Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Toiset lihoo helpommin kuin toiset." Höpöhöpö!

Vierailija
20.05.2008 |

Miten tuota mantraa hokevat perustelette sen, että yksi ja sama ihminen voi elämänsä aikana lihoa toisinaan "helpommin" ja toisinaan taas olla lihomatta?

Esimerkki: Minä olin teini-ikäisenä läski ja pidin itseäni helposti lihovana, mutta nyt kolmekymppisenä aineenvaihdunnan varmaan jo vähän hidastuttua olen ihannemitoissani, jopa laiha, eikä painon pitäminen aiheuta mitään ongelmia? En edes omista vaakaa nykyään.

Ja missä on ero: Teininä mässäsin vaaleaa leipää, join kaakaota ja limpparia kunnon ruuan lisäksi, pullaa oli aina saatavilla, eivätkä ruoka-annoksenikaan olleet mitään pieniä. Nyt ilman mitään dieettimielialaa herkuttelen n. kerran viikossa, syön järkevästi kohtuullisen kokoisia annoksia ja painan 15 kiloa vähemmän. Edes raskausaikoina en ole lihonut, vaikka tunnen aineenvaihdunnan silloin hidastuvan selvästi. Liikuin nuorempana myös todella paljon, nyt en hyötyliikuntaa lukuunottamatta juuri yhtään.

Koettakaas nyt sitten perustella, miksi teininä lihoin helpommin kuin nyt, jos kerran lihomisen "helppous" on eri ihmisillä erilaista eikä se johdu siitä mitä ja miten paljon suuhunsa syytää?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompia annoksia kuin nyt. Ei sitä voi verrata noin että yhden ihmisen kahta eri ruokavaliota katsotaan. Pitää verrata kahta ruumiinrakenteeltaan samantapaista teiniä tai kahta aikuista jotka liikkuvat ja kuluttavat saman verran ja syövät saman verran. Jos toinen kuitenkin painaa enemmän kuin toinen, voidaan sanoa että hän varmaan lihoo helpommin kuin toinen.

Vierailija
2/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teininä ja vielä 30v olin alipainoinen, vaikka söin herkkuja minkä kerkesin. Kahden lapsen jälkeen 35 vuotiaana painoin 53kg / 174cm pitkä.

Ja todellakin söin paljon ja kaikkea! Enkä vaan lihonut! Joten todellakin olen sitä mieltä, että toiset vaan lihoo helpommin kun toiset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä tehtiin yliopistotasoinen tutkimus, jossa ryhmä nuoria söi saman määrän kaloreita ja samanlaisesta ruoasta sekä liikuntaa oli saman verran. En muista täsmällisiä kilomääräisiä eroja, mutta ne olivat huomattavat, muistaakseni ero oli n 6 kg tai sitten enemmän eniten ja vähiten lihoneen välillä.

Vierailija
4/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin samaa ruokaa lapsina ja kappas siskoni painoi 10 kiloa enemmän....

Vierailija
5/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin samaa ruokaa lapsina ja kappas siskoni painoi 10 kiloa enemmän....

Vierailija
6/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että temperamentiltaan vilkas ihminen vain kuluttaa enemmän kuin joku toinen, vaikka tekisi teoriassa ihan samoja juttuja.

Eli jos koko ajan viuhtoo joka suuntaan, puhuu käsillään, nauraa ja höpöttää, käy tirkistelemässä ikkunasta ulos, heittelee lasta ilmaan, siivoaa vessaa jne. niin kuluttaa taatusti tunnissa paljon enemmän kaloreita kuin passiivinen kanssaihminen, joka vaan istuu sohvalla ja lukee seiskaa.

Jos näillä kahdella on sama ruokavalio, niin tottahan ne kalorit toisella kuluu eri malliin kuin toisella.

Vierailija
7/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vilkas, lähinnä laiska. Nuorena liikuin törkeän paljon, nyt en juuri yhtään. Silti nuorena olin läski, nyt en. Olisikohan syy siis tosiaan siinä ruokavalion ja annoskokojen järkeistämisessä..?

Vierailija
8/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa sitten helposti lihova tai vaikeasti lihova niin ennen pitkää lihoo jos syö liikaa ja ennen pitkää laihtuu jos vähentää syömistään. Mikä tässä sinun stoorissasi nyt ei sovi siihen että jotkut lihovat helpommin kuin toiset?

Vierailija
9/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli myllerryksessä. Sun keho näköjään reagoi siihen muutokseen lihomalla. Toisaalta sullahan tosiaan oli huonot elämäntavat, kuten kerroit.

Nyt kun olet parantanut tapojasi, kehosikin kestää ruoan paremmin, lihomatta.

Vierailija
10/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen kokenut itseni helposti lihovaksi, mutta TEHNYT asialle jotain, (eli järkeistänyt syömiseni sopiviksi) enkä jäänyt hokemaan tuota "Toiset lihoo helpommin kuin toiset" ja sillä syyllä jäänyt rypemään läskeissäni. Aika moni käyttää sitä hokemaa väärin ja estävät oman laihtumisensa sillä.

ap

Olipa sitten helposti lihova tai vaikeasti lihova niin ennen pitkää lihoo jos syö liikaa ja ennen pitkää laihtuu jos vähentää syömistään. Mikä tässä sinun stoorissasi nyt ei sovi siihen että jotkut lihovat helpommin kuin toiset?

Vierailija
11/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se tarkoita, että kaikki lihavat olisivat vaikeasti lihovia!

Vierailija
12/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lihoo kuin pullataikina ja sukunsa myös kun katsovatkin ruokaan tai herkkuun päin. Syömme samaa ruokaa (myös päivällä), mieheni ottaa ruokaympyrän mukaan lautaselleen ruuan. Minä taas lisään ylimääräistä lautaselle jotta paino nousisi. Mieheni tekee ruumiillista työtä ja liikkuu paljon mutta silti on ylipainoinen. Minä voin kuukausia jumittaa tässä koneella ja olen edelleen timmissä kunnossa. Tasan on joku geeni joka osaltaan vaikuttaa ihmisen taipumukseen lihota.

Vierailija
13/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöitä kun ollaan, niin miksi kaikki ihmiset tässä asiassa olisivat samasta muotista?

Se, että lihoo helpommin kuin joku toinen, ei tietenkään tarkoita että tällä olisi väistämättä lihavan ihmisen kohtalo, mutta se tarkoittaa sitä että hoikkana pysyäkseen tällaisen ihmisen on syötävä vähemmän ja kulutettava enemmän kuin jonkun toisen.

Vierailija
14/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen painanut 18 vuotiaasta saakka about 50 kg. Ei liho vaikka syön kaikkea ja paljon. Voin syödä vaikka sulkaalevyn päivässä ja lisäski kaksi lämmintä ruokaa ja monia välipaloja. En vain liho - lucky me !!!!

Molemmissa raskauksissa maha jäi synnytyssaliin. Pystyin pukemaan sairaalasta lähtiessäni farkut joita käytän normaalisti. Siihen ei ole kuullut juuri kenenkään "pystyvän". synnärillä ei erottanut kuka oli raskaana ja kuka jo synnyttänyt - kaikilla oli ihan yhtä iso maha. Voi niitä kateellisia katseita kun meikä veti pillifarkut jalkaan ...

Vierailija
15/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas raskaus puolivälissä, painoindeksi just ja just normaalin puolella etten ole enää alipainoinen.

Lihonko helposti vai vaikeasti?

Vierailija
16/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku toinen taas pullukka.

Se nyt vaan on fakta että joillakin on luonnostaan nopeampi aineenvaihdunta (joka voi toisaalta muuttua iän myötä) ja myös toisilla on luonnostaan isompi lihasmassa (vaikka treenaisivat vähemmän) ja lihasmassahan kuluttaa enemmän kuin "luu ja nahka".

Selvemmin eron varmaan huomaa lapsilla ja nuorilla aikuisilla sillä iän myötä tuppaa tuo aineenvaihdunta hidastumaan kaikilla.

Meidän 9 v poika syö ihan älyttömiä määriä, mutta on silti hoikka. En vaan pysty uskomaan että samanikäinen kaverinsa söisi paljon enempää ja liikkuvat yhtä paljon (meidän poika ehkä jopa vähemmän) ja silti tuo kaverinsa on paksu kuin mikä.

Mä taas olen lihonnut raskauksien aikana aivan älyttömästi! Mielestäni aineenvaihduntani hidastuu selkeesti raskauden aikana -toki myös liikun hieman vähemmän ja syön kuin hullu, mutta raskauksien jälkeen olen laihtunut hyvin ilman suurempia ponnisteluja ja muutoksia.

Vierailija
17/17 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyn tason jälkeen todella alat lihoakin nopeammin kuin muut. Se on oravanpyörä. Toisilla se kynnys vaan ylittyy jo normaalipainossa, toisilla vasta reilusti lihavana.

mut ap:n tapauksessa kyse on vaan muuttuneista ruokailutottumuksista. Ero olis jos nyt olisit mässäilemällä laiha.