n.200m2 kodit. Pysyykö siistinä ja millä keinoin?
Meillä 3 lasta, nuorin ehtivä taapero. En kertakaikkiaan saa pidettyä kotia kunnossa. Mies tekee pitkiä päiviä eikä hänestä ole juuri apua. Alueen jossa mahdolliset vieraatkin ovat saan siivottua juuri ja juuri jos tiedän heidän olevan tulossa, mutta yllätysvieraat tulisivat keskelle kaaosta. Aina kun siivoan jotain osaa talosta niin toinen osa alkaa jo repsottaa ja kaatuu päälle. En ole luonteeltani himosiivoaja joten tuntuu tosi tuskaiselta ja loputtomalta projektilta. Siivoojan hankkimistakin olen harkinnut mutta tuntuu etten kehtaa kun olen kotiäiti "jolla pitäisi kyllä olla aikaa pitää oma kotinsa kunnossa" ja toisaalta en tiedä miten saisin järjestettyä koko kodin kerralla siihen kuntoon että siivoaja voisi tulla tekemään sitä ihan perussiivousta.
Kommentit (10)
siivoajaakaan ottaa auttamaan, esim jokatoinen viikko tekemään sen perussiivon. Pölyjen pyyhintä, kosteat tilat, matot pihalle, lattioiden imurointi + pesu ym... Sekin jo helpottaisi kummasti! Tai kerran kuussa tai tarpeen mukaan. Tai vaikka kerran viikossa pahimmat siivoamaan. :) Minä ottaisin oitis jos olisi varaa mutta toistaiseksi teen sitä samaa työkseni toisten kodeissa... *tunnustaa*
mitoita joka huoneeseen kaappeja tai jos on komero niin hyvä. Kaikelle tavaralle pitäisi olla paikkansa. Siivoustarvikkeet omaansa ja jos on niin ettei ne mahdu niin tilan mitoitus uudestaan.
Sama kaikelle tavaralle. Meillä käytännön syistä makuuhuoneessa sänky hetkellisesti ja jokainen päivä vien ylimääräiset tyynyt ja täkit vaatehuoneeseen. Näin on päljon siistimmän näköistä.
Siivooja ei kerää tavaroita pinnoilta pois. Eli siinä mielessä jos itse saa vain pidettyä tavarat paikoillaan ei luulisi lattioiden imuroinnin ja moppauksen kauaa kestävän.
Varaa vaikka 3 päivälle puoli tuntia viikossa aikaa siivoukseen. Ja jaottelet että yhtenä päivänä on lakanoiden vaihto ja pölyjen pyyhintä. Toisena imurointi ja moppaus. Viimeisenä kosteiden tilojen isompi pesu.
Jokainen päivä aamuin illoin 15 minuuttia pitäisi riittää tavaroiden paikoilleen laittamiseen. Vai?
Siivooja ei kerää tavaroita pinnoilta pois. Eli siinä mielessä jos itse saa vain pidettyä tavarat paikoillaan ei luulisi lattioiden imuroinnin ja moppauksen kauaa kestävän.
Varaa vaikka 3 päivälle puoli tuntia viikossa aikaa siivoukseen. Ja jaottelet että yhtenä päivänä on lakanoiden vaihto ja pölyjen pyyhintä. Toisena imurointi ja moppaus. Viimeisenä kosteiden tilojen isompi pesu.
Jokainen päivä aamuin illoin 15 minuuttia pitäisi riittää tavaroiden paikoilleen laittamiseen. Vai?
[/quote]
Kun tavaroilla on omat paikkansa, lapsetkin oppivat siivoamaan jälkensä ja laittamaan tavarat paikoilleen. Jos tavarat jäävät siihen mihin ne on kädestä sattuneet putoamaan niin ei ole ihme, että on sotkuista. Minua ei henk.koht. haittaa se kotonani eikä muuallakaan, että lasten leluja on vähän levällään, mutta se minua häiritsee jos vaatteet, astiat yms. lojuvat missä sattuu. Esim. puolipitoisia vaatteita olohuoneen sohvan käsinojalla, pari kahvikuppia sohvapöydällä, niistettyjä nenäliinoja tv tasolla yms. Näin on aina eräällä sukulaisella, vaikka menisimme sovitusti kylään. Kiva siinä raivata istuinpaikkaa sohvalta likaisten ja vähän pidettyjen vaatteiden keskeltä.
Jos järjestys ei pysy kotona siihen löytyy yleensä pari syytä: a) tavaraa on liikaa tai b) säilytystilaa on liian vähän.
kyllä se on vaan niin,että kun on lapsia niin niitä sotkuja joutuu siivoamaan päivittäin. Itse en pääsät mitään kaaosta syntymään koska sen siivoaminen raivostuttavaa onkin. Meillä on vielä iso koira joka tuo omat sotkunsa huusholliin. Mä imuroin päivittäin ja pyyhin pölyt mitkä silmiin osuu,vessaakin joutuu yleensä luuttuamaan--teen nämä heti aamusta niin avot on kiva olla päivä siistissä kodissa,illalla sitten lelut ja muut irtoromppeet paikoilleen ennen nukkumaanmenoa.
Karsi kaikki ylimääräinen pois. Vie osa leluista varastoon. Jäljelle jääneille leluille kunnon säilytyspaikat; laatikoita ja koreja. Näin meillä, ja siivoukseen ei mene kauaa jos pitää kiireellä siivota. Lapset kyllä osaa tuoda kaiken tavaran olohuoneeseen, mikään ei pysy lastenhuoneessa, mutta kun leluja on sen verran vähän niin siivoamiseen ei mene tosiaan kauaa. Pelit pidetään niin korkealla, että vain aikuinen ylettyy ne ottamaan, joten niitä ei levitellä pitkin asuntoa. Luulisi, että mitä isompi asunto niin sitä siistimpi, koska tavara leviää laajemmalle alueelle. Kahden lapsen kanssa 90 neliön asunnossa on pakostikin välillä sekaista.
Kaikille tavaroille on oma paikkansa ja meillä on pelkistetty sisustus. Tärkeä asia on myös se, että lapset siivoavat omat leikin jäljet viimeistään illalla. Kun kaikille leluille on omat korit, kaapit ja laatikot, lapset pystyvät itsekin huolehtimaan siivouksesta.
Keittiö pidetään miehen kanssa koko ajan kunnossa; esim. astianpesukone tyhjennetään heti pesun jälkeen kaappiin, ettei pöydille jää lojumaan likaisia astioita. Lehtiä ja pahveja viedään koko ajan pois esim. työmatkalla.
Ja toki siivooja auttaa... Joka toinen viikko perusteellinen siivous, niin eipä paljon siinä välissä tarvitse kuurata.
So what mitä vieraat aattelee sotkuisesta kodista, pääasia että itse viihdytte. Jos itseäsi kovasti ahdistaa sotku, tee sitten sille jotain, mutta älä ota liikaa stressiä siitä että lapsiperheen koti ei ole aina siisti.
Sotkemassa on kaksi omaa ja neljä hoitolasta, eli voisi luulla meillä olevan sotkuista. Mutta ei, vähän voi olla lelut kaaoksessa tai koululaisen huoneessa likaisia vaatteita pitkin lattiaa, mutta koskaan ei ole niin sotkuista että yllätysvierailijoiden tullessa ahdistaisi.
Reseptini on valtavasti säilytystilaa umpinaisten ovien takana joka huoneessa, melko vähän tavaraa ja siivouspäivä (vessat, pölyjenpyyhintä, imurointi, moppaus, lakanoiden vaihto) lauantaisin.