Muutamme Helsinkiin, mitä meidän pitäisi tietää? Onko
esim jotain paikkaa minne ei kannata lasten kanssa mennä? Tms
Kommentit (30)
Enpä ole semmoisia Helsingissä nähnyt. Kaisaniemenpuistoa ja aseman seutua vältän jonkin verran iltaisin, muuten ainakin keskustassa voi liikkua missä vaan milloin vaan.
Ja itse ainakin uskallan käyttää julkista liikennettä (metroa!) vielä 23 jälkeenkin. Koskaan ei ole tapahtunut mitään ikävää. Yleensä arki-iltojen vikoissa metroissa on matkalaukkuineen laivalta, junaalta tai lentokentältä palaavia, työpäivän päätteeksi lasillisella käyneitä tai muuta ihan normaaliporukkaa. Spuget liikkuu metroissa päiväsaikaan ja nuoriso kännää vain viikonloppumetroissa.
Yks vinkki Helsinkiin muuttavalle: jos seisot liukuportaissa, seiso AINA oikealla puolella ja pidä myös lapsi edessäsi, älä vieressä. Näin kiireiset pääsevät vasemmalta ohi.
Maanalainen käveykeskusta on laaja ja kätevä lasten kanssa varsinkin huonolla säällä. Ei tarvitse pukea ja riisua ja autot pysyvät poissa tieltä maanpinnalla. Siistimmät hissit löytyvät rakennusten sisältä. Kävelijän oikotiet kulkevat rakennusten läpi myös maanpinnalla. Parhaat lastenhuoltopaikat on hyvä tietää myös.
Opettelin uudet reitit lasten syntymän jälkeen. Mieheni oli paras keksimään mm hissinpaikkoja.
ei tämä ole sen kummoisempi paikka kun muutkaan. tervetuloa :)
varsinkaan yksin. Kaikissa paikoissa, joissa on myös muita ihmisiä on hyvä liikkua. Toiset ihmiset suojaavat, mutta yksinäiset paikat kaupungissa voivat olla vaarallisia. Kaivopuisto esim on mitä mainioin kävelykohde myös iltaisin, kun siellä on muitakin.
mutta sen sijaan kannattaa selvittää mm. asukaspuistojen ja kirjastojen sijainti. Helsingissä on älyttömästi kivaa puuhaa lapsiperheille, ihan ilmaista ja arkistakin. Onko teistä jompi kumpi lasten kanssa kotona, vai oletteko molemmat työelämässä/opiskelemassa?
Lähde oletuksesta, että kuka tahansa voi käydä päälle. Älä ärsytä mitenkään, yritä olla hajuton ja mauton.
Tämä on monien maalaistuttujeni mukaan kaikkein ällistyttävin asia Helsingissä.
esim. bussissa, nouse viimeisenä kyytiin. Kiitos.
ps. Kaisaniemen puisto ei ole yhtään pelottava.
Asukaspuistot on huippu juttu, niihin kannattaa todella tutustua!
Lapsille on tietysti harrastusmahdollisuuksia runsaasti. Liikuntapaikoissa ja -mahdollisuuksissa löytyy!
Ei täällä elämä ole varsinaisesti sen kummallisempaa kuin muuallakaan... Ihmiset vain kävelee nopeammin ja välttävät katsekontaktia tuntemattomien kanssa eikä tuntemattomien kanssa myöskään ruveta juttusille. Keskustassa tosiaan on paljon kätevämpi asioida julkisilla liikkuen, niin ei mene aikaa ja rahaa ahtaan parkkipaikan etsimiseen.
Itse en liikkuisi lasten kanssa enkä yksinään (porukalla toki ok) kovin myöhään, sanotaan nyt vaikka kello 22 jälkeen, metrossa, rautatieaseman läheisyydessä tai Kaisaniemen puistossa. Mutta mun on kyllä pakko myöntää, että mä olen vähän ylivarovainen...
Joko tiedät mihin päin olette muuttamassa? Voisin neuvoa mm. puistoja lapsille yms?
Vierailija:
Tämä on monien maalaistuttujeni mukaan kaikkein ällistyttävin asia Helsingissä.
ota katsekontaktia vieraisiin. Tämä on ihan perus-kaupunkilaisjuttu, joka pätee kaikkialla maailmassa ja meitä helsinkiläisiä oikeasti risoo, jos joku alkaa seurustella liikennevälineessä ilman syytä. Tosi vanhoja mummoja tämä sääntö ei koske ja heille pitää olla aina kohtelias.
Muidenkin kanssa voi keskustella, mutta ei kuitenkaan sellaisen, joka liikkuu rivakasti.
Nopeasti kävelevä haluaa ehtiä esim seuraavaan ratikkaan, jotta vaihtoyhteys junalle/bussille/metrolle pelaisi. Jos pysäytät hänet, niin häntä harmittaa, kun joutuu odottamaan seuraavaa vuoroa jopa 10 min. Hän voi myös kävellä keskustan alueella paikasta toiseen kiireisen työpäivänsä aikana.
Mutta moni äitikään ei kaipaa juttuseuraa bussissa seistessään - siksi se eka katse jahymy on hyvä pitää tunnustelevana ja olla valmis perääntymään heti jos toinen ei vastaa. Isossa kaupungissa ihmisjoukkojen keskellä toisen halua omaa tilaan ja rauhaa pitää osata kunnioittaa.
Vierailija:
ota katsekontaktia vieraisiin. Tämä on ihan perus-kaupunkilaisjuttu, joka pätee kaikkialla maailmassa ja meitä helsinkiläisiä oikeasti risoo, jos joku alkaa seurustella liikennevälineessä ilman syytä. Tosi vanhoja mummoja tämä sääntö ei koske ja heille pitää olla aina kohtelias.
Ikäni olen Helsingissä asunut ja juttuseuraa löytyy mistä vain.
mutta useimmiten kyllä toivotaan että toinen tajuaisi vaieta... Varsinkin osa ulkopaikkakuntalaisista puhuu ihan kauhean kovalla äänellä bussissa, siinä sitten koittaa kohteliaasti vastata hiljaa ja toivoa että toinen tajuaisi ottaa vinkkiä oikeasta volyymista tai mieluiten vaieta kokonaan. Ei ole kiva huudella juttuja koko bussilastillisen kuunneltavaksi / häiriöksi.
en todellakaan tykkään siitä, jos vieraat puhuu minulle. Samaa mieltä on moni tuttuni, vaikka tokihan poikkeuksia aina löytyy. Mutta kyllä pääsääntöisesti julkisissa kulkuvälineissä istutaan hiljaa, pidäpä ensi kerralla omakin suusi kiinni ja tarkkaile muita!
narkomaanit ja mielarit liikkuu akselilla vuosaari-maunula ja siitä idempänä, eli vältä näitä paikkoja. älä mene metroaseien läheisyyteen ja hissejä on turha et siskellä keskikaupungilta. vaunujen kanssa ei oikein pääse liikkumaan. rvintola ovat aikuiseen makuun ja lasten leikkipaikkoja ei löydy.