PUNKKIpanta koiralle, kokemuksia?
Täällä on tuhottomasti iljettäviä punkkeja, vaikka kaupungissa asutaan, ne tulee tuolta ruohikoista ja niitä on koiralla joka lenkin jälkeen, jos käy ruohikolla tekemässä tarpeita, ainakin yksi punkki. Alkaa mennä hermo. Ostin punkkipannan 7kk ikäiselle lyhytkarvaiselle n. 10kg painavalle pennulle. Saa nähdä rupeaako auttamaan.
Mites teillä punkkipannoista kokemuksia ja onko parempia punkkisuojia, kuin panta?
Kommentit (42)
Kaikenlaisia pantoja ja myrkkyjä on, nuo niskaan laitettavat aineet ovat polttavia ja sattuvat. Pannat ovat tehottomia ja sisältävät vain myrkkyjä jotka ovat haitallisia koirille ja muillekkin. Älkää edes kuvitelkokkaan sitten mitään syötettäviä tai rokotteita, siihen koira kuolee tai vähintään halvaantuu. Ainoa tapa on irroittaa punkki ja polttaa se. Ja jos niin punkkipelkoa harrastetaan polttakaa ruoho, tai kaikki missä punkkeja on.
Meidän Veera-koiralla,ikä 12v, tuli viikon käytön jälkeen oireita. Hoiperteli ja maatessa vapinaa yläkropassa. Yhdistettyäni oireet punkkipantaan, poistin sen, jonka jälkeen hoipertelu lakkasi mutta vapina jatkui vielä viikon aikaa. Luulen, että korani on herkistynyt ko. myrkyille vanhemmuuttaan, kun aikaisempina kesinä pannan käytöstä näitä oireita ei ole ilmennyt.
jolle tuli vakava myrkytys Scalibor-pannasta, koira jouduttiin lopettamaan. Tapauksia on kuulemma ollut enemmänkin. Kannattaa varmaan eläinlääkäriltä kysyä varmuuden vuoksi.
Meillä viime kesänä laitettiin liuosta, joka ei todellakaan tehonnut.Nyt panta on ollut loistava apu punkkeihin, vain 2 punkkia koko kesänä.
Exspot ehdottomasti parempi. Meillä 2 noutajaa ja aiemminkin koiria paljon ollut. Punkkipannat tekee hurjan ihottuman kaulaan eikä lapsillekaan hyvä kun halivat koiria. Exspotin laiton jälkeen vuorokausi uimatta sen jälkeen voi uida jos näin tykkää. Jos koira hurjasti vedessä on niin teho hiukan aiemmin lääkkeestä loppuu. Meillä ei expotin kanssa ole koskaan punkkeja ollut, pantojen kanssa sitäkin enemmän..
Eri koirilla toimii eri systeemit... omalla koirallani nuo Frontlinet tai Expotit eivät toimi niin hyvin kuin Scalibor -panta. Yrttipannatkaan eivät kauhean hyvin toimi.
Joillakin kuulemma nuo liuokset toimivat paremmin kuin Scalibor. Panta pitää muistaa ottaa pois, jos uimaan mielii koiran kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2012 klo 13:30"]
ovat niin kaameita myrkkyjä...
just ole lehdessä että ei tiedetä yhtään koiraa tai kissaa joka olisi sairastunut borelioosiin ja että punkkiaineet ja niilä pelottelu ovat vain lääkeyhtiöiden keksimiä...
Meidän koralla on niiiiiin paksu turkki että siitä on ihan mahdoton edes löytää punkkeja..
[/quote]
Meidän koirallapa oli borrelioosi... meinasi tulla viikatemies... laihtui 10 kg, ei kyennyt nivelten kivulta syömään eikä juuri kävelemäänkään ja kuumetta oli yli 40 astetta... ei paljon naurattanut. Onneksi diagnoosi ja lääkkeet löytyi.
Vastuuntuntoinen koiran omistaja laittaa koirallensa punkkipannan tai expot liuoksen,kuka haluaa että koirat tai kissat kantaa punkit pihallensa ,kotiinsa tai levittää niitä muuten vaan ympäri suomea.
Ole varovainen. Meillä koirat meinasivat kuolla. Vieläkin kolmen kk:n jälkeen toisella tassut auki. Ei enää koskaan scaliboria meille.
Meillä käytetään vain noita syötäviä myrkkyjä, ne ovat yleensä hyvin siedettyjä eikä mun koirilla ole kenelläkään ollut mitään sivuvaikutuksia. Liuoksia ja pantoja en uskalla käyttää, olen kuullut niistä kauheita juttuja.
Meillä collielle sopinut parhaiten Simparica,tämä reseptilääke.Soitin kaupugin eläinlääkärille ja pyysin puhelimella reseptin apteekkiin.Se karvanjuureen laitettava,ilman reseptiä apteekista ostettava ei sopinut,päätä tärisytti ja nyki,pahoinvointia.Punkkipannoista en ole kuullut mitään hyvää,punkkeja löytyy silti,jos ei muualta niin ainakin punkkipannan alta. Kannattaa vielä varmistaa eläinlääkäriltä että mikä sopii parhaiten sinun koirallesi,koska kaikille roduille ei sovi sama lääke.Colliet on herkkiä,ell suositteli sitä meille, kun olimme 05/17 punkinpoistossa,Ei koira antanut minun poistaa punkkeja,silmän vierestä ja kulmista.Kotiin kun päästiin niin kotimatkalla löysin vielä korvanjuuresta yhden,mutta sen sain itse poistettua...nyt Simparica apuna ja ei ole tarvinnut punkkeja stressata.Yhdessä laatikossa on 3tbl,se riittää 3kk eli pyysin reseptin 2 laatikolle. 6kk(huhti-syyskuu) maksaa n.75e.+ tietysti eläinlääkärinpalkkio,siitä puhelinreseptistä.Mielelläni maksan sen 100euroa puolesta vuodesta,ei ole ainuttakaan punkkia näkynyt/löytynyt.Ja koirakin voi hyvin,en ole havainnut mitään sivuvaikutuksia.Ja lääkkeenannon kanssa ei ole ollut ongelmia,tulee paremminkin pyytämään et saisko lisää.
Mulla on kokemusta v 2000-2017 boksereilla (kolme eri yksilöä) Scaliborista - ei mitään oireita. Bravecto oli käytössä boksulla ja tanskalais-ruotsalisella pihakoiralla 2017-2018. Nyt em kaksikolla on nyt Scaliborit; ei toistaiseksi oireita. Molemmilla myrkyillä on punkit pysyneet poissa. On kokemus myös aiemmalta ajalta kun punkinestoa ei ollut käytössä, ja nypin punkit pois sitä mukaa kun niitä tarttui —> koira sai borrellioosin seurauksena loppuelämäkseen toispuoleisen ”kasvohalvauksen” ja epilepsian.
Koirista punkkeja karkoittavat ja tappavat pannat sekä aineet hinnoiteltu varsin korkealle täällä suomessa.
Ruotsin apteekista ostin Seresto punkkipannan yli 8kg koiralle, maksoi noin 45€ ja tuskin sielläkään niitä tappiolla myyvät. MUtta apteekeilla taitaa olla valta ihan itse hinnoitella tuotteensa, ja hyvähän tälläisistä on pyytää mitä ei laki anna eläinkauppojen myyjä.
Jos ostit oikean punkkipannan eli et mitään yrttipantaa niin tehoaa, toki menee muutama päivä. Itse käytän liuosta eikä ole yhtään punkkia ollut, muilla alueen koirilla on ollut. Scalibor panta oli nuorempana alueella missä on punkkeja paljon, ei ollut meillä yhtään, yrttipantaisilla oli usein
Vierailija kirjoitti:
jolle tuli vakava myrkytys Scalibor-pannasta, koira jouduttiin lopettamaan. Tapauksia on kuulemma ollut enemmänkin. Kannattaa varmaan eläinlääkäriltä kysyä varmuuden vuoksi.
Taidat puhua siitä vuosien takaisesta jutusta, koiralla oli jätetty jalasta haava hoitamatta ja sai veren myrkytyksen, ei siis johtunut pannasta vaikka alkuun niin otsikoitiin. Eläinlääkäri löysi sen haavan liian myöhään
Apteekeilla valta hinnoitella itse tuotteitaan (ei koske reseptilääkkeitä)
jos vain haluavat. Kauppa se on mikä kannattaa
Vierailija kirjoitti:
Meidän Veera-koiralla,ikä 12v, tuli viikon käytön jälkeen oireita. Hoiperteli ja maatessa vapinaa yläkropassa. Yhdistettyäni oireet punkkipantaan, poistin sen, jonka jälkeen hoipertelu lakkasi mutta vapina jatkui vielä viikon aikaa. Luulen, että korani on herkistynyt ko. myrkyille vanhemmuuttaan, kun aikaisempina kesinä pannan käytöstä näitä oireita ei ole ilmennyt.
Jos koira saa oireita pitää ottaa panta pois ja pestä koira. Toki pannat ja liuokset vaikuttavat vain ihon pinta kerroksissa eivät verenkierrossa, ovat turvallisia ja suurin osa oireista tulee kun saavat sitä vaikuttavaa ainetta suuhunsa
Meillä käytetään niskaan laitettavaa liuosta,mutta EI enää exspottia, siitä tuli kauheat oireet.
Viimeksi taisi olla Frontect ja yksi annos tehosi koko kesän.
Muistakaa käyttää koirillanne niitä (sinisiä) kuonosuojia, kaikenlaista myrkyllistä kakkaa on luonnossa varsinkin nyt keväällä.
Meidän isolle koiralle tuli aivan järjetön kutina ja karvanlähtö scalibor pannasta. Loppui kun otettiin panta pois, expot liuoksesta ei ole tullut mitään ja punkit on pysyneet poissa, ei ole ainakaan huomattu- koira on niin karvainen etten täysin voi vannoa.