*** Eloisat ma-ke, viikko 29 ***
Ja täällä ollaankin, yllätys yllätys, valveilla :oD Masukki piti tuossa äsken sellasen potkunäytöksen isälleen et ei tosikaan.
Se on sitten taas uusi viikko alkamassa ja ei ole kuulkaas enää montaa viikkoa meillä kunnes alkaa meidän kuukausi. Tosin elokuussa alkaa koulut ja eskarit jne. Kyllä tää aika menee nopeesti kuitenkin ja sitten vielä nopeemmin kun on se pieni tässä maailmassa kasvamassa :o)
Nyt täytynee alkaa oikeesti laitella noita vauvan tavaroita ja sairaalakassia kohilleen ! Lähtötilanteessa en muista kuitenkaan mitä piti minnekin laittaa : kotiinjääville + heidän isälleen pitää valmistaa ruuat, kuopukselle pakata kestovaipat ja vaihtovaatteet, itselle sairaalatavarat ja ukolle..... kai sillekin jotain. Ainakin vaihtovaatteet kun tiedä sitten missä vaatteissa sairaalaan tulee lähtö ;o) Ukko polkee postia ja jos joutuu suoraan töistä lähtee niin ei kovin kiva postin shortseissa ja T-paidassa synnytellä.
Ja josko kotiakin sais vähän siistimpään kuntoon niin ei sit heti tarttees alkaa vauvan kanssa siivoomaan.
Hyvää alkavaa viikkoa eloisat
Rapuäiti ja Lahja 36+6
Kommentit (72)
Onko teillä muilla " painetta" tuolla takapuolen tuntumassa?? Ei sellasta peräpukama-jutskaa ku ei mulle ole niitä tullu (onneksi!), mutta jotenki kävellessä ja sillon ku menkkajomotusta on niin tulee sellanen paineen tunne samalla lailla ku alapäähänki.. Ummetusta ei ole, vatsa toimii erinoimaisesti :) Oisko se sitten tuon vauvan pää mikä painaa?? Vaiko supparit ihan? Osaatteko auttaa?
Nani taas
Meillä täällä korvessa kun ei ihmeemmin mitään luontaistuotekauppoja ole niin en tiedä saako muualta. Mutta nimenomaan tuo Welwdan on kuulemma parhaimman makuista. Samalta valmistajalta löytyy myös rintaöljy mitä hierotaan omiin rintoihin. Sen pitäisi myös edistää maidontuotantoa ja löytyy myös googlettamalla sanalla rintaöljy ;o) Molempia saa samoista nettikaupoista.
kokemusta ei ole kun imetys edelliseltä kerralta epäonnistui sairastamani kovan keuhkokuumeen takia :o/ Nyt testataan josko toimisivat.
Ei mikään ihme, että pino venyy, kun monta kertaa päivässä itsekin täällä lorvin. Tänään on kyllä muuten ollut ihan hyvä ja tehokas päivä kotitöiden suhteen. Miehenkin kanssa piti hieman äristä, kun ei nähtävästi tajua, että raskaana 4-vuotiaan kanssa vain kaikki hommat etene niin kuin olisi ehkä suunnitellut.
Titti; minulla ei vielä ole kiire synnyttämään, kyllä viikkoja pitäisi yhä saada kasaan. Taitaa olla mm. Iivokki, Lumina, Falz, Ikimba, vauva2006, vauveli03, Helga, Lion ym. jotka nyyttinsä saavat ennen minua.
Nani, kuulostaa, että lähellä alkaa olla sinulla synnytys. En taida mitenkään ehtiä samaan aikaan laitokselle, kun itsellä ei ole merkkejä synnytyksen lähestymiseen. Siitä, miten paikat muuttuvat synnytyksessä terkka kertoi, että alatiesynnytyksen jälkeen kohdunkaula muuttuu sileäksi, sitä ennen on poimuinen tai vastaava. Ja kai tuo muutos on ihan pysyvä, eikä tosiaan muutu uudelleen poimuiseksi.
Itse en ole vielä ajatellut pitää kiirettä sairaalakassinkaan pakkaamisen kanssa. Ehkä sitten ensi kuun alussa, ellei jotain merkkejä ala tulla. Imetysliivienkin ostoa panttaan vielä. Hygieniatuotteet tietty voisi ostaa jo nyt valmiiksi. Herkkujen ostoa taas minun ei kannata etukäteen tehdä, kun ne sieltä häviävät kuitenkin.. ;)
Västis (la17.8)
Nyt kotitöiden kimppuun..
Elikkä siis limatulppa näytti irronneen n klo 16 ja sitten alkoi tulla napakoita suppareita. En niitä erityisemmin laskeskellut, mutta sellaisia ihan tuntuvia tuli n 10-20 min välein. Ja koko illan on saanut ravata vessassa, vaikka tavallisesti masu toimii kerran päivässä, eikä ole mahatautia. Soitin Kättärille ja käskivät tulemaan, mutta mies on työmatkalla 4t matkan päässä enkä saa tyttärelle muuta hoitajaa. Mies ei haluaisi " turhan takia" tulla, mutta yritin sanoa että käskivät sairaalaan. Enhän minä voi tietää mitä tuolla alakerrassa tapahtuu. No supistukset eivät ole muuttuneet kipeämmiksi, mutta kätilö sanoi, että näillä viikoilla synnytys voi käynnistyä todella nopeastikin. Mietin tässä, että mitä ihmettä teen... Jos yöllä alkaa tosi toimet, joudun synnyttämään joko yksin kotona tai raahaamaan 3v lapsen kesken unien Kättärille. Jos taas painostan ukon kotiin, niin saan kuulla sitä kiukuttelua ja narinaa monta päivää jos synnytys ei käynnistykään yöllä:/ Arrgh.
Gekkokolmonen.. Luulisi miehesi ymmärtävän tilanteen.. Nämähän ei ikinä ole mitään selkeitä juttuja.. Ei sinulla olisi ketään ystävää, joka voisi hoitaa lasta sen aikaa kun käyt näytillä ja saat lisä tietoa, jotta voisitte tehdä päätöksen, onko miehen tarpeen tulla kotiin päin..?
lähtee joka tapauksessa tulemaan. Onneksi. Mieluummin siellä vaikka makaa yön käyrällä sairaalassa kuin kärvistelee kotona kuulostelemassa olojaan ja huolehtimassa, että mitä pitäisi tehdä... Vauvan puolesta en osaa pelätä, hyvällä mallillahan tässä jo viikkoja on. Eikä se huoli mitään muuttaisi. palaan sitten kertomaan miten kävi vai kävikö vielä mitenkään:)
T:Gekko
No hyvä Gekko, että mies lähti tulemaan! Minä uskoisin ainakin heti mitä synnärillä sanotaan. Peukut pystyssä täällä, että kaikki sujuu hienosti!!!!
Minä join tässä pienen lasin valkoviiniä ja haaveilen myös Brie-juustosta, jota löytyisi jääkaapista...
Hilla 34+6
No hyvä Gekko, että mies lähti tulemaan! Minä uskoisin ainakin heti mitä synnärillä sanotaan. Peukut pystyssä täällä, että kaikki sujuu hienosti!!!!
Minä join tässä pienen lasin valkoviiniä ja haaveilen myös Brie-juustosta, jota löytyisi jääkaapista...
Hilla 34+6
kun tuo Gekon tilanne on niin kutkuttava !
Empää ookkaan viä tällä viikolla kirjottanu mutta joka päivä käyn lukemassa ( ja useemman kerran päivässä=)) mitä teille muille kuuluu.
Nyt täytyy jännätä et mikä Gekon tilanne on...
Alkaa jo tosiaan raivostuttaan tää olotila, sitä vaan niin toivois että alkais jo tapahtuun!! Kävin äsken tuolla kaksplussan sivuilla lukemassa ja siellä osu silmään jalan hieronta joka muka käynnistää synytystä... mietimpä vaan että josko vaikka kokeilis vaikka saa tuo pieni vielä masussa kasvaa vaikka olo jo tukala itellä onkin. Harjoitus suppareita on tullut päivittäin juhannuksesta asti mutta tänään tuli jo oikeen muutama kipee sen jälkeen ku olin marketissa kävellyt.
Mutta kaippa sitä tarvii tästä pikkuhiljaa jo lähtee nukkumaan.
No jessus, gekkokolmonen, eihän miehesi voi sinulle vihastua, vaikket just nyt synnyttäisikään! Hyvä, kun ymmärsi lähteä kotiinpäin! Tsemppiä vaan!
Pitänee alkaa pakata sairaalakassia minunkin, vaikka viimeksi taisin kamoja keräillä vesien valuessa synnytyspäivänä. Mielestäni Kättäriltä sai ihan kaikkea, vaikka nyt taidan kyllä pakata myös omia alushousuja mukaan. Kuten joku muukin muisteli, Haikaranpesästä jäi minullekin hyvät muistot 2,5 vuoden takaa. Ainoa miinus, joka jäi Kätilöopistolta mieleen, oli keskenään hyvinkin erilaiset imetysneuvot. Olin aivan pihalla, kun imetys ei muutenkaan sujunut tosta vaan ja kun vielä sitten yritin muistaa, mitä neuvomaan tullut kätilö oli viimeksi sanonut. Yksi kätilö kehotti imettäessä makaamaan, yksi istumaan, yksi käyttämään rintakumia, yksi taas piti sitä huonona...
Viime kerralla mekään emme saaneet perhehuonetta Haikaranpesästä, mutta viereiseltä osastolta ehdimme sen saada ennen kotiin lähtöä. (Nykyäänhän myös viereinen osasto kuuluu Haikaranpesään.) Ei minua haitannut, vaikka ensin jaoin huoneen toisen kanssa. Tällä kerralla emme edes ole perhehuonetta toivoneet, koska mielestämme esikoisen ei ole syytä tulla sairaalaan yöksi (voi olla läheisen mummin luona) ja koska toivon mieheni sitten palaavan mahdollisimman pian kotiin tyttömme luo. Muutenkin olen alkanut miettiä, ottaako esikoista ollenkaan sairaalaan käymään. Hän kun on niin äidissä kiinni, ettei varmaan ymmärrä, miksen lähde kotiin, vaan jään uuden vauvan kanssa sairaalaan... Olen vielä kahden vaiheilla tässä asiassa. Mielipiteitä kaipaan!
Rapuäiti: Vai asutte te Savonlinnassa! Juuri olimme siellä reissussa perheeni kanssa. Savonlinna on minulle tosi läheinen paikka ja olen siellä viettänyt kymmeniä ihania kesiä!
Hyvät yöt!
Hannele9 (la 8.8.)
Eilen tuli siis käytyä neuvolalääkärillä viimesen kerran...ja tässä " tuloksia" ...
sf-mitta 32cm (31,5), viime perjantaina terkka sai 33cm ja lääkäri ihmetteli että miten oli saanu noin ison lukeman ku hän ei saanu millään..ilmeisesti lapsi oli vielä enemmän laskeutunu ja jotenki lytyssä..
Kohdunkaulaa vaajaat 2cm jäljellä, auki kahelle sormelle, toisella sormella pääsi läpi asti, kuulemma pää tuntu...painoi sitä silleen että itekki tunsin sen kuinka alhaalla se on..tosi varovasti yritti tutkia ettei tehnyt pahojaan
Käsikopelolla tutki vauvan kokoa, arvioihti noin 3000g nyt jo...
Ensi viikolle pitäs kuulemma yrittää sinnitellä, mutta jos nyt nuo supparit tästä pahenee täytyy kuulemma lähteä heti ku haluavat vielä kypsytellä keuhkoja
Kysyin siitä ku mua on " peloteltu" ensisynnyttäjäksi uudelleen, niin hän sanoi että pitkähän väli tulee (12,5v) mutta ku hän tutki mua niin sano ettei paikat ole sellaiset niin ku ensisynnyttäjällä (tarkottikohan se että paikat on mulla niin löysät :) ) ja että naisen kroppa ei synnytyksiään " unohda"
Lapsivettä oli niukasti enää, kysyiki että ootko huomannu tiputtelua, ku valkovuotoa tuntu olevan niin paljon, enhän mää osannu vastata siihen ku tosiaan tuota valkkaria tulee ihan kivasti..täytyyki muistaa ottaa tuo maitohappobakteerikuuri tuonne alas käyttöön jo tänään
Lähetteen laittaa kuulemma eteenpäin polille synnytystapa-arviontia varten ku edellinen päättyi sektioon ja ku tuntuu että aika isoa vaavia odotellaan...
en tiedä oliko sitten kuinka huolissaan tuosta lapsiveden määrästä ku ei se ruvennu sitte mulle kommentoimaan tuon kummemmin, itelle jäi sitten vähän hassu olo siitä...
Kävely on aika ilkeän tuntuista...joutuu kävelemään jalat harallaan ku tuntuu niin kovaa painetta ja vihlontaa alapäässä.
Väsymys on taas ihan järkyttävää, saatan nukahtaa kirjan kanssa sohvalle noin vaan sitten herättyään on tööt-olo
Turvotus taas lisääntyi ku vihdoinki nuo ilmat eilen lämpeni, sormet on ihan hassunnäköiset ja tuntuset, mutta en valita uhastakaan ku kerranki ei sada vettä!
Sairaalakassin olitteki saaneet täytettyä :) tuo imetystee on mullekki ihan uus juttu, ois kiva tosiaan kuulla mistä sitä saa ja auttaako se ihan oikeasti? Ite en ole joutunu koskaan rasvaamaan rinnanpäitä, mutta nyt ostin ekaa kertaa myös rintakumit,niin pitäisköhän sitä rasvaaki ostaa varmuuden vuoksi?
Vauvan tarvikkeista meillä muuten uupuu vielä sänky, itkuhälytin, hoitopöydän pehmuste, lakanat täytys vielä mankeloida, mutta eihän sitä kiirus ole ku ei ole sänkyäkään..tuttii pitäis keittää vielä tuonne sairaalakassiin :)
Jaahas tulipa taas tuota tekstiä ja aika omanapaista taasen...mutta ahkerasti ootte tekin kirjoitelleet ku kesti aika tovin että sai jutut luettua.. :)
Jaksuja kaikille taas, ja tosiaan kohta niitä poksahduksia alkaa kuulumaan :) ja ihania vauvauutisia!
Nani76 ja Vilperi 35+4 (la 18.8)