Minkälaiset ovat mielestäsi runsaat kuukautiset?
Kommentit (51)
kun oltiin puistossa, tunsin miten holahti, ja oli perse veressä, hame oli ulospäin tahrainen, meni alushameenkin läpi siis se yksi holahdus.
Käänsin vähän niinku sivuun sitä tahrankohtaa ettei näyttäny ku joltain lialta muka vaan ja lähdettiin kotiin. Yöside oli lähes kauttaaltaan täynnä, ja kun pyyhkäisin alapään ennen tampoonin poistoa, tuli monta tupollista verta paperiin ennenku oli sen verran kuiva että viitsin alkaa sitä narua etsimän edes...
Kiinnostavaa, eikö?
Nehän on tosi ohkaisia ja imukyvyttömiä nykypäivänä...
Mä en ainakaan niitä " tavallisia" pysty käyttämään lainkaan, paitsi ehkä ihan vikana päivänä sellaisessa tilanteessa, joissa muut käyttää pikkuhousunsuojaa - eli " varmuuden vuoksi" .
Hemppa on kyllä ihan OK.
Tai millaisia muuten tai minkävärisessä paketissa? Ettei tarttis tavata metrikaupalla hyllystä joka pakettia läpi.
Ja tuota buranaa pitää kokeilla sitten kun imetys loppuu, jos se kerran voi auttaa. Mulla tää on uusi vaiva, kun tuli vasta toisen synnytyksen jälkeen. Vielä on tietysti toivoakin, että vuoto vähenee, kun aikaa kuluu, mut toisaalta eihän se saata vähentyäkään.
Olen siis alta 30v ja en ole onnistunut pitämään mitään työpaikkaa vuotta pidempään. Liittyy siis taatusti siihen, että joka kuukausi olen vähintään 3 päivää sairaslomalla. Useinmiten verenhukan tuoman huippauksen takia 5-6 päivää / kk.
Josko sitten pääsisin edes vakituiseen työpaikkaan kun olen luopunut kohdustani ja saan tän kuukautishelvetin loppumaan!
Eli vastaus ap:n kysymykseen:
Mielestäni runsaat kuukautiset on silloin kun elämänlaatu kärsii niistä.
Itse olen täysin työkyvytön (veri valuu pitkin kinttuja kun siteet ym ei pidä, huimaa ja pyörryttää kun hb laskee pohjalukemiin, kivut on suunnattomat). Olen sidottu olemaan kotona runsaimmat vuotopäivät, en kykene poistumaan kodistani kuin korkeintaan tunniksi, ellen ota varahousuja mukaan ja ole valmis nolaamaan itseäni punaläiskäisin housuin.
Kerranpa kävi niin, että kuukautisteni aikana kävelin kaupungilla. Kotona olin laittanut 15 minuuttia aiemmin tamppoonin ja yösiteen. Tunsin kuinka veri pulppusi, pulppusi ja pulppusi. Ennen kuin pääsin lähimpään vessaan, oli housuni polviin asti veressä. Soitin mieheni hakemaan minut kotiin. Mies toi sinne vessaan minulle puhtaat housut.
T. 5 kertaa yössä vaihtava, 2. lapsen jälkeen uuden ongelman saanut.
En nyt tarkoita sitä että valuu pitkin polvia vaan siis niinkuin tonne pikkuhousujen takaosaan...
Mulla tulee ja se on jotenkin käsittämätöntä, koska siihen, mihin side (pitkä sellainen) loppuu jää ihan puhdas kohta ja sitten siitä " ylöspäin" tulee tahroja.
Ei voi kuvitellakaan, että käyttäisi mitään vaaleita vaatteita menkkojen aikana. Yöksi laitan vielä vessapaperia tuonne " taakse" estämään lakanoiden tahraantumisen...
Jos koittaisit oikeesti vaippoja?
Siis näitä lasten.
Pehmeimmät löytyy Pampersilta, housuaipat, mut ne ei tahdo oikein pysyä päällä.
Liberon teippivaipat taitaa olla jämäkimmät ja pysyy tiukissa maksimallisissa alkkareissa ihan hyvin.
Ja vaippakoko jotakuinkin 10-16kg.
Ja tää ei oo vitsi!
Niin edelleen siihen vinkit kelpaa.
Tämä alkoi synnytyksen jälkeen ja jatkuu, lapsi 4-vuotias.
Vierailija:
Eka päivä sujuu normaaleilla, pitkillä siteillä.
Toka päivä pistän large tamppoonin ja yösiteen SAMANAIKAISESTI ja selviän kauppareissun niukinnaukin kotiin asti ilman että housut on veressä. Siis tamppooni ja yöside yhdessä pitää noin tunnin.
Kolmas ja neljäs samoin kuin kakkospäivä
2-4. päivä nukun lapsen vaipan kanssa. Laitan siis liberon maksialkkareihin ja EHKÄ selviän aamuun asti sotkematta sänkyä.
5. päivä helpottaa ja voin jättää tamppoonin pois. Pitkillä yösiteillä kuitenkin vielä tää päivä.
Kuudentena voin käyttää normaalia pitkää sidettä.
seitsemäs ja kahdeksas päivä tulee tuhrua.
Kierto on 32 päivää. Menkkojen aikana olen työkyvytön.
Harkitsen kohdunpoistoa. Hb on aina menkkojen jälkeen n. 90 kieppeillä. Ennen seuraavia menkkoja ehtii nousta max 120.
Mikään ei auta. Ei mitkään pillerit, hormoonikierukat ym.
Kun lapsiluku on täysi, poistatan kohdun.
Sinun kohdallasi rautalääkitys vuodon ajan vielä varmasti tarpeen. Vierailija:
Olen siis alta 30v ja en ole onnistunut pitämään mitään työpaikkaa vuotta pidempään. Liittyy siis taatusti siihen, että joka kuukausi olen vähintään 3 päivää sairaslomalla. Useinmiten verenhukan tuoman huippauksen takia 5-6 päivää / kk.Josko sitten pääsisin edes vakituiseen työpaikkaan kun olen luopunut kohdustani ja saan tän kuukautishelvetin loppumaan!
Eli vastaus ap:n kysymykseen:
Mielestäni runsaat kuukautiset on silloin kun elämänlaatu kärsii niistä.
Itse olen täysin työkyvytön (veri valuu pitkin kinttuja kun siteet ym ei pidä, huimaa ja pyörryttää kun hb laskee pohjalukemiin, kivut on suunnattomat). Olen sidottu olemaan kotona runsaimmat vuotopäivät, en kykene poistumaan kodistani kuin korkeintaan tunniksi, ellen ota varahousuja mukaan ja ole valmis nolaamaan itseäni punaläiskäisin housuin.Kerranpa kävi niin, että kuukautisteni aikana kävelin kaupungilla. Kotona olin laittanut 15 minuuttia aiemmin tamppoonin ja yösiteen. Tunsin kuinka veri pulppusi, pulppusi ja pulppusi. Ennen kuin pääsin lähimpään vessaan, oli housuni polviin asti veressä. Soitin mieheni hakemaan minut kotiin. Mies toi sinne vessaan minulle puhtaat housut.
Vierailija:
Jos koittaisit oikeesti vaippoja?
Siis näitä lasten.
Pehmeimmät löytyy Pampersilta, housuaipat, mut ne ei tahdo oikein pysyä päällä.
Liberon teippivaipat taitaa olla jämäkimmät ja pysyy tiukissa maksimallisissa alkkareissa ihan hyvin.
Ja vaippakoko jotakuinkin 10-16kg.Ja tää ei oo vitsi!
Ei niit ookkaa tarkotus päälle pukea, siis silleen kuin lapselleen.
Vaan vaikka leikkaat ne teipit pois kokonaan tai avaat housuvaipan repäisysivut pois. Ja pistät sen aukinaisena housuihin. Tiukat maksialkkarit päälle et pysyy paikoillaan.
MUlla mene noin 3 ohuen ohutta sidettä päivässä...
Oikeasti on aika ongelma, kun vuotaa paljon öisin ja nukkuminen kärsii. Siis joko heräilee vaihtamaan tai nukkuu sikeästi ja aamun aloittaa pyykillä.
Yösiteet on inhottavan suuria, mutta päivisinkin pakko pitää, ettei hulahtele miten sattuu.
Onpas meitä muuten paljon, joilla tämä ongelma!
Mun ei ole nyt tarkoitus väheksyä sinun vuotojasi, eikä sinun saamaasi apua..
Mutta. Ihan oikeisiin kuukautisongelmiin ei mikään Burana riitä hillitsemään vuotoa. Usko pois. Burana on ensisijaisesti tarkoitettu kipuun, särkyyn ja kuumeeseen. (olen syönyt Burana 600mg x 3 kuukautiskipuihini jo vuosia, joten tiedän kokemuksellani, ettei auta yhtään mitään)
Olen saanut jopa ihan " oikeita" vuotoa hillitseviä lääkkeitä, siis niitä joita käytetään VERENVUODON HILLITSEMISEEN, tuloksetta. Olen koittanut kaikki hormoonit, joiden pitäisi jättää kuukautiset pois / tai vähentää vuotoa. Ei tulosta.
Tällä hetkellä en käytä mitään hormoonihoitoja, koska toiveissa olis saada lapsia. Ja ottaa sit tuo värkki pois elämää pilaamasta.
Hyvä, jos Burana auttaa jollekin myös hillitsemään vuotoja, se on hyvä se!
t. 8
Minulle se ei auta.
tarvii koko ajan (7-12 vrk) suurinta yösidettä. Pahimmillaan vaihto silti tunnin-kahden välein. Tulee myös suuria hyytymiä, välillä melkein tuntuu kuin synnyttäis... Vaikuttaa hemoglobiiniin, tipahti jopa hb arvoon 70. Joutuu syömään rautatabletteja koko ajan reilusti. Elämä tarvii miettiä etukäteen, että noilla viikoilla ei paljoakan voi tehdä. Vaattet silloin on hyvin rajalliset, vain tummat kelpaa.
Vierailija:
Mun ei ole nyt tarkoitus väheksyä sinun vuotojasi, eikä sinun saamaasi apua..
Mutta. Ihan oikeisiin kuukautisongelmiin ei mikään Burana riitä hillitsemään vuotoa. Usko pois. Burana on ensisijaisesti tarkoitettu kipuun, särkyyn ja kuumeeseen. (olen syönyt Burana 600mg x 3 kuukautiskipuihini jo vuosia, joten tiedän kokemuksellani, ettei auta yhtään mitään)
O.
1. päivä...vähän sellaista pientä kipua, alkaa nykyään noin puolen päivän aikoihin, vuotoa hyvin vähän, tavallinen side täyttyy ehkä 1/4
yöllä riittää ihan tavallinen side ja on ehkä puolillaan aamulla.
2. päivä: vuotoa vähän enemmän kuin 1. päivänä, tavallinen side riittäisi koko päiväksi, mutta vaihdan ihan vaan hygienian takia.
3. päivästä eteenpäin ei vuotoa tule kovasti, ehkä joku 1/3/tavallinen side koko päivän aikana
Kaiken kaikkiaan kestää sellaiset 5-6 päivää, joista parina viime päivänä vaan ruskeita pieniä tahroja, voisi olla ilman mitään sidettä koko päivän ja ei varmaan vuotaisi alushousuista läpi.
Mulla oli mielestäni nuorempana runsaammat menkat, siis yössä saattoi yöside olla aika täysi, mutta ei koskaan kuitenkaan vuotanut yli. Ja päivisin on pärjännyt ilman sen kummempia vaihtoja (paitsi hygienian takia).
Oikeesti noi teidän menkkajutut kuulostaa kauheilta, eikö tosiaan saa nykypäivänä noihin apua. Luulisi, että joku keino löytyisi, kuitenkin eletään 2000-lukua. Yrittäkää jaksaa!
vai alkoiko missä vaiheessa? Lasten syntymän jälkeen?
Mulla ei oo lapsia ja nyt kyllä pelottaa jos lasten jälkeen tulee tuollaiset megamenkat...
t. 39
pitää kahtena ekana päivänä tyhjentää kuukuppi parin tunnin välein, on silloin tosiaan täynnä ja alkaa muuten vuotaa yli. Silloin käytän sidettäkin varmistuksena.