Paljonko verensokeriarvot ovat terveellä
ennen ruokailua ja hetki ruokailun jälkeen?? Siis "ihan heti" ruoan jälkeen??
Kommentit (7)
Itselläni ruokailun jälkeen noin 0,5 h sokeriarvo 9,8 eikä sokerirasituskokeessa todettu diabetestä.
Tosin kun pelasin ruokailun jälkeen 10 väylää golfia ja palasin kotiin, oli sokeriarvo 3,8. Lääkärin mielestä normaalia.
Tuttava väitti,että puolen tunnin päästä mitattuna sokeriarvon pitäisi alittaa mielellään 8,mutta parasta olisi (terveintä?) että se olisi silloin alle 7.
Itse mietin tuota aikaa,et 30min on aika lyhyt aika elimistön käsitellä ruoka+juoma jne
ap
Mutta alkoi sit mietityttään et voisko se olla jos kerta arvot häilyy tuolla raja-arvoissa
ap
Meidän sukurasitteena on diabetestä äidin ja isän puolelta kummaltakin ja paljon. Itse olen sitä alkanut epäilemään itselläni, kun koko ajan juoksen wc:ssä, koko ajan janottaa ja väsyttää. Mittasin itseltäni yövuoroon tullessa verensokerini, joka oli 3.0mmol/l. Olin kuitenkin syönyt ihan muutaman tunnin sisällä ja nauttinut vielä runsas kalorisen energia juomankin. Mittasin tänään uudestaan hiukan yli puoli tuntia ruuan jälkeen, jolloin vs oli 8.5mmol/l. En sitten tiedä kuinka nuo arvot sitten ovat. Paastosokeriarvo viimeksi mitattuna oli 5.7mmol/l. Tuostakin aikaa nyt jo yli ½vuotta.
ja muutenkin noudattaa diabeetikon ruokavaliota. Säännöllinen liikunta on tärkeä. Alhainen sokeri kertoo siitä että olet syönyt/juonut paljon hiilareita ja sitten insuliinia erittyy sinulla hieman myöhässä ja se liika insuliini laskee sokerin liian alas. Paastosokeri 5,7 on hieman koholla, joten terveelliset elämäntavat kehiin niin pystyt ehkä estämään tai siirtämään diabeteksen puhkeamista.
Meidän sukurasitteena on diabetestä äidin ja isän puolelta kummaltakin ja paljon. Itse olen sitä alkanut epäilemään itselläni, kun koko ajan juoksen wc:ssä, koko ajan janottaa ja väsyttää. Mittasin itseltäni yövuoroon tullessa verensokerini, joka oli 3.0mmol/l. Olin kuitenkin syönyt ihan muutaman tunnin sisällä ja nauttinut vielä runsas kalorisen energia juomankin. Mittasin tänään uudestaan hiukan yli puoli tuntia ruuan jälkeen, jolloin vs oli 8.5mmol/l. En sitten tiedä kuinka nuo arvot sitten ovat. Paastosokeriarvo viimeksi mitattuna oli 5.7mmol/l. Tuostakin aikaa nyt jo yli ½vuotta.
Yleensä sokerit ovat korkeimmillaan 1,5 tuntia aterian jälkeen. Näin ainakin neuvotaan mittaamaan aterian jälkeisiä arvoja. Jos koko ajan janottaa, pissattaa ja väsyttää, kannattaa mittailla verensokeria aamulla ja ennen ja jälkeen aterian. Yksittäiset arvot saattavat poiketa linjasta puoleen ja toiseen, mutta jos enimmäkseen on koholla olevia arvoja, kannattaa mennä vaikka terv.hoitajan puheille.
Mites jos juon 3dl sokerilla makeutettua limsaa ja mittaan arvon (ja oletuksena et oo terve ihminen) noin 30minuuttia syömisen (tavallinen ruoka) ja tuon limsan jälkeen niin onko arvo koholla (7.5) vai onko silloin jotain diabetestä??
ap