Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haussa lasten hulluja kysymyksiä

15.07.2007 |

Tervehdys,

Olen kirjoittamassa kirjaa, johon kerään erilaisia lasten hulluja kysymyksiä ja kysymystyyppisiä -tilanteita tyyliin " Äiti, kuinka paljon ahmat kakkaa?" Kirjan on tarkoitus ilmestyä ensi keväänä.

Kerään nyt siis jouluun saakka materiaalia ja ajattelin, että tällä saitilla epäilemättä on ihmisiä, jotka päivittäin joutuvat vastailemaan kysymyksiin kuten " minkä värisiä ovat saksalaiset?" .

Toivon ja pyydän siis, että innostuisitte lähettämään minulla jälkikasvunne/kummilapsenne tms. hauskoja kysymyksiä tai hauskoja tilanteita, jotka jotenkin ovat kysymyksenomaisia. Kysymykset voipi lähettää joko ihan tähän tai suoraan minulle:

roope.lipasti@kolumbus.fi

Kysymyksen lisäksi toivon (ei ole pakko) että laitatte mukaan kysyjän iän ja etunimen.

Ja näitä siis otetaan vastaan pitkin kesää ja syksyä!

Jo etukäteen kaikkia vaivasta kiittäen,

Roope Lipasti

toimittaja

Kommentit (203)

Vierailija
1/203 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tää on vähän paha, en tiedä voiko julkaista edes! Vähän johdantoa elikäs poika ei osannut sanoa neljän vanhana N kirjainta vaan sanoi R kirjaimen sen tilalle joissain sanoissa. Oltiin oltu ostos reissulla ja poika oli ollut " hieman villinä" kaupassa, äitiltä oli mennyt vähän jo käpy siinä sitten ja käytiin pientä palautekeskustelua pojan kanssa. Poika sitten kysyi multa ihanalla lapsen kirkkaalla äänellä: Äiti joudunko minä kotona runkkaan? En ole varmaan IKINÄ elämässäni ollut niin punainen kuin sillä hetkellä siinä ihmisiä täynnä olevassa hississä, vastasin todella nopeasti ja hyvin kuuluvalla äänellä: EI, ET JOUDU KOTONA NURKKAAN!!! Nolotti tosiaan paljon, selitä siinä sit ihmisille että toinen sotkee ännän ja ärrän.....

Vierailija
2/203 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaro 4 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/203 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamme autossa, äiti ajaa ja veljekset istuvat takana.

Ensin 5-vuotias esikoinen avaa keskustelun kertomalla että " pappi on kirkonmies" .

-

Niin on, vastaa äiti ja kertoilee papin työstä. - Pappi antaa vauvalle nimen ja pappi vihkii kun aikuiset menevät naimisiin ja pappi myös sitten puhuu kun joku on kuollut ja on hautajaiset.

Tässä kohtaa 3-vuotias Väinö esittää mieltään painavan kysymyksen: " Oliko prehidentti Kekkonen arkuhha kun he kuoli?"

Vierailija
4/203 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 5,5v kysyi aamulla autossa matkalla päiväkotiin: " Äiti, mikä on sekstanssi?" Äiti miettimään ihan tosissaan että miten sen viettelevän tanssin nyt tytölle nätisti sanoisi kun isä siinä vieressä ihan pokerilla selitti, että " se on sellainen kone jolla katsotaan suuntia tai muuta vastaavaa.." Isän selitys sopi hyvin tytölle, sillä selvisi että päiväkodissa oli katseltu jollain kojeella eläimiä juuri... Ja äitiäkös omat ajatukset nauratti, kertoi isälle vielä että hänelle kysymyksestä tuli kyllä jotain ihan muuta mieleen... isä nauroi ja tyttö takapenkiltä totesi äidille nauraen samalla itsekin" Niin, sä aattelit tietysti, että seksi ja tanssi!"

Vierailija
5/203 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen että tyttö n.3v ikäisenä kun tiedusteli " äiti miten hengitetään?" Selitin sitten että vedetään ilmaa sisään ja puhalletaan ulos. Edelleen lapset ovat siinnä luulossa että ihminen hengittää vain silloin kun vetää ilmaa kuuluvasti sisään ja puhaltaa ulos. Nyt tyttö on 6v ja kertonut 4 vuotiaalle pikkuveljelleen tämän suuren tiedon ja hän on myös omaksunut asian. Toivottavasti eivät kovin pety kun tajuavat hengittävänsä kaiken aikaa.

Tämä samainen 4v poika on nyt kohta jo vuoden kysellyt " äiti/isi miksi sinä asut täällä?" Hänelle on vastattu että tämä on meidän koti ja siksi me asumme täällä, mutta ilmeiseti tämä ei ole riittävä vastaus kun kysymys esitetään uudestaan aina tasaisin välein. Mitähän sitä pitäisi sanoa että poika olisi tyytyväinen vastaukseen. Ehkä seuraavalla kerralla kysynkin sitä poijalta itseltään. Miksi luulee äidin asuvan kotona.

Esikoiselta ei tule mieleen hassuja tai outoja kysymyksiä mutta kyllä niitäkin on varmasti ollut.

Vierailija
6/203 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tänään esimerkiksi " äiti ja isi, miksi ihmisellä on kurkku?"

Kysyjä Ville 6v.

Vierailija
7/203 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kysymys suoraan äidille)

Poikamme istui keittiön pöydän päässä syöttötuolissa ja häneltä läikähti mukista vähän vettä lattialle.

Aloin sitten kuivaamaan sitä " lätäkköä" ja olin kyykyssä siellä lattian rajassa kun poika kurottui kurkkimaan syöttötuolista lattialle päin äitiin katsoen ja kysyi: " äiti, onko nyt kivaa?"

Ja kyllä me naurettiin =)

Onni

Vierailija
8/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mitä navalla tehdään?"

" Miksi autot kulkevat pakokaasulla?"

Kysyjänä Kalle 3-v

Vierailija
9/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran, kun isä oli ollut paljon poissa kotoa työn takia ja lähti päälle päätteeksi vielä viikonlopuksi pois kotoa, kysyi tyttö 4v ikkunasta lähtevälle isälle vilkuttaessaan " missä isä oikeasti asuu?" ...

Vierailija
10/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aika räiskyvä äiti ja jos hermostun, sen kyllä kuulee ja näkeekin. Jos poikamme vaikka kaataa maidon vahingossa pöydälle tai tekee jotain muuta, josta tietää äidin hermostuvan, se katsoo ensin äitiä (näkee, että olen vihainen) ja kysyy hymyillen " äiti naurattaako?" . No vaikka oikeasti meinaa kilahtaa päässä niin ei kai tuollaisen kysymyksen jälkeen voi muuta kuin nauraa:)

Ja sitten näitä jatkuvia kyselyjä miksi miksi miksi. Kun sitten en aina jaksa olla ihan täysillä mukana tässä hyvin yksipuolisessa keskustelussa ja vastaan mumisten joo tai jotain muuta vastaavaa. Ei sitä tarvitse kauankaan jatkaa kun poikani kysyy " äiti ossaako nää puhua?"

Pojalla ikää 2v9kk.

Vierailija
11/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika 2,5v katselee olohuoneessa tarkasti lattiaan ja kysyy " äiti mikä tuon lentävän roskan nimi on?" Kesti hetken tarkastella tilannetta kunnes huomasin olohuoneessa lentelevän kärpäsen.

Mika 2,5v kysyy neuvolan parkkipaikalla autoja katsellessaan " äiti kasvaako Saabeista isona Mersuja?"

Vierailija
12/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias kysyi 4-vuotiaalta joka osasi jo sanoa R-kirjaimen mutta 5-vuotias opetteli sitä aktiivisesti että missä kielesi on kun sanot ärrän. 4-vuotias vastasi: SUUSSA.

4-vuotiaani kysyi minulta, oliko silloin dinosauruksia kun minä olin lapsi kun olin kertonut että niitä oli ennen vanhaan kaukan kauan sitten.

Vierailija
13/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaani näki pyöräilijän tulevan tiellä ja totesi: VASTAANTULIAINEN!

5-vuotiaalle oli kerrottu mistä vauvat tulee. Tyttö meni mummolassa navettaan ja katseli kauan lehmiä ja vasikoita. Sonneja ei näkynyt koska lehmät siemensi seminologi kuten nykyään yleensä on tapana. Lapsi totesi: miten täällä on noin paljon vasikoita vaikka on pelkkiä pimppejä?!

Vierailija
14/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun juteltiin minkä nimisiä isovanhempia on kenelläkin. Minun vanhempani ovat eronneet ja äidilläni on uusi mies jota kutsutaan etunimellä, olkoon tässä vaikka " Esko" . Puhuttiin tytön kanssa siinä minkä niminen on mummu, mummi ja papat. Tyttö mietti hetken ja kysyi " Mun Eskon nimi mikä on...?" Meinas äiti ajaa ojaan kun niin nauratti :-)

uusin (ei varsinaisesti hauska mutta vaikea) tytöltä nyt vajaa 3 vuoden iässä: " miten ihminen on rakennettu?"

-minskuliina

Vierailija
15/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt miettinyt paljon miten " ennenvanhaan" elettiin ja kysellyt mm:

" Äiti, oliko meillä sillon hevoskärryt kun minä olin vauva?" (siis auton tilalla)

" Oliko silloin lohikäärmeitä kun isomummi oli pieni?" ja " oliko dinosauruksia kun minä olin pieni?"

" Sillon kun isomummi oli pieni, oliko silloin jo olemassa ruokaa?"

ja hauskoja ovat myös olleet:

" olinko minä sillon näin pieni (näyttää sormilla pientä väliä) kun äiti oli lapsi?" ja

" onko mummi syönyt isomummin tissiä?! (suorastaan järkyttyneenä)"

Vierailija
16/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on viimeinen luku ennen ääretöntä?

siinä meni muutama päivä ennen kuin hiffasimme järjestelmäkamerastamme ysin (9) olevan viimeinen luku ennen ääretöntä...

Vierailija
17/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseli Elias 4v. Oikein hyvä kysymys.

Vierailija
18/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttömme 2v kysyi matkalla Prismaan talvisena iltana, " äiti kuka on laittanut kuun taivalle?" Kesällä puolestaan automatkalla 2.5v aurinko häikäisi silmiä, joten tyttö komensi topakasti " äiti, sammuta aurinko!"

Samainen tyttö 2v kysyi kun maito loppui nokkamukista: " äiti, onko tästä mukista patterit loppu?"

4v tyttömme oli lähdössä kerhoon, jolloin kehuin häntä kuinka hän on reipas kerholainen, tyttömme katsahti minua ja tokaisi, " ja sinä äiti olet reipas kotilainen!" (olin tuolloin kotiäitinä)

4.5v tyttäremme tokaisi kun komensin häntä siivoamaan leluja " sinä et minua määrää vaan minun muistini määrää minua!" Hänellä oli herännyt vahvasti tietoisuus omasta itsestä ja yksityisestä ajatustoiminnasta!

Poikamme 2v9kk tokaisi kerran suurena keksintönään ruokapoöydässä: " me ollaan kaikki ihmisiä!"

Vierailija
19/203 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vili 3 v:

- Itkeekö kalat?

- Särkyykö hiekka?

Laitan lisää, kun muistan ne muutamat muut..

Tainu

Vierailija
20/203 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 2-vuotias tyttömme kyselee nykyään harva se päivä: " Miksi olen syntynyt tytöksi? Miksi veli on syntynyt pojaksi? Miksi äiti on syntynyt tytöksi?" Vastaantulijoita nähdessään kyselee " Onko tuo syntynyt tytöksi?"

- 4-vuotias veli kysyi 2-vuotiaalta siskoltaan: " Voisitko..." Sisko vastasi: " Nyt en voi." " Mikset?" " Yleisesti ottaen en nyt vaan voi, mutta ehkä sitten maanantaina."