Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on parempi saavutus?

Vierailija
13.07.2007 |

Se, että duunariperheen lapsi suorittaa lukion ja AMK:n, pääsee koulutusta vastaavaan työhön ja tienaa yli 3000 ¿ kuussa valmistumisen jälkeen

VAI

Akateemisen perheen lapsi suorittaa lukion ja sitten lukee itsensä maisteriksi, saa koulutustaan vastaavan työn ja tienaa saman kuin ykkösesimerkki?

Viimeksi mainittua ovat vanhemmat auttaneet koulussa paljonkin, on viety kursseille jne, kun taas ykkösesimerkki on suorittanut ja sutvinut kaiken itse läpi, ei apua koulunkäyntiin vanhemmilta?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavutus: (huomattava) tulos, aikaansaannos

Eli riippuu sitten siitä ottaako nuo sulut mukaan vai ei, onko ammatin hankkiminen saavutus vai ei.

Minusta sanan käyttö on tässä yhteydessä ihan paikallaan, kun ei siihen ole muutakaan termiä olemassa. Ja itse kysymykseen vastatakseni: molemmat ovat yhtä hyviä saavutuksia, jos kyseiset ihmisest ovat elämäänsä tyytyväisiä.

Vierailija
22/27 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin opintoihin saa opintotukea. Minä en ymmärrä miten vanhemmat tulot vaikuttavat siihen, mitä voi opiskella. Itse olen duunariperheestä ja nykyisin maisteri. Minä lähdin opiskelemaan sitä alaa mikä kiinnosti. Ei yliopistoon pääsyn kriteerejä ole perhetausta tai varallisuus, sinne vaan kaikki kateelliset opiskelemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa mieltä et niitä ei pidä rinnastaa. Niillä on eri tehtävä. totta myös et osa amk:sta oli opistoja ja käytännössä muu ei muuttunu kun nimi ja sit vaaditaan et maistereiksi valmistuttaisiin lukemalla muutama ohut kirja, kun yliopistossa vaatimukset on paljon laajemmat. Miksei ammattikoulut profiloidu jollain muulla, kuten käytännöllisyydellä, vaan yrittää yliopistoiksi!?

Suomi on vapaa maa, voi opiskella mitä haluaa jos pää ja takamus kestää. Turha niistä on sinänsä kinata kumpi on parempi. Ne on erilaisia.

Hvviä saavutuksia molemmat mielestäni.

Vierailija
24/27 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämässään onnellinen ja viihtyy ammatissaan mihin on valmistunut ja muutenkin elämäänsä tyytyväinen. Ei pelkkää koulutusta nyt voi minusta oikein saavutukseksi sanoa. Eihän kaikki ihmiset halua edes esim. maisteriksi vaikka olisi mahdollisuuksia tai avujakin siihen. Ei tuollaisilla asioilla voi vertailla.

Vierailija
25/27 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaiselta kannalta eli sovellan sitä omaan ajatteluuni ja perheeseeni. Esim. poikamme on akateemisen perheen lapsi. Se, että vanhemmista on tullut akateemisia on ollut valinta. Kyllä saavutus on ollut se, että jo toisella on tohtorin tutkinto. Mutta se on vain yksi etappi pitkällä työuralla. Haluan myös huomauttaa, että tohtorin tutkinnon suorittaneet eivät tule suoraan akateemisista perheistä vaan tavallisista työläisperheistä-niitä loppujen lopuksi olemme kaikki.

En pidä vertailukelpoisena ap:n esittämällä tavalla sitä, että kumpi on suurempi saavutus. Kyse on siitä, että miten yksilö itse arvostaa koulutusta: ulkoisilla mittareilla on vaikea mennä sanomaan mitään muiden saavutuksista. Arvostan kumpiakin tutkintoja, mutta myös tiedän, että amk ja yliopisto eivät tarjoa keskenään samanlaista koulutusta.

Lapsellemme ajattelimme antaa vapauden tehdä elämässään omia saavutuksiaan. Sekin, että ei käy kumpaakaan-amk tai yliopisto- vaan päätyy muita polkuja pitkin duunariksi ehkä on vielä jonakin päivänä meille ylpeydenaihe.

Vierailija
26/27 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

selville, mielestäni ei välttämättä ole saavutus se, että palkkapussi on suuri jos tekee ns. pas(h)a duunia.

Vierailija
27/27 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopisto on ollut suuri pettymys. Opiskellaan likimain ulkoa kamala kasa kirjoja. Varsinaista oikeaa työssäoppimista ei ole juurikaan. Pyöritään niin omissa ympyröissä, että täysin vieraannutaan muista ihmisistä. Ehkei päde kaikkien laitosten osalta, mutta täällä ainakin on paljon kirjaviisaita oppineita, jotka eivät arkielämässä juurikaan pärjää. Ja monet käyttävät hirveästi alkoholia.