kurkunpääntulehdukset, kuume, verta nenästä, sydän hakkasi hulluna ym. Helpotti lomilla kotona. Nyt viimeisimmästä hometyöpaikasta kulunut 5 vuotta mutta edelleen jos menen homeiseen tilaan esim. kauppaan, jonkun kotiin, niin puolenkin tuniin altistus riittää siihen että tulee joku poskiontelotulehdus tai vastaava, eli ikuinen taitaa olla tämä oireilu, kun riittävän paha altistus on. Pojalla alakoulu niin homeessa, että purettin ja pääsivät nyt väistötiloihin. Hänellä oli koulussa jatkuvia infektioita ja todettiin astma. Nyt on mennyt ohi kun 1,5 vuotta ollut väistötiloissa. Itsekin aina oireilin kun tuuletin ja pesin pojan kouluvaatteita.

Kun on muutto edessä niin omaa kämppää ei homesairas uskalla ostaa, vuokralta sentään pääsee pois jos homeita on, omaa vaikea nykyään myydä ja tappiota tulee tonneja jos heti joudut myymään kun olet ostanut. Sukulaisetkin pyytää mua mukaansa haistelemaan asuntokaupoille, kun olen niin älýttömän herkkä homeille. Usein hometalo haisee ulos asti, viimeistään porraskäytävässä voi monesti jo kääntyä takaisin että juu ei kiitos, tätä me ei oteta, on homeessa....

Vierailija
25/33 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Onneksi oli vuokra-asunto josta pääsi pois. 

Oireet mm.: poskiontelontulehdukset, iho-oireet, hengitysvaiheudet, infektiokierteet (sieni- infektiot), vastustuskyky minimissä, väsymys. 

Asunnossa haisi, ei varsinaisesti home vaa sisäilma oli todella tunkkainen. 

Näytteet voidaan ottaa huoneilmasta niin ei tarvitse purkaa koko taloa. Talvella hyvä ottaa kun ulkoa ei tule homeitiöitä. -> Kallista. 

Bioresonanssiterapia on varsin hyvä keino puhdistaa elimistö homeista ja tunnistaa homelajijeja. Suosittelen! -> Kallista

Vierailija
26/33 |
21.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Englannissa ja talo, jossa asuin tuuletettiin nimenomaan avoimilla ikkunoilla. Keskilampotila kampassa oli noin 14 astetta (oisin ja aamuisin jopa 11). Ja talon emannalla oli homeongelma. Seinat kupli ja kasvoi jne. Olin puolitoista vuotta sitten "flunssassa",eli koko sen ajan kun siina talossa asuin. Silmia kirveli, yskitti ja nena tukossa jne. Talossa oli tehty jo kerran homeremontti. Asuin pienessa huoneessa, jossa ikkunan pinta-ala oli puolet huoneesta. Lammitysta ei pidetty paalla, niin emanta sitten syytti minua, etta mitas et pida ikkunaa auki, etta huoneesi tuulettuu. Sisalla siis ennestaan jo ulkovaatteet paalla oltava. Ulkona ilma on niin kosteaa ja koleaa, etta mitakohan hyotya siita sitten on sita ilmaa paastaa sisalle?! Kylla maa juma****a sanon, etta typeraa porukkaa. Sitten ihmettelevat, etta miksi heidan talonsa ovat homeessa. Lammityksesta tietookaan ja viela ikkunatkin levallaan. Muutin takaisin suomeen puolitoista kuukautta sitten ja joka kerta kun laitan vaatteet paalle, jotka ovat tulleet englannista, niin alkaa oireet taas. Eli kaytannossa pestava ja tuuletettava kaikki!!! lahdempa tasta googlaamaan, etta milla saan homeitiot pois kamppeista. Nyt varsinkin Suomessa ollessani kaikista kamoista lahtee homeinen tunkkanen haju.

Vierailija
27/33 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/33 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/33 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikki. Olen perustanut foorumin (homesaneeraus.fi) joka keskittyy sisäilmaongelmiin. Ajatuksena on kerätä kaikki aiheeseen liittyvä yhteen paikkaan, jotta tietoa olisi helpompi löytää ja jakaa omia tarinoita. Kaikki vain rekistöröitymään ja kirjoittelemaan.

Vierailija
30/33 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa kirjoitat päin v#ttua

"home-ongelma", avauksessa kirjoittajia sanan oikein, eli homeongelma?!?

Ja kommentoijille tiedoksi: MIKÄÄN EI MAISTU, KUULOSTA, NÄYTÄ TAI HAISE MILLEKÄÄN!!!

VAAN: J O L T A K I N / J O L T A I N

Vierailija
31/33 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi perkeleen puhelin. Siis KIRJOITAT.

Vierailija
32/33 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on ja onneksi kyseessä oli vuokra-asunto. Siinä tuntee kyllä itsensä tyhmäksi kun oireita oli, mutta en osannut yhdistää niitä homeeseen. Lisää juttua täällä https://kaisahh.wixsite.com/mysite/post/muutto-uuteen-asuntoon-hometta-…

Vierailija
33/33 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme vaimon kanssa talon.

Oli oikein maksettu tarkastaja käynyt tarkastamassa ja vakuutuskin oli epämääräisten sattumusten varalle tarkastuksen jälkeen. Pintakosteusmittaus kylpyhuoneessa ei näyttänyt kosteutta. Omistajat kehuivat talon kuntoa. Hyvältä näytti minunkin silmiini ja nenääni.

Ei kun tekemään pientä pintaremonttia ja mitäs sitten löytyikään?

Vesivauriosta oli kärsinyt sauna, kylpyhuone, keittiö (viemäri pikkasen irti, vesi lattian sisään), pari makuuhuonetta (suihkuvedet olivat menneet seinien ja sisään) ja yksi WC (sielläkin oli ollut suihku!) sekä kellari.

Vakuutus ei luonnollisestikaan korvannut, tarkastajalta sain perittyä takaisin tarkastuksen hinnan ja talon hinnasta sain takaisin muutaman kymppitonnin.

Ihan hyvä talo tästä tuli.

Ainakin sen jälkeen, kun tein talon ympärille uuden salaojituksen, patolevyt ja routalevyt, tein uuden sadeveden poistosysteemin, poistin saunan sekä kylpyhuoneen ja rankensin ne uudestaan (uusi runkokin tuli tehtyä osaan seinää, kostunut betonilattia piikkaimella poooois, kuivausta viikkokaupalla), poistin makuuhuoneet (parketti pois, betonilattian jyrsintä, osassa lattian piikkausta, seinälevyt, muovit ja seinäeristeet pois, kattolevyt hittoon, vanha kosteussulku ja kattoeristeet pois) ja rakensin ne uudestaan. Lopuissa huoneissa on "vain" uudet pintamateriaalit. Eristeissä ei lopuissa huoneissa löytynyt labrassa paljon mitään. WC:t on myös tehty aika alusta alkaen. Keittiö sai uuden lattian ja kaapit (ja viemäröinnin). Kellarissa on nyt ilmanvaihto ja itsekuivaavaksi mainostettu seinän ulkopuolella oleva eristys. Siinä sitä lapio viuhui kaivaessani talon rossipohjan alla kellarin seinän viereen eriste- ja patolevyjen ja salaojan mentävää juoksuhautaa. Ilmanvaihtokin pelaa nykyään ihan kiitettävästi.

Ihan kaikkea en tehnyt itse, vaan sauna, kylppäri ja WC ovat osittain maksettua työtä. Siihen kuluivat saadut korvauset.

Peltikatto jäi alkuperäiseksi, sillä oli ikää ostettaessa alle viisi vuotta.

Että voi tästä selvitä,  uusi olisi tullut halvemmaksi, mutta kun sitä on kenties hieman jääräpäinen.

Mitään erikoisia oireita ei kenelläkään enää ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän