Millainen ihminen opettaa historiaa? Ja vielä yläasteella?
En voi tajuta. Yhden kaverini muija on just tollanen yläasteen hissan ope. Kai sekin on käynyt jotain koulua ja silti tollasessa paskahommassa. Ei kai ketään sen oppilasta voi edes oikeasti kiinnostaa. Säälittää tollanen jämähtäminen kun luulis että sillä koulutuksella saisi muutakin hommaa.
Kommentit (36)
mutta kaikki opettajat eivät ole lehtoreita. Se riippuu ihan vaan siitä, mitä kunnassa on päätetty pysyvän viran virkanimikkeeksi laittaa. Ero virassa olevan opettajan ja lehtorin välillä on tosiaan non-existent, mutta niitä on olemassa.
Joku ei vaan hiffannut. Ap luulee olevansa jotain tärkeetä, niin onkin, ihan kuten siivoojatkin ovat. Enkä väheksy siis siivoojia, en vain pidä johdon assaria sen hienompana.
Historian ope painii jo vähän eri sarjassa.
Mäkin haluan olla firman törkein henkilö.
He eivät välttämättä osaa ulkoa vuosilukuja tms. knoppitietoja, mutta heillä on yleensä oikein hyvä suhteellisuudentaju (eivät valita vähästä, koska tietävät että maailmassa on ollut asiat joskus paljon huonomminkin), laajojen asiakokonaisuuksien ymmärrys ja tietopohjaa keskenään hyvinkin erilaisista asioista.
Maantieteellinen ja päivänpoliittinen tietämys on yleensä hyvää. Moni historian FM tykkää lukea Suomen kuvalehteä ja Hesaria, ja jättää varmaan kampaajalla Seiskankin selaamatta ja tarttuu Anna-lehteen mieluummin. Ehkä.
Sitten jos tämä historiasta valmistunut on vielä opettajakin, niin saattaa olla että hänellä on -tai ainakin on joskus ollut - kutsumus opettamiseen ja valistamiseen. Tai sitten hän halusi opiskellessaan jonkun tietyn selväpiirteisen ammatin. Kun historiasta ei muutoin valmistu minkään alan ammattilaiseksi :)
Vierailija:
Mäkin haluan olla firman törkein henkilö.
kun vetää päälleen lyhyen hameen ja sinistä silmämeikkiä ja pikkujouluasenteen?
Samoja sihteerikköjä ne silti on :-)
Pidin itse koulussa historiasta ja nykyään harrastelen sitä edelleen. Sehän on jännittävää ja historiaa tutkimalla aukeaa moni nykypäivän tapahtuma ja juonne ihan erilailla! Voisin mainiosti olla itsekin historian opettaja, mutta jääköön tässä vaiheessa harrastukseksi.
Kiva kun ihmiset provosoituu tällaisesta. Heti aletaan tappelemaan, ' ' mä oonkin lehtori ja sä oot pelkkä assari' ' . Kiva että mua tullaan arvostamaan kun tulevaisuudessa työelämään astun.
T. Assistenttiopiskelija, joka kyllä koulussa oli kiinnostunut hissasta, muttei lopulta jaksanut päntätä niin että olisi päässyt sitä yliopistoon lukemaan.
ja tyylitajuinen nuori nainen. On opena eräässä helsinkiläisessä " paremman alueen" yläasteella. Olin siellä aikoinani itse eri aineen opena, ja luulenpa, että tämän yläasteen oppilaita hissa kyllä kiinnosti...
lempiaine - varsinkin jos ope osaa opettaa sitä kiinnostavasti. Ei kaikki ole samanlaisia kiinnostumattomia jurveloita kuin sinä ap.
yläkoulussa ja pidän työstäni. Olen ollut töissä jo 15 vuotta ja edelleen tunnen olevani unelmahommassa. Aika harvassa ovat oikeasti ne oppilaat, jotka ajattelisivat kuin ap. Historiahan on, sen lisäksi, että se on hyödyllistä ja sivistävää, myös todella hauskaa! Heitä ap. ennakkoluulosi pois ja kohtaa todennäköisesti huumorintajuinen ja sosiaalinen ihminen (ei tässä hommassa pärjää, ellei ole sellainen)!
He ovat todella taitavia tarinankertojia. En koskaan pystyisi moiseen. Siis ihailen. Itse voisin opettaa matikkaa tms, jossa on tehtäviä.
sen on tietysti täytynyt itsensä lukea yhtä jos toista muutakin. SUlla taitaa olla aika vähän käsitystä siitä, mitä opettajat yleensä tekee?
Sitäpaitsi, joskus sijaisen hommia tehneenä voin kertoa, että yläasteen oppilaat ei todellakaan jaksa kuunnella, jos niille puhuu monologia puoli tuntia. Tehtäviä se on teetettävä hissassakin, ei siitä muuten mitään tule. Niiden tehtävien keksimisessä on kyllä joskus hommaa, jos kirjasarja on surkea tai jos tehtäviä ei paljon ole. Matikassa sentään onneksi on valmiina.
kun se lehtori nyt sattuu olemaan ihan eri tyyppi kun se opettaja.
Lehtorilla on lehtorin VIRKA. Eli täysin pätevä auskultoinut FM tms. riippuen opetettavasta aineesta.
Ja siitä virasta ei muuten käytännössä voi edes saada kenkää. Ja tämä tiedoksi teille kaikille vittu-mä-järkkään-sulle-potkut-kun-meidän-aleksi-ei-saanutkaan-kymppiä-vitun-huora -ihmisille.
se veepää historian lehtori