Isovanhemmilla hoidatetaan lapsia liikaa - viikkokausiakin
ja pidetään sitä aivan ok juttuna.
Kerronpa tapauksen.
Vähän yli kakskymppinen vie vanhempiensa kesämökille hoitoon lapsensa tyyliin että ne tulevat ajalle x - x.
Isovanhemmat ovat työelämässä ja tarvitsevat myös vapaa-aikaa lomallaan. Isovanhemmilla siis mummolla on jo toinen mies ja teini-ikäinen lapsi tämän kanssa.
Osa lomasta meni remonttia pitäessä ja vihdoinkin pääsisivät mökilleen rentoutumaan viikoksi ennen töiden alkua niin edellisen liiton tytär ilmoittaa tuovansa lapsensa mökille hoitoon koska haluaa miehensä kanssa kahdenkeskistä aikaa. Lapset on alle nelivuotiaita. Pitkin vuotta on usein nämä lapset viikonloput hoidossa.
Mitäs luulette kypsyttääkö tällainen toiminta.
Toinen mikä ärsyttää on tämän naisen häikäilemätön vaatimustaso - ostattaa lapsilleen kalliita tavaroita ja maksumiehinä on äitinsä siis mummo ja äidin uusi mies.
Tiedän että kasvatuksessa on pakko olla vikaa ja rajoja ei ole laitettu tälle perheen perustaneelle tyttärelle ja hän ei ole ymmärtänyt että on itse velvollinen huolehtimaan jälkikasvustaan ja heidän aiheuttamista kustannuksista.
Kommentit (67)
äitini oli siskonsa kanssa aikoinaan 50-luvulla usein kesällä monta viikkoa (3-6) mummolassa isovanhempien hoivissa. Isovanhemmilla maatila, äitini vanhemmat töissä, etäisyyttä paikkojen välillä reilu 500 km.
isovanhemmat nimenomaan pyytävät lapsenlapset hoitoon. Joka viikko käymme vanhempieni luona vierailulla ja heille se on päivän kohokohta, kun saavat lapsen lapset kylään. Esikoinen saattaa olla jopa viikottain yhden yön isovanhempien luona. Kuopusta en päästä vielä yöksi mihinkään, kun on vasta 1 kk. Esikoinen hieman yli 2 v, ja monesti kysyy mammaa ja pappaa, että koska mennään taas. Mamma laittelee viestejä pisin pitkin viikkoa, että kova ikävä lapsenlapsia, koskas olette tulossa käymään?
Että kaikkien isovanhemmat eivät todellakaan ole niitä, että heillä "hoidettaisiin" lapset. Ja jos esikoinen hlauaa isovanhemmilleen, niin kyllä mä soitan ja kysyn onnistuuko tämä vai onko teillä menoa. Joskus menoa on ja vanhempani osaavat sen kyllä sanoa, että nyt ei sovi. Silloin ei sovi ja sillä siisti. Suurimmaksi osaksi heillä ei menoa ole ja yleensä yökylään tai kyläily yleensäkin onnistuu.
Ja miettikää, isovanhemmilla ollessani en saa vaihtaa vaippaa kummaltakaan muksulta kun äitini haluaa tehdä sen. Hän toteaa minulle ja miehellä, että ottakaa te nyt rauhallisesti, kyllä hän touhuaa pikkuisten kanssa. Joskus sattuu pyytämään, että viitsitkö katsoa ruokaa sillä välin, kun hän vaihtaa vaippoja.
Me käydään kerran kuussa anopilla kotikaupungissamme (pe-su) ja yleensä yksi ilta tavataan kavereita. Muuten ollaan vaan yhdessä. Ainoa ero on se, ettei mun tartte tehdä ruokaa ja pyykätä niinkuin kotona. Miehen sisko (18v) puolestaan hoidattaa mukulaansa (2v) koko ajan vanhemmillaan. Tyttö on koulussa (kuten mukulan isä) ja päivisin muksu on päiväkodissa. Illalla sitten hoidossa isovanhemmilla (4-6 kertaa viikossa). Ja appivanhemmat ovat molemmat työssäkäyviä._. En tajua miten he suostuvat.
isovanhemmat nimenomaan pyytävät lapsenlapset hoitoon. Joka viikko käymme vanhempieni luona vierailulla ja heille se on päivän kohokohta, kun saavat lapsen lapset kylään. Esikoinen saattaa olla jopa viikottain yhden yön isovanhempien luona. Kuopusta en päästä vielä yöksi mihinkään, kun on vasta 1 kk. Esikoinen hieman yli 2 v, ja monesti kysyy mammaa ja pappaa, että koska mennään taas. Mamma laittelee viestejä pisin pitkin viikkoa, että kova ikävä lapsenlapsia, koskas olette tulossa käymään? Että kaikkien isovanhemmat eivät todellakaan ole niitä, että heillä "hoidettaisiin" lapset. Ja jos esikoinen hlauaa isovanhemmilleen, niin kyllä mä soitan ja kysyn onnistuuko tämä vai onko teillä menoa. Joskus menoa on ja vanhempani osaavat sen kyllä sanoa, että nyt ei sovi. Silloin ei sovi ja sillä siisti. Suurimmaksi osaksi heillä ei menoa ole ja yleensä yökylään tai kyläily yleensäkin onnistuu. Ja miettikää, isovanhemmilla ollessani en saa vaihtaa vaippaa kummaltakaan muksulta kun äitini haluaa tehdä sen. Hän toteaa minulle ja miehellä, että ottakaa te nyt rauhallisesti, kyllä hän touhuaa pikkuisten kanssa. Joskus sattuu pyytämään, että viitsitkö katsoa ruokaa sillä välin, kun hän vaihtaa vaippoja.
sinulla olisi sisaruksia joilla myös lapsia ja koska äitisi hoitaisi vain lapsiasi hän ei ehtisi hoitaa sisarustesi lapsia? Olisiko oikein?
isovanhemmat nimenomaan pyytävät lapsenlapset hoitoon. Joka viikko käymme vanhempieni luona vierailulla ja heille se on päivän kohokohta, kun saavat lapsen lapset kylään. Esikoinen saattaa olla jopa viikottain yhden yön isovanhempien luona. Kuopusta en päästä vielä yöksi mihinkään, kun on vasta 1 kk. Esikoinen hieman yli 2 v, ja monesti kysyy mammaa ja pappaa, että koska mennään taas. Mamma laittelee viestejä pisin pitkin viikkoa, että kova ikävä lapsenlapsia, koskas olette tulossa käymään? Että kaikkien isovanhemmat eivät todellakaan ole niitä, että heillä "hoidettaisiin" lapset. Ja jos esikoinen hlauaa isovanhemmilleen, niin kyllä mä soitan ja kysyn onnistuuko tämä vai onko teillä menoa. Joskus menoa on ja vanhempani osaavat sen kyllä sanoa, että nyt ei sovi. Silloin ei sovi ja sillä siisti. Suurimmaksi osaksi heillä ei menoa ole ja yleensä yökylään tai kyläily yleensäkin onnistuu. Ja miettikää, isovanhemmilla ollessani en saa vaihtaa vaippaa kummaltakaan muksulta kun äitini haluaa tehdä sen. Hän toteaa minulle ja miehellä, että ottakaa te nyt rauhallisesti, kyllä hän touhuaa pikkuisten kanssa. Joskus sattuu pyytämään, että viitsitkö katsoa ruokaa sillä välin, kun hän vaihtaa vaippoja.
sinulla olisi sisaruksia joilla myös lapsia ja koska äitisi hoitaisi vain lapsiasi hän ei ehtisi hoitaa sisarustesi lapsia? Olisiko oikein?
No mun veljellä on lapsia ja isovanhemmat hoitavat heitä yhtä paljon. Pyytävät kylään joskus samaanaikaankin, varsinkin kun esikoisemme on heidän lapsen kanssa aika lailla samanikäinen. Äitini antaa huomiota kaikille yhtä paljon, hän pitää siitä huolen ja on aina pitänyt. Molempien kanssa touhuskelee ja hassuttelee. Mä en ymmärrä sellasia vanhempia, jotka ovat mustasukkaisia toisten sisarusten lapsista. Jos esim. veljeni lapsi olisi isovanhemmilla, ja esikoisemme sinne haluaisi, soittaisin ja kysyisin isovanhemmilta voiko tulla myös, yleensä isovanhemmat sanovat tottakai, mutta jos heillä tulee esim. jokin äkillinen sairaus tai ei vaan muuten jaksa kahta lapsen lasta hoitaa samaan aikaan niin sitten en vie, enkä mä siitä nokkiini ota. Joku toinen kerta sitten. Luulisi kuitenkin aikuisten ihmisten osaavan keskustella tällaisista asioista, jos asiat häiritsevät. Kyllä meillä ainakin pystytään perheessä sanomaan asiat suoraan niinkuin ne on, puolin sun toisin, eikä kumpikaan osapuoli ota asiasta nokkiinsa.
Eli jos sulla on tilanne, että äitisi hoitaa vain sisaruksesi lapsia niin ole hyvä ihminen aikuinen ja ota asia puheeksi. Eipä äitisi voi tietää, mitä ajattelet jollet hänelle sitä kerro. Tuskin hän sentään ajatustenlukija on.
Juu, on vanhempia, jotka itsekkäästi dumppaavat lapset liian usein mummolaan.
Ja sitten on myös mummoja, jotka mielellään hoitavat lapsenlapsia paljon.
Ja sitten on vanhempia, jotka antavat mummojen tavata lapsenlapsiaan aivan liian vähän.
Ja sitten mummoja, jotka eivät viitsi/pysty hoitamaan lapsenlapsiaan tarpeeksi.
Ja sitten on niitä perheitä, joissa hommat toimivat niin, että kaikki ovat suht tyytyväisiä.
Kaikki näitä on olemassa.
" itse olet lapsesi tehnyt, hoida ne myös yksin." sellainenkin on minusta surullista. Apua pitäisi osata antaa oikeassa suhteessa, ja isovanhempien pitäisi myös kyetä sanomaan, mikäli ovat väsyneitä. Ei lapsen ja vanhemmat välinen suhde saisi siihen kaatua.
Tuskin kovin moni kehtaakaan lapsiaan työntää jatkuvasti mummolaan. Mutta varmasti monet lapsiperheet voissivat paremmin, jos mummot ja vaarit auttaisivat useammin.
Isäni on sitä sorttia, joka on minulle tympääntynyt siitäkin, jos olen kipeänä ja joudun lähtemään päivystykseen, enkä voi hoitaa lasta, ja heidän pitää ottaa tämä hoitoon.
joten hoidatti mm. nämä jutskat kokonaan lapsen mummolla. Ja ihan avoimesti vielä kertoo asiasta kehuen ettei ole koskaan joutunut heräilemään... Nykyisin, kun lapsi jo muutaman vuoden ikäinen, niin trendinä on et mitä vähemmän joutuu olemaan lapsen kanssa, niin sitä parempi. Skidi on viikkokausia hoidossa mut mikään ei tunnu riittävän. Mummolla alkoi loma, niin heti tiukkasävyinen soitto hälle, että sähän otat lapsen teille loman ajaksi. Ja se on varmaa, että isovanhemmat haluaisivat välillä jotain muutakin, eivät uskalla vaan kieltäytyä. Muutenkin äippä itse täysin hermoton, psykopaatti lapsensa kanssa, huutaa tälle 24/7... Jotenkin niin älytön ja vastenmielinen tyyppi, etten ole kyllä vastaavaan törmännyt aikaisemmin, enkä kyllä uskonut sellasia olevankaan, ennen ku tuli vastaan.
mutta ihan yhteisymmärryksessä isovanhempien kanssa ollaan siitä sovittu. Ollaan puhuttu, että hoitoapua voi aina pyytää, mutta siitä saa myöskin kieltäytyä jos haluaa. En ymmärrä näitä mummoja jotka valittaa että joutuu hoitamaan lapsenlapsia liian usein, eihän niitä ole pakko ottaa jos ei halua!!! Mistä vanhemmat voi tietää ettei mummo halua hoitaa jos ei sitä ikinä sanota?
Aina täällä kauheasti moititaan niitä vanhempia jotka vie lapsen hoitoon, mutta myös niitä jotka tunnustaa olevansa väsyneitä lapsen kanssa ja tarvitsevansa apua. Jos neuvolan tunnustaa olevansa väsynyt, ensimmäinen hoitajan kysymys on, voisiko jostakin saada lastenhoitoapua.
Tuntuu, että yleinen mielipide täällä on, että lastenhoitoapu on hyväksyttävää vasta sillon, kun on itse aivan puhki eikä enää itse jaksa hoitaa lapsiaan. Ja silloinkin syytellään, että itse olet itsesi tuollaiseen tilanteeseen ajanut, kyllä hyvä äiti jaksaa hoitaa omaa lastaan.
Mä ainakin vien lapseni hyvällä omallatunnolla silloin tällöin hoitoon, jaksanpa sitten itse paremmin taas touhuta lapsen kanssa.
Eläköön ihanille äidilleni ja anopilleni jotka hoitavat poikaani lämmöllä ja rakkaudella! Kiitos!!!
Toki olisi fiksua kysyä, voiko lapsi tulla eikä vain ilmoittaa, että lapsi tulee. Kyllä tuommosille me mennään mökille silloin ja silloin ja sinä hoidat lastamme silloin ja silloin tyypeille pitäisi sanoa suorat sanat. Todella itsekästä ja ajattelematonta toimintaa.
Meillä se menee sitten niin, että röyhkeämmät sisarukset hoidattavat lapsia mummolassa koko kesän, ja minä kärvistelen jaksamisen äärirajoilla kotona. Minulle mummo valittelee, että on niin kiireistä, kun koko ajan joku on hoidossa. Ja nää sisarukseni hehkuttavat, että ihan yhteisymmärryksessä homma toimii, että mummo itse on kutsunut lapset sinne hoitoon.
No kai nyt kutsui, kun kuuli, ettei lapsella ole hoitopaikkaa!
Ja minä voin sanoa, että kyllä on todella epäreilua. Mulla on kaikkein pienimmät lapset, ja kerran olen tänä kesänä pyytänyt apua, ja siihenkin sain vastauksen, että on tässä kyllä aika kiireitä, mutta voithan tuoda lapset, kai mun on ne sitten pakko jaksaa hoitaa. Itkettää ihan, kun toisten lapset on siellä kesällä monta viikkoa.
Ja olen joo kateellinen. Minä en vain kykene olemaan niin välinpitämätön, etten ollenkaan kuuntelisi, miten mummo minulle valittelee kiireitään. Kaikki kai luulevat minun pärjäävän tosi hyvin, mutta todellisuudessa mulla on mies tosi kovilla, kun en saa apua muualta kuin häneltä. Mekin kai ollaan vaan liian kilttejä.
Meillä naapurin muksut (3 lasta) on olleet isovanhempiensa luona kohta kuukauden. En kyllä oikein ymmärrä tuollaista. Tai sitten ole vaan kade, meidän lapsia kun en saa isovanhemmille hoitoon (omat vanhempani ovat kovin sairaita ja miehen vanhemmat ei halua). Kolmen vuoden aikana mun isä on hoitanut meidän esikoista kaksi kertaa, miehen vanhemmat eivät kertaakaan kumpaakaan lasta. Joten ei paljo tarvi ihmetellä miksi parisuhde ei kukoista kun ei ole yhteistä aikaa ilman lapsia edes yhtä vapaailtaa :(
Vierailija:
Toki on niitäkin jotka jaksaa hoitaa ja haluavatkin niin kuin pph joka on aina valmiina. Kysyn kuitenkin pph:lta miten sinä voit viettää lomaasi hoitamalla jatkuvasti lapsia - pitäisi kyllä ajatella myös itseään.Onko tuo hoitosysteemi laillinen jos lomallasikin teet töitä ?
Jos on sähköasentaja niin silloin saa hoitaa lomallaan lapsenlapsiaan, niinkö? Mutta perhepäivähoitaja ei saa sitä etuoikeutta, vai?
Vierailija:
Kaikenlaista sitä täällä kuulee. Kuka sanoi, että olen joutilaana? Sairastelua jatkunut nyt pari vuotta ja välillä sairaslomalla, välillä töissä. Kun tilanne huono, ottavat isovanhemmat lapset, jotta saan kasattua itseni.Täällä taitaa taas olla näitä, jotka pitävät masennusta jonain trendinä?
Itse olen joutunut sairaalahoitoonkin tämän vuoksi, sekä käyn jatkuvasti terapiassa.Mutta saahan mielipiteitä olla laidasta laitaan. Ajatelkoon kukakin mitä haluaa. Jos ei asioista mitään tiedä, ei voi muuta olettaakkaan.
Siitä että miehen sisko hoidattaa lastaan mummolla
lähes päivittäin,ei tee ruokaa lapselle.
Raahaa mukulansa mummon hoitoon koko tämän
kesäloman ajaksi että pääsee itse vähemmällä.
Ja kyse kuitenkin jo yli 60v mummosta...
Itse en edes pystyisi olemaan erossa omista lapsista
5 viikkoa.
Ja meidänkin lapset ovat joskus (huom. joskus)
olleet mummolla hoidossa muutamia tunteja ja
pari kertaa vuodessa yökylässä.
En voi kuin ihmetellä tämän ko ihmisen tempauksia...
että nykyään on paljon isovanhempia, jotka eivät halua auttaa mitenkään eivätkä halua olla läsnä lastenlastensa elämässä lainkaan. He elävät vain itselleen. Se on surullista.
Mulla on 3 ihanaa lastenlasta( anteeksi, jos tuli tuo sana väärin, en ole varma, kirjoitetaanko sana yhteen)
Olen nuori mummo45v. Ja työelämässä, perhepäivähoitaja. Mulla on ollut ihana tuuri, kun olen saanut oman tytön lapsen omaan hoitoryhmääni ja hoidan kyllä mielelläni muulloinkin, jos hoitoa tarvitsevat.
Pojallani on 2 lasta ja vanhempaa hoidin myös paljon, on mun ensimmäinen lapsenlapsi. Mutta, kun pojan perhe asuu toisella paikkakunnalla, niin liian harvoin näen lapsia nykyisin.
Mulle on ainakin ilo olla lasten kanssa. Enkä ikinä sano, että lapset ei saisi mummon luokse tulla, täytyy olla todella painava syy( sairaus tai muu, jos en voisi lasten lapsia ottaa vastaan.)
Nytkin vaikka lomalla olen, päivisin hoidan 2v. tyttöä, kun tytöllä ja vävyllä ei ole lomaa yhtäaikaa, säästyy tytön rahat, kun ei tartte maksaa hoitomaksua ja lapsen ei tarvi mennä vieraalle hoitoon.
Ja lapsiseuraakin saa kun itselläni on vielä 8v. iltatähti ja naapurissakin lapsia.
Iloisia hetkiä mummoille ja papoille lastenlasten kanssa. Lapset ovat rikkaus.
koska yhdeksi viikoksi mökille oli tämä tytär kutsunut kavereitaan ja ilmoitti vaan että he ovat siellä silloin ja seuraavalle viikolle työntää lapsensa hoidettavaksi
Tämän uusioperheen isä jolla on tämän mummon kanssa perhe ja myös lapsia siis he eivät saa keskinäistä aikaa koskaan.
Tilanne on vaikea.
yli nelikymppiset ovat varttuneella iällä saaneet lapsensa ja eivät hoidata niitä muilla yhtä helposti kuin nämä 16-30 vuotiaat äidit
koska tilanne meidän perheessä se, että miehen sisko hoidattaa lapsiaan mummolla ainakin kerran viikossa ja pitkiä aikoja. Aina ovat yökylässä. Miehen sisko ottaa paljon ylimääräisiä esim. laulukeikkoja ja mummo hoitaa yön yli. Usein sitten tämä sisko saa nukkua rauhassa pitkään ja lepäilee vielä sitten mummilla muutaman päivän, mummo hoitelee lapset (4- ja 1½-vuotiaat), keittää ruoat jne.
Tämä on johtanut siihen, ettemme me muut henno viedä lapsiamme sinne lainkaan. Mummilla on aina kädet niin täynnä! Toki meillä on isommat lapset, meillä 6-10-vuotiata kolme kappaletta ja miehen veljeällä kolme lasta 2-11 -vuotiaat. Mutta silti tuntuu, että kai isommillekin lapsille pitäisi riittää aikaa?