Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puran työkseni lääkärien saneluita, kysymyksiä?

Vierailija
30.05.2012 |

Ajankuluksi nyt tällainen aloitus.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeaa saada selvää? mikä on hauskin virhe mitä olet nähnyt?

Vierailija
2/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on TODELLA vaikea saada selvää, varsinkin jos ulkomaalaissyntyinen sanelija. Olen yo-merkonomi. Työaika ihan päivätyö, palkka himpun yli 2000 e, ei kivistä. Hauskinta tähän mennessä "tulee neuvontaan mahdottoman ruokavalion vuoksi" ...olikin maidoton.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle tullut eteen sellaisia, mitä on niissä nettijutuissa? Esim. tällaisia

- saanut yksivuotiaaksi asti rintaa, sitten munaa

- potilas lopetetaan kortisoni-annoksella muutaman päivän päästä

- potilas on parantunut hoidosta huolimatta

- lisäksi vasen silmä sanoo, ettei kunnolla näe

Vierailija
4/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilisin osaa noista urbaanilegendoiksi. :D Tässä työssä kyllä ikään kuin menee automaatio päälle, eikä muista mitä kirjoitti vartti sitten. Eikä huomaa kiinnittää huomiota noihin mokiin.

ap

Vierailija
5/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että osa noista johtuu siitä, että sanelija on pätkäissyt sanelimen ja sitten jatkanut väärästä kohdasta ja syntyy hullu lause... Välillä myös kuulee kun lääkärillä vaikka puhelin soi, ja jatkaa taas sanelua hullusta kohdasta, tai ajatus katkeaa ja takeltelee. Ihmisiä nekin poloiset vaan ovat...

ap

Vierailija
6/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen joskus itse kirjoittanut potilaspapereihin, että "potilas on huolissaan lastenlapasista."

Siis lastenlapsistahan sen piti olla. Huomasin virheen vasta myöhemmin...

Vierailija
7/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilas ei voi siis yhtaan tietaa kuka asioistaan saa tietaa

Vierailija
8/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnetko hyvin lääketieteen sanaston?

Teetkö virheetöntä tekstiä?

Jaksatko etsiä lähteistä jotain sanaa, jota et heti tunnista.

Oletko saanut koulutusta lääketieteelliseen sanastoon.

Jos joku asia ei aukea, onko sinulla mahdollisuus kysyä tekstin sanelleelta, mitä hän on tarkoittanut.

Hyvä sanelun purkaja on AARRE! Tsemppiä työhösi, sua arvostan.

Vierailija
9/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin innostunut tästä työstä, en vielä kauaa tehnyt, mutta käytössä on sanastoa ja tietty google on korvaamaton. Jaksan hakea sanaa ja työkaverit ovat ihania, auttavat. Sanelijalta en voi kysyä suoraan.

Kiitos. :)

ap

Vierailija
10/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilas ei voi siis yhtaan tietaa kuka asioistaan saa tietaa

tiedostoon jää aina jälki, jos olen potilaan tietoja katsonut.

ap

Vierailija
11/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu olla mun Kollega? :D

Vierailija
12/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kollegoita täällä :D

Vierailija
13/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kommentteja pitää jonkun manuaalisesti kirjoitella. Toivottavasti terveydenhuollon IT-projektit etenevät rivakasti.

Vierailija
14/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kommentteja pitää jonkun manuaalisesti kirjoitella. Toivottavasti terveydenhuollon IT-projektit etenevät rivakasti.

Vierailija
15/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu olla mun Kollega? :D

Tällä hetkellä määräaikaisena eräässä helsinkiläisessä sairaalassa HUS:silla.

Vierailija
16/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimikkeellä osastonsihteeri, mutta pelkästään teen sanelun purkua. Terve vaan kollegat. :)

ap

Vierailija
17/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattinimikkeesi on siis osastosihteeri?

Missä olet töissä?

Miksi olet tekstinkäsittelijänä osastonsihteerin nimikkeellä? HUS vai mikä? Hki Kaupunki? Vai joku muu?

Olen itse tekstinkäsittelijänä ja BRUTTOPALKKANI toimistosihteerin nimikkeellä on ALLE 2000 e /kk.

Ja meitä tekstinkäsittelijöitä / lääkärin saneluiden purkajia sitoo ehdoton täydellinen vaitiolovelvollisuus. Itselläni ei tulisi mieleenkään tulla tämänkaltaiselle hyeena-palstalle huutelemaan yhtään mitään työhöni liittyvää.

Niin, ja sanelusita on välillä erittäin vaikea saada selvää, täällä on paljon ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä joiden suomen kielen taito on enemmänkin kuin surkea. Tai sitten puhutaan hiljaa tai mumistaan tai "niellään" osa sanoista,.

Vierailija
18/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan nyt nimen omaan sitä, miksi he eivät kykene kirjoittamaan reseptejä ja sairauskertomuksia itse. Meiltä diplomi-insinööreiltä on viety sihteerit (nyk. assistentit) jo vuosikaudet sitten, itse väännetään kaikki esitykset ja kirjoitetaan jutut.

Vierailija
19/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavaksi valitetaan, kun jonot on niin pitkät ja vastaanotolle ei pääse...

Jos lääkäri tutustuu vanhoihin tietoihin,hakee ja riisuttaa potilaan (kaikki mahdolliset liivit ja napilliset paitapuserot pukeneella iäkkäällä rouvalla menee riisumiseen vähintään 10min ja pukemiseen saman verran...), tutkii potilaan, hakee välillä instrumentteja varastosta, selittää asiat, kirjoittaa reseptit ja potilaan jälkeen kirjaa asiat ylös ja vielä siivoaa huoneen ennen seuraavaa potilasta ja hups-aikaa olikin vain se vartti/potilas...

Suomessa on lääkäripulaa juuri siksi, että lääkäri ei ehdi tehdä sitä ydintyötä nimeksikään, kun täytyy toimia avustajan, hoitajan, siivoojan ja sihteerin tehtävissä. Kaikki nämä ammattiryhmät on karsittu minimiinsä ja koulutetaan hoitajia tekemään lääkärin hommia, kun lääkäri hoitaa kaikkia näitä muita tehtäviä... hupaista, eikö totta!

Ennen kunnanlääkäriaikaan ja jossain tehokkaissa paikoissa vieläkin hoitaja/avustaja riisutti ja puetti potilaat valmiiksi, hommasi labrat ja aiemmat kertomukset, puhtaat välineet valmiiksi huoneeseen ja likaiset pois ja sihteeri kirjoitti tekstit, eikä sairaskertomuksiin tarvinnut mahd. valitusten ja kantelujen pelossa kirjata kaikkea mahdollista (kunnanlääkäriaikaan ei kirjattu kuin Dg: tonsillitis, Th: penicillin). Ei ihme, että yksi lääkäri ehti tutkia ja hoitaa vähintään kolminkertaisen määrän potilaita nykyiseen verrattuna...

Sori ap, kun aihe rönsyilee sivuun, oli vaan pakko vastata tuolle dippainssille! On kyllä totta, että tämä asioiden ja tehtävien keskittäminen ja avustavan henkilökunnan karsiminen vie todella paljon tehoja siitä ydintehtävän suorittamisesta, myös dippainsseillä (tiedän, omakin puoliso on sellainen ja kiroilee esim. matkalaskutukseen menevää aikaa ja vaivaa päivittäin). Sairaalassa saa onneksi vielä sanella sairaskertomusmerkinnät, digitaalinen puheentunnistuskin on käytössä mutta on vielä vähän kömpelö (tekstin virheiden korjaamiseen menee enemmän aikaa kuin saman tekstin saneluun tai itse kirjoittamiseen) ja (sopimuksesta riippuen) kallis, jos esim. laskutetaan käyttöä rivimääräisesti. Hyvä sihteeri on kullanarvoinen ja ainakin meillä kyllä käyvät kysymässä tai soittavat epäselvyyksistä ja hyvässä hengessä toimitaan puolin ja toisin!

Vierailija
20/51 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei palkka ala kakkosella. Ei läheskään. Kaikkine kälisineen saattaa hipoa 2000€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän