Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaahan

22.07.2007 |

Hei,

olemme lähdössä syksyllä Saksaan komennukselle. Kysymyksiä on vielä paljon, mutta päälimmäisenä tietysti 3,5 vuotiaan poikamme sopeutuminen. Olen saanut sen käsityksen, että Saksassa lapset ovat jonkinlaisessa Kindergartenissa vaikka äiti olisikin kotona. Pitääkö paikkansa? Mieluusti haluaisin pojalle jonkinlaista aktiviteettia sikäläisten lapsien kanssa, esim parina kolmena päivänä viikossa joku kerho tai päiväkoti. Onko helppo saada osa-aikainen paikka Kindergarteniin vai joutuuko paikkaa jonottamaan ja hakemaan kuukausitolkulla kuten Suomessa? Ja onko Saksassa samantyyppistä toimintaa kuten MLL:in äiti-lapsikerhot koto-Suomessa?

Kiitos kaikille kommentoijille.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saksasta,

Itse olen aika vastaavassa tilanteessa kuin mihin sinä lienet tulevan eli muutimme tänne mieheni työn takia kaksi vuotta sitten. Poikamme oli kuitenkin tullessamme vain neljän kuukauden ikäinen. Hienosti on meidän perheellämme kaikki mennyt ja kun vuoden lopulla palailemme Suomeen niin hyvät muistot seuraavat tästä ajasta mukana.

Oikean käsityksen olet saanut tuosta yli kolmivuotiaiden päivähoidosta: käytännössä kaikki yli 3-vuotiaat (vähintään kaikki yli 3,5 vuotiaat) ovat Kindergartenissa, useimmat kuitenkin puolipäiväisesti (n. 9-13). Paikan saaminen voi olla joillakin alueilla vaikeaa, mutta vaikka oma alueemme on vaikeimmasta päästä, niin jotenkin kaikki ovat loppujen lopuksi tuntuneet paikan saaneen. Käsittääkseni nuo puolipäiväiset paikat ovat helpommin saatavissa kuin kokopäiväpaikat. Joillakin alueilla taas lapsia on vähemmän ja päiväkoteihin pääsee hyvinkin helposti. Päiväkoteja löytyy eri kirkkojen (katolinen, evankelinen) pitämisenä sekä kunnallisina. Lisäksi on eri teemaisia yksityisiä päiväkoteja. Tämä kaikki kuitenkin vielä kuulopuhetta, koska oma poikamme ei ole vielä Kindergarten iässä. Itselläni on mielikuva, että Saksassa vanhemmat osallistuvat päiväkotien ja koulujen toimintaan enemmän kuin Suomessa vanhemmat, tämä saattaa olla ihan kiva reitti tutustua itsekin muihin alueen ihmisiin.

MLL lapsikerhojen tyylisiä äiti-lapsi -kerhoja järjestävät ainakin meidän alueellamme maksuttomina kirkot (itse käymme katolisessa, joka on lähin: ainakaan vielä kukaan ei ole uskontoamme kysellyt) sekä maksullisina työväenopistot ja perhekeskukset - en oikein tiedä mikä on oikea termi (Familien Bildungstätte muistaakseni on paikka saksaksi). Mutta ovat aina aamupäivisin ja isompia yli 3 v. lapsia ei ole mukana, kun ovat kaikki Kindergartenissa. Lisäksi on sitten eri-ikäisille muskareita, uimakouluja, liikuntakouluja...

Oletko muuten tietoinen nettisivustosta www.suomalaiset.de ? Kyseessä on Saksassa asuvien suomalaisten keskustelupalsta, jolta ainakin me saimme tosi paljon hyvää infoa muuttovaiheessa. Sen kautta saa myös tietoa useissa kaupungeissa järjestettävistä suomalaisten kantapöydistä. Toinen mistä saa ihan kivasti infoa on Saksan suomalainen seurakunta, www. rengas.de

Aurinkoisin terveisin,

Katinka

Vierailija
2/2 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Katinka vastaamisesta. Positiivisella mielellä ollaan Saksaan tulossa. Ihan odotan sitä, vaikkakin tiedän ettei muutto ja uuden arjen muodostaminen kovin helposti varmaan sujukaan.

Tuon suomalaiset.de -sivuston löysin muutama viikko sitten. Kesälomalla käväistiin jo paikan päällä katsomassa asuntoja ja yksi kiva jo löydettiinkin. Tosin mun haave oma talo + iso piha mahdollisimman lähellä palveluja ei näytäkään ihan toteutuvan. Mutta tilava se ainakin on. Ja Kindergarten on lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä