Pari ajatusta kehitysvammaisista ja suhtautumisesta heihin
Olen monesti asiaa miettinyt mutta en ole oikein päässyt selville mikä siinä häiritsee. Eli jos esimerkiksi lehdessä kirjoitetaan vaikkapa jostain konsertista kehitysvammaisten laitoksessa, niin monesti muistetaan aina mainita että kuinka avoimia, aitoja ja välittömiä nuo ihmiset ovat. Tämä oli siis vain esimerkki. Eli niputetaan kehitysvammaiset samaan nippuun iloisiksi ja hyviksi ihmisiksi. Minusta tuolla suhtautumisella viedään osa ihmisarvosta eikä nähdä heitä yksilöinä. Tunnen paljon "kehareita" ja heidän joukossaan on kaikenlaisia ihmisiä, niin mahtavia persoonia kuin kusipäitäkin. Onko tätä kukaan ajatellut näin? Tuntuu että tämä olisi vähän kielletty mielipide; että kaikki eivät aina olisikaan niin ihania.
Toinen asia mikä joskus on ärsyttänyt, on se että miksi leikataan tukka kaikille kehitysvammaisille samalla lailla? No se on tainnut jo vähän jäädä pois.
Kommentit (4)
aika usein hieman lapsenomaista. Lisäksi varsin moni on pienikokoinen, niin lastenosastoa käytetään paljon.
Jonkin asteinen kehitysvamma kaikilla, mutta jokainen yksilö. Joo-o ja joskus oikein ihmettelen että missäs ne valoisat ja iloiset vammaiset luuraa, kun luokassa meno yltyy?
Se on vähän sama asia kuin sanoisi että kaikki suomalaiset ovat sisäänpäin kääntyneitä juoppoja, kun ilmoittaa kaikkien kehitysvammaisten olevan avoimia ja iloisia.
Onneksi nykyään tukkamallin saa jokainen päättää itse.
Mutta jos viisikymppiselle syvästi kehitysvammaiselle, joka ei osaa itse sanoa mitä haluaa, puetaan vaaleanpunainen pikkutytön kolttu päälle, niin se on hassua.
Jokainen on oma ainutlaatuinen itsensä. Niin myös jokainen kehitysvammainen. Eivät kaikki ole mukavia tai sellaisia että jokainen automaattisesti tykkää, ei tietenkään. Tuo tukanleikkuu kai nykyisin ei mene noin. Jos kehitysvammainen osaa itse sanoa mitä haluaa niin kyllä sitä kuunnellaan. Ainakin pitäisi. Pukeutumisessa näkyy vieläkin joskus sitä, että aikuiset kehitysvammaiset puetaan kuin pikkulapset. Näin tekevät yleensä omat vanhemmat tai sisarukset.