Omakotitalon rakentaminen suhteen koetin kivi, MIKSI?
Mä en kyllä tajua miten se nyt niin voi olla hankalaa? Varsinkin jos ottaa talopaketin niin ei kai siihen nyt niin paljon voimavaroja mene. Kertokaa mulle, pliis.
T: rakentamista harkitseva
Kommentit (8)
Halutaan nauttia hyvillä mielin yhdessä uudesta kodista. Lasten ollessa pieniä, mieheni teki täysremontin vamhaan taloon. Oli vähän rasittavaa molemmille.
Me rakennamme juuri nyt, ja olen miettinyt tätä asiaa itsekin. En oikein tiedä, mikä siinä rakentamisessa on NIIN kamalaa.
Meillä riitoja on ollut tosi vähän. Tietysti, jos tulee jokin ongelmatilanne ja molemmat lähinnä väsyneinä syyttelevät toisinaan, niin riitahan siitä tulee, mutta ei sen pitäisi normaalia, tervettä parisuhdetta kaataa.
paperi- ja puhelintöistä ja mies oli rakennuksella illat ja viikonloput. Rakentamiseen meni kaikkinensa puiden kaatamisesta tontilla muuttoon reilu vuosi, talomme ei ole talopaketti.
Nyt taas kun mies on lomalla, alkaa välillä räjähdysherkkyys olemaan tosi matalalla, tavallaan odotankin jo normaalin arjen alkamista...
" kriisitilanteissa" .
Rakentaminen yleensä aiheuttaa väsymystä, ja väsyneenä moni on kiukkuinen. Pieni riita tapetten väristä/hinnasta voi kasvaa älyttömän suureksi.
Ja tunnettu totuushan on, että yhteinen laina sitoo parit enemmän yhteen kun esim. naimisiin meno. On helppoa viskata sormus nurkkaan ja vain lähteä viemään eropaperit maistraattiin, mutta kun on esim. yhteinen 100´000euron laina niskassa, ei voi vain " kadota" . Joitakin ehkä ahdistaa " sitoutuminen" niin vahvasti kumppaniin, kaikki eivät kuitenkaan aina ole varmoja rakkaudestaan. Varsinkin kun monella rakennuspuuha alkaa suhteen vakiutumisen jälkeen, eli enää ei eletä siinä alkuihastuksen huumassa...
Ja ehkä toiveet eivät kohtaa, mies haluaa vaatimatonta ja pienempää lainaa, vaimo kallista luksusta, tai toisinpäin.
Ihan pelkästään suunnitteluun voi käyttää aikaa kuinka paljon vaan. Tarjousten pyytämiseen ja kilpailuttamiseen samoin. Kaikenlaista ostettavaa on paljon! Jostain olen lukenut että pelkkään siivoamiseen saa tavallisella työmaalla varata aikaa 200h.
Ja jonkunhan se talo täytyy silti rakentaa vaikka kuinka pakettina tulisi. Meillä on töissä kirvesmies, mutta paljon on töitä jotka eivät hänen työnkuvaansa kuulu.
200 tuntia työmaasiivoukseen on oikeastaan aika alakanttiin! Jokainen vaihe kestää, nuuka rakentaja pyrkii tekemään itse ja sekin kiristää hermoja, kun ei osaaminen aina riitä ja pakko vaan vääntää. Tulee virheitä, joutuu korjaamaan ja neuvoja ei ole välttämättä saatavilla. Rakennusmiesten kanssa saa tapella aamusta iltaan ja harvan mieli pysyy positiivisena, kun maksat itsesi kipeäksi ja sen jälkeen sinua voidaan kohdella miten vaan: tullaan rakennukselle milloin viitsitään ja kaikki suunnitelmasi murentuvat aina siihen. Esimeriksi olet sopinut jonkun urakoitsijan kanssa, että tekee tietyn työvaiheen kuukauden päästä ja ennen sitä pitää tehdä vaikka hommat a ja b. Sitten näitä a:n ja b:n tekijöitä et saa työmaalle lupauksista huolimatta....
Mutta voihan talon teettää enimmäkseen vieraallakin, joka vaatii myös paljon työtä: etsiä luotettavia urakoitsijoita, joita et kasvukeskuksissa meinaa saada millään töihin ja valvoa sitten, että hommat menee suunnitelman mukaan. Lisäksi rakennusmiehet pakkaa nykyään olemaan kovin työrajoitteisia eli tekevät kyllä tämän, muttei tätä ja joka vaiheeseen tarvit eri tekijän ja varmasti mikään, mitä " kuvitteli" ei kuulu urakkaan. Rahalla tietysti saa eli maksat paljon rakennusmestarille, joka hommaa tekijät ja aikatauluttaa, maksat laiskureille 50 Euroa tunti siivouksesta jne. Jos meinaa paljon teettää ulkopuolisella kannattaa sitten harkita jo avaimet käteen pakettia.
Sen verran lievennykseksi, että onhan tuollaisessa projektissa myös se kääntöpuoli, että se talo on sitten ihana ja ihan oman maun mukainen. Kyllähän siellä voi sitten asustella kymmenet vuodet!
Voisin vaikka sanoa, että päinvastoin. Kannamme yhdessä kaikki huolet ja vaikka mies on raksalla päivät pitkät ja minä kotona hoitamassa taloutta, koen, että molemmat teemme osuutemme uuden talon eteen. En halua ajatella, että talonrakennus olisi meitä erottamassa, vaan yhdistämässä, koska saamme rakentaa yhdessä sellaista oman maun mukaista kotia, jossa viihdymme. Stressiäkin on, mutta se ei ole sellaista turhauttavaa stressiä, vaan " toimintastressiä" , jota pakostakin välillä syntyy, kun on miljoona rautaa tulessa. Nautimme kumpikin talonrakennusprojektista, se tuo elämään sisältöä, eikä tarvitse miettiä, mitä illalla tai viikonloppuna tekisi, kun on kiva lähteä tontille puurtamaa. Teemme pitkästä tavarasta, joten hommia riittää! :)
Oikeaa asennetta, aikataulut hiiteen ja kustannusarvioon roimasti lisää, ettei tule ikäviä yllätyksiä, siinä mun neuvot talonrakentajille. Ja älkää olettako, että jotkut duunarit, joita joudutte työllistämään raksalle, ajattelisivat muuta kuin omaa palkkaansa. On turhaa kuvitella, että he esimerkiksi ilmaiseksi korjaisivat omia virheitään. Sen kun hyväksyy, niin taas on helpompaa rakentamista! :)
Nauttikaa rakennusajasta! Monelle se on aivan ainutlaatuista elämänvaihetta, täynnä äksöniä ja suuria päätöksiä! Ottakaa säännöllisin väliajoin hieman lomaa, vaikka ilta ravintolassa tai automatka naapurikaupunkiin. Se piristää ja auttaa näkemään mahdollisia ongelmakohtia uudessa valossa.
Isä kaikki illat töistä tultua raksalla, äiti kaikki illat kiinni pienissä lapsissa. Viikonloppuisin ei isää näy, kun tulee kotiin, lysähtää sänkyyn puolikuolleena...
Eikös näin usein mene?