Kysymys perhehuoneissa olleille
Toivomme perhehuonetta. Sitähän ei tiiä, saako huonetta, mutta varmuuden vuoksi täytyy ottaa se huomioon nyt sairaalakassia pakatessamme... Ei ole kokemuksia sairaaloista, joten ollaan aika pihalla. Mitä pakkasitte miehelle? Käyttikö mies sairaalassa mitään omia vaatteita vaiko pelkästään sairaalan vaatteita? Mieheni ei käytä kotonakaan aamutakkia tai -tohveleita, joten sellaisia ei tarvitse ajatella... Mutta pitäskö pakata alushousuja ja pyjamahousut (sellaisiakaan mies ei käytä, mutta omistaa sentään yhdet...)?
Sitten vielä tyhmä kysymys... Kuinka sotkuista puuhaa synnytys voi olla pahimmillaan? Pitäskö miehelle pakata vaihtofarkut kotiutumista ajatellen? Eihän tämä muuten olisi näin ongelmallista, mutta se merkitsisi sitä, että pitäs ostaa miehelle toiset farkut... Mies omistaa vain yhdet ehjät farkut, joilla pärjää loistavasti :) Kun ne on pyykissä, mies käyttää risaisia kotifarkkuja. Mutta ei niitä kehtaa missään muualla käyttää kuin kotona. Mitään muitakaan housuja mies ei omista! Eikä hän lähde mielellään vaatekauppaan, joten täytyy harkita asian tärkeyttä ennenkuin yritän raahata miehen kauppaan... ;)
Kommentit (28)
Se sanottiin hyvin selkeästi ja yksiselitteisesti valmennuksessa. Jos perhehuoneen saa, mies ei voi käydä töissä/koulussa edes yhtenä päivänä. Ymmärtäähän tuon, kun varsinaisia perhehuoneita on siellä vain yksi ainut. Halutaan antaa se sellaisille, jotka todellakin hoitavat vauvaa tiiviisti yhdessä ja ovat siihen sitoutuneita.
Moni asia on siis sairaalakohtainen... Kysynpä siis vielä, onko täällä ketään, joka on ollut Hyvinkäällä perhehuoneessa? Saiko mies käyttää sairaalan vaatteita Hyvinkäällä? No, onneksi mieheni hoksasi, että hänen täytyy käydä Hesassa ostamassa jokin tietokonejuttu - ja lupasi hakea samalla itselleen farkut, T-paitoja ja alusvaatteita ale-myynneistä! Olen tyytyväinen! :) Mutta ehkei me otettaisi miehelle vaatteita mukaan, mikäli tiedettäisiin varmasti, että sairaalan vaatteita saa käyttää... Voihan sitä toki kysyä sairaalasta. Samalla voisi varmistaa, onko siellä varmasti synnytyssalissa CD-soitin. Tämä menee nyt aiheen vierestä, mutta onko jollakulla Hyvinkäällä synnyttäneellä tietoa tästä?
Kiitos kaikista vastauksista! Jokaisella on omat mielipiteensä, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen ;)
-Veruska-:
Meilläkin luki niissä lapuissa, että vauvan sisarukset ja isovanhemmat saavat käydä perhehuoneessa katsomassa. Me kuitenkin aina kysyttiin, että saisko tämmönen ja tämmönen tyyppi tulla käymään, ja joka kerta annettiin sieltä ystävällisesti lupa. Sanoivat, että voi teillä ihan vapaasti käydä kun olette kerran tässä perhehuoneessa. Meillä huoneessamme vierailivat minun äitini, veljeni, mummoni ja kummini. Minulle se oli tosi tärkeä asia, joten ihanaa, että se oli mahdollista.-Veruska&Unna 1kk-
Isovanhemmat eivät päässeet välimatkan takia.
Jorvin perhehuoneessa kaksivuotta sitten ainakin sai myös sairaalan vaatteita (t-paitoja ja housuja) ja sandaalit myös isä käyttää, toki myös omia vaatteita jos halusi.
Meillä visiitti venyi 5 päiväiseksi ja kyllä sieltä sai pois olla. Mies kävi koiria katsomassa kotona ja vieraitakin sai käydä. Ei siellä me ainakaan niin kaheuasti lupia kyselty, oltiin vain.
mies kävi kotona siivoomassa ja myös kävi 3 päivänä töissäkin piipahtamassa muut tuli illaksi ja yöpyi perhehuoneessa, eihän se kellekään kuulu paljonko mies viettää aikaa siellä ja siten voida ottaa huonetta pois, kyllä sairaala rahansa siitä saa, tottaki kannattaa olla mahd.paljon kun siitä maksaakin. meijän ei ollu tarkotus mitää perhehuonetta ottaakkaa, olin yhen yön norm.pari huoneessa mutta sitten olin niin itkunen ja kaipasin miestä että kysyttiin onko perhehuonetta joka sitten järjestettiin meille kun sattui juuri vapautumaan yksi=) mies kävi siis kotona hakemassa vaattensa ja hygieni jutut, aamutossut sai sairaalasta, sukissa ei saanut liikkua. ja kyll meillä kävi hoitajat siellä huoneessa vaikka ensiksi sanottiin ettei käy kun kutsuttaessa mutta kyllä ne siellä ramppas...
outoa että jossain on rajattu vieraita,saahan normaali huoneissakin käydä vierailuajalla vaikka kummin kaiman selänpesijät...eikai kukaa siihen voi puuttua eetä ketkä saa käydä kattomassa potilasta sairaalassa, outoa.
Meilläkin kyllä ne hoitsut siellä ravas. Ainakin kerran jokainen vuoronsa aikana. Mutta päivävuorolaiset useamminkin.
OYS:issa vierailijat tosiaan on rajattu lapsen sisaruksiin ja isovanhempiin. (Toki varmasti tehdään poikkeuksia...) Sitä on vielä tiukennettukin, koska parvorokkoa sun muuta ollut liikkeellä. Ja ilmeisesti niissä monen hengen huoneissa olleet on tehnyt valituksia, jos jollain on rampannut koko ajan vieraita. Meille jopa sanottiin synnytysvalmennuksessa, että täytyy sitten niiltä muilta siinä huoneessa kysyä, onko ok jos mies on paljon siellä huoneessa. Musta tuo on jo kohtuutonta! Mun mielestä se lapsen isä saa olla siellä sairaalassa katsomassa sitä omaa lastaan just niin paljon kuin haluaa! =)
Ja pygmi, varmaan tosi paljon eroja niissä hoitajissa, että ketkä antaa luvan vierailuihin ja ketkä ei! Minä vetosin siihen, että minäkin olen aina käynyt katsomassa veljeni lapsia sairaalassa, joten olisi kiva jos hänkin pääsisi sairaalaan katsomaan minun lapsiani. Ja niin sai luvan.
-Veruska&Unna-
No jopas minustakin kuulostaa oudolta tuo noin tiukka asenne vierailijoita kohtaan..?
Johan esim. vastasyntyneiden tehollakin saa käydä enemmän vierailijoita..tietysti edellyttäen ettei minkäänlaista flunssanpoikastakaan ole päällä..
Olen kuullut, että Kätilöopistossa Helsingissä on levotonta, kun vieraita voi rampata koko ajan... Mutta tähän ongelmaanhan auttaisivat yksinkertaisesti vierailuajat! Hyvinkäällä on vierailuaika klo 18-19, ja silloin saa käydä ketä vaan. Mielestäni se on erinomainen käytäntö :)
Meillä mies kävi joka päivä töissä ja oli kotona nukkumassakin yhden yön, kun koiran hoitoa ei saatu muuten hoitumaan. Itsekin olin välillä yhden yön välillä kotona, kun poika oli valohoidossa.
Poika syntyi reilun kuukauden etuajassa eikä mies voinut jäädä heti paikalla pois töistä. Poika vietti paljon aikaa lastenosastolla eikä ollut meidän ilonamme kuin aina välillä, joten mitäpä mies siellä olisi koko ajan edes tehnyt...
Oltiin Jorvissa ja tuolloin oli hyvä tilanne perhehuoneiden suhteen ja siksi saimme sitä pitää nuo 5 vrk.
Ja vieraita sai käydä niin paljon kuin halusimme.
Perhehuone on mahtava keksintö!
Sinuna pakkaisin miehelle vaihtovaatteeksi vaikkapa t-paidan, sukat ja kalsarit. Mieshän voi sitten käydä kotona hakemassa tarvitsemiaan vaatteita kun vauva on syntynyt ja tiedätte, pääsettekö perhehuoneeseen. Noilla varavaatteilla selviää varmaan vuorokauden tai pari :)
En usko että synnytys kovin sottaista puuhaa voi pahimmillaankaan olla. Tai siis mieshän tuskin siellä " vaaravyöhykkeellä" luuhaa ;)
Uskoisin, että nykyään kaikissa sairaaloissa tukihenkilöt voivat olla ihan siisteissä normaaleissa vaatteissa lukuunottamatta esim. leikkaussalia, mutta tarvittaessa varmaan " talon" vaatteitakin löytyy, jos nyt vaikka lapsivettä lorahtaa päälle.
Rattoisaa loppuodotusta!
nummuli
Meillä on reilun 20 km:n matka sairaalasta kotiin, ja synnytysinfossa painotettiin, että perhehuoneen saadakseen koko perheen on oltava siellä KOKO AJAN. Siitä jäi sellainen mielikuva, että ei sieltä hirveesti lähdetä välillä kotona käymään... Tietty voi käydä niinkin, että mut laitetaan ensin tavalliseen huoneeseen (mikä on kyllä ihan ok), mutta sitten vapautuukin perhehuone. Siinä tapauksessahan mies saattaa vaikka nukkua yhden yön kotona ennenkuin palaa sairaalaan...? Hm...
Juu, T-paita, sukat ja alushousut on jo pakattuna miehelle. Tuntuu vaan hassulta, kun minun tavaroideni osuus on niin valtava koko tavaramäärästä...ja jopa vauvan kotiutumisvaatteita on enemmän kuin miehen tavaroita :) No, hyvähän se on, että jollain on vähän tavaraa, niin ei tule pakattua valtavasti tavaraa...
Eikös miehillekin muuten ole sairaalassa sellaiset karseat reikäiset alushousut (samantapaiset kuin naisille)? Pitäsköhän alushousuja siis pakata varalta enemmänkin...
eli pakatkaa niiku oisitte " hotelliin menossa" .
miehen vaatteet ei synnytyksessä likaannu, mutta sen jälkeen saattaa päälle roiskahdella pissaa ja kakkaa.. äidin taas ei kannata ottaa omia vaatteita liikaa, koska saa sairaalasta puhdasta ylleen aina kun tarvitsee.
me oltiin perhehuoneessa 3 päivää. mies käväisi välillä kotona, mutta muutoin huoneesta poistuttiin vaan ruokalaan .
mm. hoitajia käy huoneessa öisinkin.
Mies pakkasi omat tavaransa omaan reppuunsa. Perhehuoneeseen pakkasi ainakinverkkarit, T-paitoja, sukkia, alkkareita, peseytymisvälineet ja pyyhkeen. Kotona kävi viimeisenä päivänä siivoamassa/tuulettamassa ennen kuin tuli meitä hakemaan kotiin.
meillä ainakin näin:
mies sai synnytyssaliin sairaalan tamineet pääle, omissa vaatteissa ei siis täälä ollut mitään asiaa synnytyssaliin miehellä! kun minut laitettii käyrille ja tarkistettiin tilanne paljonko paikat auki, mies passitettiin sillä aikaa vaihtamaan sairaalan vaatteet päälle, ja ennen kun meitä osastolle lähdettiin viemään niin mies kävi luovuttamassa sairaalan vaatteet pois ja pistämässä omat päälle!
osastolla mies piti/sai olla omissa vaatteissa, eli pakatkaa miehelle omat alusvaatteet ja päälysvaatteet mukaan.....
Meripihka78:
Toivomme perhehuonetta. Sitähän ei tiiä, saako huonetta, mutta varmuuden vuoksi täytyy ottaa se huomioon nyt sairaalakassia pakatessamme... Ei ole kokemuksia sairaaloista, joten ollaan aika pihalla. Mitä pakkasitte miehelle? Käyttikö mies sairaalassa mitään omia vaatteita vaiko pelkästään sairaalan vaatteita? Mieheni ei käytä kotonakaan aamutakkia tai -tohveleita, joten sellaisia ei tarvitse ajatella... Mutta pitäskö pakata alushousuja ja pyjamahousut (sellaisiakaan mies ei käytä, mutta omistaa sentään yhdet...)?Sitten vielä tyhmä kysymys... Kuinka sotkuista puuhaa synnytys voi olla pahimmillaan? Pitäskö miehelle pakata vaihtofarkut kotiutumista ajatellen? Eihän tämä muuten olisi näin ongelmallista, mutta se merkitsisi sitä, että pitäs ostaa miehelle toiset farkut... Mies omistaa vain yhdet ehjät farkut, joilla pärjää loistavasti :) Kun ne on pyykissä, mies käyttää risaisia kotifarkkuja. Mutta ei niitä kehtaa missään muualla käyttää kuin kotona. Mitään muitakaan housuja mies ei omista! Eikä hän lähde mielellään vaatekauppaan, joten täytyy harkita asian tärkeyttä ennenkuin yritän raahata miehen kauppaan... ;)
Miehelle pakkasimme hygieniatarvikkeet, olovaatteet ( rennot housut ja paita ns. kotivaatteet ), missä rento olla ja vaihtoalusvaatteet suihkua ajatellen. Välillä tosin kävi kotona suihkussa jos piti muutenkin käydä asioilla kotonapäin ja välillä sairaalassa.
Mitään sisäkenkiä tai lipokkaita ei ollut mukana.
Ja mies käytti koko ajan omia vaatteita, lukuunottamatta leikkaussalia, sinne piti joku sairaalaan kaapu laittaa. ( Synnytys päätyi lopulta leikkaukseen. )
Ei siellä nyt ihan koko aikaa tarvi olla. ;)
Mies oli toki koulusta ja töissä pois eli silleen oli koko ajan perhehuoneessa, MUTTA kyllä hän kävi välillä asioilla, kuten ostamassa liivinsuojuksia, isommat imetysliivit, kun valmiiksi ostamamme olivatkin liian pienet jne. ja yhtenä iltana kävi siivoamassa kodin, että on mukava tulla koko perheen kotiin. Mutta muuten oltiin kaikki kolme perhehuoneessa.
:)
Kunpa vaan olisi mies, joka omistaa mm. repun ja verkkarit! ;) Mieheni ei suostu pitämään muita housuja kuin farkkuja. Ei mitään oloasun housuja tms. Ja reppua ei muuten missään tapauksessa! No, nythän on alennusmyynnit parhaimmillaan, joten pitääpä käydä ostamassa miehelle farkut! Tuleepa tehtyä sekin! :)
Meillä on oma laukku vauvan ja mun kotiutumisvaatteille. Siellä on vielä hyvin tilaa, joten täytyypä lisätä sinne miehelle pyyhe sekä ne farkut, kunhan ne saa ostettua. Toilettilaukku olikin jo listalla, ja vaihtoalusvaatteita pakkasin jo miehelle :) Ihan kiva, jos miehen ei tartte lähteä ajamaan kotiin puolta tuntia yhteen suuntaan kesken sairaalajakson hakemaan vaihtovaatteita! Ajattelin, että jätämme synnyttämään mennessä tuon toisen laukun autoon. Sen voi hakea sitten, jos saamme perhehuoneen. Jos emme saa perhehuonetta, mies voi poistaa kotona laukusta omat tavarat ja tuo vauvan ja mun kotiutumisvaatteet tullessaan hakemaan meitä kotiin.
Meilläkin luki niissä lapuissa, että vauvan sisarukset ja isovanhemmat saavat käydä perhehuoneessa katsomassa. Me kuitenkin aina kysyttiin, että saisko tämmönen ja tämmönen tyyppi tulla käymään, ja joka kerta annettiin sieltä ystävällisesti lupa. Sanoivat, että voi teillä ihan vapaasti käydä kun olette kerran tässä perhehuoneessa. Meillä huoneessamme vierailivat minun äitini, veljeni, mummoni ja kummini. Minulle se oli tosi tärkeä asia, joten ihanaa, että se oli mahdollista.
-Veruska&Unna 1kk-