*** Eloisat ma-ke, viikko 29 ***
Ja täällä ollaankin, yllätys yllätys, valveilla :oD Masukki piti tuossa äsken sellasen potkunäytöksen isälleen et ei tosikaan.
Se on sitten taas uusi viikko alkamassa ja ei ole kuulkaas enää montaa viikkoa meillä kunnes alkaa meidän kuukausi. Tosin elokuussa alkaa koulut ja eskarit jne. Kyllä tää aika menee nopeesti kuitenkin ja sitten vielä nopeemmin kun on se pieni tässä maailmassa kasvamassa :o)
Nyt täytynee alkaa oikeesti laitella noita vauvan tavaroita ja sairaalakassia kohilleen ! Lähtötilanteessa en muista kuitenkaan mitä piti minnekin laittaa : kotiinjääville + heidän isälleen pitää valmistaa ruuat, kuopukselle pakata kestovaipat ja vaihtovaatteet, itselle sairaalatavarat ja ukolle..... kai sillekin jotain. Ainakin vaihtovaatteet kun tiedä sitten missä vaatteissa sairaalaan tulee lähtö ;o) Ukko polkee postia ja jos joutuu suoraan töistä lähtee niin ei kovin kiva postin shortseissa ja T-paidassa synnytellä.
Ja josko kotiakin sais vähän siistimpään kuntoon niin ei sit heti tarttees alkaa vauvan kanssa siivoomaan.
Hyvää alkavaa viikkoa eloisat
Rapuäiti ja Lahja 36+6
Kommentit (72)
Pitäisköhän siirtyä päiväpinoihin pian, kun monet kuitenkin alkavat olla jo ihan loppusuoralla?
Linkki uuteen esittelypinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10794605&p=1&tm…
Minulla oli esikoista synnyttäessä vaikka mitkä kivunlievitykset.. Aloitin ammeesta (joka toimi hyvin). Siellä avauduin tunnissa kolme senttiä. Sitten kuivalla maalla supistukset olivatkin järkyttäviä, joista menin lukkoon ja avautuminen jäikin siihen. Aqua-rakkulat auttoivat minulla selkäkipuihin. Vasta sen jälkeen tajusin, että vatsaankin sattuu. ;) Epiduraali laitettiin kalvojen puhkaisun jälkeen (enää en suostu kalvojen puhkaisuun, oli nimittäin kamalaa). Epiduraali ei onnistunut minullakaan. Puutui vain toinen puoli ja supistukset heikkenivät. Nyt sitten onkin kammo kaikkia puudutuksia kohtaan. Nyt koetan mennä niin pitkään luomuna kuin mahdollista. Katsoo miten käy. Voihan olla, että vingun heti ovesta tultaessa spinaalia, mutta jos vain mahdollista kärvistelen kotona niin pitkään kuin voin. Esikoisenkin kanssa kotona pärjäsin suht pitkään, mutta väsymys (pari huonoa yötä takana) sairaalaan. Nyt, jos synnytys alkaa taas supistuksilla, niin aion levätä niin paljon kuin mahdollista. Viimeeksi meni limatulpan irtoamisesta synnytykseen vain pari vuorokautta, joten jos limatulppa irtoaa, en aio enää rehkiä, vaan levätä, nukkua ja kerätä voimia, jos esikoisen hoidolta vain pystyy.
Kissoista oli puhetta. Meillä ei kissaa ole eikä tule allergiani takia, mutta aion ostaa vaunuihin kissaverkon, kun naapurin ulkonakin liikkuva kissa on löytynyt mm. takakontistamme. On siis vähän lämpimien paikkojen laiskahko ystävä tuo kissa ja pitää pihaamme reviirinään. Samoin tässä pyörii tuhottamasti oravia, harakoita, variksia ym, jotka ovat välillä turhankin tuttavallisia. Esikoista nukutin kerrostalon lasitetulla parvekkeella, jossa eläimiä ei liikkunut.
Aiemmin oli kai puhe sukulaisten neuvoista. Esikoisen aikana sukulaiset olivat kai aika hissuksiin neuvomassa, koska en muista pultanneeni siitä. Nytkin ovat taas melko hissuksiin, mutta tässä vaiheessa en niihin edes kiinnittäisi samalla tavalla huomiota. Eniten esikoisen kanssa alussa olin sekaisin sairaalan väen neuvoista liittyen valohoitoon ym., jotka vaihtuivat joka vuoron jälkeen (oltiin viikko sairaalassa) eli 3 kertaa vuorokaudessa.
( . ) Onneksi tämä yksi lämmin päivä ei nyt tehnyt oloani huonommaksi. Eilinen oli viikonlopusta toipuessa (automatka + häät) rankka. Nyt sain pestyä monta koneellista pyykkiä ja miehen ja lapsen eilen pestyt matot ovat melkein kuivia. Tietää siis miehen loman jälkeisen työpäivän kunniaksi minulle ja lapselle siivousta huomiseksi, että saadaan puhtaat matot puhtaille lattioille. Sen jälkeen olenkin varmasti taas ihan puhki. Olo ailahtelee ihan älyttömästi. Hyvän päivän jälkeen voi tulla hyviä päiviä tai sitten ei. Onneksi huonot päivät eivät vielä ole jokapäiväisiä.
Alkaa jo jännittää, kuka seuraavaksi on jakautunut. Nyt on jo monella niin paljon viikkoja kasassa. Monilla supistelut taitavat kohta olla kaivattuja. Onko monikin menossa suunniteltuun sektioon?
Västis ja Taimi 35+4 (17.8)
Synnärille ehdottomasti mukaan omat hygieniatavarat: shampoo, hoitoaine, saippua, vartalorasva, dödö vähintään ja jos muistaa niin hiustenkuivaaja (tukka ei kuivu millään ilman) ja jotain muuta pientä (huulirasvan pitäisi aina olla mukana laukussa). Imetysliivit + kotiintulovaatteet. Puhelinta en haluaisi unohtaa. Omia eväitä saa sitten kanttiinista tai miehen tuomana. Muuta ei tule nyt mieleen.
Nyt nukkumaan..
Västis
-imetysliivit
-villaiset liivinsuojat lämmittää tisuja et alkas maito herumaan paremmin
-ehkä imetysteetä
-kantoliina
-puhelimen laturi + kameran laturi
-kännykkä
-jotain namia syötävää, salaa hoitajilta ;o)
-ehkä joitain omia vaatteita, ainakin tossut
-omat hygieniatarvikkeet : hampiharja, tahna, shampoo, hoitoaine, harja, hiuslenkkuja, deodorantti jne.
-kotiinlähtövaatteet : itselle samat millä menin pääpiirteittäin ja vauvalle villahousut ja kestovaippa, potkarit sekä kietasunuttu ja pipo + kaukalo
Laitelkaas tosiaan muutkin noita omia listojanne :o)
- lukemista
- Lansinoh (apteekista ostettava tissirasva ärtyneille rinnanpäille, suosittelen!!!)
- mp3-soitin JOS haluaa synnytyssalissa kuunnella musaa tai sitten osastolla
Noi tuli nyt mieleen kaiken muun lisäksi. :-)
Täällä viikkoja nyt 37+2 ja eilen olin neuvolassa:
Rr: 125/77
Pissa: -/-
Hb: ei otettu, kun yli 120 on pitkään ollut
Paino: +600/vko
Vauva: rt
Syke: 145
Sf: 29,5 cm
Tota sf-mittaa pikkasen ihmettelin kyllä. Mulla oli nimittäin viime lääkärineuvolassa mitta 32 cm ja nyt terkka sai noin paljon vähemmän. Joko sitten lekuri kerralla mitattiin supistuksen ollessa päällä tai että vauva oli jotenkin tosi törröllään tai sitten jotain muuta..mutta mitä ? Vauva on tosin nyt kyllä laskeutunut ja pääkin jo kiinnittynyt,mutta vaikuttaisko se sitten tohon mittaan jotenkin ?
Noh, joka tapauksessa, mun puolesta vauva saisi jo syntyä ! Mä alan olla jo ihan kypsä tähän odotukseen. Ja parempi muutenkin, että jo tulisi tähän maailmaan, ettei kerkee kasvaa mitenkään kamalan suureksi (mun pahin painajaiseni on, ettei mahdu alakautta syntymään!).
Sairaalakassin pakkasin eilen ja keittelin " tuttisoppaa" . Kaikki on täällä kotona jo valmista vauvaa varten.
Kova on tuo vaavi vieläkin liikuskelemaan, kun sille päälle sattuu. Pitää kyllä myös ihan selviä lepohetkiä tai joskus melkein puolikin päivää saattaa olla suht hissuksiin, mutta sitten illan tullen meno senkun kiihtyy. Ei enää niin miellyttävää tuo hurja liikkuminen, sattuu kylkiluuhun, alapäähän ja vähän joka paikkaan 8o
Eipä täällä sitten kummempia. Koitetaan vielä hetki jaksaa näiden masujemme kanssa. Jännittää jo ihan, kuka meistä seuraavaksi alkaa poikiintua !
Lion 37+2
Arg! Viime yönä vaivasi närästys ja sitten meidän postinjakaja soitti klo 8, olenko päivällä kotona, tuo jonkun pikalähetyksen.. Joten tässä ollaan silmät ristissä.. Kaikki muut nukkuvat vielä..
Vauva mylläsi koko eilisen päivän vatsassa, tuntuu, että vatsa on jopa hieman arka.. Tänään onkin varmasti rauhallisempi, yleensä ei kahta päivää myllerrä peräkkäin samaan tahtiin..
Lion76, Se nimenomaan laskee sf mittaa, jos vauva on laskeutunut, siksi lopussa usein pienempi mitta.. Mutta toki mittaajan vaihtuminenkin on iso syy.. Itsellä mittaaja vaihtunut nyt usein, ja sen huomaa sf-käyrästä..
Piiu ja 007 rv 34+5
Alan olla päivistä ihan sekaisin...
Haikaranpesästä: Itse otin sinne yhteyttä melko pian rakenneultran jälkeen ja olin synnytyskeskustelussa viikolla 34. Ensimmäinen syntyi siis myös Haikaranpesässä 2,5 vuotta sitten. Eivät maininneet mahdollisesta Naistenklinikalle käännyttämisestä mitään. Pidetään peukkuja, ettei ole liikaa tunkua h-hetken koittaessa ja jos oikein hyvä tuuri käy, että saisimme myös erään tietyn ihana kätilön!
Itsellä viimeksi limatulppa irtosi " poksahduksella" aamulla ja samaan syssyyn vettä alkoi tulla kuin kaatamalla. Synnytys tapahtui vielä saman vuorokauden puolella. Onneksi silloin lähdin Haikaranpesään vähän aiemmin, kuin mitä suosittelivat (olin tietysti soittanut sinne ensin), koska myöhemmin samana päivänä tosiaan käännyttivät synnyttäjiä Kätilöopistolta Naistenklinikalle. Ei mulla nytkään ole kovaa hinkua pysyä kotona kalkkiviivoille asti. Mielestäni oli paljon turvallisempaa kärvistellä siellä, kun homma kuitenkin eteni koko ajan, joskin hitaanpuoleisesti. Nythän sitä ei sitten tiedä, kuinka nopsaan kaikki tapahtuu, joten mieluummin menen sairaalaan liian aikaisin kuin liian myöhään...
Moni on käynyt äitiyspolilla. Onko teillä siis lähete sinne ja ohjataanko sinne automaattisesti kaikki vai mikä on systeemi? Täälläpäin ainakaan ei sellaista käyntiä ole, mikäli ei tule ongelmia. Oma vika lääkärikäyntini (käyn omalla yksityisgynellä) oli viikolla 34. Sen jälkeen vain on vain neuvolakäyntejä eikä sisätututkimuksia ollenkaan.
Aamuterkuin
Hannele9 rv 37
Vielä noista sairaalakasseista. Itse laitan vauvan vaatteet kotiin kaukaloon, jonka mies voi sitten tuoda, kun kotiinlähtö koittaa. JOtenkin luulen, että olen vauvan kanssa sairaalassa vähintään 3 päivää, kun esikoisella oli keltaisuutta ja se kai helposti voi olla myös sisaruksilla. Mutta hammasharja ja tahna tosiaan on pakko olla sairaalakassissa..
Minulla äitiyspolikäynti liittyy pelkokäynteihin nyt loppusuoralla. Voin vielä kysyä jotain liittyen synnytykseen ja katsotaan vauvan kokoa ja tehdään sisätutkimus. Itse en halua sektiota, enkä myöskään käynnistystä, ellei ole pakko. Eniten synnytyksreltä toivon hyvää ja läsnäolevaa kätilöä ja tietty, että molemmat selvittäisiin hengissä ja muutenkin suht kunnossa. Esikoinen lopetti hengittämisen pian syntymän jälkeen, joten siitä jäi kyllä ihan kamala olo. Onneksi ei ehtinyt kauan olla hengittämättä ja nyt tyttö on ihan terve.
Västis ja Taimi 35+5
Hannele9:
Moni on käynyt äitiyspolilla. Onko teillä siis lähete sinne ja ohjataanko sinne automaattisesti kaikki vai mikä on systeemi? Täälläpäin ainakaan ei sellaista käyntiä ole, mikäli ei tule ongelmia. Oma vika lääkärikäyntini (käyn omalla yksityisgynellä) oli viikolla 34. Sen jälkeen vain on vain neuvolakäyntejä eikä sisätututkimuksia ollenkaan.
Vastaan ekana Hannelen kysymyksiin. Täällä itä-suomessa ainakin äitipolille ohjataan automaattisesti neuvolasta, siis varaavat neuvolakäynnin yhteydessä sinne ajan. Minä odotan ekaa, mutta olen käsittänyt, et täällä käyvät myös jo useamman lapsen saaneet samaisella käynnillä. Siellä on kätilön/lääkärin ultraus (rakenneultraa ja koko arviota) ja lääkärin tarkastus, jossa sisätutkimus ja ainakin mulla oli myös samassa synnytys tapa-arviokin. Sydän käyrää otetaan kuulemma tarvittaessa saman käynnin yhteydessä.
Sairaalakassin sisällöstä: Hyvät listat oli jo kasassa. Neuvolakortit täytyy muistaa ottaa myös. Sekä rahaa ja lompakko, jos haluaa/jaksaa käydä kanttiinissa. Muuta ei tulekkaan mieleen, ellei sitten tosiaan jotain lukemista halua ottaa.
( . )Muuten täällä olo ihan ok, menkkamaisia tuntemuksia/supisteluja tulee päivittäin ja viimeyönäkin taasen, tuntuvat alavatsalla ja selän puolellakin. Pistävää tunnetta kohdun suulla. Paineen tunnetta/liitoskipuja alavatsalla ja ihan tuolla alhaalla, muttei ole kokoaikaista.
vauva2006 rv37+4, la 4.8.
Eli mulla se on ollut pakattuna jo pari viikkoa.
- Imetysteetä
-Imetysliivit
- Kamera ja laturi
- Huumoripitoinen kirja
- vauvan kotiintulovaatteet
- kuviollinen pukluharso lähinnä kaukalon suojaksi, jos sattuu tuulinen ilma
- omat hygieniavehkeet.
haikaranpesässä on minusta kaikkea, siis ainakin oli 3v sitten jolloin esikoinen syntyi, joten en usko että kaipaan mitään sen kummemmin jos kaikki menee muuten hyvin.
Huomenna on taas äitiysneuvola, mutta koska terkkari on lomalla, pääsenkin kätilön kanssa mittailemaan:) Minusta se on hyvä, en tiedä onko muualla Suomessa myös äitiysneuvoloissa enimmäkseen vain terkkareita, mutta itse tykkäisin ainakin jutella ihan asiaan erikoistuneen ihmisen kanssa. Ensi viikolla sitten on lääkäri, jossa kopeloidaan taas vauvan kokoa. kyllä masukki ainakin minut täyttää ihan häpyluusta rintalastaan:O En siis usko, että on ihan pikkuinen veijari.
Haikaranpesästä vielä, että minulle sanottiin maanantaina, että saattaa olla että aina ei pääse perhehuoneeseen, mutta ei siis mainittu mitään Naistenklinikasta. Pitää pitää peukut pystyssä että ehtii ja mahtuu;)
T:Gekko rv 35+4 tai 35+6
tältä aamulta:
eli rv 37+5
syke:140-150
paino:+1100g,kokonaisnousu 11,9kg
turvotus:--
sf-mitta:33cm
rr:132/78
tarjonta:RT,kuten aavistelin,toivottavasti pysyy näin loppuun asti.
Mun sairaalakassiin pakkaan:
-neuvolakortin
-rahaa
-mp3:n ja patterit
-puhelimen,laturin
-digikameran ja videokameran+kasetin,akut ladataan täyteen kotona.
-kynä ja vihko muistiinpanojen varalle
-2 imetysliivit ja kestoliivinsuojat
-imetysteetä
-4 napakat alushousut
-lökähousut ja pari paitaa
-piilolinssinesteet ja kotelo
-bepanthenia,ripsiväri,huulirasva,
-hammastahna ja harja
-suolaista naposteltavaa.
-myslipatukoita
-grandi mehuja
vauvalle:
-turvakaukalo(mies tuo tämän hakiessa meitä)
-keitetty tutti (kannellisessa rasiassa)
-kestoja ja kuoria tai pampesseja(en tykkää laitoksen liberoista) ja pyllypyyhkeitä(en oo siis päättänyt vielä aloitanko kestoilun vasta kotiutuessa)
-pienet sukat,tumput ja kesähattu.
-kelistä riippuen fleece tai ohut kesähaalari
-pieni huppari ja housut
-pitsimekko
-muutama body
-sukkahousut
ja vaal.pun(vetoketjullinen) pikku huppari ja housut
Lumina ja Lahja rv 37+5
mä olin raskauden takia erityisseurannassa äippäpolikäynnit six 1krt kk 34 rv asti,sit kaikki oli niin hyvin et käynnit lopetettiin,jouduin kuitenkin rv 37 käymään äippäpolilla tytön perätilaepäilyntakia....tosin tuolloin tiesin jo tytön olevan rt:ssa,kävin juttelemassa mahdollisesta perätilasynnytyksestä kuitenkin sit samalla
Lumina
Lansinoh : meillä sitä saa, just tuota lansinohia, sairaalassa lääkelasissa niin paljon kuin tarttee... Mutta ehkä Bebanthenin otan varuilta mukaan, en tiedä...
Laturit otan siksi mukaan kun tuo uusi puhelimeni on ladattu vasta kerran elämässään niin en tiedä milloin on seuraava lataus ja kamerassa sama homma : en tiedä koskaan millon sen akut loppuu :o/
Kestovaipat otan mukaan kun en tiedä aloitanko täyskestoilun vasta kotona, kuten nyt päiväkuivan kuopuksen (11/05) kanssa vaiko sitten jo osastolla. Voi herttinen kun en tykkää yhtään niistä kertiksistä siellä : eihän sitä edes tiedä millon vauvalla on tullu pisut kun ne on niiiiiin kuivia. Ei kun olikohan niissä jokin sellanen " mittari" mikä muutti väriään kastuessaan..... Huh, huh !
Huomenna ois se äitipolikäynti ja jotenkin tälläkin varmuus et sais tietää millon alotetaan häätö ;o) Verensokerit taas reilassa ja verenpaineessa ei mitään hätää. Saankohan huomenna lopettaa verenpainelääkityksen. Sitä on jo vähennetty puolella ja nyt kotipaineet ovat 115/70 -luokkaa eli liian alhaset miulle... Lääkärienkin mielestä sellaset 140/90 -paineet on miulle sopivat. Sitähän ne on koko ikäni olleet....
Haikaranpesästä : nyt asutaan tosiaan itä-Suomessa, mutta tuo keskimmäinen, kolmas tytteli, on syntynyt -99 kättärin Haikaranpesässä :o) Jotenkin haikee olo tulee muistellessa sitä... Siitä on jo aikaa ! Muut 3 isoa tyttöä syntyivät tavallisella osastolla kättärillä ja nää 2 nuorinta täällä Savonlinnassa.
Vauvauutisia täälläkin jäädään odottelemaan
Rapuäiti ja rakas Lahja 37+1
Eilen oli käynti äippäpolilla synnytystapa-arviossa. Lääkäri oli oiekin mukava vanhempi mies, ainoa mikä oli miinusta lekurissa oli hänen puhetapansa. Hän puhui erittäin epäselvästi, vaikka oli täysin suomalainen. Sain ukkoni kanssa kokoajan kysellä kahteen kolmeen kertaan että anteeksi mitä, ja se oli tosi noloa. No kaikki oli kuitenkin hyvin. Lekuriarvioi että vauva on tällä hetkellä paljon pienempi kuin 4kg, ei sanonut tarkkaa määritelmää (tai ehkä sanoikin, mutta meni meiltä ohi), ultran mukaan vauva on nyt tasan 4kg :o Lekuri kuitenkin painotti, ettei usko ultran antaneeseen tulokseen, koska käsikopelolla tuntee että on selvästtikkin paljon pienempi...tiedä nyt sitten mitä uskoa. Alatie synnytykseen kuitenkin päädyin, en kyllä ole edes harkinnutkaan sektiota, mutta tätä tämä lekuri varmisit multa vieläpariin otteseen ja sanoikin että voin vielä varata hänelle ajan jos haluan keskustella synnytyksestä hänen kanssaan tai jonkun muun kanssa. Kanava on kadonnut kokonaan ja paikat pehmeät. Esikosta mulla ei ollut vielä rv 41+2 edes paikat pehmeät, ja tuolloinkin oli kanavaa jäljellä vielä 2-2,5cm. Nyt siis jotain on sentään tapahtunut.
Sairaalakassin mäkin olen jo osittain pakannut. Mukaan tulee:
Videokamera + laturi
digikamera + laturi
ja vielä ihan normi filmikamerakin piti saada mukaan :D
liivinsuojia
siteitä
kahdet imetysliivit
vauvan kotiintulo vaatteet, eli body,potkarit, ohut fleecehaalari, tumput, töppöset, pipo ja ohut vauvan peite kaukalon päälle, jos onkin kylmä ilma.
kaksi valmiiksi keitettyä tuttia
kännylaturi
ristikkolehti ja kynä
mahdollisesti myös päiväkirjan otan mukaan, tai jonkin muistiinpano vihkosen, mihin voin ajan pitkäksi käydessä kirjotella synnytysfiiliksistä ja vauvan ensipäivistä muistiinpanoja!
Niin ja tietty hygieniavälineet myös mukaan.
Muuta ei tällä hetkellä listaan tule mieleen, eikä noistakaan vielä kaikki ole kassiin pakattunakaan. Mies pääsee onneksi hyvin tuomaan sairaalaan kaikkea puuttuvaa tavaraa, ja kaukalonkin tuo vasta kotiinlähtö päivänä.
Aamulla tuli ensimmäinen kipeä supistus. Ei kestänyt kuin vajaat 30sek. mutta kipeä kyllä oli...harmi kun ei enempää tullut. Eilen illallakin supisteli useasti, mutta lähinnä kivuttomasti, ehkä pientä menkkajomotusta oli mukana, muttei sen kummempaa.
Vauva liikkuu taas erittäin ahkerasti. Mieskin saa välillä otettua toisen jalasta ja käsistä kiinni, kun vauva työntää ne melkein vatsani lävitte. Ei esikosta tuntunut todellakaan näin selvästi ja näin pitkälle liikkeitä kuin tässä raskaudessa. Ihan käsittämätöntä miten välillä voi erottaa lähes koko reiden vatsan päältäkin katsottuna. Nyt on varmaan paljon vähemmän lapsivettäkin kuin esikossa, koska vatsakin on huomattavasti pienempi kuin ekassa raskaudessa ja asiaan vaikuttanee myös se, että olen säästynyt tällä kertaa ainakin tähän asti pahimmilta turvotuksilta. Ihan kiva vaan kun ei niin valtava pallo olekkaa tuossa roikkumassa, pystyy esikon kanssa toimimaan paljon paremmin :)
Nyt pitäis mennä kuitenkin välipalan tekoon, kun kohta tuo tyttönen herää päikyiltään.
Falz & Veijari 37+5
unohtui vielä tuosta sairaalakassista mainita vauvakirja. Se on pakattuna jo mukaan, että voi siihenkin taas merkata tietoja ja muistoja vauvasta.
( . )Tänään ollut päivän mittaan lähes koko ajan menkkamaista jomotusta alamahassa ja selänkin puolella. Muutama napakampi vihlaisu tuntunut tuolla kohdun suulla, ei enää sellasta pistämistä. Jospa se enteilis lähestyvää synnytystä...
vauva2006 rv37+4, la 4.8.
Täälläkin käyty äippäpolilla, sovittiin aika käynnistykseen ensi keskiviikoksi, mutta näyttäisi siltä että synnytän kyllä ennen sitä. Kohdunsuu auki 2cm, pehmeä, ei kanavaa ja supistuksia piirtyi käyrälle koko ajan, sisätutkimus vielä provosoi kotimatkalle sellaiset supparit että meinasin jo kääntyä takaisin :) Mutta jos ne tästä laantuisi vielä... Aamulla oli siis tuo tutkimus ja siitä asti on supistanut n. vartin välein, supparin kesto noin minuutin. Vauvan painoarvio oli 3200g että ihan kivan kokoinen näille viikoille (37+1). Lääkäri painotti että matkaan on lähdettävä heti ensi merkeistä, sairaalalle ajaa tunnin verran ja takana pari kolmen tunnin synnytystä, käynnistettyinä tosin.
Kivasti alkaa Elokuisetkin jo jakaantua, ainakin Rapuäidillä ja Västikselläkö oli jo päivät vähissä? Jaksamista kaikille viime metreille, tiedän että ne osaa toisilla olla todella rankkoja päiviä!!!
Titti 37+1
Kiitos, olen saanut nyt kerättyä hyvin kattavan muistilistan itselleni - kannattipa kysyä:) Imetystee on minulle ihan uusi juttu - mistä ostatte sitä? Tarkoituksena varmaan lisätä maidontuottoa?
Viimeksi piti käyttää rintakumia kun vauva ei saanut kiinni rinnanpäästä. Nyt luulisi nännien olevan jo vähän paremmin tarjolla, vaikka edelleenkin aika pienet. Se rintakumin keittäminen ja etsiminen voisi nyt jäädä väliin! Pari kertaa olen tässä testannut, että maitoa tulee jo puristamalla pari tippaa. Ekan raskauden aikana ei vielä tullut.
Sellainen mielikuva tulee jutuistanne, että kestovaipat ovat tätä nykyä suosittu valinta. 6 vuotta sitten useimmat käyttivät automaattisesti kertakäyttöisiä... valikoima ei ollut silloin samaa luokkaa kuin nyt. Täytyypä alkaa perehtymään!
Soitin äsken Kättärille ja sain oikein hyvää ja ystävällistä palvelua. Enää ei huoleta tuo toiselle laitokselle käännyttäminen, vaikka se onkin mahdollista (myös muista laitoksista). Hyvä kun soitin, koska neuvoivat esim. mihin numeroon soitan kun menee vedet ja mihin, jos alkaa supistuksilla. Kertoi myös varusteista. Kysyin myös peräruiskeesta. Täytyy myöntää, etten edes tiennyt mitä se käytännössä tarkoittaa. Ihan tavallista suolihuuhtelua, jota tehdään paastossa ja voi kuulema tehdä vaikka kotonakin, jos vauva on liikkunut ja siten kaikki ok.
Hilla 34+6
En oo vielä pakannut sairaalakassia ja nyt rupes tulee jo vähän paniikki, että pitäis jo laitella. Vauvan kassi on kyllä jo valmiina odottamassa:)
Imetysteetä, mulle kans uus juttu, olisin kans kiinnostunut mistä sitä sitä saa, luontaistuotekaupasta?
Samoja juttuja varailen itsekin mukaan, tärkeänä pidän tuota tissinpäihin sitä rasvaa. Viimeksi sai sairaalasta, mutta kehottivat ostamaan myös itse.
Ja itse kaipasin viimeksi jotain naposteltavaa:) Mulla tuntui olevan nälkä silloin kokoajan kun poika imi ja imi tissii. Tuntui että sitä piti syödä itse kans koko ajan että poika sais ravintoo, eikä ime kuiviin:)
Taidan oikeesti ruveta pakkailee nyt sitä sairaalakassia kun mies lähti kaupngille ostaa moottoripyörä ajotakkia/nahkatakkia ja poika nukahti.
Rupeaa ihan jännittää toisten puolesta milloin alkaa masut poksahtelemaan, hui:)
Aurinkoista illanjatkoa eloisat:)
Iivokki 37+5 la 3.8
Pieni gallup - mitä suosittelet ottamaan mukaan laukkuun synnärille?
Itse en olisi selvinnyt ilman huulirasvaa, vaikka en sitä yleensä käytä. Omat mehut maistuivat myöskin... muuta en enää muistakaan kohta 6 vuoden tauon jälkeen, joten vinkit ovat tervetulleita!
Hilla 34+6