Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntematon sotilas

Vierailija
22.07.2007 |

Kuka on katsonut tuntemattoman sotilaan (siis elokuvan)? Olen itse katsonut sen muutamaan otteeseen, mutta nyt kun olen lukemassa kirjaa, niin tuntuu koko sota avautuvan aivan erilailla. Ei voi kun ihmetellä isoisiemme rohkeutta ja voimia. Kiitos heille itsenäisestä Suomesta!! Oikeasti!! Toivottavasti joku ymmärtää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ottaa projektiksi seuraavaksi.

Mun mielestä on vähän outoa tehdä sota-ajasta jotenkin ylevää, sehän ei suinkaan ollut Linnan tavoite. Nykyihmiset eivät enää tiedä sodan kauheudesta ihmisen psyykelle. Ihan nuoria poikia ne sotilaat olivat silloin.

Vierailija
2/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni olisi halunnut pitää Runebergimaiset lasit silmillään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko av:llä kirjallisuudesta? Mahtavaa, saan paljon aineistoa tutkimuksiini. Kiitos.

Vierailija
4/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kiitos niille, jotka taistelivat puolestamme, ja toivottavasti sellaiseen ei enää tarvitse mennä. Pasifistisella Linna tarkoittaa juuri sitä todentuntuisuutta, ettei vain kenellekään jäisi sellainen kuva, että sota on jees.

Ja juuri siksi ap varmasti halusi heitä kiittääkkin. Heitä, jotka uhrautuivat, ja uhrattiin.

Vierailija
5/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut sen noin viisi kertaa ja aina se huumori jaksaa naurattaa! Ronskia huumoria,kuten pappa-vainaallakin oli.

Tuota en käsitä etteikö ihmiset tajuaisi sodan seurauksia tmv.

Minä olen kasvanut isovanhempieni luona ensimmäiset vuoteni ja kyllä tasan tarkkaan tiedän,mitä on lapsena kuunnella pappan huutoja unissaan tahi mummon itkua! Minä tosin olen jo nelikymppinen,mikä vaikuttanee asiaan.

Minä arvostan sotaveteraaneja ja kerron lapsillenikin mitä uhrauksia isovanhempani tekivät sodassa,se vain on säälittävää kuinka minut aina leimataan joko sotahulluksi tai rasistiksi,jos sanon mielipiteeni!? Tätä en ymmärrä,että minun pitäisi unohtaa omien isovanhempieni kärsimykset ja ymmärtää sitten pakolaisia,jotka ovat vieraasta kulttuurista etc. tottakai minä ymmärrän tuskan missä se näkyy,mutta valitettavasti olen niin juntti että haluan käsitellä sotien kauhuja ensin oman sukuni kohdalta,sitten maamme kokemukset...minä en valitettavasti kykene käsittämään viidakkosotia ja sitä kulttuuria,minä yritän käsittää maailmaa siittä näkökulmasta, mikä on minulle lähin. .. . ja sen takia saan kanssakansalaisilta rasistin merkin otsaani!

Ei ymmärrä!

Vierailija
6/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan sotiemme veteraaneja tekemästään työstä. Toivottavasti omat lapsenikin osaavat tulevaisuudessa arvostaa sitä myös. Tuntuu pahalta ajatella, että veteraanien työtä on alettu arvostamaan vasta vuosikymmenien jälkeen sodan päättymisestä.

Vierailija
7/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuka on katsonut tuntemattoman sotilaan (siis elokuvan)? Olen itse katsonut sen muutamaan otteeseen, mutta nyt kun olen lukemassa kirjaa, niin tuntuu koko sota avautuvan aivan erilailla. Ei voi kun ihmetellä isoisiemme rohkeutta ja voimia. Kiitos heille itsenäisestä Suomesta!! Oikeasti!! Toivottavasti joku ymmärtää.

Vierailija
8/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa, voisi melkein saada sen kuvan, että koko uhraus oli täysin turha.

Vierailija
9/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kolmonen kommenttinsa perustaa?

ap

Vierailija
10/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Kirjallisuuden tutkija

Vierailija
11/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Linnalle oli vastenmielistä vastata kysymyksiin romaanihenkilöiden esikuvista. Hän oli tehnyt kirjan, jossa miehet puhuivat kaikkia suomen murteita, kuten ne miehet, joiden kanssa hän oli taistellut. Hän sanoi kirjoittaneensa pasifistisen kirjan, jota ei tarvitsisi selitellä."

Vierailija
12/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla siis pojat 9 ja 11vuotiaat nyt. Katsomme sen joka vuosi, jotta lapset edes vähän ymmärtäisivät millaista se sota oli.

Ja koskaan en ole pakottanut, vaan itse haluavat katsoa sen. Näin on mennyt jo 3 vuotta. Ja taas itsenäisyyspäivänä katsomme sen uudestaan. On se niin hyvä!

Kyllä se on ollut kovaa aikaa, ja lasten tulisi ymmärtää se kuika suuren teon ne miehet on tehneet sotimalla ja taistelemalla meille itsenäisyyden. Ja suuren hinnan on SUomi maksanut siitä! Niin oni sinne sota-tantereelle kaatui. Muun muassa setäni, joka juuri oli sen ikäinen että sinne kykeni lähtmään. Vieläkin toinen setäni itkee sitä kuinka hän suuttui veljelleen joka lähtiessä kiusasi häntä nappaamalla hänen lakin päästä. Ja lähti vain nauraen eikä koskaan tullut tilaisuutta sanoa että ei hän oikeasti vihainen siitä lakin nappaamisesta ollut, vaan siitä että iso-veli taas jätti hänet.

Ja sillä kertaa lopullisesti.:(

Vierailija
13/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ta sotilasta, mutta se päivä tulee. Lapsen molemmat isoisoisät ovat sodassa olleet, toinen kaatui toinen ei.

Mielestäni myös uudempi versio on loistava vaikkei ihan kirjan mukaan etenekään.

Vierailija
14/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on leffan suosikkihahmosi?

Vierailija
15/18 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Nyt vasta, koska kapinoin koulussa tapahtuvaa pakkoluettamista vastaan.)

Pidän Väinö Linnan kielestä ja tavasta kirjoittaa. Upeaa! Hän kirjoitti myös vaikeasta aiheesta - vaikeaan aikaan.

Mutta Tuntematon sotilas ei ole minusta mikään erityisen hyvä kirja. Tykkäsin paaaaljon enemmän Täällä Pohjantähden alla -trilogiasta.

Kirjan suosikkini oli Koskela (jo ennen kun luin tuon trilogian). Rokka oli ärsyttävä, Lehto taas typerä.

Vierailija
16/18 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on

Vierailija
17/18 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ymmärrettävää, että ei aiemmin arvostettu. Kun siitä ei puhuttu ja haluttiin unohtaa koko sota. Isät olivat väkivaltaisia ja rikki sodasta, haluttiin mennä eteenpäin. Lapset kyseenalaistivat isänsä 70-luvun suomettumisen aikana. Normaalia toimintaa oikeastaan. Nyt sotaveteraaneja arvostetaan vaikka samaan aikaan hallitus leikkaa vanhusten hoitolaitoksista ja sotaveteraanin ja presidentin vaimo joutuu vapaan liikkuvuuden ryöstön uhriksi ratikassa. Se, että meillä on mamuvastaisia kiitos-paitoineen ei tarkoita että vanhuksien arki ja elämä olisi aina hyvin.

Vierailija
18/18 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa katsottiin. Oli kyllä äärimmäisen tylsä leffa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi